Gå til innhold

Prevenar-vaksinen (igjen) - la være ?

Anbefalte innlegg

Huff, er sånn i tvil, er det virkelig nødvendig å ta denne vaksinen mot hjernehinnebetennelse,jeg liker IKKE tanken på å ta nye vaksiner på barna mine, samtidig som jeg føler at jeg absolutt burde, og at "alle" andre gjør det. Leser av diverse innlegg her at vaksina nå nesten er utsolgt allerede....

Desto mer man leser og oppdaterer seg om sånt(sykdommer særlig, fugleinfluensa, hjerneinnebetennelse) fra media, desto engsteligere blir man, og det er ulike og motstridende synspunkter som kommer frem overalt. Hvordan skal man vite hva som er rett å gjøre ???

Kan ikke se at Folkehelsa direkte anbefaler å ta vaksina nå på barn under 1 år, gjør de det ?? Hvis en slik vaksine var ansett som veldig påkrevet også for det årskullet som nå er/blir ett år, må de vel gå sterkere ut med anbefalinger ? Dyr er vaksinen også.

Har en på 8 mnd, en på 2 1/2 og en på snart 4 1/2. Har nå slått fra meg å vaksinere de to største, litt is i magen bør man vel ha, synes jeg.

Da gjenstår han på 8 mnd, hva gjør dere andre ? Noen som tenker som meg, for jeg heller i retning av å ikke vaksinere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215467-prevenar-vaksinen-igjen-la-v%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg har forstått så er det bestemt at denne vaksinen fra sommeren av skal være en obligatorisk del av vaksinasjonsprogrammet for de minste.

Rett før jul leste jeg en artikkel om et foreldrepar som hadde mistet sønnen på tre år pga denne hjernehinnebetennelsen. De gikk kraftig ut mot myndighetene som de mente hadde lagt lokk på viktig informasjon. Innføring av denne vaksinen i vaksinasjonsprogrammet vil koste millioner (milliarder?) av kroner og myndighetene har derfor utsatt å informere lengst mulig (iflg. disse foreldrene). Det var to norske barn som døde i oktober og november pga denne typen hjernehinnebetennelse.

Det er nok derfor jeg ikke tør å la være å vaksinere mine unger :-(

Jeg skjønner likevel godt skepsisen din... Håper bare jeg gjør det riktige :-/

Det jeg har fått beskjed om er at de anbefaler vaksinen for barn som er spesielt utsatt, som f.eks. har andre sykdommer. Hjernhinnebetennelse er farligere jo yngre barnet er. Jeg fikk beskjed om at dersom man har kunnskap om tidlige tegn, så vil man se det på barn over 2 år relativt raskt. Barnet vil etter hvert si at det har vondt i nakken, er kvalm osv., og da skal man være obs. Spedbarn har uspesifikke symptomer.

Barna mine er 6 år, snart 5 år og 3,5 mnd gamle.

Jeg skal ikke vaksinere noen av dem. Men så er jeg av dem som er litt skeptisk til vaksiner generelt. I tillegg har jeg laget et eget vaksinasjonsprogram for barna mine, der de ikke får noen vaksiner før de er 6 mnd gamle. De får heller ikke alle vaksinene.

Men man gjør seg jo sine tanker...

Barna mine er 6 år, snart 5 år og 3,5 mnd gamle.

Jeg skal ikke vaksinere noen av dem. Men så er jeg av dem som er litt skeptisk til vaksiner generelt. I tillegg har jeg laget et eget vaksinasjonsprogram for barna mine, der de ikke får noen vaksiner før de er 6 mnd gamle. De får heller ikke alle vaksinene.

Men man gjør seg jo sine tanker...

Hørtes greit ut, ja.

