Gå til innhold

Hjelp - hvordan få barna til å sovne?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Lenge siden jeg har vært her på DOL nå, men vet at her er det alltid hjelp å få! :-)

Jeg har en gutt på 3,5 og en jente på 6,5 år. Hun går på skole og han i naturbarnehage.

To skjønne unger!

Men sove når de skal om kvelden...nei da! I går holdt de på til 21:30, og i dag roet de seg først nå.

Vi har fast leggerutine etter barne-TV for at de (i teorien) skal være uthvilte til dagen etter. Men de leker på rommene, hopper i sengene, går på besøk til hverandre, flyr opp og ned til oss osv.

Jeg blir snart sprø!

Er det noen som har noen tips til å få dem til å roe seg når de skal? Legger jeg dem for tidlig kanskje?

Erfaringer?

Har både truet og spurt pent. Prøvd å være fast, morsk i stemmen, slå av lyset og lukke døra. Men det virker visst ikke.

Så jeg vil VELDIG gjerne høre fra dere!

Klem fra

Fortsetter under...

I perioder har vi også hatt samme problem, og noe som har fungert til oss er å sette på en lydbok eller litt musikk som de kan lytte til. Setter lyden med vilje litt lav, slik at de må ligge stille for å kunne høre etter hva som blir sagt...he-he. Dette gjør at de blir liggende rolig i sengene sine, og da siger det etterhvert på slik at de sovner. Er imidlertid et poeng at dette ikke blir en vane, men at det er en løsning når ting går over stokk og stein (hos oss har det holdt med ca 3 ganger i året, en uke hver gang).

Veit ikke helt om jeg tør å svare, for mine har heller ikke roet seg ned ennå... (har hatt barnevakt, og de var fremdeles våkne da jeg kom hjem 20:30)

Hos oss hjelper det med lydbok eller rolig musikk på cd-spilleren.

Det hjelper også å skru av tv etc, dempe lyset, lese noe på sengekanten med søvndyssende stemme...

De sover på samme rom, så hvis de forstyrrer hverandre, legger vi en av dem i vår seng. Der sovner de merkelig nok på omtrent 2 minutter.

Hvis alt annet slår feil, blir jeg faktisk sint og meget bestemt i stemmen min, og sier at NÅ er det nok bråk, og legg dere ned, vi sees i morgen. DA blir det som regel stilt derinne...

Gjest noen få strenge dager som trengs kanskje

Du spør om du legger barna for tidlig. Det står ikke noe om når du legger dem.

Barnet på 3,5 år kan fint legges ca 1/2 time før det eldste. Du må nok regne med noen strenge kvelder, leking på rommet etter leggetid bør være strengt forbudt, og derfor må du irettesette barnet til det skjønner dette.

Det samme gjelder da når du legger eldstemann.

Her i huset har leking alltid vært strengt forbudt etter leggetid, ikke at vi har kjeftet og kjeftet for å få til det, vi har bare forklart barna at nå er det kvelden og natta. De kan lese og evt. spille litt GameBoy, men så legger de seg fint.

5 åringen her i huset legger seg mellom 1900 - 1930, da ber hun om å få legge seg, hun spiller litt GameBoy, klarer vel toppen 10 minutter før hun slukker og sovner.

Hva om du setter deg uten for døra til den ene og er "fangevokter" en periode. Ta gjerne med deg en bok eller ei avis eller noe annet. Hver gang du hører herjing eller at noen prøver å gå ut, så stopper du det før det blir noe mer.

Gjest tjoppadu

Sovekalender!!!

Lag et ark med ti ruter, for hver kveld barna legger seg fint får de et klistremerke om morgenen etter, og etter ti klistremerker får de noe de ønsker seg. fungerte veldig fint på vår 3,5 åring da vi strevde med leggingen hans...

Kanskje seksåringen er litt stor, men det er verdt et forsøk??

Annonse

Sovekalender!!!

