Gå til innhold

Da dere valgte navn til barna deres...

Anbefalte innlegg

Min konklusjon er at det er vel så viktig å passe på hvem du gifter deg/får barn med, slik at du unngår navnekonstellasjoner som (alt er reelle for- og etternavn, brukt i Norge i dag, men neppe i kombinasjon):

Stor Nese Rygg

Grim Hals Brand

To Bringe Bær

Min Øye Stein

My Topper Seg

Liten Bak Tanke

(det siste var jo litt søtt, da...)

Hehe... dette er jo utrolig.

To Bringe Bær... stakkars jente, alle bare _må_ glo på puppene hennes.

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Luska

11

• mumitrollet

10

• favn

7

• skorpionfisken

6

Mest aktive i denne tråden

Alle har vel "smakt på" hvordan det fulle navnet til barnet vil bli, men ikke alle er enige i hva som høres greit ut og ikke!

Og de som ikke er enige med meg om hva som høres greit ut, sorterer altså ikke under "normale, oppegående mennesker".

:o)

Da vi giftet oss tok mannen min mitt etternavn og beholdt sitt som mellomnavn. Han likte så godt mitt etternavn i forhold til hans eget (mange som hadde hans navnekombinasjon). Og dersom vi fikk barn skulle det/de kun ha ett etternavn, mente han.

Da jeg var gravid drømte jeg om henne. Hun sa hun het Maria og at hun alltid skulle være hos oss. Så da hun ble født var vi ikke i tvil og hva hun skulle hete. Navnet hennes passer perfekt med etternavnet, ingen andre i landet heter det samme som henne heller, så der var vi heldige. Hadde uansett tenkt på sammensetningen tror jeg. Heldigvis har jeg et ganske flott etternavn så jenta vår sine navn passer veldig godt sammen ;o)

Annonse

Jeg skrev at jeg ikke anså de som ikke mente det samme som meg som normale, oppegående mennesker.

Og når jeg slang på et ":o)" så antok jeg du skjønte at det var ment som en fleip...

Det er det mest tanketomme dustepratet jeg har hørt på lange tider.

:o)

Det er mye høy på www.ssb.no/navn

Ta kroppen, for eksempler: I Norge bor det 816 som heter Hals, 785 Rygg, 36 Bak, 35 Bringe (annet ord for bryst), 43 Topp, 399 Nese, 1021 Øye, 185 Øyre osv...

Hi, hi dette var morsomt.

Kjenner til 2 gynekologer som heter Barmen og Langballe, jeg. Her i Oslo er det en tannlege som heter Røskeland ;o) En jeg kjenner tok flyskrekk-kurs hos kaptein Trygg.

Tror kanskje disse valgte yrker utifra etternavnene sine ;o)

;-)

Men det er jo bare Ingrid Alexandras eventuelt fremtidige mann (kone) som mister etternavnet, da! ;-)

Den som gifter seg med Sverre Magnus beholder navnet sitt.

Det sies forresten at den gangen prinsesse Astrid giftet seg med Ferner Jacobsen at vittige tunger mente det hadde vært bedre om hun hadde funnet seg en Adelsten Jensen, så hadde det ihvertfall vært litt adel i kongefamiliens nye tilskudd! ;-)

Går bra det! Gutten min gifter seg med Ingrid Alexandra og mister etternavnet, jentene gifter seg og bytter etternavn!

Annonse

Det som var viktigst var at vi ikke hadde noen vi kjente med navnene, fordi vi ikke ville at barna skulle forbindes med andre enn seg selv..

De har to fornavn begge to, eldste har et helt vanlig første fornavn som ikke er så mye brukt. Det andre fornavnet er veldig sjeldent, jeg tror ikke det er noen andre i landet med samme navn. Jeg hadde en lang fight for å få det igjennom, vi valgte å jobbe for det fordi det betyr så mye for oss.

Yngste har også to fornavn, ingen av de er spesielt vanlige, men det er ikke så mange som stusser heller. Hun er oppkalt etter en opera som har betydd mye for meg og etter en Shakespeare karakter.

Det som er viktig er at vi liker navnene og hva de betyr for oss også får vi håpe at frøknene blir like glad i de som oss. De har et veldig norsk etternavn som heller ikke så mange heter, noen mener sikkert at de ikke passer sammen, men sånt gidder vi ikke ta hensyn til.

Jeg ville ha navn som går ann å uttale på engelsk. Min engelske far var med på å gi meg et navn han aldri kommer til å uttale riktig. ;)

Tenkte en stund på om Snorkfrøken skulle hete Andrea, men siden etternavnet begynner på S, kunne det lett høres ut som ANDREAS i farta. Det hadde heller ikke vært helt sjakktrekk. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...