Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er flere teorier ang. små barn og søvn, jeg ønsker andres erfaringer/kunnskap om dette..

Vår gutt får godt stell, er frisk, spiser godt og er over gjennomsnittet fysisk. Han er temperamentsfull, og har nå begynt å smile tydelig.

Alt er fint, men jeg lurer på hva som er rett når det gjelder leggevaner.

Han legges nå ca. kl. 20:00, og sover oftest hele natten minus som oftest to måltider v.amming.

Men når han skal sovne, legger vi han i senga, rommet er mørkt, og vi ligger ikke der til han sovner. Han "ringer" inntil 5 ganger +- i babysitteren før han endelig sover, og vi løper da ned til han og roer han kort, og gir han sutten da den har falt ut.

Det går maks 2-3 minutter før en av oss er hos han. Jeg føler at han kanskje ville vært "tryggere" om vi alltid var der fra han la seg helt til han sovnet, men det er så mange meninger om akkurat dette. Dette vil selvsagt bli et mønster videre.

Det går altså maks 2-3 minutter før vi er der når han sier ifra at han ikke sover, men dette gjentar seg jo flere ganger så til sammen gråter han jo kanskje 10 minutter til sammen før han har sovnet...

Min samboer sier hun har lest at det er riktig å la han øve seg på å sovne av seg selv , jeg er usikker. Ny forskning sier at barn som gråter seg i søvn utvikler skader senere, men det er jo de som ikke får trøst i det hele tatt under "innsovningen”.

Småbekymret pappa .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215202-snart-3-mnd-gutt-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg tror ikke noen barn har tatt skade av å små suttre litt ved innsovning. Gutten din er jo liten ennå, så jeg ville nok sett ann litt.. hva slags "type" gråt det er. Hvis han er redd og utrygg så er jo ikke det noe særlig!! da er vel det viktigste at han føler seg trygg!!

Ellers virker det jo som dere har en snill gutt som liker å sove da...kan jo hende at han rett og slett bare er litt for mett eller at han bruker tid på å sovne?? har 2 gutter selv som har vært kjempe flinke til å sove!! Minste mann var "grusom" de 5 første mnd, da han hadde kolikk så det var jo ikke så rart!! Men da måtte vi rett og slett slå av baby callen, så han måtte skrike skikkelig før vi hørte han, ellers gikk vi inn til han så fort vi hørte noe på callingen. Å det kan jo være nok med at de leer på en arm eller noe!! Å tror han ble forstyrret og mer urolig av at vi kom inn til han i ett sett også!! uansett!! Det dere gjør er det som er riktig for dere!!! LYKKE TIL!!!

Hvis dere velger å sitte hos han nå,går det vel an at dere venner han av med det senere?

Tror ikke det skader han å sutre litt,men jeg tror heller ikke det skader han at dere sitter ved siden av han en periode.....

Syntes personlig at 3mdr er litt liten til å gråte seg i søvn...men det er jo ikke sikkeert dere syntes det

Husk at dere kjenner barnet best....gjør det som føles riktig for deres barn=) Lykke til

Heisann!

Har egentlig ikke noe råd å komme med, men vil bare si til dere at vi praktiserer på akkurat samme måte som dere når det gjelder leggerutine på vår 3 mnd gamle datter.

Vi legger henne i 19.30-20.00 tiden, da kan hun ligge og sutre litt den første stunden (gjerne smokken som har falt ut) da går vi inn til henne med en gang.Så lenge det er bare småsutring og ikke hylskriking så ser jeg ikke noe problem i det hele tatt, så lenge de er godt fornøyd ellers. Vår lille datter har alltid hatt litt småproblem med innsovingen.. ligger gjerne og "kjefter" litt før hun sovner, når vi kommer inn går det gjerne over i et stort smil for å prøve å få oppmerksomhet (de skjønner allerede nå godt hva de kan gjøre for å få det som de ønsker:). Snakket med helsesøsteren om det og hun sa at det gjør ingenting om de griner littegrann (man hører jo gjerne forskjell på gråten). Det er en helt fin måte å legge lillegutt på:) Bare kos dere og nyt tiden:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...