Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har desverre ikke familie i nærheten, men har noen snille eldre naboer som stiller opp som barnevakt når de kan. Nå begynner ungene å vokse til (gutt på 6 og jente på 8) og jeg lurer på om jeg skal tørre å la dem være alene hjemme på natta når vi av og til er bedt bort til naboer på kvelden.Har ikke hjerte til å plage barnevaktene med å sitte utover natta og tenkte at de kunne få gå hjem til sitt når ungene var sovnet.Er ikke lengre unna enn at man kan ta noen raske sjekketurer selv og se om de har det bra innimellom. Ville dere ha gjort det eller er det helt uforsvarlig.? Vi bor i et stille strøk og barna er fornuftige for alderen, men jeg er forferdelig usikker...

Fortsetter under...

Gjest hos oss

Det ville jeg ikke gjort før eldstemann var stor nok til å ta en fornuftig (voksen) avgjørelse i en krisesituasjon, som brann, fall i trapp osv.

Altså noe mer enn å kunne ringe dere på mobil, men gjøre noe fornuftig i minuttene før hjelpen kom.

Om man er 14 eller 18 eller aldri, kommer an på barnet..

Jeg ville betalt barnevakten til å vente til dere kom hjem eller sove over.

Kommer an på hvor langt unna dere er. Om dere ikke er lengre unna enn hos naboen synes jeg det er helt OK. Kunne jo t.o.m. hatt en babycall stående da.

Om det er en kilometer borte tror jeg antagelig jeg ville ventet litt til. Jeg hadde ikke gått fra min 6-åring i en slik situasjon. (Og ho er fornuftig)

Det er også viktig å fortelle barna om hva som skjer så de ikke vokner og lurer på hvor dere er.

Annonse

Vi sitter ofte på terassen til naboen på sommeren med babycall. (er vel ca. 7 meter fra soverommet til poden og til naboens terasse) Om poden gir så mye som en lyd fra seg så rekker vi å være der før han er oppe av sengen. På vinteren går vi ikke til andre og lar gutten være alene. (da må vi jo sitte inne, og man må kle på seg, vi ser ikke huset innenfra osv.)

Vi har sagt til poden de gangene vi går dit at vi er der, og det er helt ok for han.

Det ville jeg ikke gjort før eldstemann var stor nok til å ta en fornuftig (voksen) avgjørelse i en krisesituasjon, som brann, fall i trapp osv.

Altså noe mer enn å kunne ringe dere på mobil, men gjøre noe fornuftig i minuttene før hjelpen kom.

Om man er 14 eller 18 eller aldri, kommer an på barnet..

Jeg ville betalt barnevakten til å vente til dere kom hjem eller sove over.

Nei, det ville jeg ikke gjort. Skulle dere gjøre det måtte dere forklart det for barna deres, slik at de ikke våknet opp og ble redde hvis de ikke fant dere.Jeg kjenner til et tilfelle der foreldrene var i nabohuset med babycall - og barnet våknet. Barnet fikk traume da han ikke fant foreldrene, og gikk til psykolog i mange år etterpå...

Du kjenner barna dine best. Jeg var selv alene hjemme mens mor var på symøte fra jeg var 8 år gammel. Lillebroren min la hun. Han var 1 år da.

Jeg visste hvor hun var, og hadde telefonnummeret tilgjengelig. Hun var hos naboer.

Så lenge barna føler seg trygge synes jeg det er greit. Men lær dem å bruke telefonen, og skriv opp telefonnummeret der du er.

Annonse

Gjest bestemt mor

Det er da helt uforsvalig å la barn på 6-8 år være alene på nattestid! Barnevakter som tar på seg å sitte mens foreldrene er borte er jo betalt for det, og ungdommer sitter jo gjerne oppe til både 02 og 03 og ser på tv, så det skal du ikke bekymre seg for. Jeg synes ikke at barn under 16 år skal være alene om natta og helst ikke før de er 18. Det er jo skrekkelige eksempler på at "kjærester", "ekskjærester" og andre har dukket opp, fulle/rusa og med våpen osv! Nei, på natta må voksne være der!

Gjest lille rosinen

Tror nok det går helt fint jeg...! Bare ta en prat med dem først, forklar hvor dere er og ha med babycall :-)

Tror sannelig ikke vi var store når vi begynte å være hjemme alene når jeg var lita, men vi visste alltid hvor vi kunne gå (og få hjelp) hvis det skulle skje noe. Men det gjorde det aldri! :-)

Du må jo selvsagt se an barna dine da. Men det går jeg utifra at du har gjort og vurdert dem som trygge nok, siden du spør :-)

Gjest lille rosinen

Leste et innlegg til her, og må bare tilføye... DERE SKAL FIRE HUS NED I GATA! Det er jo ikke akkurat sånn at dere reiser ut på byen og overlater dem helt til seg selv!

Nei, baby call og dra på besøk og kos dere. Går så fint så!

Det er da helt uforsvalig å la barn på 6-8 år være alene på nattestid! Barnevakter som tar på seg å sitte mens foreldrene er borte er jo betalt for det, og ungdommer sitter jo gjerne oppe til både 02 og 03 og ser på tv, så det skal du ikke bekymre seg for. Jeg synes ikke at barn under 16 år skal være alene om natta og helst ikke før de er 18. Det er jo skrekkelige eksempler på at "kjærester", "ekskjærester" og andre har dukket opp, fulle/rusa og med våpen osv! Nei, på natta må voksne være der!

18 var vel litt langt å gå vel?

Jeg var selv hjemme alene fra jeg ca. 16 år. Faktisk hele helgen, når foreldrene var på hytta. Men jeg var ekstremt rolig, da, med få venner. Ingen bråkmaker-venner....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...