Gå til innhold

Til Persille, eventuelt andre som vet... (LANGT)

Anbefalte innlegg

Gjest ped.leder

Hei Persille og andre som kanskje kan gi meg innspill! Jeg har skrevet innlegg her før i håp om at du skulle svare, og gjør det igjen... Håper du har lyst å hjelpe meg med noen barnehagerelaterte spørsmål..

Jeg er pedagogisk leder i en privat barnehage. Det er to avdelinger i barnehagen min, og vi begge avdelingslederne begynner å bli temmelig frustrert over styreren...

Det var jeg som jobbet på småbarnsavdeling med 20 barn.

Det har vært mye styr om litt av hvert i barnehagen min, og det brevet vi ped.lederne fikk i dag, ble liksom bare dråpen som fikk begeret til å flyte over. Jeg har vært nokså samarbeidsvillig, tilpasningsdyktig og pliktoppfyllende hittil, men nå vil jeg bare finne ut av hva mine rettigheter er og stå på krava!

Vi fikk altså et brev i dag (uten noen prat eller forhåndsvarsel på forhånd) om at styreren ønsker å endre ped.ledernes rutiner i forhold til den ubundne tida...

Vi har i hele år ikke hatt ubunden tid i ordets rette forstand. Styreren ønsket at vi skulle ta oss tid innenfor ordinær arbeidstid (samme som assistenter) for å planlegge da, og det har vi rettet oss etter. Vi har spurt assistentene når det passet best at vi ble borte fra avdelingen og rettet oss etter det. Stort sett har jeg ikke kunnet bli med ut, fordi det er da assistentene syns det er greiest å være færre.

Nå får vi plutselig et brev der styrer krever at vi KUN skal ha ubunden tid på ettermiddag, at vi skal ha 45 minutter hver dag og at styrer skal ha kopi av det vi skriver/planlegger i den tiden. Hun vil også vite akkurat når på dagen vi har ubunden tid.

Det jeg tenker er, for det første, så har jeg kontraktfestet 5 timer ubunden tid i uka. Mulig dette er en feil, fordi styreren nå prater om at jeg bare har fire..., noe jeg ikke har kommentert til henne bare rettet meg etter. Men, jeg har 20 småbarn fordelt på 2 grupper som jeg må planlegge for- ikke bare EN avdeling som ped.ledere vanligvis har. Derfor syns jeg ikke det er urimelig at jeg har en time ekstra i uka i forhold til det som er vanlig for en normal småbarnsavdeling.

For det andre er det jo tider på året hvor det er mer behov for ubunden tid enn andre, f.eks rundt foreldresamtaler, ved oppstart av nytt barnehageår osv. Derfor kan det være ugunstig å måtte bruke 45 minutter hver dag.

For det tredje står det i kontrakten at de 5 timene er UBUNDEN tid, kan hun da kreve at vi må ta denne tiden innenfor vanlig arbeidstid?

Det er også vanskelig å redegjøre for ALT man gjør i ubunden tid. Klart hun kan få kopi av skjemaer, infoskriv til foreldre osv., men hva når jeg leser meg opp på fag? Og når jeg lager navnelapper? Lager handleliste for ting vi trenger? Ordner opp i avdelingens permer? Skrive ut skjemaer (til skjemaveldet hun har lagt opp til!)

Og hva slags tillit er det hun viser oss når hun krever at vi skal redegjøre for ALT vi gjør? Og hvor mye tid skal vi bruke på å dokumentere den ubundne tida? Kan hun kreve at vi skal dokumentere dette i løpet av den ubundne tida?

Både jeg og den andre ped.lederen har god samvittighet i forhold til hva vi bruker den ubundne tida til. Det er liksom ikke ekstra pause! Vi JOBBER faktisk!

Jeg lurer på hva du syns og tenker...?

Hva slags rettigheter har vi? I forhold til ubunden tid? Kan hun kreve å holde oss på jobben? Jeg kommer nok til å bruke mye av den ubundne tida på jobben likevel fordi jeg syns det er godt å bli ferdig med ting, men nå handler det om prinsipper!

Jeg har også fått noen arbeidsoppgaver i denne barnehagen som jeg ikke har hatt der jeg har jobbet tidligere som ped.leder. Det er mye papirarbeid der jeg blant annet må skrive skjema og føre opp ALT fravær hver enkelt ansatt har hatt hver måned. Det betyr at hver gang en ansatt har vært forsinket 5 minutter så SKAL dette føres. Jeg bruker en del tid på å føre skjemaer på begynnelsen av hver mnd. Noe jeg må bruke min planleggingstid til...