Lag et ark med ti ruter, for hver kveld barna legger seg fint får de et klistremerke om morgenen etter, og etter ti klistremerker får de noe de ønsker seg. fungerte veldig fint på vår 3,5 åring da vi strevde med leggingen hans...

Kanskje seksåringen er litt stor, men det er verdt et forsøk??

Heisan!

Takk for gode råd og tips!

Tror jeg skal prøve både det ene og det andre her ja..

Men når legger dere ungene deres?

Mine skal i seng etter barne-TV, til ca kl 19. Lurer på om det kan være for tidlig..?

Heisan!

Takk for gode råd og tips!

Tror jeg skal prøve både det ene og det andre her ja..

Men når legger dere ungene deres?

Mine skal i seng etter barne-TV, til ca kl 19. Lurer på om det kan være for tidlig..?

Mine legger seg litt seinere enn det. Vi begynner med kveldsmat når barnetv er slutt, og målet er at de skal være i seng kl 20:00. Det hender oftere og oftere at klokka blir 20:30 før de slokker lyset etter lesing og nattakos.

Mine legger seg litt seinere enn det. Vi begynner med kveldsmat når barnetv er slutt, og målet er at de skal være i seng kl 20:00. Det hender oftere og oftere at klokka blir 20:30 før de slokker lyset etter lesing og nattakos.

Vi gjør det på samme måten, men den elsdte får være våken til kl 2100.

Hvor gammel er den eldste da?

21 høres jo veldig sent ut for en treåring, men det er jo ulikt hvor mye søvn barn trenger.

Ikke rart du stusset :-) Den eldste min blir 11 år i år, den minste er nøyaktig 10 år yngre. Så er det to i mellom da :-)

Jeg hadde ikke lagt en på 6,5 sammen med en på 3,5. Det er lett for meg å si som ikke har to tette, men det er tross alt noen år mellom dem.

Sønnen min på snart 7 hadde trodd jeg var gal om jeg ville legge ham etter Barne-TV. Han er vanligvis i seng senest 2030, men han har aldri trengt mye søvn.

Det kan bli mer jobb for deg, men det kan være verd et forsøk å legge den yngste etter den rutinen dere har nå, mens den eldste får drive med noe i fred. Hun klarer vel det meste selv, så det trenger ikke bli så mye mer ekstra på deg om hun legger seg en time senere. Kanskje treåringen roer seg raskere hvis han ikke har noen å bråke sammen med, og du får sikkert den eldste til å forstå at alt må foregå stille og rolig etterpå.

Kommer an på hvilke rutiner eller ikke-rutiner man har hatt for barna siden de var små.

Hos oss sover 4 og 2åringen sammen og de legger seg ikke før kl. 20.00. Har alltid lagt dem til dette tidspunktet,med fast rutine for legging, slukke lyset og lukke døra. Har nok praksisert det noen vil kalle en "fast hånd" med dem, og begge vet at tull og tøys ikke fungerer. Roping på vann osv. har aldri blitt imøtekommet, forutsatt at de selvsagt er friske, mette, utørste og har gått på do.

Hvis de er syke eller noe annet står på, så er vi selvsagt der for dem.

Synes dere legger dem litt tidlig. Ville prøvd senere legging først av alt.

Annonse

I perioder har vi også hatt samme problem, og noe som har fungert til oss er å sette på en lydbok eller litt musikk som de kan lytte til. Setter lyden med vilje litt lav, slik at de må ligge stille for å kunne høre etter hva som blir sagt...he-he. Dette gjør at de blir liggende rolig i sengene sine, og da siger det etterhvert på slik at de sovner. Er imidlertid et poeng at dette ikke blir en vane, men at det er en løsning når ting går over stokk og stein (hos oss har det holdt med ca 3 ganger i året, en uke hver gang).

Mine legger seg slik:

Jente 2år: 19.00

Jente 4år 19.30

Gutt 6år 20.00

Gutt 7år 20.30

Fungerer veldig greit :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...