Gå til innhold

Når snakke med sjefen?

Anbefalte innlegg

Gjest south africa

Heisann!!

Når informerte dere sjefen og kollegaer at dere skulle adoptere?

Jeg tenker på at nå er det svært kort behandlingstid i region midtnorge og vår sosial rapport blir snart sendt dit , og at ventetiden i SA har gått ned fra 5-10mndr til 2-8mndr.

Vil dette si at det er mulig jeg må ut i permisjon innen de neste 6 månedene , rent hypotetisk ?

hvor lang tid bruker de på oversettelsen og sender dokumentene til utlandet ?

Jeg fikk plutselig DEN tanken at Oi ...jeg har ikke informert sjefen , jeg har tenkt at jeg har så goood tid ...men DET har jeg kanskje ikke??

Hva gjorde dere ? når fortalte dere det til sjef og kolleger??

Bless

South africa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215345-n%C3%A5r-snakke-med-sjefen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi prater med bv ennå, og vi har ingen planer å fortelle noen før vi har godkjenningen i hånda!

Så slapp av!!!

Ingen ting er jo 100% sikkert før dere har godkjenninga.

Vi spilte med opne kort hele veien, igjenom prøverørs behandling og så senere adopsjons prosessen.

Det var riktig for oss, det finnes ingen fasit svar, man må bare føle hva som er riktig for en selv.

Vi sa det helt tidlig i prosessen. Det fine med det var at mange har gått og gleda seg sammen med meg. Ulempen er at sjefen stadig spør om jeg ikke skal ha permisjon snart. Han vil nok gjerne vite litt mer konkret enn hva jeg kan si. Hadde jeg visst i ettertid hva godkjenningsrunden skulle innebære, så hadde jeg nok spart på opplysningen til jeg stod med brevet fra Bufetat i handa.

Men alle har sin måte. Vil du dele forventningene, så fortell det i morgen :)

Mvh

Gjest flere stadier

Jeg nevnte tidlig overfor sjefen og de andre at det "er mulig jeg søker permisjon neste høst eller vår engang, da skal jeg nemlig gjøre noe spesielt, men jeg kommer tilbake til det senere" (med et hemmelighetsfullt smil). Dermed var de forberedt, uten å skjønne hva det var (siden tidspunktet tydeligvis var så uspesifikt).

Den endelige permisjonen søkte jeg om ca. 3 mnd i forkant.

Annonse

Hei og atter en gang gratulere med valg av land !

Vi informerte arbeidsgiver da godkjenninga var kommet.

Oversettinga gikk kjempefort (mange som kan engelsk veit du..)Vi skrev profilen selv på engelsk så da gikk det vel ekstra fort tenker jeg. Våre papirer ble sendt til SA etter bare ei uke.

Lykke til videre !!!

Hilsen ei meeeget lykkelig Sør-Afrika-mamma.

Første gangen fortalte vi ikke noe om adopsjonsplanene til noen før etter godkjenning i det som da het SUAK. Noen uker etter dette fortalte vi det til nær familie og gode venner. Deretter stod sjefen og andre kolleger for tur. Sjefen fikk vite det i september, og antatt tildeling var mars/april året etter. Etter noe forsinkelse endte det med at jeg gikk ut i permisjon i juli. Jeg følte det var passe tid å si i fra på arbeidsplassen, samtidig som vi sa det på et tidspunkt som var riktig for oss.

Ved adopsjon nummer to visste de hele tida at vi "ville ha en til", og jeg snakket uformelt med ledelsen om at vi var i gang med barnevernet m.m. Jeg skrev formelt brev i februar og oppga tidlig høst som permisjonsstart. Det ble det også.

Man må føle på seg når man synes det passer å fortelle om adopsjonsplanene. Der er folk veldig forskjellige! Men jeg tror nok det er lurt å informere i god tid og supplere med de nye beskjedene man får. Tror det er viktig at ledelsen forstår at vi faktisk heller ikke kan si når permisjonenen starter (om vi aldri så gjerne vil...!!).

Jeg opplevde ledelsen som positive og interesserte i begge våre prosesser. Og sjefen min sa at han var glad jeg informerte så godt jeg kunne.

Det hører vel kanskje med til historien at Korea er noe mer forutsigbart enn en del andre land, og da er det litt lettere å informere....

Kommer jo lit an på hva slags sjefer en har å forholde seg til og.

Gravide sier vel fra når de er ca 3 mndr på vei? og har 6 mndr igjen til permisjon. Så jeg syns ikke dette behøver å være annerledes ved adopsjon. Noen syns det er greitt å informere ett år i forveien, men for andre så kan det være for tidlig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...