tonie Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Ja, den setningen ble innmari gæren, jeg ser det. Håper ikke at folk tror at jeg går rundt og tror at jeg selv er en perfekt mamma da. Det måtte være de som ikke kjenner deg fra før i så fall. Vi andre vet at du bare er nesten perfekt, sånn som oss;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1578083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Det måtte være de som ikke kjenner deg fra før i så fall. Vi andre vet at du bare er nesten perfekt, sånn som oss;-) I dag har vi ikke vært ute engang, og ingen planer om det heller. Dessuten sitter jeg nå og ammer samtidig som jeg skriver her, nå får jeg til både høyre og venstre-amming mens jeg doler. Men hun har det nok bra allikevel altså. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1578096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Du høres ut som meg... :-) Jeg synes det er kjedelig å leke, men jeg synes det er kjempemoro å lese for ungene! Jeg kan til nød leke litt med duplo med dem, men ikke lenger enn 15-20 minutter :-( Nå er de inne i en tegneperiode, og det er jo veldig greit, for da kan jeg lage middag eller rydde på kjøkkenet eller rett og slett lese avisen mens de holder på. Må bare passe på å komme med litt kommentarer av og til :-) Er glade de har barnehagen. Der lærer de kreative ting! Er forresten også glad i å være ute med dem! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1578184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Men til gjengjeld, aker jeg mye , går/står på ski, og bygger snøborger osv. DET er gøy! Enig, det gjør jeg også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1578220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lille rosinen Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Bare for å ha sagt det først som sist, jeg har ikke barn, og håper ikke jeg virker som en bedreviter som ikke egentlig har noen peiling fordi..., ja nettopp at jeg ikke har barn enda! Men, jeg har noen synspunkter lell :-) Jeg tenker det at så lenge man er bevisst i forhold til at man ønsker kvalitetstid sammen med barnet som styrker relasjonen så er det ikke så nøye om det skjer i rollelek eller når man tørker støv sammen f.eks. Den erfaringen jeg har er at barn veldig gjerne vil være med og gjøre det samme som oss voksne. Jeg håper at jeg, den dagen jeg blir mor, har evnen, lyst og ork til å ta barna mine med på det jeg driver med selv, skape relasjon gjennom det og ha det hyggelig sammen gjennom det. Det være seg lage mat, tørke støv, vaske klær osv. Selvfølgelig syns jeg det er viktig å LEKE sammen med barna, men hvem har sagt at man ikke kan leke sammen selv om man gjør praktiske ting? Det behøver jo heller ikke være praktiske gjøremål, men man kan jo også kose seg sammen og leke sammen med ord, sang, kroppen, samtale osv når man går tur, er på lekeplassen, ligger på gulvet, i sengen før man står opp... Er jeg naiv og helt på bærtur? Jeg tenker at det er posistivt om voksne tar del i barnas lek innimellom, men det er ikke noe must! Det man gjør sammen, skal også være hyggelig for begge- jeg tror barna gjennomskuer om man ikke er "ekte" og koser seg sammen med barnet i leken. Da kan man heller gjøre noe sammen som er positivt for BEGGE :-) Jeg visste ikke at jeg hadde så mye tanker rundt dette egentlig..., plutselig bare rant det på når jeg begynte å skrive :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1578779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Nei, jeg er dessverre ikke flink til sånt. Da får jeg akutte anfall av kjedsomhet, og jeg kjenner at jeg hopper av utålmodighet og lurer på hvor lenge vi må holde på. Til mitt forsvar kan jeg fortelle at jeg leser for dem med stor innlevelse og engasjement - prøver å ta det igjen på andre områder altså. Jeg vet at gode mødre stadig burde drive med perling og sånn sammen med barna sine. Derfor skjønte jeg tidlig at mine barn burde gå i barnehage, ellers vil de få store huller i sin plastilina-og-perle-komtetanse ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1578934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 