Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min snart 3-åring er blitt et mareritt å få til å sove på kveldene de siste ukene. Hun har alltid vært grei å legge, med noen unntak innimellom, men i det siste har det tatt av.

Hun legges mellom kl 19 og 20 omtrent hver kveld. Har samme rutiner hver kveld. Full plass i bhg., hvor hun sover en time på dagtid. Er det kanskje på tide å kutte ut dagsovingen helt, evt. kun en halv time?

Hun kan ligge opptil 2 timer om kveldene og sutre og mase. Vi pleier da å vekselsvis rope inn til henne at nå må du sove, og gå inn til henne og roe henne, plukke opp smokker hun pælmer rundt etc.

En annen ting er at hun må ha på et vegglys på rommet sitt om natta. Vi lar henne ha det. Er det dumt?

Hvordan er det med deres 3-åringer og legging?

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hørest litt ut som hun begynner å bli klar for å slutte å sove på dagen. Der jeg jobbet, så var det mange fra 2,5 - 3 år som sluttet å sove, den siste perioden jeg jobbet der. (For en rar setning det ble ;)

Kanskje det går an å prøve en uke eller to? =)

Skrevet

Ville slutta med dagsoving først.

Våre slutta/skal slutte med dagsoving ved 2 1/2. I utgangspunktet sov de godt både på dag gen og på kvelden /natta, men barnehagen anbefalte å slutte i den alderen. Det viste seg å være en riktig avgjørelse, selv om det var litt overgang og de må hente seg inn igjen på soving, f.eks. i helgene i en overgangsfase.

Ville i utgangspunktet ikke hatt lys, eller åpen dør eller andre speisalordninger, men hvis hun har hatt lys hele tiden så er det kanskje vanskelig å slutte brått nå.

Skrevet

Jeg hadde definitivt kuttet dagsovinga. Mine sluttet med det når de var 2 år gamle.

Ta det litt gradvis. De dagene hun klarer å være våken hele dagen i barnehagen er det greit. Men de dagene hun er kjempetrøtt kan hun få en halvtimes lur.

Vær forberedt på en kjempetrøtt unge på ettermiddagen en stund etterpå. Ikke la henne sovne på sofaen, men prøv å aktiviser henne med noe som er koselig. (Selv om det er stress med matlaging osv.)

thuva1365380402
Skrevet

Vi har akkurat sluttet helt med å sove på dagtid. Vår sønn blir 3 år i mars. Vi har prøvd litt fram og tilbake siden sommeren med å sove eller ikke sove på dagtid, men han har stort sett sovet hver dag i 2-2,5 time. Han er en skikkelig sovegris. Men nå i januar så begynte han å ligge å prate med seg selv i 2 timer på kveldene før han sovnet. Det har aldri vært noe problem å legge han, men det er jo greit at de sovner når man legger de. Han har alltid lagt seg kl. 19 på kveldene. Nå sover han helt til 9-9.30 om morgenen og ikke noe på dagen. Og nå fungerer det veldig greit. Så det er nok på tide rundt 3-års alderen og slutte med dagsovinga.

Skrevet

Ville slutta med dagsoving først.

Våre slutta/skal slutte med dagsoving ved 2 1/2. I utgangspunktet sov de godt både på dag gen og på kvelden /natta, men barnehagen anbefalte å slutte i den alderen. Det viste seg å være en riktig avgjørelse, selv om det var litt overgang og de må hente seg inn igjen på soving, f.eks. i helgene i en overgangsfase.

Ville i utgangspunktet ikke hatt lys, eller åpen dør eller andre speisalordninger, men hvis hun har hatt lys hele tiden så er det kanskje vanskelig å slutte brått nå.

Takk for svar. :o)

Ja, får kutte ut dagsovinga først kanskje.

Når det gjelder lys på rommet om natta, så er også dette noe hun har begynt å kreve den senere tiden (i et par mnd nå). Vet ikke hvorfor hun har begynt med det, for hun hadde aldri lys på tidligere. Men hun lager et svare leven hvis vi prøver oss på å skru det av, eller lukke døren (som du nevnte) før hun har sovnet. Døren lukker vi når hun har sovnet, men lyset lar vi stå på så ikke hun skal bli redd hvis hun våkner om natta.

Skrevet

Du kan vel ikke få tydeligere tegn på at det er på tide å slutte med dagluren? Har ikke lest de andre svarene, men det ville forundre meg om ikke andre sier det samme... Gutten vår sluttet å sove på dagen når han ble 2 år, og da ble kveldene atter rolige.