Jeg har lest gjennom dette innlegget sammen med kjæresten her nå, og ser at jeg nok har behov for å få ut litt frustrasjon og derfor ble innlegget litt lenger enn jeg hadde tenkt...

Tusen takk til dere som gadd å lese det...! Og kom med innspill! :-)

Fortsetter under...

Gjest også ped leder og styrer...

Hei, jeg forstår frustrasjonen din.

For det første lurer jeg på hvorfor du er ped. leder for to avdelinger. Skulle det ikke i utgangspunktet være to førskolelærere her på 20 småbarn? Hvis det i tilfelle er en førskolelærer til på avdelingen din skulle hun også hatt 4 timer u bunden tid.

Ellers stemmer det at en pedagogisk leder skal ha 4 timer ubundentid pr. uke, og disse burde være fastsatt til faste tider i uken. Altså burde de ikke være impulsive.

Jeg har disse 4 timene fordelt over en uke, da jeg begynner litt senere enn de andre og går litt før. Altså jeg jobber bare mellomvakt.

Synes ikke det virker som deres styrer har særlig tillit verken til dere ped.ledere eller til de andre ansatte som du skriver fraværsliste på. Kan det være noen grunn til det? Jeg tror jeg ville spurt styrer rett ut hvorfor dere må dokumentere hva dere bruker den ubundne tiden deres på.

Man skulle tro at det holdt at hun så resultat av det dere faktisk gjør på avdelingen.

Kan det være at noen av assistentene har klaget på at du/ dere ikke er ute med barna...(Nå som det er så kaldt).?

Ellers forstår jeg at det er viktig å dokumentere forsentkomninger hvis det er noe som gjentar seg ofte, og gjerne med samme personer. Har selv måtte gjøre det.

Vet ikke om det her hjalp så mye, men jeg ville spurt om en medarbeider samtale med styrer for å komme til klarhet i ting.

En annen ting er at du har en skriftlig kontrakt der det står at du har 5 timer ubunden tid. Ta med deg denne også.

Hilsen også ped.leder og styrer.

Jeg eier en barnehage, og hos oss er vi enige om at planleggingstida legges til en dag i uka/en dag annenhver uke. (De har rett på 4 timer planleggingstid i 100% stilling.) Da setter vi inn assistent i pedlederens sted denne halve/hele dagen. Dine erfaringer sier meg at det er en god løsning. Pedlederen slipper å gå fra avdelingen sin i kritiske tidspunkter på dagen.

Når det er sagt, så er ubunden tid tariff-festet, og dersom du er medlem av Utdanningsforbundet, så vil du få hjelp der vil jeg tro.

Hilsen

Gjest Persille

Vel, ubunden tid er UBUNDEN. Det vil si at du kan bruke den tiden når du vil, hvor du vil - det er ett av førskolelærernes goder i så måte.

Om du velger å bruke fem timer hver mandag til det arbeidet, eller om du bruker søndag og tar deg litt fri på fredager - det kan ikke arbeidsgiver gjøre noe med eller bestemme over.

Jeg kan forstå at arbeidsgiver ønsker en viss kontroll, for dette er ikke ment som fritid - men det forutsetter jo at dere har gitt grunn til mistanke om misbruk, og det ser det ut til at dere ikke har gjort. Slike oppfatninger er selvfølgelig subjektive.

Dere har krav på fire timer ubunden tid, det er det tariffen deres sier, men om du har kontraktsfestet fem - så kan man ikke gå tilbake på det.

Noen ganger i løpet av året er det som du sier mer jobb enn andre tider, og jeg antar at du ikke får overtidsbetalt? Dermed blir det noen uker med mindre jobb, og noen uker med mer - men tanker er at det skal gå opp i opp.

For å unngå at dette blir en kjempekonflikt (noe det fort kan bli) så er mitt tips å sette seg ned med styrer, og spørre om bakgrunnen for dette vedtaket. Ikke si noe om hvorfor dere spør, bare si at dere gjerne ønsker en redegjørelse på hva de har tenkt rundt dette og hvorfor.

