Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer litt an på trygdekontor / fylke og årsak til at barnet trenger bleie. Sengeveting regnes visstnok ikke som god nok grunn før 8 år, men noen steder godtar de dette.

Er bleiebehovet en "bivirkning" av en annen sykdom/lyte, kan det være enklere å få. Samme om det er behov for bleier på dagtid.

Ofte kreves godkjenning av spesialist.

Apotek / bandasjister gir god veiledning, samt bleieprøver.

Tror det greieste kan være å finne ut hvilken type® bleier som trengs, få blåresept og ta den med på trygdekontoret og søke.

De fleste apotek leverer ikke ut uten forhåndsgodkjenning av trygdekontoret.

Trenger du henvisning til spesialist, kan det jo være greit å komme i gang snarest mulig. Ta gjerne en snakk med fastlege så snart som mulig.

Ble du noen klokere?

mvh

Kommer litt an på trygdekontor / fylke og årsak til at barnet trenger bleie. Sengeveting regnes visstnok ikke som god nok grunn før 8 år, men noen steder godtar de dette.

Er bleiebehovet en "bivirkning" av en annen sykdom/lyte, kan det være enklere å få. Samme om det er behov for bleier på dagtid.

Ofte kreves godkjenning av spesialist.

Apotek / bandasjister gir god veiledning, samt bleieprøver.

Tror det greieste kan være å finne ut hvilken type® bleier som trengs, få blåresept og ta den med på trygdekontoret og søke.

De fleste apotek leverer ikke ut uten forhåndsgodkjenning av trygdekontoret.

Trenger du henvisning til spesialist, kan det jo være greit å komme i gang snarest mulig. Ta gjerne en snakk med fastlege så snart som mulig.

Ble du noen klokere?

mvh

Det får du!

Tuppelura var sengevæter lenge, og helt tilfeldig fikk jeg nyss om at man har krav på det...

Resepten sitter ofte langt inne hos legene, men du HAR som sagt krav på det.

Fikk resept for 1 år av gangen, og tok ut litt og litt.

Forøvrig har du også krav på tisselaken på blå resept så lenge du har sengevæter...

Det fikk jeg beskjed om på apoteket faktisk:o)

Lykke til!

Klart du får blå resept på bleier! Vår lege sa at det var 5 år som var grensen, og da fikk vi på resept.

Prøv ut Tena Xsmall fra apotek. De er veldig gode, og også behagelige å ha på (bukse). Lukter ikke særlig mye heller, selv om de er veldig "brukt".

Nå er vår datter over 8 år og det er tydelig at hun kommer til å bruke bleier i lang tid, for det har ikke skjedd noen framgang i det hele tatt.

Klart du får blå resept på bleier! Vår lege sa at det var 5 år som var grensen, og da fikk vi på resept.

Prøv ut Tena Xsmall fra apotek. De er veldig gode, og også behagelige å ha på (bukse). Lukter ikke særlig mye heller, selv om de er veldig "brukt".

Nå er vår datter over 8 år og det er tydelig at hun kommer til å bruke bleier i lang tid, for det har ikke skjedd noen framgang i det hele tatt.

Er det nye regler fra nyttår? Jeg ringte kommunen og de sa 8 år var grensen.

Annonse

Du bør kunne få bleier på blå resept ja. Fikk det selv til sønnen min når han var 6 år, og da kun fordi han er sengevæter. Da bør dere også få blå resept når dere trenger bleier til barnet på dagtid også.

Passer de vanlige barnebleiene til barnet enda? Eller må dere over på litt større løsninger? Her i huset bruker vi Tena Slip xs, en veldig god bleie, kan absolutt anbefales. Men om du tar en tur innom apoteket kan du få vareprøver på flere typer bleier, både vanlige bleier og trusebleier. Eller du kan henvende deg direkte til produsentene og få tilsent bleierprøver fra de, her er nettadressene til noen av de:

www.tena.no

www.attends.no

www.abena.no

Er det nye regler fra nyttår? Jeg ringte kommunen og de sa 8 år var grensen.

Tatt i betraktning at jenta vår nå er over 8 og har hatt blå resept siden hun var 5, var i allefall reglene slik den gangen hunfikk! Om grensen evt. er flyttet etterpå vet jeg ikke.

Det får du!

Tuppelura var sengevæter lenge, og helt tilfeldig fikk jeg nyss om at man har krav på det...

Resepten sitter ofte langt inne hos legene, men du HAR som sagt krav på det.

Fikk resept for 1 år av gangen, og tok ut litt og litt.

Forøvrig har du også krav på tisselaken på blå resept så lenge du har sengevæter...

Det fikk jeg beskjed om på apoteket faktisk:o)

Lykke til!

I dette fylket får man avslag fra trygdekontoret før fylte 8 år samme hvor mye blåresept legen har skrevet iht de som har forsøkt. Her kreves også utredning av spesialist etter fylte 8. Så det varierer.

Flott det gikk så greit for dere!

mvh

Annonse

Den strengeste fortolkningen av regelverket er 8 år. Men det praktiseres ulikt mellom ulike trygdekontor og fylker.

mvh

I dette fylket får man avslag fra trygdekontoret før fylte 8 år samme hvor mye blåresept legen har skrevet iht de som har forsøkt. Her kreves også utredning av spesialist etter fylte 8. Så det varierer.

Flott det gikk så greit for dere!

mvh

Ka fylke tilhøyrer du?

Har du peiling ka stønader me har krav på når det gjeld dette???

Vet ikke sikkert, men du kan lese litt om det her.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=grunn_bs_mrog_mrhjelpest_oenad

Vær oppmerksom på at det kan bli stilt krav om utredning hos spesialist. Bør uansett komme til spesialist når det er prob. på dagen også. Om dere ikke alt har gjort det så kom dere på venteliste, i tilfelle den er lang.

mvh

den opprinnelige m&m

Har du peiling ka stønader me har krav på når det gjeld dette???

Jeg har lest at en familie gikk til trygderetten og fikk medhold i at de skulle ha grunnstønad for vask av sengetøy, slitasje på sengetøy etc. pga sengevæting hos sønnen. Pga denne saken kan man nå få stønad når barn er sengevætere, men jeg vet ikke kriteriene. Da jeg var hos lege pga min sønn som var sengevæter tilbød legen meg å søke om grunnstønad, men jeg syntes ikke det var riktig, så lenge jeg får dekket bleier og tisselaken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...