Gå til innhold

Slippe sosiale aktiviteter..?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva mener dere?

Rar overskrift kanskje... Hva tenker dere om et barn som helst vil sitte på fanget til mamma, og ikke slipper seg løs sammen med de andre barna i aktiviteter som f.eks sang/sangleker (organisert sanggruppe der foreldrene er med) og lignende. Kanskje dette ikke er noe for dette barnet, at det ikke liker store forsamlinger og lignende? BØr vi la være å gå på disse samlingene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215410-slippe-sosiale-aktiviteter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det barnet har utrolig godt av slike sosiale sammenkomster. Før eller siden vil barnet krype ned fra fanget og menge seg mer med de andra barna.

Ei jeg kjenner var slik tidligere, hun holdt seg lenge bare på farens fang. Når noen henvendte seg til henne fikk man knapt svar, men jeg vet at det var utrolig kjekt for henne å få være med. Slike barn som henne blir ofte oversett, og da blir de sjenerte følelsene forsterket. Og enda verre ville det blitt om hun ble holdt hjemme fra sosiale sammenkomster. I dag er hun ei sprudlende og utadvendt jente.

Så lenge barnet trives i aktiviteten på morens fang, ville jeg gått. Etterhvert vil barnet kanskje føle seg så trygg at det etterhvert kryper ned fra fanget også. Men uansett om det ikke skjer, så tror jeg barnet har godt av å se andre barn i samme aktivitet.

Gjest chinamom

Gjør det noe om hun/han sitter på fanget da? Min erfaring er at barna ofte tør opp etterhvert - noen senere enn andre. Og uansett har de godt av å være med - om en observerende i starten.

Hvis du prøver å "tvinge" barnet med i aktiviteten, vil det bare virke mot sin hensikt.

Lykke til!

Annonse

Jeg er med i en sånn sangguppe, og har sett flere varianter av det. (Jeg har vært både instruktør, og som mamma)

Særlig en unge jeg har sett har hatt veldig godt av treningen, vi har hatt gradvis tilnærming, med littegranne forsiktig press fra mammaen. Han sitter nå inne i ringen sammen med de andre, men vil ikke at navnet hans skal synges i navnesanger. Han kan være med å gå rundt i ring, men vil ikke være bjørn i Bjørnen Sover. Forrige samling turte han å være i fokus èn gang, og var kjempestolt! -etter den ene gangen ville han ikke mer, og slapp "unna" med det.

Jeg tror det er sunt å lære seg å være med på sånt, men man må bare lirke, ikke true og slepe ungen med seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...