Gå til innhold

Gravid, klær til dåp, trenger synspunkter

Anbefalte innlegg

Gjest svart i dåp?
Skrevet

Jeg skal i dåp og er veldig gravid og har ikke mest fintøy og er heller ikke så gira på å kjøpe, da det blir kun én anledning til å bruke det.

Jeg har noe som er veldig pent, men svart.

Mener å ha lest her en gang før at man ikke skal ha svart i dåp.

Er det en skikk og bruk-regel? Hva synes dere?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes det er greit med svart i dåp, men ville nok livet opp antrekket med et lyst eller fargerikt sjal eller lignende.

Gjest svart i dåp?
Skrevet

Jeg synes det er greit med svart i dåp, men ville nok livet opp antrekket med et lyst eller fargerikt sjal eller lignende.

For å føle deg vel eller for at det passer seg i dåp? Jeg trives best i svart.

Skrevet

Synes også svart er helt greit. Som Enig med Elextra, sprit det opp med et fint sjal, noen smykker og gjerne en matchende veske:)

Skrevet

Synes også svart er helt greit. Som Enig med Elextra, sprit det opp med et fint sjal, noen smykker og gjerne en matchende veske:)

OOOps! Skulle ønske man kunne gå tilbake og redigere her, ja:)

Skrevet

Kanskje du kan ta et fint sjal i en anne farge? Da synes jeg det er helt OK. Det er jo heller ingen storpolitisk krise om du dukker opp i svart i en barnedåp, uansett.

Det du KAN gjøre, er jo å kjøpe en fin gravid/ammetopp fra enten boob eller H&M og kombinere med et skjørt, dersom du har det?

Gjest Mette Marit i dåp
Skrevet

Jeg har også hørt at man ikke skal ha svart i dåp, men Mette Marit var kledd i svart i dåpen til den danske prinsen. Kan hun kan vel vi også kle oss i svart....eller?

Skrevet

Bruk det svarte hvis du føler deg vel i det, og ha et skjerf / sjal i en annen farge ved siden av. Det går kjempefint :)

Gjest svart i dåp?
Skrevet

Jeg har også hørt at man ikke skal ha svart i dåp, men Mette Marit var kledd i svart i dåpen til den danske prinsen. Kan hun kan vel vi også kle oss i svart....eller?

Ja, enig!

Gjest svart i dåp?
Skrevet

Kanskje du kan ta et fint sjal i en anne farge? Da synes jeg det er helt OK. Det er jo heller ingen storpolitisk krise om du dukker opp i svart i en barnedåp, uansett.

Det du KAN gjøre, er jo å kjøpe en fin gravid/ammetopp fra enten boob eller H&M og kombinere med et skjørt, dersom du har det?

Vil helst ikke kjøpe noe, men sjal har jeg.

Gjest Elextra
Skrevet

Fordi jeg synes helt svart kan bli litt dystert i dåp, selv om det ikke akkurat er så _veldig_ farlig.

Skrevet

Jeg skjønner problemstillingen din godt!

Og jeg ville heller ikke kjøpt et helt, nytt gravide-antrekk for denne ene anledningen.

Hvis dette hadde vært meg og min familie/nære venner og dåp, ville ingen tyntes jeg gikk over streken om jeg dukka opp i et svart, fint gravide-antrekk! Men jeg ville også, som andre sier her, "sprita" det opp med smykker, veske, sjal etc.

Men hvis du finner en fin topp som du også kan bruke _etter_ fødselen, hadde jeg kanskje vurdert å kjøpe den...

Skrevet

I min nieses dåp var stort sett både foreldre, søsken og faddere i nesten helt sort. De så ut som en virkelig bedrøvelig gjeng som kom rett fra begravelse...

Gjest svart i dåp?
Skrevet

I min nieses dåp var stort sett både foreldre, søsken og faddere i nesten helt sort. De så ut som en virkelig bedrøvelig gjeng som kom rett fra begravelse...

Alle i min fam har bunad, så da kan kanskje jeg være litt mer begredelig?

Skrevet

Når du er høygravid har ingen noen problemer med å skjønne at du stiller i det du har som passer! :o)

Men som de andre sier - et sjal i en frisk farge til så blir du så sveisen så! Og selv om du ikke vil kjøpe noe nå, så er jo et sjal et plagg du kan bruke i mange år fremover.

Skrevet

Vil helst ikke kjøpe noe, men sjal har jeg.

Tenkte på en sånn kombinert mamma og ammetopp - som du vil kunne bruke i lengre tid. Men når du allerede har sjal, så er du jo klar :-)

Kos deg i dåpen!

Skrevet

Tror alle skjønner (og ser, ikke minst:) at du er veldig gravid! Da er det også vanskelig å finne klær, og som du selv påpeker unødvendig og dyrt å kjøpe nye finklær for kun den ene anledningen.

Skrevet

Skal man holde knallhardt på gammel skikk og bruk, bør man nok unngåp svart i barnedåp. Men det er det svært få som gjør.

Synes du fint kan bruke svart, men som flere andre her sier: Sprit det opp med litt farger på tilbehøret.

Skrevet

Jeg synes du skal bruke det du har. Har bare hørt at man helst ikke skal bruke svart i bryllup - ikke noe om dåp. Og uansett så vil vel de fleste forstå at man ikke kan kjøpe masse nye ting når man er høygravid.

Skrevet

Reglene for skikk og bruk ser ikke ut til å gjelde lenger.

Man ser nesten flere i svart i bryllup og dåp enn i begravelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...