undrenepappa Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 Hallo. Jeg har et spørsmål ang. voksesmerter hos barn. Jeg har en sønn på 5 år som klager over vonde bein, han er nå ca 1,20 høy. Både jeg og min kone lurer på om det kan være voksesmerter. Dette er noe som gjerne kommer i forbindelse med at han har vært aktiv på dagtid, og gjerne etter at han har gått på ski eller skøyter. Det vi merker det best på er at beina hans går og går og at han ligger og vrir seg i senga, og dette er noe som kommer etter at han har sovnet om kvelden slik at han våkner av det. Det eneste som da hjelper for å roe han ned igjen er massasje eller at det er noe kaldt som holdes rundt beina/ knærne. Det virker som om det hjelper en liten stund slik at han sovner igjen, det kan gå lenge uten at vi merker noe til det, og det kan være perioder det er der hele tiden. Det vi lurer på er om det er noe annet vi kan gjøre eller om det er noen måte å behandle det på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215577-voksesmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuppi Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 Jeg er voksen men plages også av voksesmerter har gjort det helt siden jeg var barn. Jeg vokser jo ikke lengre da men smertene er helt lik voksesmertene jeg hadde som barn. Det eneste som hjelper hos meg er at noen tar tak i beinet og drar skikkelig i det(strekker det) noen ganger er det så ille at jeg må ta paracet. Jeg får disse smertene av mye aktivitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215577-voksesmerter/#findComment-1585063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt hjelp... Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 -------------------------------------------------------------------------------- Innlegget skrevet av labk i Barnemedisin 13/10-2005 klokken 12:56 Status: Besvart av fagperson og evt. lesere -------------------------------------------------------------------------------- Bein - smerter Hei, vi har en 4 åring som nå snart i to år har hatt smerter i beina om natta. Massasje hjelper noe (1 times arb.), men det kommer igjen gjerne hver 3 time om natten. Paracet hjelper - da sover hun hele natten. Fra 1-3 netter i uken er vanlig. Normalt så sitter smertene i kne-regionen. Vår erfaring er at økt aktivitetsnivå på dagen for beina øker sannsynligheten for disse smertene om natta. Fastlege og andre sier at dette er voksesmerter som ikke en kan gjøre noe med. Vi har forsøkt akupunktur uten positive resultat. Min kone inviterte en healer hjem til oss forleden. Og jeg er selvsagt svært skeptisk. Men han mente at det det satt i ryggen/bekkenet, som p.g.a av skjevheter gav dårlig blodsirkulasjon ned mot beina ? Er dette noe vi kan sjekke ut videre / kan dette utredes ? Hvordan går vi fram videre ? Har du ellers noen gode råd iforhold til dette problemet ? Andre mulige årsaker som vi bør sjekke ut ? Vennlig Hilsen S.K. - labk -------------------------------------------------------------------------------- Innlegget skrevet av Gunnar Oftedal, barnelege i Barnemedisin 13/10-2005 klokken 21:03 -------------------------------------------------------------------------------- Re: Bein - smerter Dersom gutten deres er helt uten plager og i full aktivitet, og legen ikke kan finne noe galt ved undersøkelsen, er jeg enig i diagnosen: " voksesmerter". Hva voksesmerter er vet ingen. Vi kaller det slik fordi det er plager som forekommer hos barn i vekst, som regel ved innsovning eller i løpet av natten, og ofte spesielt etter stor aktivitet. Desverre er det ikke noe som hjelper bortsett fra massasje og trøst. Dersom det er utrøstelig vondt, kan paracet hjelpe, men det er likevel ingen god ide å gi medisin for ofte. Jeg kan ikke se at det er noen andre årsaker dere bør sjekke ut, dersom 4 åringen er frisk og i full aktivitet. Heller ikke jeg tror at healere eller andre paramedisinere kan løse dette problemet. Trøsten er at det gir seg etterhvert, men det kan stå på i mmange år. - Gunnar Oftedal, barnelege 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215577-voksesmerter/#findComment-1586593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuppi Skrevet 25. januar 2006 Del Skrevet 25. januar 2006 -------------------------------------------------------------------------------- Innlegget skrevet av labk i Barnemedisin 13/10-2005 klokken 12:56 Status: Besvart av fagperson og evt. lesere -------------------------------------------------------------------------------- Bein - smerter Hei, vi har en 4 åring som nå snart i to år har hatt smerter i beina om natta. Massasje hjelper noe (1 times arb.), men det kommer igjen gjerne hver 3 time om natten. Paracet hjelper - da sover hun hele natten. Fra 1-3 netter i uken er vanlig. Normalt så sitter smertene i kne-regionen. Vår erfaring er at økt aktivitetsnivå på dagen for beina øker sannsynligheten for disse smertene om natta. Fastlege og andre sier at dette er voksesmerter som ikke en kan gjøre noe med. Vi har forsøkt akupunktur uten positive resultat. Min kone inviterte en healer hjem til oss forleden. Og jeg er selvsagt svært skeptisk. Men han mente at det det satt i ryggen/bekkenet, som p.g.a av skjevheter gav dårlig blodsirkulasjon ned mot beina ? Er dette noe vi kan sjekke ut videre / kan dette utredes ? Hvordan går vi fram videre ? Har du ellers noen gode råd iforhold til dette problemet ? Andre mulige årsaker som vi bør sjekke ut ? Vennlig Hilsen S.K. - labk -------------------------------------------------------------------------------- Innlegget skrevet av Gunnar Oftedal, barnelege i Barnemedisin 13/10-2005 klokken 21:03 -------------------------------------------------------------------------------- Re: Bein - smerter Dersom gutten deres er helt uten plager og i full aktivitet, og legen ikke kan finne noe galt ved undersøkelsen, er jeg enig i diagnosen: " voksesmerter". Hva voksesmerter er vet ingen. Vi kaller det slik fordi det er plager som forekommer hos barn i vekst, som regel ved innsovning eller i løpet av natten, og ofte spesielt etter stor aktivitet. Desverre er det ikke noe som hjelper bortsett fra massasje og trøst. Dersom det er utrøstelig vondt, kan paracet hjelpe, men det er likevel ingen god ide å gi medisin for ofte. Jeg kan ikke se at det er noen andre årsaker dere bør sjekke ut, dersom 4 åringen er frisk og i full aktivitet. Heller ikke jeg tror at healere eller andre paramedisinere kan løse dette problemet. Trøsten er at det gir seg etterhvert, men det kan stå på i mmange år. - Gunnar Oftedal, barnelege Tusen hjertelig takk for at du la inn dette. Det var ikke til meg men jeg svarer likevel. Det passer veldig på meg dette som healeren skriver så det skal jeg undersøke nærmere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215577-voksesmerter/#findComment-1586608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Jeg er voksen men plages også av voksesmerter har gjort det helt siden jeg var barn. Jeg vokser jo ikke lengre da men smertene er helt lik voksesmertene jeg hadde som barn. Det eneste som hjelper hos meg er at noen tar tak i beinet og drar skikkelig i det(strekker det) noen ganger er det så ille at jeg må ta paracet. Jeg får disse smertene av mye aktivitet. Har det akkurat som deg, og har hatt det slik så lenge jeg kan huske. Det kommer gjerne når jeg har vært aktiv, men oftere hvis jeg har gått i gummistøvler en dag. Jeg tøyer/strekker godt ut, og for meg hjelper det veldig å ha varmeflaske under knærne. Veksler da på med tøying/strekking, og da går det over i løpet av forholdsvis kort tid. Som regel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215577-voksesmerter/#findComment-1599563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.