20. januar 2006 Del Skrevet 20. januar 2006 Bare for å ha sagt det først som sist, jeg har ikke barn, og håper ikke jeg virker som en bedreviter som ikke egentlig har noen peiling fordi..., ja nettopp at jeg ikke har barn enda! Men, jeg har noen synspunkter lell :-) Jeg tenker det at så lenge man er bevisst i forhold til at man ønsker kvalitetstid sammen med barnet som styrker relasjonen så er det ikke så nøye om det skjer i rollelek eller når man tørker støv sammen f.eks. Den erfaringen jeg har er at barn veldig gjerne vil være med og gjøre det samme som oss voksne. Jeg håper at jeg, den dagen jeg blir mor, har evnen, lyst og ork til å ta barna mine med på det jeg driver med selv, skape relasjon gjennom det og ha det hyggelig sammen gjennom det. Det være seg lage mat, tørke støv, vaske klær osv. Selvfølgelig syns jeg det er viktig å LEKE sammen med barna, men hvem har sagt at man ikke kan leke sammen selv om man gjør praktiske ting? Det behøver jo heller ikke være praktiske gjøremål, men man kan jo også kose seg sammen og leke sammen med ord, sang, kroppen, samtale osv når man går tur, er på lekeplassen, ligger på gulvet, i sengen før man står opp... Er jeg naiv og helt på bærtur? Jeg tenker at det er posistivt om voksne tar del i barnas lek innimellom, men det er ikke noe must! Det man gjør sammen, skal også være hyggelig for begge- jeg tror barna gjennomskuer om man ikke er "ekte" og koser seg sammen med barnet i leken. Da kan man heller gjøre noe sammen som er positivt for BEGGE :-) Jeg visste ikke at jeg hadde så mye tanker rundt dette egentlig..., plutselig bare rant det på når jeg begynte å skrive :-) Synes du har mange kloke tanker, jeg! Du blir nok en ypperlig mor :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1579137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zitrus Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Jeg syntes det er greit å være med på tegning, perling osv. Men jeg er ikke speseilt intressert i legobygging, og definitivt ikke rolleleker. Så jeg var bestandig, en person som var på jobb under leken, eller sovende bestemor ;-) *gapskratter av sovende bestemor* Synes å huske at sånne voksne var kjipe å leke med da jeg var liten.:-) En venninne og jeg lagde skiløype og arrangerte renn, men bestemora hennes ville ikke følge løypa vi hadde strevd med å lage for den lå i skyggen. Hun ville bare gå i sola! Det var kjipt det og tydelig satt spor siden jeg husker den ennå, sånn ca. 25 år senere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1579194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rivsel Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Du høres ut som meg... :-) Jeg synes det er kjedelig å leke, men jeg synes det er kjempemoro å lese for ungene! Jeg kan til nød leke litt med duplo med dem, men ikke lenger enn 15-20 minutter :-( Nå er de inne i en tegneperiode, og det er jo veldig greit, for da kan jeg lage middag eller rydde på kjøkkenet eller rett og slett lese avisen mens de holder på. Må bare passe på å komme med litt kommentarer av og til :-) Er glade de har barnehagen. Der lærer de kreative ting! Er forresten også glad i å være ute med dem! Du sier du er ute med de. Da er du flink spør du meg. Hva gjør du på ilag med dei når dere er ute da? Jeg føler bare jeg blir stående som en pinne og ikke orke å gjøre noe sammen med de. Så ønsker jeg bare å gå inn igjen. Så mine barn må være i barnehage hvis ikke hadde de blitt stue griser. Hva leker dere med ute da? Vi har bare hagen å være i, for utenfor er det bilveg. Ingen parker eller lekeplasser å holde til heller. Og jeg er ikke noe tur-menneske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1579198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lered Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Ja, kjenner meg godt igjen. Vi har forøvrig tre barn, deriblant baby på 7 mnd som ammmes og som krever mye av meg dag og natt. Det er ikke lett å finne tid/ork til å drive med aktiviteter med de to eldste, 4 og 2 1/2 år gamle. De går i fulltid bhg, så jeg tenker at de får lekt masse ute og inne der. Videre har de en