Er hovedårsaken at du er skeptisk til vaksiner generelt ? Eller til Prevenar vaksinen spesielt ? Eller tenker du, som jeg, at hvis man skal ta hensyn til alt som mediene skriver og som man får høre om ang. barn/sykdom etc. så blir man helt gæren ?:-)

Da er jeg ikke den eneste, skjønner jeg. Ikke det at jeg er veldig skeptisk til godt utprøvde vaksiner generelt, for vi følger det vanlige programmet, men akkurat denne vaksinen nå synes jeg er problematisk. Ble påvirka også av Puls programmet forleden om den vaksinen fra 80-tallet, selv om det selvsagt var en helt annen vaksine. Dessuten er poden er jo konstant forkjøla i ukesvis av gangen og da kan vi jo ikke ta den heller.:-( Og hvis den i tillegg er utsolgt så er det ikke noe å stresse med.

Takk for svar!

Det jeg har fått beskjed om er at de anbefaler vaksinen for barn som er spesielt utsatt, som f.eks. har andre sykdommer. Hjernhinnebetennelse er farligere jo yngre barnet er. Jeg fikk beskjed om at dersom man har kunnskap om tidlige tegn, så vil man se det på barn over 2 år relativt raskt. Barnet vil etter hvert si at det har vondt i nakken, er kvalm osv., og da skal man være obs. Spedbarn har uspesifikke symptomer.

Takk for svar!

Skal ta en tlf. til helsestasjonen og høre hva de mener om saken.

Annonse

Så vidt jeg har forstått så er det bestemt at denne vaksinen fra sommeren av skal være en obligatorisk del av vaksinasjonsprogrammet for de minste.

Rett før jul leste jeg en artikkel om et foreldrepar som hadde mistet sønnen på tre år pga denne hjernehinnebetennelsen. De gikk kraftig ut mot myndighetene som de mente hadde lagt lokk på viktig informasjon. Innføring av denne vaksinen i vaksinasjonsprogrammet vil koste millioner (milliarder?) av kroner og myndighetene har derfor utsatt å informere lengst mulig (iflg. disse foreldrene). Det var to norske barn som døde i oktober og november pga denne typen hjernehinnebetennelse.

Det er nok derfor jeg ikke tør å la være å vaksinere mine unger :-(

Jeg skjønner likevel godt skepsisen din... Håper bare jeg gjør det riktige :-/

Det gjør du sikkert!:-)

Tragisk med de dødsfallene du nevner. Heldigvis er det sjeldent forekommende, men når det skjer er det så dramatisk og farlig. Skjønner godt at mange vil vaksinere. Men foreløpig ser vi det litt an her i gården, lillemann er uansett så forkjøla at det er uaktuelt med vaksine nå.

Hørtes greit ut, ja.

Er hovedårsaken at du er skeptisk til vaksiner generelt ? Eller til Prevenar vaksinen spesielt ? Eller tenker du, som jeg, at hvis man skal ta hensyn til alt som mediene skriver og som man får høre om ang. barn/sykdom etc. så blir man helt gæren ?:-)

Da er jeg ikke den eneste, skjønner jeg. Ikke det at jeg er veldig skeptisk til godt utprøvde vaksiner generelt, for vi følger det vanlige programmet, men akkurat denne vaksinen nå synes jeg er problematisk. Ble påvirka også av Puls programmet forleden om den vaksinen fra 80-tallet, selv om det selvsagt var en helt annen vaksine. Dessuten er poden er jo konstant forkjøla i ukesvis av gangen og da kan vi jo ikke ta den heller.:-( Og hvis den i tillegg er utsolgt så er det ikke noe å stresse med.

Takk for svar!

Jeg er litt skeptisk til vaksiner generelt jeg. Men blir ekstra skeptisk til noe som blir påstått å være så fantastisk, også er det helt nytt.

Jeg vil ikke eksperimentere med mine friske barn.

Hvis det medfører at jeg kanskje tar en minimal risiko for at de skal få en viss sykdom, så gjør jeg heller det enn å bevisst påføre dem noe jeg ikke vet hva vil gjøre med dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...