Torv Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Hei! Jeg har en 6 åring som reagerer på sukker. Det har ikke alltid vært slik, men nå ser jeg at det skal svært små mengder sukker til før han får en adferd vi ikke ønsker. Han føler vel selv også at han blir ute av kontroll. Vi er svært nøye med godterier, det er kun lørdager. Men hver lørdag er et mareritt, og det starter med lørdagsgodtet. Jeg har heller ikke hjerte til å kutte ut også dette. Men jeg har tittet etter sukkerfritt, men finner ikke det store utvalget. Er det noen her med tips til alternativer til sjokolade som han er så glad i? Bare for å nevne det, bruker vi mye oppskjært frukt, men å erstatte lørdagsgodt med dette blir bare trist for ham. God helg forresten :0) 0 Siter
kaffepiken Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Nøtter av forskjellig slag, popcorn, potetgull/skruer, ostepop. 0 Siter
Elis31 Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Potetgull med salt og pepper, eller popcorn uten sukker(om det er sukker idet er det sikkert langt mindre). Vet ikke om man egentlig kan gi barn måltidsbarer. Men Nutrilett har en med sjokolade, og en med peanøtt. Selv liker jeg sistnevnte best. Is med lite sukker? Det skal vistnok være lett å lage is selv. Hjemmelagede kaker og boller kan det kanskje være mindre sukker? 0 Siter
mariamamma Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Vi har kjøpt sukkerfri kjærlighet på Spar ellers tror jeg Mega fører en del sukkerfrie godterier uten for mye tilsetningsstoffer. Barn kan reagere på kunstig søtningsstoff også. Ellers bør du kutte ut vanilin (vaniljesukker). Tror det er mindre vanilin i yoghurt is. Kokesjokolade er også mye bedre enn lys. Fruktose er en ypperlig erstatning for sukker og kan benyttes til så og si alt du ellers ville brukt sukker. Kjøpte en eske der det sto en kurve bak. Skremmende å se hvordan sukker får blodsukkeret til å skyte rett i været for å dette rett ned, mot fruktosen som nærmest ligger på en gjevn strek. Popkorn er kanskje også et altenativ? Rosiner? Lykke til! 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Det finnes en del sukkerfritt godteri også nå. Mine får ofte (på lørdager) en dropseske som heter Mio, rød eske med bilde av en prinsesse / heks / drage / ridder på. De er faktisk veldig gode! 0 Siter
Gjest her og.... Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Har samme "problem" med vår 6-åring. Vi prøver også å begrense sukkerinntaket på lørdager. Han får nøtter, popcorn, oppskjærte grønnsaker og dipp, sukkerfrie drops (kjøpt på apotek- veldig gode). 0 Siter
tiliti Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Vi har kjøpt sukkerfri kjærlighet på Spar ellers tror jeg Mega fører en del sukkerfrie godterier uten for mye tilsetningsstoffer. Barn kan reagere på kunstig søtningsstoff også. Ellers bør du kutte ut vanilin (vaniljesukker). Tror det er mindre vanilin i yoghurt is. Kokesjokolade er også mye bedre enn lys. Fruktose er en ypperlig erstatning for sukker og kan benyttes til så og si alt du ellers ville brukt sukker. Kjøpte en eske der det sto en kurve bak. Skremmende å se hvordan sukker får blodsukkeret til å skyte rett i været for å dette rett ned, mot fruktosen som nærmest ligger på en gjevn strek. Popkorn er kanskje også et altenativ? Rosiner? Lykke til! Når jeg har sjekket på meg selv er det bare en liten forskjell på fruktosen og det vanlige sukkeret. Det er riktignok en forskjell. Men ikke så dramatisk. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Min åtteåring (blir ni til sommeren) er også sånn! Heldigvis har dette blitt betydelig bedre det siste året, så det er nok håp for dere også :-) Hun elsker nøtter og det blir hun ikke hyper av. Ellers kan du kanskje gi potetgull, gullfiskpose eller tørkede frukter (smågodtsnacks)? 0 Siter
fresja Skrevet 20. januar 2006 Skrevet 20. januar 2006 Det finnes gode sjokolader uten uten vanlig sukker på enkelte matbutikker. Og hos Fedon Lindberg. Selv liker jeg godt den hvite. 0 Siter
org Skrevet 21. januar 2006 Skrevet 21. januar 2006 Saltstenger skal barna våre få i dag. Vi skal i bursdag, og regner med at det blir nok søtt der. 0 Siter
Torv Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Skrevet 21. januar 2006 Meny fører sukkerfritt smågodt. Topp altså! Skal finne Meny butikk snarest! :0) og takk til alle sammen for gode forslag. Saltgodt er det alltid på lørdag, men utfordringen er det søte. 0 Siter
flowy Skrevet 21. januar 2006 Skrevet 21. januar 2006 Jeg fant sukkerfri Mentos på Narvesen her om dagen. Det smaker akkurat likt som vanlige mentos. De finnes både med mint og forskjellige fruktsmaker. Supergodt!! 0 Siter
PieLill Skrevet 21. januar 2006 Skrevet 21. januar 2006 Vi har kjøpt sukkerfri kjærlighet på Spar ellers tror jeg Mega fører en del sukkerfrie godterier uten for mye tilsetningsstoffer. Barn kan reagere på kunstig søtningsstoff også. Ellers bør du kutte ut vanilin (vaniljesukker). Tror det er mindre vanilin i yoghurt is. Kokesjokolade er også mye bedre enn lys. Fruktose er en ypperlig erstatning for sukker og kan benyttes til så og si alt du ellers ville brukt sukker. Kjøpte en eske der det sto en kurve bak. Skremmende å se hvordan sukker får blodsukkeret til å skyte rett i været for å dette rett ned, mot fruktosen som nærmest ligger på en gjevn strek. Popkorn er kanskje også et altenativ? Rosiner? Lykke til! Fruktose som alternativ til vanlig sukker er uhyre oppskrytt. Vanlig sugger består av et molekyl med 12 carbon © atomer i en kjede med ditto påheng av hydrogenatomer. Fruktose er sukkermolekylet delt i 2. Altså en carbonkjede på 6 atomer i stedet for 12 med ditto vedheng av H. Det første kroppen gjør med sukkermolekylene er å spalte dem i to, og da har du fruktosemolekylet. Fruktose tas hurtigere opp i kroppen fordi det ikke trenger å spaltes først. mvh 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 21. januar 2006 Skrevet 21. januar 2006 Jeg kjøper noen ganger en sjokolade som heter ChocoVafler eller noe i den duren som jeg tror er uten sukker, den smaker litt som kvikklunsj og jeg synes den er veldig god. Pakningen er lilla og hvit. 0 Siter
Torv Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Skrevet 21. januar 2006 Jeg kjøper noen ganger en sjokolade som heter ChocoVafler eller noe i den duren som jeg tror er uten sukker, den smaker litt som kvikklunsj og jeg synes den er veldig god. Pakningen er lilla og hvit. Takk! Det skal prøves! :0) Mvh 0 Siter
cecily Skrevet 22. januar 2006 Skrevet 22. januar 2006 Jeg kjøper noen ganger en sjokolade som heter ChocoVafler eller noe i den duren som jeg tror er uten sukker, den smaker litt som kvikklunsj og jeg synes den er veldig god. Pakningen er lilla og hvit. Ja, den er god. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.