aktiv pappa som tar dem med på likt og ulikt av aktiviteter, alt fra handling til ski og skøyter, aking og på lekeplasser, tur på hytta, vi besøker nbesteforeldre og venner osv. Så jeg tenker at jeg skal stille enda mer opp for hver enkelt av dem når jeg får ork til det. Og jeg legger bort den dårlige samvittigheten i mellomtiden. Hei! Dette kunne jo vært oss! Vi har barn på akkurat samme alder:-) Jeg ammer også og føler jeg "svikter" de to andre. Er mye våken om natta fordi han minste er veldig rotete på natta. Når mann og barna kommer tilbake fra barnehagen har jeg laget middag og er ofte så sliten at jeg legger meg ned å sover litt. Har kjempedårlig samvittighet fordi jeg ikke bruker mere tid ilag med de eldste. Når de er hjemme fra barnehagen en dag i uken er det aktivt her, men barna leker mest selv, men med mye krangling. Dette er ikke så bra for en sliten mamma som er trøtt og kranglete. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1579206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Du sier du er ute med de. Da er du flink spør du meg. Hva gjør du på ilag med dei når dere er ute da? Jeg føler bare jeg blir stående som en pinne og ikke orke å gjøre noe sammen med de. Så ønsker jeg bare å gå inn igjen. Så mine barn må være i barnehage hvis ikke hadde de blitt stue griser. Hva leker dere med ute da? Vi har bare hagen å være i, for utenfor er det bilveg. Ingen parker eller lekeplasser å holde til heller. Og jeg er ikke noe tur-menneske. Vi har en lekeplass 50 meter fra huset, så der er vi mye. Da ronser de/vi, vipper og leker i sandkassa. Akkurat lek i sandkassa synes ikke jeg er så gy, men de få gangene jeg virkelig har gått inn i leken i sandkassa, så har det jo vært moro da! Ellers så sykler de jo da, på hhv på tohjulssykkel, trhjulssykkel og gåbil, og da dilter jeg etter. De synes også det er moro å være sammen med meg hvis jeg gjør hagsearbeid og de kan hjelpe å trille vekk ugraset med trillebåra si eller rake osv. Eller jeg kan rydde i garasjen mens de leker eller sykler utenfor. Men jeg må jo innrømme at jeg er lenger ute med dem hvis noen andre voksne også er ute, slik at jeg kan skravle med dem :-) Og så leser jeg avisen på lekeplassen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1579263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Jeg tror det er viktig at barn lærer seg å leke på egenhånd og engasjere seg selv. Barn skal dessuten kunne trives i sitt eget selskap, og det å kjede seg er en yttig erfaring som jeg ikke synes vi skal ta fra dem. Når det gjelder hvor mye jeg engasjerer meg i knærtens lek, så varierer det litt fra aktivitet til aktivitet. Jeg gjør rett og slett det jeg selv synes til en viss grad er givende. Barn skal jo også lære at voksenverden og barneverden jo er noe forskjellig. At for et barn så er leken dagen igjennom selve livsbeskjeftigelsen, mens voksne har andre aktiviteter som stimulerer dem eller har ansvar som skal opprettholdes. Hos oss så er jeg gjerne med knærten (2 år) ut og aker, bader eller går tur i skogen. Men jeg gidder ikke leke i sandkassa eller klatre i klatrestativ o.l. Da er jeg med ut og sysler med andre ting eller leser en bok eller skravler med andre folk etc.mens jeg viser ungen at jeg er ser ham og passer på at han har det bra. Han må gjerne være ned å hjelpe meg med hagearbeid o.l. Der tror jeg jeg er ganske flink til å la ham hjelpe til, og det synes han er supermorsomt. Så han har sin egen trillebår, bætter og hagespader etc. Det samme gjelder når vi er inne. Da bader han potetene for meg mens jeg skreller dem, han skrubber kopper og kar med oppvaskbørste, han vasker gulvet ned sin egen lille langkost og han feier. Han er også veldig flink til å bære ved og hjelpe meg med varer fra posen til kjøleskapet. Jeg synes lego er gøy :-) Det har jeg liksom aldri vokst fra... Så jeg bygger lego sammen med ham, og gleder meg til han blir stor nok til ordentelig litenlego. Jeg leser bøker hver kveld og jeg synger mye sammen med ham, da har vi gjerne en gitar hver. Av og til setter jeg på musikk og vi danser, det er gøy :-) Jeg kan til en viss grad engasjere meg i puslespill og klosser... Men der stopper det... andre lekeaktiviteter blir kjedelige for meg. Jeg orker ikke leke med biler... jeg synes plastelina er kjedelig, og tegning og maling hjelper jeg ham i gang med, me som regel foregår disse aktivitetene ved kjøkkenbordet mens jeg gjør andre ting. Alt i alt tilbringer vi mye tid sammen, men det er ikke alltid jeg gjør det samme som han eller later som jeg lever meg veldig mye inn i hans aktiviteter. Ofte tror jeg bare han trenger at jeg er i nærheten. Så sånn er vår verden :-) M.v.h. