Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Junior, 7 år, kom ganske fornøyd hjem fra skolen i dag."Jeg har fått brev i dag". Jeg ante uråd og spurte hva han hadde gjort galt nå. Han fortalte da litt beskjemmet at han hadde bråkt i timene.

Det er ikke første gang han har fått anmerkning for å være urolig og vi har snakket mye om å respektere klassereglene. Da jeg gikk litt nærmere inn på hvorfor han pratet i timene kom det fram at han synes det var så kjedelig i mattetimene, han hadde gjort alle stykkene for lenge siden.

Han ligger langt framme faglig og læreren klarer ikke helt å finne nok utfordringer for ham noe som da resulterer i at han mister konsentrasjonen og prater istedet.

Hvilke grep er det fornuftig å gjøre i en slik situasjon? Det er jo ikke spesielt hyggelig å få brev hjem flere ganger i året

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215555-brev-hjem-fra-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mener jeg

1. Til skolen. Om det er korrekt at det kun er i mattetimene, burde det være en relativt smal sak å finne mer utfordrende oppgaver.

2. Til gutten. Han må lære at livet innimellom er kjedelig. Tross dette må han akseptere at hanikke skal forstyrre i klassen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215555-brev-hjem-fra-skolen/#findComment-1584681
Del på andre sider

Det er dumt hvis han er så flink at han nå synes det begynner å bli kjedelig. Læreren bør kunne klare å finne vanskeligere oppgaver. Min sønn fikk samme "problemet", men fikk vanskeligere oppgaver. Han liker matte bedre igjen.

Hva med å høre om læreren kan ordne dette, eller om han kan få ham egasjert i å hjelpe medelevene? Da er han iallefall fokusert på mattematikk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215555-brev-hjem-fra-skolen/#findComment-1584718
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Han burde jo få noe mer å bryne seg på.

Min datter ble lovet ekstra mattebok, men det skjedde aldri. Isteden ble hun satt til å være hjelpelærer på barneskolen.(sikkert fint for læreren men...)

Hør om han kan få en mattebok som ligger ett trinn over.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215555-brev-hjem-fra-skolen/#findComment-1584737
Del på andre sider

Han burde jo få noe mer å bryne seg på.

Min datter ble lovet ekstra mattebok, men det skjedde aldri. Isteden ble hun satt til å være hjelpelærer på barneskolen.(sikkert fint for læreren men...)

Hør om han kan få en mattebok som ligger ett trinn over.

Hjelpelærerfunksjon har både plusser og minuser. For å kunne lære noen andre noe, må man kunne det veldig godt selv. Og ofte må man legge det frem på en annen måte enn hva man først tenkte.

Men at det kan være leit, forstår jeg godt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215555-brev-hjem-fra-skolen/#findComment-1584751
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Hjelpelærerfunksjon har både plusser og minuser. For å kunne lære noen andre noe, må man kunne det veldig godt selv. Og ofte må man legge det frem på en annen måte enn hva man først tenkte.

Men at det kan være leit, forstår jeg godt!

Jeg synes det var irriterende den gangen fordi at datteren min tar veldig lett styringen fra før av og har lett for å styre sine venner. Jeg tenkte som så at når hun i tillegg blir satt til å være lærer i matematikk for vennene sine, kan dette virke irriterende for vennene.

Javiss er hun flink i matte, og lærereren fikk ekstra hjelp i jobben sin, men hun burde heller fått noe ekstra å jobbe med da.

Men dette er en gammel sak, og jeg skal ikke diskutere det på nytt;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215555-brev-hjem-fra-skolen/#findComment-1584795
Del på andre sider

Hør om de har en vanskeligere bok til ham. Han har krav på å få utfordringer tilpasset seg.

Min 1.klassing ligger nå 3 hefter foran resten av klassen i lesing/skriving. Jeg bare sendte en mail til læreren og ba om at han kunne få litt større utfordringer siden han har kunnet lese siden han var 4 år. Læreren var bare positiv til det !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215555-brev-hjem-fra-skolen/#findComment-1584814
Del på andre sider

Hør om de har en vanskeligere bok til ham. Han har krav på å få utfordringer tilpasset seg.

