Gå til innhold

Han våkner HVER HALVTIME hele natta! hjelp..

Anbefalte innlegg

Gjest slitsommenetter

Trenger sårt alle råd og tips jeg kan få! Sønnen min på 14 uker har hele tida våkna ofte om natta, men det har vært 2-3 ganger i løpet av natta. De siste fire nettene nå har han våkna hver halvtime-time fra halv ett-ett om natta og hele natta gjennom! DET er slitsomt det! Han skriker bare til jeg tar han opp (ikke hylskriker heller, men sånn truging/sutring, og tar jeg han ikke opp så skriker han). Noen ganger går det å bare gi han smokken og stryke og vogge vogga. Han kaster hodet fra side til side og spreller og ”truger”.

Han spiser bare littegrann i løpet av hele natta. Skjønner ikke hvorfor han er så urolig. Han skriker altså ikke, så tror ikke det er kolikk eller sånn heller..Merkelig det her. To av disse fire siste nettene som har vært sånn har jeg gitt NAN om kvelden, men har ikke merka noe forskjell..

Håper noen har noen tips til hva jeg kan gjøre eller hva som feiler han..På dagen er han fornøyd stort sett..Jeg blir så sliten for får jo ikke sovet noe i strekk i det hele tatt..

ps. Han sovner greit om kvelden i ca ti-tida hver kveld i vogga av seg selv..dette begynner i halv ett-ett tida..

Fortsetter under...

Gjest sov lite

Jeg har ingen råd, men kommer med litt trøst. Det vil nok gå bedre etter hvert! Vår baby holdt på slik til h*n var over ett år gammel. Nr. to sov bedre, så jeg tror babyer er ulike. Marker at det er natt (mørkt, rolig, pysjamas).

Hvorfor gir du NAN? Det kan jo hende at han har en økeperiode - og da er det mer viktig at du gir ham mat HELE tiden. Hvis ikke vil du på sikt ikke få nok melk, og må gå over til morsmelkserstatning (MME).

Det at han er så urolig kan jo ha flere årsaker. Kanskje han synes det er litt romslig i senga? Prøv å la ham ligge i vognbagen. Det har mine to siste gjort den første måneden.

Mine tips er:

Gi ham MYE mat på dagtid. Gi også mye bryst på kvelden. Selv om brystene føles slappe og tomme, så er det melk der. Og jo mer han suger, jo mer melk blir det.

Tilby ham mat når han våkner på natta, men ikke ta ham opp før han skriker. Spedbarn har innimellom veldig lett søvn, og da kan vi tro de er våkne, men så er de ikke nødvendigvis det.

La han ligge litt trangt. Det er ikke mer en 14 dager siden han lå sammenklemt inne i magen din. Overgangen er ganske stor!

Når du har ham oppe, svøp ham lett inn i et babyteppe og legg ham i det. Da blir det ikke så kaldt når du legger ham ned.

Og sist men ikke minst - sov på dagtid når babyen sover!!!

Jeg vet det er en bortimot grusom tid dette. Man er såååå sliten og trøtt. Brystvortene er (antagelig) skikkelig såre og vonde. Man har vondt i underlivet fremdeles. Og det tar på å skulle være tilgjengelig for et annet menneske 24/7.

Men det går over.

Lillebror her i huset har nå blitt 3,5 mnd gammel og livet er så godt. Han legger seg kl. 21 og sover til 08! På dagtid har vi fått til rutiner som gjør at det er lettere å planlegge dagen. Alt dette kommer du også til å få - om litt.

Jeg sender deg en trøsteklem og håper ting ordner seg snart.

Gjest slitsommenetter

Hvorfor gir du NAN? Det kan jo hende at han har en økeperiode - og da er det mer viktig at du gir ham mat HELE tiden. Hvis ikke vil du på sikt ikke få nok melk, og må gå over til morsmelkserstatning (MME).

Det at han er så urolig kan jo ha flere årsaker. Kanskje han synes det er litt romslig i senga? Prøv å la ham ligge i vognbagen. Det har mine to siste gjort den første måneden.