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1579396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Du sier du er ute med de. Da er du flink spør du meg. Hva gjør du på ilag med dei når dere er ute da? Jeg føler bare jeg blir stående som en pinne og ikke orke å gjøre noe sammen med de. Så ønsker jeg bare å gå inn igjen. Så mine barn må være i barnehage hvis ikke hadde de blitt stue griser. Hva leker dere med ute da? Vi har bare hagen å være i, for utenfor er det bilveg. Ingen parker eller lekeplasser å holde til heller. Og jeg er ikke noe tur-menneske. Idag har Billa (3) og jeg måkt trappen, gårdsplassen og stien ned til døren vår. Hun har brukt stor og liten spade, jeg har brukt måkebrett og snøfreser. Og så har hun stått på ski, akt laget snøengel og lekt med hunden. Hunden stjal spaden og dyttet henne overende flere ganger - kjempekrise, hun tok igjen med å kaste snø på hunden, hvilket hunden elsker og det hele ble ganske livlig etterhvert Etterpå vanket det varm kakao og ferske boller hos mormor, til alle som hadde vært med å måke - det var det beste 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1579649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Hei! Dette kunne jo vært oss! Vi har barn på akkurat samme alder:-) Jeg ammer også og føler jeg "svikter" de to andre. Er mye våken om natta fordi han minste er veldig rotete på natta. Når mann og barna kommer tilbake fra barnehagen har jeg laget middag og er ofte så sliten at jeg legger meg ned å sover litt. Har kjempedårlig samvittighet fordi jeg ikke bruker mere tid ilag med de eldste. Når de er hjemme fra barnehagen en dag i uken er det aktivt her, men barna leker mest selv, men med mye krangling. Dette er ikke så bra for en sliten mamma som er trøtt og kranglete. Hei! Ja, det beste man kan gjøre er å ikke ha dårlig samvittighet, iallfall. Den tid kommer fort når minsten ikke ammes lenger, men man føler at man på sett og vis går glipp av ting ved de eldste barna. På den annen side, hva er vel en større gave enn et nytt søsken i flokken, tenk hvilekn betydning søsknenene vil ha for hverandre på sikt. Fint å høre at flere er i samme båt!:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1580856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 22. januar 2006 Del Skrevet 22. januar 2006 Du sier du er ute med de. Da er du flink spør du meg. Hva gjør du på ilag med dei når dere er ute da? Jeg føler bare jeg blir stående som en pinne og ikke orke å gjøre noe sammen med de. Så ønsker jeg bare å gå inn igjen. Så mine barn må være i barnehage hvis ikke hadde de blitt stue griser. Hva leker dere med ute da? Vi har bare hagen å være i, for utenfor er det bilveg. Ingen parker eller lekeplasser å holde til heller. Og jeg er ikke noe tur-menneske. Glemte å nevne vinteraktiviteter! Vi har jo snø nå :-) I dag var pappaen og eldstemann på skitur på golfbanen. Kjempekoselig for dem - de laget bål og grillet pølser og rant i bakker og gikk tur. Jeg var hjemme med jentene fordi hun eldste er syk. Ellers hadde vi gått alle fem. Jentene og jeg + gutten da han kom hjem akte i akebakken i veien her i ettermiddag. Kjempemoro! Opp og ned på akebrett og rompeakebrett! Og så "detter" vi av akebrettet og ruller oss i snøen og kikker opp på himmelen.... :-) På fredag var ungene med ut mens jeg skuffet snø utenfor garasjen. De laget snøhytte i veikanten og tasset rundt meg med spader og lekebiler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214908-om-%C3%A5-engasjere-seg-i-leken-til-barna/page/3/#findComment-1581191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.