Skrevet

Takk for svar. :o)

Ja, får kutte ut dagsovinga først kanskje.

Når det gjelder lys på rommet om natta, så er også dette noe hun har begynt å kreve den senere tiden (i et par mnd nå). Vet ikke hvorfor hun har begynt med det, for hun hadde aldri lys på tidligere. Men hun lager et svare leven hvis vi prøver oss på å skru det av, eller lukke døren (som du nevnte) før hun har sovnet. Døren lukker vi når hun har sovnet, men lyset lar vi stå på så ikke hun skal bli redd hvis hun våkner om natta.

Barna våre (dvs. de to største) har alltid hatt døra åpen til rommet sitt. Jeg synes det er greit å kunne høre dem om natta også.

Lys ved senga har de på når de legger seg, og så skrur vi dem av når vi legger oss.

Skrevet

Barna våre (dvs. de to største) har alltid hatt døra åpen til rommet sitt. Jeg synes det er greit å kunne høre dem om natta også.

Lys ved senga har de på når de legger seg, og så skrur vi dem av når vi legger oss.

Vi gjør det sånn at døra står oppe til hun har sovna, så lukker vi den inntil. Når vi selv legger oss, lukker vi døren opp igjen, for å høre hvis det er noe i løpet av natta.

Skrevet

Slutt for all del med dagsoving.

Jeg grudde meg, men det var kun to trøtte ettermiddager med halvsoving i sofaen og film på tv, så gikk det seg til.

Skrevet

Kutt ned dagsovingen til max. 20-30 min en periode og se om det blir bedre. 2 timers hoppsadans etter sengetid tyder på for mye søvn på dagen ja. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

Sier antakelig det samme som de andre: Kutt ut dagsovingen! Nesten rart du ikke har tenkt på det selv(?), de fleste barn slutter jo med dagsovingen mellom to og tre år. Og tydeligste tegn på at det er nødvendig, er at de ikke vil legge seg på kvelden.

Skrevet

Sier antakelig det samme som de andre: Kutt ut dagsovingen! Nesten rart du ikke har tenkt på det selv(?), de fleste barn slutter jo med dagsovingen mellom to og tre år. Og tydeligste tegn på at det er nødvendig, er at de ikke vil legge seg på kvelden.

Rart jeg ikke har sett selv at dagsoving bør kuttes ut ja... Er førstegangsmor vet du! ;o)

Neida, jeg har jo faktisk tenkt på det, men det er ikke så lenge siden vi kuttet ned fra 2 til 1 times dagsoving, og da fungerte ting bra en stund, frem til nå... Vet ikke, så vel kanskje for meg at 1 times dagslur var noe hun skulle fortsette med en goood stund....

Men nå er det ingen kjære mor, ingen soving på dagtid mer nei!

Gjest Elextra
Skrevet

Rart jeg ikke har sett selv at dagsoving bør kuttes ut ja... Er førstegangsmor vet du! ;o)

Neida, jeg har jo faktisk tenkt på det, men det er ikke så lenge siden vi kuttet ned fra 2 til 1 times dagsoving, og da fungerte ting bra en stund, frem til nå... Vet ikke, så vel kanskje for meg at 1 times dagslur var noe hun skulle fortsette med en goood stund....

Men nå er det ingen kjære mor, ingen soving på dagtid mer nei!

Hehe, mye man skal vite.

Da jeg var førstegangsmor gikk jeg i barselgruppe nesten hver uke, og søvn var et stadig tilbakevendende tema. I tillegg leste jeg en del her på DOL. Plukket opp mye jeg ellers ikke ville hatt peil på.

Skrevet

Mange begynner å lage bråk om leggingen ved treårsalderen. Dill og dull og dall til å bli sprø av...

Kan være en idé å kutte ned på / kutte ut dagsoving. Men det er sannsynligvis ikke nok.

Her i gården har det som regel bare nyttet med ignoreremetoden. Altså god natt og ferdig med det. _Ingen_ mer oppmerksomhet. Ingen nå må du sove. Ingen sanking av smukker. Ikke noe vann. Ingen som helst oppmerksomhet, kort og godt. Så får man håpe de ikke river ned rommet eller setter fyr på huset imens... ;-)

Nattlyls er fornuftig om barnet ønsker det. Ved treårsalderen begynner barna å forstå at det er ting som kan være farlig. Som en bivirkning kommer monstre og løver under senga og gjerne litt mørkeredsel.

Belønning med klistremerker etc. kan funke for noen. Skrikemetoden er høyst aktuell for dillete treåringer.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...