Gå til innhold

Male trepanel - hva og hvordan?

Anbefalte innlegg

...den evige natteravn...
Skrevet

Ser du har panel som er noen år, da trenger du ikke kvistlakk. Kjøp sperregrunn (grunning med kvistlakk) til første strøk og mal to strøk med maling etterpå.

Men, det som er like viktig er å sparkle spikerhullene og evt. sprekker. Dette gjøres etter at du har grunnet.

Kjøp acrylmasse, den er best til panel, overskuddet tørkes bort med fuktig fille og den er også overmalbar med en gang.

Når det gjelder maling er oljemaling uten tvil det som blir penest på panel. Den tørker ikke så fort og du kan gå over og ta lange strøk. Bruker du vanntynnet maling må du være mye mer nøye ("flyter" ikke utover slik som oljemaling).

Hvis du bruker rull til påføring bør du kjøpe en utdriver som du drar over med med en gang. Skal du bruke kost så ikke kjøp en "billig pensel" kjøp den beste.

Når det gjelder fargevalg, ville jeg gått for egghvit i taket og en liten nyanse mørkere på veggen.

Dette ble mye... men det er i beste mening.

Lykke til med oppussingen!

Fortsetter under...

Gjest oppussing er GØY !
Skrevet

Bland maling og white spirit, og klin i vei!

Helt lyst tak, litt tonede vegger.

Det blir sikkert kjempefint, planglegg litt tekstiler og andre fargede ting i kontrast til himling og vegger, lykke til!

Maling og whitesprite .... det gjelder oljemaling, ikke vannbasert.

Skrevet

Maling og whitesprite .... det gjelder oljemaling, ikke vannbasert.

Kvistlakk er billig og drøy, så jeg ville ikke hoppet over den. Grunning er kjempeviktig, og to strøk oljemaling. Hvordan det er med at den er behandlet vet jeg ikke, det må du spørre i butikken. Vi malte vårt og ble kjempefornøyd, jeg synes det er råpent. Så ikke hør på hva foreldrene dine sier ;-)

Gjest huskjøperen
Skrevet

Ser du har panel som er noen år, da trenger du ikke kvistlakk. Kjøp sperregrunn (grunning med kvistlakk) til første strøk og mal to strøk med maling etterpå.

Men, det som er like viktig er å sparkle spikerhullene og evt. sprekker. Dette gjøres etter at du har grunnet.

Kjøp acrylmasse, den er best til panel, overskuddet tørkes bort med fuktig fille og den er også overmalbar med en gang.

Når det gjelder maling er oljemaling uten tvil det som blir penest på panel. Den tørker ikke så fort og du kan gå over og ta lange strøk. Bruker du vanntynnet maling må du være mye mer nøye ("flyter" ikke utover slik som oljemaling).

Hvis du bruker rull til påføring bør du kjøpe en utdriver som du drar over med med en gang. Skal du bruke kost så ikke kjøp en "billig pensel" kjøp den beste.

Når det gjelder fargevalg, ville jeg gått for egghvit i taket og en liten nyanse mørkere på veggen.

Hm. Jeg har tenkt på å bruke eggeskallshvit på veggene og hvitt i taket.

Lurer på om det ikke da blir penest at jeg maler peismuren i samme farge som veggen (den er nå kritthvit).

Skrevet

Men da trang du ikke kvistlakk ? Siden panelen var lakket mener jeg.

Brukte du grunning og vannbasert maling ?, eller malte du med oljemaling ?

Jeg pusset faktisk ned lakken, la på kvistlakk og malte med oljemaling.

Det ble kjempefint. Valgte ikke helt hvitt, da, men en farge som heter Skygge. Det var et godt valg.

Gjest Masahiro
Skrevet

Ville uansett om panelen er gammel kvistlakket - av erfaring.......... Kvisten lever og kan avgi svette i laaaang tid.

Annonse

Gjest Masahiro
Skrevet

Er det sikkert at det ikke bare er på ubehandlet panel man må bruke kvistlakk? Panelen i min nykjøpte leilighet er nemlig behandlet, det ser ut som en slags helt matt lakk eller muligens hvitaktig olje, fordi panelen har holdt seg veldig lys.

Nei, du må nok til med kvistlakken for å få et godt resultat selvom det er behandlet panel. Ingen sjanse jg ville tatt... :) Men det blir jo sååå fint!!!

Skrevet

Har malt min over 30 år gamle panel. Om det er gran eller furu vet jeg ikke, antakelig gran. Gikk rett på med heftgrunn, etter råd i malerforretningen, deretter to lag med oljemaling. Brukte altså ikke kevistlakk og det har gått bra i over tre år nå.

Lykke til med oppussingen.

Synes du skal ta litt mørkere enn hvitt eller eggehvitt på veggene. Selv tok jeg cafe latte og er veldig godt fornøyd.

den opprinnelige m&m
Skrevet

Jeg malte rett på 30 år gammelt panel som var satt inn med en slags beis, eller fortynnet maling. Det kom kvae ut av kvister, så du bør bruke kvistlakk, eller grunning med kvistlakk i seg.

Skrevet

Hm. Jeg har tenkt på å bruke eggeskallshvit på veggene og hvitt i taket.

Lurer på om det ikke da blir penest at jeg maler peismuren i samme farge som veggen (den er nå kritthvit).

Helt enig i at det sikkert blir penest å male den veggen i samme farge.

Da er jeg nok mye mer betenkt over hvitt tak. Du bør velge egghvit eller eggeskallhvit i taket. Du kan godt bruke samme farge på veggene likevel.

Skrevet

Ville uansett om panelen er gammel kvistlakket - av erfaring.......... Kvisten lever og kan avgi svette i laaaang tid.

Jo da, vet det kan forekomme, men tror ikke det vil by på problemer med panel som er 30 år gammel. Den er også etter det jeg leser behandlet med panellakk.

Brukes det sperregrunn og oljemaling er min erfaring meget god.

Gjest Masahiro
Skrevet

Jo da, vet det kan forekomme, men tror ikke det vil by på problemer med panel som er 30 år gammel. Den er også etter det jeg leser behandlet med panellakk.

Brukes det sperregrunn og oljemaling er min erfaring meget god.

Nei, sjansen avtar vel betraktelig hvis panelen er så gammel som 30 år vil jeg tro :)

Annonse

Skrevet

Åååh! Jeg elsker malt trepanel! Mal det i lyse farger:)

*jeg også vil ha...*

Skrevet

Bruk treblek til taket, da trenger du ikke kvistlakk. (og sparer deg for den jobben). Men på malte flater må du bruke kvistlakk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...