Gå til innhold

ammetåke/slapphet?


Naomi

Anbefalte innlegg

Har fått en gutt for litt over en uke siden...ammingen går greit bortsett fra såre brystvorter, bruker ammeskjold nesten hver gang han skal ammes...(pluss mater han som regel to ganger fra hvert bryst for å få tømt de skikkelig - gjerne med 5-15 min pause mellom evt bleieskifte før han krever mer melk...sikkert pga ammeskjoldet som gjør at brystene ikke tømmes skikkelig?)

Har i det siste følt meg veldig slapp, litt svimmel, vekselvis kald og svett/varm...føler meg som en zombie gjennom hele dagen...

er dette en vanlig konsekvens av ammingen - nå i startfasen? (våkner 3-4 ganger om natta - fortsetter utover morgenen til ca tolv før jeg endelig får litt ordentlig hvile).

Kan nevne jeg hadde svært lav blodprosent (7.1 dagen før jeg reiste hjem)...

er det noe jeg kan gjøre, eller er det bare hvile, sove, spising og mating av ungen som gjelds nå utover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter også med følelse av å ikke få trekt inn pusten skikkelig...som om jeg puster gammel luft som ikke dekker helt luftbehovet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter også med følelse av å ikke få trekt inn pusten skikkelig...som om jeg puster gammel luft som ikke dekker helt luftbehovet...

Den følelsen kjenner jeg igjen fra etter begge fødselene. Jeg tror rett og slett det er lungene som har fått bedre plass igjen etter at magen ble mindre og at det tar litt tid å venne seg til å fylle dem helt igjen.

Det gikk ganske fort over hos meg i hvertfall.

Å være slapp og svimmel og svette mye, er nok også ganske vanlig hos barselkvinner. Det lureste er nok bare å ta det med ro og spise og særlig drikke mye. Hvis du derimot får feber i tillegg, bør du nok ta en tur til en lege og sjekke at du ikke har fått en infeksjon el.

Jeg synes det som hjelper best mot såre brystvorter er albueskjell. Jeg fikk mine på fødeavdelingen og det var helt supert. Jeg hadde sprekk på begge brystvortene en stund, men etter en dag med albueskjell var det nesten bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Naomi. Du bør kontakte en lege for en vurdering av eventuelle årsaker til at du er så slapp.Du burde også få hjelp med avvening fra ammeskjoldet slik at ammingen blir mer effektiv. Hvorfor bruker du skjold? Er det pga sårhet? Om det er det skulle du heller få hjelp til å finne årsaken til sårheten. Ammeskjold kan oppretholde sårhet om det er pga sugetaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...