Mine tips er:

Gi ham MYE mat på dagtid. Gi også mye bryst på kvelden. Selv om brystene føles slappe og tomme, så er det melk der. Og jo mer han suger, jo mer melk blir det.

Tilby ham mat når han våkner på natta, men ikke ta ham opp før han skriker. Spedbarn har innimellom veldig lett søvn, og da kan vi tro de er våkne, men så er de ikke nødvendigvis det.

La han ligge litt trangt. Det er ikke mer en 14 dager siden han lå sammenklemt inne i magen din. Overgangen er ganske stor!

Når du har ham oppe, svøp ham lett inn i et babyteppe og legg ham i det. Da blir det ikke så kaldt når du legger ham ned.

Og sist men ikke minst - sov på dagtid når babyen sover!!!

Jeg vet det er en bortimot grusom tid dette. Man er såååå sliten og trøtt. Brystvortene er (antagelig) skikkelig såre og vonde. Man har vondt i underlivet fremdeles. Og det tar på å skulle være tilgjengelig for et annet menneske 24/7.

Men det går over.

Lillebror her i huset har nå blitt 3,5 mnd gammel og livet er så godt. Han legger seg kl. 21 og sover til 08! På dagtid har vi fått til rutiner som gjør at det er lettere å planlegge dagen. Alt dette kommer du også til å få - om litt.

Jeg sender deg en trøsteklem og håper ting ordner seg snart.

takk for svar, men tror du misforsto litt;) Han er 14 UKER, ikke dager! Han lå i bærebag første to mnd, og har sovet i vogga i litt over en mnd nå. Gikk helt fint frem til for 4-5 dager siden. Er de siste nettene som har vært sånn. Før det var det 2-3 ganger i løpetr av natta han våkna og det hadde jeg vent meg til..Men så hører man at ved 3 mnd blir det bedre, men her har det altså blitt verre! Fikk derfor i tips å prøve mme om kvelden fordi det kanskje metter litt mer enn mm..Har overflod av melk, så det er ikke noe problem;) Må pumpe ut melk det måltidet jeg har prøvd mme (2 ganger bare jeg har prøvd det nå de siste dagene) fordi jeg får så spreng..så melk er det nok av;)

men takk for svar:)

Min andre var også sånn rundt den tiden, pågikk i en tre-fire ukers tid. En skikkelig øke-periode så mitt råd er å bare gi han pupp i bøtter og spann, nok frisk luft på dagtid + stimulering/opplevelser og ordentlige legge- og nattrutiner.

Håper det ordner seg..

takk for svar, men tror du misforsto litt;) Han er 14 UKER, ikke dager! Han lå i bærebag første to mnd, og har sovet i vogga i litt over en mnd nå. Gikk helt fint frem til for 4-5 dager siden. Er de siste nettene som har vært sånn. Før det var det 2-3 ganger i løpetr av natta han våkna og det hadde jeg vent meg til..Men så hører man at ved 3 mnd blir det bedre, men her har det altså blitt verre! Fikk derfor i tips å prøve mme om kvelden fordi det kanskje metter litt mer enn mm..Har overflod av melk, så det er ikke noe problem;) Må pumpe ut melk det måltidet jeg har prøvd mme (2 ganger bare jeg har prøvd det nå de siste dagene) fordi jeg får så spreng..så melk er det nok av;)

men takk for svar:)

Slik går det når man leser for fort. Unnskyld.

Hmmm, det er ikke kos han vil ha da? Får han mye kos på dagtid. Masse prating og kontakt med mennesker?

Eller får han for mye?

Sukk, misunner deg ikke.

Annonse

Gjest sofie35

Vet lite om så små babyer og hva som trengs, men datteren min våknet hver halvtime/time hele natten gjennom HVER NATT fra hun var 1år til hun var 2 1/2 år. Vet veldig hvor slitsomt det er og hva det gjør med både hodet og kroppen.

Mitt råd er Å sove når du får sjansen.. Fra 22 - 01, en lur på ettermiddagen når mannen din er hjemme osv...

