Gå til innhold

Starte å trene, trenger noen tips


Gjest TTG

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det enklest om noen vet om sted jeg kan lese om dette eller om noen kanskje vil svare.

Har slitt med depresjoner og slikt i en tid og dagen har bestått av å ligge og sove eller ligge på sofaen, samtidig som medisinene gir en enorm apetitt, ikke bra kombo.

Jeg har ikke rørt på meg på over 10år, utenom å gå vanlig.

Hvordan begynner jeg ? Da mener jeg ting jeg kan gjøre selv, ikke i helsestudio

Takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn med å gå turer. Noen ganger lange rusleturer, og noen ganger korte og intensive. Kanskje du tilslutt orker å jogge? Svømming og sykling er fint å bedrive påegenhånd. Evt. bli med i en gruppe som går sammen et par-tre ganger i uken. Og så kan du evt. ta noen mage og rygg øvelser hjemme på stuegulvet.

ALT er bedre enn ingenting uansett!!

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å gå turer. Noen ganger lange rusleturer, og noen ganger korte og intensive. Kanskje du tilslutt orker å jogge? Svømming og sykling er fint å bedrive påegenhånd. Evt. bli med i en gruppe som går sammen et par-tre ganger i uken. Og så kan du evt. ta noen mage og rygg øvelser hjemme på stuegulvet.

ALT er bedre enn ingenting uansett!!

Lykke til :-)

Hei, takk for tipsene.

Tenkte på å gjøre øvelser hjemme, men hva slags øvelser er bra, har ikke peiling.

Lurer også på hvordan man kan strekke ut skikkelig også, for ikke å bli helt stiv etterpå.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for tipsene.

Tenkte på å gjøre øvelser hjemme, men hva slags øvelser er bra, har ikke peiling.

Lurer også på hvordan man kan strekke ut skikkelig også, for ikke å bli helt stiv etterpå.:-)

Øvelse for ryggen: Ligg på magen, og se ned i gulvet. Løft diagonalt, dvs høyre bein og venstre arm, og deretter motsatt.

Og så kan du gjøre sit-ups for magemuskulaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for tipsene.

Tenkte på å gjøre øvelser hjemme, men hva slags øvelser er bra, har ikke peiling.

Lurer også på hvordan man kan strekke ut skikkelig også, for ikke å bli helt stiv etterpå.:-)

En trenings bok eller dvd/video vil vise deg hvordan du kan gjøre øvelsene, slik at det blir riktig.Når det gjelder uttøying vil de fleste også vise dette.

Litt tuklete å forklare dette ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Hei, takk for tipsene.

Tenkte på å gjøre øvelser hjemme, men hva slags øvelser er bra, har ikke peiling.

Lurer også på hvordan man kan strekke ut skikkelig også, for ikke å bli helt stiv etterpå.:-)

Hvis du ikke har trent på ti år, så kan du ikke unngå å bli støl og lemster etter trening.

Uttøying er viktig for å øke bevegelighet, men har ingen effekt på stølhet. Når du blir støl er det et resultat av at musklene dine har jobbet hardt, og at små-små muskelbunter har røket av av belastningen. Det er IKKE farlig i det hele tatt, men den eneste måten å unngå det på er å fortsette å trene slik at du blir sterkere og tåler mer.

Se forøvrig www.trim.no for gode tips til øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hvorfor er treningssenter utelukket? Er utrolig deilig å ha faste timer å gå på. Det gjør at det er vanskeligere å droppe ut en dag. Dessuten er det deilig å gå sammen med folk som er i like dårlig form som deg selv :P Det finnes spinn, styrke og sirkeltimer av forskjellig varians. Det er mye som skjer på treningssenter annet enn apparater. Selv HATER jeg apparater, og holder meg unna den delen av senteret om jeg kan...

Men om du vil starte i det små, vil jeg anbefale å gå turer (kjøp deg mp3spiller og last ned noe pepp musikk!), svømme eller lignende. Eller enda bedre: kjøp deg bikkje! Da MÅ man ut hver dag, og man slipper å gå alene! Etter hvert kan du øke på med sykling, jogging eller lignende de dagene bikkja er lat...

Et annet tips er å kjøpe trimsykkel og plassere den foran TVen, eventuelt dansematte til TVspill. Slik unngår man å bli liggende i sofaen, men kommer seg i bevegelse.

Ikke tenk så mye på øvelser og sånt. Bare begynn å rør deg, så kan du øke på med styrketrening og annet etter hvert. Begynn i det små, det er lettere å fortsette da. Og tenk på det sånn at det er starten på en ny livsstil, ikke noe du MÅ gjøre. Ta det med ro i starten og "kjenn etter" hva som passer best for deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå turer:)

Du kan evnmt kjøpe manualer og treningstrikk på sportsbutikk.

Hvis du kjøper de stikkene, følger det med program med øvelser.

Lykke til og kos deg:)

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har Playstation 2 (eller kjøper det!), så vil jeg anbefale treningsspillet EyeToy Kinetic!

Har nylig kjøpt det sjøl, og det er virkelig gøy å trene med det. Ikke alle øvelsene jeg får til ennå (pga kroppsbeherskelse/bevegelighet, mangel på øvelse), men jeg tar de jeg kan, og kan utvide etter hvert. Det er valgfritt å ta med oppvarming og uttøyingsøvelser, men det er i alle fall med.

Øvelsene er varierte, og man kan velge ulike nivåer etter hvor trent/utrent man er. Det er flere øvelser innen hvert av hovedområdene kondis/forbrenning, styrke, kampsport og "mind and body" som er yoga og taichi-inspirerte øvelser mm.

Du kan se mer her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=274908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...