Gå til innhold

Hvor lenge er det vanlig å sitte med lekser?

Anbefalte innlegg

Hvor lenge er det vanlig for en seksåring å bruke på lekser til daglig?

På vår skole får ikke 6-åringen lekser akkuratt men de får mange oppgaver og de har fått lesebøker. Det er liksom helt opp til den enkelte hvor mye de vil gjøre. Dattera mi sitter ca. en halv time hver dag og tar seg fri i helgene. Er det passe?

Hvor lenge er det vanlig for en seksåring å bruke på lekser til daglig?

Fortsetter under...

Her blir det vel en halv time to ganger i uken. Leksebøkene blir utlevert mandag og skal inn torsdag, da har man tre dager på seg. Hun gjør som oftest en lekse tirsdag og en lekse torsdag. Når leksen inkl. lesing går det gjerne litt mer tid.

Hos oss får de ikke lekser hver dag. De som kan å lese har fått lesebøker der de har lekse 2-3 dager i uka. I tillegg har de en språkbok der de har lekse 1 gang i uka.

Storesøster bruker alt fra 1-10 minutter på leksene.

Jeg synes godt de kunne ha litt mer.

I min gutts 1.klasse har de bare lekser til hver torsdag. Han har vel brukt ca 1/2 time på leksa i løpet av helga (vi får ny ukeplan på fredager)

Nå har han gjort mye mer lekser enn nødvendig de siste ukene etteer jul, for han har frest igjennom lese/skriveheftene de jobber med i et halsbrekkende tempo. Så de siste tre ukene har han vel jobba med lekser ca 3-4 timer i uka (mest i helga) fordi han synes det er vanvittig moro å gjøre... skrivelekser.

Annonse

Gutten min i 1. får lekser på mandag som skal være ferdig til torsdag. Han bruker vel 10-30 minutter på dem. I tillegg prøver jeg å huske å få ham til å lese litt innimellom (for han kan det litt) - men han gjør det ikke hvis jeg ikke setter meg ned med ham....

Ca. 20 minutter hver dag.

De får leksene på mandag, og de skal være ferdige til fredag. Vi fordeler dem jevnt utover uken, de inneholder skriving, tegning og lesing.

Leseleksen skal alle øve på tre ganger hver dag, så den alene tar jo sine minutter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...