I forkant må du da forberede noen forslag som dere begge kan tenke dere å gå med på, uten at det blir å føye seg etter arbeidsgiver om dere ikke kan/vil det - men også uten å sette seg helt på bakbena. Det beste for alle er jo om dere klarer å bli enige, og det handler som oftest om å gi og ta litt i hver ende.

Når det gjelder arbeidsoppgavene så vil vel det variere litt fra barnehage til barnehage - men det er ikke meningen at man skal ha diktatur. Å komme fem minutter forsent er i prinsipp ikke fravær - men om en ansatt konsekvent kommer fem, ti minutter forsent slik at det f.eks går utover åpningstidene, så må det jo gjøres noe med.

Jeg tror jeg hadde ført det fraværet med en klype salt - sett det litt an.

Når det er sagt; jeg trodde ikke det var ped.leders jobb? Jeg trodde styrer hadde personalansvaret, og at ped.leder ikke har ansvar for noe annet enn det tittelen sier - den pedagogiske ledelsen.

Det er viktig at når dere går i dialog om disse tingene, så må dere fremstille det som om dere ønsker å komme til en løsning som passer for alle - ikke at dere nekter å gjøre det dere blir pålagt. Selv om dere mener styrer pålegger dere ting hun ikke kan gjøre, så er det ikke bra å komme på kant med henne, dermed kan det være lurt å være nettopp litt pedagogisk og fremlegge det hele som om man ønsker en ordning som passer alle.

Voksne trenger mer pedagogikk enn barn :)

Jeg antar at dere er flere enn fem ansatte i barnehagen? I så fall er det pålagt iflg arb.miljøloven å ha et verneombud. Dersom dere ikke har det må dere få ordnet det snarest - vedkommende skal ha oversikt over slike ting som dette, og også være et slags bindeledd mellom ledelse og ansatte.

Lykke til :)

Gjest Persille

Jeg eier en barnehage, og hos oss er vi enige om at planleggingstida legges til en dag i uka/en dag annenhver uke. (De har rett på 4 timer planleggingstid i 100% stilling.) Da setter vi inn assistent i pedlederens sted denne halve/hele dagen. Dine erfaringer sier meg at det er en god løsning. Pedlederen slipper å gå fra avdelingen sin i kritiske tidspunkter på dagen.

Når det er sagt, så er ubunden tid tariff-festet, og dersom du er medlem av Utdanningsforbundet, så vil du få hjelp der vil jeg tro.

Hilsen

Er ikke hele poenget med den tiden at den skal være ubunden? At de kan ta den når de vil?

Jeg vet det kan være vanskelig å gjennomføre - det er en annen diskusjon, men er ikke det tanken bak det?

Er ikke hele poenget med den tiden at den skal være ubunden? At de kan ta den når de vil?

Jeg vet det kan være vanskelig å gjennomføre - det er en annen diskusjon, men er ikke det tanken bak det?

Jeg kjenner ikke hele bakgrunnen for dette, men en av årsakene er vel at det i de fleste barnehager ikke finnes kontorplass til pedlederne, slik at de kan sette seg ned.

Dessuten er vår ordning dyrere enn ubunden tid, for det fordrer at vi setter inn personale mens planleggingen foregår. Mine pedledere er positive til ordningen fordi det er bedre å sette seg ned fire timer en dag enn 45 minutter før eller etter en vakt. Det er lettere å disponere tida, og å bli ferdig med det de har tenkt å gjøre.

Dessuten kunne vi ikke kjørt opplegget vårt med mye uteliv uten at alle vaktene er "hele" om du forstår.

For oss er det mange fordeler, men jeg kan ikke utbrodere mer, uten å gå inn på hvordan vi driver, og det blir litt avslørende. Det er også andre barnehager som praktiserer ubunden tid anderledes enn det som står i overenskomsten, med pedledernes godkjenning.

Vil du vite mer kan jeg sende deg en epost?

Hilsen

Annonse

Gjest også ped leder og styrer...

Tanken bak den u bundet tiden eller planleggingstid som noen kaller det er at den som har det pedagogiske ansvaret skal kunne planlegge, legge til rette for arbeidet på avdelingen uten å bli forstyrret. I praksis fungerer det ikke hvis det ikke er planlagt faste tider for dette. Det er ikke ofte i en bhg. hverdag at man kan forvinne fra avdelingen uten at det er planlagt. Ingen faste regler når den må tas, men at dere ansatte blir enig dere i mellom når det passer best.