Hilsen

Har du prøvd å sove med ham (under sin egen dyne) og la ham ligge på "selvbetjening" om natta? Jeg endte med det noen ganger mens mine var urolige.

Kan hende det er økeperiode, og da virker det mot sin hensikt å gi ham MME.

Har du prøvd å legge ham i vogna og rugge ham skikkelig om natta? (tips fra Anna Wahlgren ...) Være masse ute om dagen og få ham til å sove ute masse? Søvn avler søvn sies det, så hvis han sover mye om dagen kan det hende han sover mye om natta også, det var en tråd her om det for noen dager siden.

jeg har også endt opp med å gi paracet hvis ungene hadde skriketokter uten forklaring da de var babyer, men jeg tror de var ganske mye eldre enn din baby.

Håper du får avlastning, å bli vekt hver 1/2 time om natta er virkelig tortur!

Gjest kvitsymra

Vet lite om så små babyer og hva som trengs, men datteren min våknet hver halvtime/time hele natten gjennom HVER NATT fra hun var 1år til hun var 2 1/2 år. Vet veldig hvor slitsomt det er og hva det gjør med både hodet og kroppen.

Mitt råd er Å sove når du får sjansen.. Fra 22 - 01, en lur på ettermiddagen når mannen din er hjemme osv...

Hilsen

Eg tenker nok annerledes på dette:

Ungen er over 3 mnd gammel, og ser ut til å ha fått den maten og omsorgen som han trenger i løpet av kvelden og dagen.

Da jenta mi var så liten, så såg eg for meg at romservice om natta var stengt.. Eg råder deg å ikke styre med han. Gå inn til han hver 5 min mens han roper/huger. Ikke gi han mat, drikke eller ta han opp av sengen. Legg dyna på han, gi tutten og si "sove nå" og gå ut igjen. De første nettene må du nok inn mange, mange ganger, men dette vil mest sannsynlig avta etter noen netter. Men han skjønner fort at du ikke er langt unna, og er ikke redd. Han har deg dessverre litt rundt "lillefingeren" og vet han får bare han skriker høyt nok. Når han skjønner at natt er natt, og begynner å kjede seg og sovner han nok til slutt. Mest sannsynlig vil han roe seg og søke søvn, og ikke deg i stedet.

Et annet tips er å ha en nattlampe med tidsinnstilling. Når den lyser, vet han at der er morgen og kan komme opp å få mat, drikke og kos.

Det er mitt syn iallefall.

Uansett ville eg tatt dette opp med helsesøster og søkt om råd.

Lykke til !

mvh

Eg tenker nok annerledes på dette:

Ungen er over 3 mnd gammel, og ser ut til å ha fått den maten og omsorgen som han trenger i løpet av kvelden og dagen.

Da jenta mi var så liten, så såg eg for meg at romservice om natta var stengt.. Eg råder deg å ikke styre med han. Gå inn til han hver 5 min mens han roper/huger. Ikke gi han mat, drikke eller ta han opp av sengen. Legg dyna på han, gi tutten og si "sove nå" og gå ut igjen. De første nettene må du nok inn mange, mange ganger, men dette vil mest sannsynlig avta etter noen netter. Men han skjønner fort at du ikke er langt unna, og er ikke redd. Han har deg dessverre litt rundt "lillefingeren" og vet han får bare han skriker høyt nok. Når han skjønner at natt er natt, og begynner å kjede seg og sovner han nok til slutt. Mest sannsynlig vil han roe seg og søke søvn, og ikke deg i stedet.

Et annet tips er å ha en nattlampe med tidsinnstilling. Når den lyser, vet han at der er morgen og kan komme opp å få mat, drikke og kos.

Det er mitt syn iallefall.

Uansett ville eg tatt dette opp med helsesøster og søkt om råd.

Lykke til !

mvh

Jeg trodde ikke denne metoden var anbefalt på unger under 6 mndr, jeg?

Vi gjorde sånn på sønnen vår da han var 8 mndr, men jeg hadde ikke gjort det på en som var 3 mndr. Da trenger endel babyer fortsatt mat om natta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...