Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en dater som er blitt 1 år nå. Hun begynt med feber om natten på en lørdag kveld, men hosting og mye slim. Det vært til torsdag, med feber hver natt, men den natt hadde hun 40.5 grader i feber og 4 timer etter vi gitt hun Paracet, hadde hun 40 grader feber. Hun fikk pencilin hos legen etter det og er blitt bedre nå. Men jeg ble veldig bekymret når hun hadde 40.5 grader i feber og var ikke sikkert når er tid til å ta hun til legevakten.

Jeg ville spør deg hva som kan skjer når feber er over 40 grader (41 og 42 grader), og hvor lenge skal vi vente til å ta hun til legevakten for å få medisin? Jeg hørte at det er mulig at barn få alvorlig skade hvis feber er over 40 grader.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215491-feber-i-1-%C3%A5ring-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Feber hos et barn betyr at det har en infeksjon, det er kroppens normale måte å reagere og bekjempe infeksjonen på.Infeksjonen kan skyldes virus eller bakterier. De fleste infeksjoner hos barn sitter i de øvre luftveger og hals og skyldes virus, men bakterier forekommer også og når barnet har feber blir det en oppgave å avgjøre om det er bakterier eller virus, fordi bakterier kan behandles med antibiotika, mens det ikke har effekt ved virusinfeksjoner. Ofte kan det være vanskelig å avgjøre hva slags infeksjon barnet har.Barn får lett feber ved en infeksjon og tåler feberen godt, ofte kan man se at de er forbausende kvikke selv om feberen går opp mot 40. For å senke temperaturen skal barnet bare kles lett på, det skal være litt kjølig i rummet og så kan Paracet brukes som febernedsettende, dersom temperaturen er over 39. Barn som har feber skal observeres og varer feberen over 2-3 dager bør barnet undersøkes av lege. Men mer veiledende enn feberern er symptomer barnet har og almentilstanden. Nedsatt almentilstand ( slapp, vil ikke spise eller drikke, dårlig kontakt mv) er grunn til å få barnet undersøkt.

Jeg tror ikke barnet ditt har fått skade av 40.5 i feber. Evt. hjerneskade slik du spør om ,skyldes ikke feberen i seg selv, men evt. årsak( infeksjonen) til feberen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...