Gå til innhold

Hvem er hjemme med syke barn?

Anbefalte innlegg

Jobber på en meget kvinne-dominert arbeidsplass. Nå i disse tider er det svært mye sykdom hos disses barn, og hva er vel mer naturlig enn at det er mor som er hjemme - eller er det det?? Hvordan er det der ute?? Deler dere det likt mellom mor og far, eller er det helst mor som er hjemme.

Heldigvis har vi svært friske unger, men når de har vært syke har vi forsøkt å dele hjemmedagene mellom oss.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215617-hvem-er-hjemme-med-syke-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

5

• Luska

3

• kizmiaz

2

• Kinesermor

1

Mest aktive i denne tråden

Hos oss er det annen hver dag. Prøver å få det så jevnt som mulig og ser an hvordan arbeidsdagen ser ut for oss begge.

I 2005 var mannen min hjemme litt mer enn meg. Men heldigvis er ungene veldig friske og vi var langt unna å bruke alle hjemme-med-sykt-barn dager.

Har i hvert fall ikke dårlig samvittighet (med tanke på debatten i media i forrige uke) hvis jeg er hjemme med de når de er syke og tar heller en dag ekstra enn å sende de i barnehagen når de fortsatt er litt pjusk.

Annonse

Hos en arbeidsgiver jeg kjenner (med bare menn) tok enkelte menn ut sykt barn-dager selv om samboeren var arbeidsledig. I tillegg var det noen som måtte "bruke opp" sykt barn-dagene hvert år, slik at de ble mye borte på slutten av året...det finnes diverse skruer løse hos noen!

Vi deler det likt.Ei arbeidskollega er bestandig hjemme med gutten(3 år) når han er syk.Pappen sin jobb er viktigere sier hun.Sjefen våres begyner å se seg lei på dette no og skal ta ett oppgjør med henne.

Man har jo 10 dager i året, ikke mer (hvis man ikke har 3 barn eller mer,da). Så så lenge hun holder seg under det, så kan vel ikke arbeidsgiveren si noe?

Annonse

Man har jo 10 dager i året, ikke mer (hvis man ikke har 3 barn eller mer,da). Så så lenge hun holder seg under det, så kan vel ikke arbeidsgiveren si noe?

Nei, de kan ikke si noe på det, men det høres ikke så veldig smart ut å utbasunere at mannens jobb er viktigere enn hennes og derfor er hun alltid hjemme!

Skjønner godt at arbeidsgivere reagerer på slikt.

Du spøker,,,,? Ikke sant?

Både og. Det er sant at det stort sett er jeg som har vært hjemme når barnet har vært sykt. (barnet er lite sykt, så foreløpig har det ikke vært noe problem).

Og når jeg formulerte meg som jeg gjorde i første svaret mitt, så var det med et lite snev av alvor. Jeg vet jo at det er feil, men jeg har et lite kontrollproblem. Jeg overbeviser meg selv om at ingen (selv ikke pappaen) klarer å ta seg så godt av barnet som meg. Derfor har jeg valgt å være hjemme de få gangene det har vært aktuelt. Er klar over at jeg må jobbe med meg selv der, at jeg er nødt til å overlate ansvar til andre enn meg selv.

Nei, de kan ikke si noe på det, men det høres ikke så veldig smart ut å utbasunere at mannens jobb er viktigere enn hennes og derfor er hun alltid hjemme!

Skjønner godt at arbeidsgivere reagerer på slikt.

Ja, det hørtes jo ikke så smart ut å si det ;-)

I de aller verste småbarnsårene er man jo ofte nødt til å bruke flere enn 10 dager pr. år, så da må jo begge til pers uansett...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...