Jeg har uker der jeg tar fri de fire timene, mens andre uker jobber jeg til langt ut på natten.

Jeg har hørt om noen som må bruke ubundet tid på foreldresamtaler, det har aldri vi gjort. Det kommer utenom. Derimot forberedelsene til foreldresamtaler kommer inn under de 4 timene.

Det er vel litt uklart hva som skal gjøres i denne ubundet tiden, og hva som kan gjøres i tiden da man faktisk er tilstede på avdelingen.

Lykke til med evt. samtale med styrer - dere blir forhåpentligvis enig:)

Gjest Persille

Jeg kjenner ikke hele bakgrunnen for dette, men en av årsakene er vel at det i de fleste barnehager ikke finnes kontorplass til pedlederne, slik at de kan sette seg ned.

Dessuten er vår ordning dyrere enn ubunden tid, for det fordrer at vi setter inn personale mens planleggingen foregår. Mine pedledere er positive til ordningen fordi det er bedre å sette seg ned fire timer en dag enn 45 minutter før eller etter en vakt. Det er lettere å disponere tida, og å bli ferdig med det de har tenkt å gjøre.

Dessuten kunne vi ikke kjørt opplegget vårt med mye uteliv uten at alle vaktene er "hele" om du forstår.

For oss er det mange fordeler, men jeg kan ikke utbrodere mer, uten å gå inn på hvordan vi driver, og det blir litt avslørende. Det er også andre barnehager som praktiserer ubunden tid anderledes enn det som står i overenskomsten, med pedledernes godkjenning.

Vil du vite mer kan jeg sende deg en epost?

Hilsen

Neida - det går bra det, jeg har ikke ubunden tid sånn sett i det hele tatt.

Hos meg er førskolelæreren ekstra voksen ifht til kravet - dermed kan han bruke den tiden han vil til planlegging, jeg stoler på at han bruker tiden fornuftig, kan jo ikke gjøre annet.

Neida - det går bra det, jeg har ikke ubunden tid sånn sett i det hele tatt.

Hos meg er førskolelæreren ekstra voksen ifht til kravet - dermed kan han bruke den tiden han vil til planlegging, jeg stoler på at han bruker tiden fornuftig, kan jo ikke gjøre annet.

Nei, det blir jo anderledes i familiebarnehager selvfølgelig. Og det er viktig å stole på at de gjør jobben sin. Og det har ikke jeg heller hatt problemer med heldigvis!

God kveld!

Gjest ped. leder

Tusen hjertelig takk til dere tre som hvertfall hittil har tatt dere tid til å lese, og ikke nok med det også SVART på innlegget mitt!! Tusen takk! Hadde det ikke vært så sent og for at jeg har tidligvakt i morra tidlig, skulle jeg takket dere en etter en :-)

Det blir et avdelingsledermøte i løpet av uka, og da vil vi ta opp det som står i dette brevet vi fikk utlevert i dag. Da får vi forhåpentligvis høre hva som er bakgrunnen også...

Det er klart det er en ulempe for assistentene at må ha ca en time om dagen som ikke er på avdeling, og det er vel ALDRI et tidspunkt som passer BRA. Og oftere enn det burde, så tar jeg ikke full tid som jeg har krav på fordi jeg klarer ikke å gå ut og la assistentene være alene med kaoset. For kaos blir det med 20 små og en for lite på avdelingen... Hvertfall for mye kaos til å ha et pedagogisk opplegg..

Vi er 6 stykker på avdelingen med meg, men det jobbes mot at vi bare skal være 5... Jeg er IKKE enig for å si det sånn, og det er jo dessuten en helt annen historie. Jeg begynner å bli sliten jeg... Føles som at alt er en kamp og lite støtte å hente hos ledelsen... Er det verdt det??

Du har ikke en ledig stilling borte hos deg Persille?? :-) Jeg lover å jobbe hardt og spesielt i den ubundne tida :-)

Eller Lavvo kanskje...? Fikk lite inntrykk av barnehagen din, men det lille du skrev hørtes spennende ut!

Gjest Persille

Nei, det blir jo anderledes i familiebarnehager selvfølgelig. Og det er viktig å stole på at de gjør jobben sin. Og det har ikke jeg heller hatt problemer med heldigvis!

God kveld!

Jeg har vært superfornøyd med både den forrige og den nye pedagogen - har ikke noen grunn til å "mistenke" dem for unnasluntring på noen ting :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...