Min 1.klassing ligger nå 3 hefter foran resten av klassen i lesing/skriving. Jeg bare sendte en mail til læreren og ba om at han kunne få litt større utfordringer siden han har kunnet lese siden han var 4 år. Læreren var bare positiv til det !

Jeg har tatt dette opp med læreren flere ganger. Av og til har junior fått vanskelgere oppgaver, men de har ikke bøker så det blir kopiark som læreren finner.

En annen grunn til at han lett lar seg avspore er at han absolutt må være der det foregår noe. Prater noen av de andre guttene sammen må han undersøke hva som foregår.

Jeg har gjennon hele tiden i bhg og første skoleår holdt junior i ganske stramme tøyler. Dette for at han skal lære seg å vente på tur og forstå at andre barn også må få lov til å svare når f.eks læreren spør om noe

Når jeg nå slipper opp litt blir han så ivrig at han glemmer at han skal følge reglene de har for at alle skal få en god skoledag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215555-brev-hjem-fra-skolen/#findComment-1585115
Del på andre sider

Husker jeg fikk lov til å begynne å se på mattebøkene for klassen over i tilsvarende situasjon da jeg gikk i barneskolen.

Og det er noe som bør forsøkes i en slik situasjon.

Forøvrig er det vitalt at barn som er skoleflinke aktiviseres og får problemstillinger tilpasset sitt individuelle ferdighetsnivå.

Både fordi de skal slippe å kjede seg, men også fordi også skoleflinke barn trenger å lære seg evnen til å måtte bruke tid på å lære noe som er vanskelig.

Får de ikke den type utfordringer i barne- og ungdomsskolen, blir det problematisk for dem å forholde seg til situasjoner senere i livet som krever at man jobber hardt for å oppnå noe.

Og ovenstående kan godt benyttes som argumentasjon overfor lærer om man er motvillige til å se på ditt barns individuelle situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215555-brev-hjem-fra-skolen/#findComment-1585352
Del på andre sider

Husker jeg fikk lov til å begynne å se på mattebøkene for klassen over i tilsvarende situasjon da jeg gikk i barneskolen.

Og det er noe som bør forsøkes i en slik situasjon.

Forøvrig er det vitalt at barn som er skoleflinke aktiviseres og får problemstillinger tilpasset sitt individuelle ferdighetsnivå.

Både fordi de skal slippe å kjede seg, men også fordi også skoleflinke barn trenger å lære seg evnen til å måtte bruke tid på å lære noe som er vanskelig.

Får de ikke den type utfordringer i barne- og ungdomsskolen, blir det problematisk for dem å forholde seg til situasjoner senere i livet som krever at man jobber hardt for å oppnå noe.

Og ovenstående kan godt benyttes som argumentasjon overfor lærer om man er motvillige til å se på ditt barns individuelle situasjon.

Støttes 100%.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215555-brev-hjem-fra-skolen/#findComment-1585784
Del på andre sider

Jeg synes det var irriterende den gangen fordi at datteren min tar veldig lett styringen fra før av og har lett for å styre sine venner. Jeg tenkte som så at når hun i tillegg blir satt til å være lærer i matematikk for vennene sine, kan dette virke irriterende for vennene.

Javiss er hun flink i matte, og lærereren fikk ekstra hjelp i jobben sin, men hun burde heller fått noe ekstra å jobbe med da.

Men dette er en gammel sak, og jeg skal ikke diskutere det på nytt;)

Tror heldigvis at "hjelpelærersyndromet" er lite utbredt nå til dags. Men det var jo nesten standard før i verden.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215555-brev-hjem-fra-skolen/#findComment-1585794
Del på andre sider

Annonse

Angela1365380318

Dersom han bare maser når han har gjort det han skal, og så lenge han har oppgaver så er han grei, så er jo ikke det så alvorlig.

Læreren får finne noe ekstra oppgaver om hun vil han skal være stille, man kan ikke forvente at en 7 åring skal sitte sille lenge når det ikke har noe å gjøre.

Læreren må sefølgelig prioritere den som er mindre flinke og hjelpe dem, men de skal ikke glemme de smarte, at de får oppgaver og har noe å gjøre bør være et minstekrav.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215555-brev-hjem-fra-skolen/#findComment-1590512
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...