Gå til innhold

Mykoplasma lungebetennelse

Anbefalte innlegg

Dattera mi på 4,5 år var syk hele forrige uke. det begynte med hoste natt til mandag, med småfeber og slapp og dårlig allmenntilstand. Var til lege på onsdag og det ble tatt halsprøve.

I går var første dag hun virket helt frisk, og i går og i dag har hun vært i storform. I dag ettermiddag fikk vi imidlertid svar på prøven: Mykoplasma lungebetennelse! Så nå må hun på antibiotikakur - selv om hun virker frisk. Synes det er litt rart, jeg.

Irriterende at det tok så lang tid før vi fikk svaret på prøven!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215684-mykoplasma-lungebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde også denne typen lungebetennelse i høst. Var først syk med høy feber i en uke før jeg så var frisk i tre uker (var forkjøla og hosta en del, men ikke mer enn det).

Plutselig fikk jeg igjen feber som lå på rundt 38.5 i en hel uke. Da dro jeg til legen og fikk påvist mykoplasma lungebet. Jeg hadde ingen smerter i brystet. Legen kalte dette A-typisk eller "stille" lungebetennelse.

God bedring til datteren din :-)

Gjest elineceline

Både jeg og min eldste datter hadde dette i fjor vinter. Vi hanglet i 3 - 4 mnd, men hadde vi fått antibiotika tidlig i forløpet ville vi sluppet dette. Jeg var helt utkjørt når vinteren var over og jeg gradvis begynte å bli bedre. Vær bare glad for at datteren din får en kur tidlig!

Jeg hadde også denne typen lungebetennelse i høst. Var først syk med høy feber i en uke før jeg så var frisk i tre uker (var forkjøla og hosta en del, men ikke mer enn det).

Plutselig fikk jeg igjen feber som lå på rundt 38.5 i en hel uke. Da dro jeg til legen og fikk påvist mykoplasma lungebet. Jeg hadde ingen smerter i brystet. Legen kalte dette A-typisk eller "stille" lungebetennelse.

God bedring til datteren din :-)

Det var omtrent det de hadde sagt på apoteket da mannen min hentet medisinen. At en kunne bli bra, men så bli syk igjen hvis en ikke fikk tatt knekken på det. Får vel gi henne kuren da!

Vet du om det er smittsomt? Kan jeg regne med at hele gjengen her får det? Hun og broren på 6,5 sover som regel i samme seng :-)

Både jeg og min eldste datter hadde dette i fjor vinter. Vi hanglet i 3 - 4 mnd, men hadde vi fått antibiotika tidlig i forløpet ville vi sluppet dette. Jeg var helt utkjørt når vinteren var over og jeg gradvis begynte å bli bedre. Vær bare glad for at datteren din får en kur tidlig!

Jeg har faktisk ikke hørt om dette før i dag - trodde jeg var ganske så oppdatert på de fleste sykdommer... Det høres ut som om antibiotika er det rette da...

Vet du om det er smittsomt? Kan jeg regne med at hele gjengen her får det? Hun og broren på 6,5 sover som regel i samme seng :-)

Det var omtrent det de hadde sagt på apoteket da mannen min hentet medisinen. At en kunne bli bra, men så bli syk igjen hvis en ikke fikk tatt knekken på det. Får vel gi henne kuren da!

Ja, du bør nok bare gi henne kuren. Jeg trodde jeg var frisk helt til feberen innhenta meg igjen :-(

Denne typen lungebetennelse _kan_ være smittsom, men det er visst ikke ofte den smitter. Jeg har tre små som jeg koser med både titt og ofte, spesielt vesla på 20 mnd. Ingen av dem ble smitta. Jeg begynte jo å lure på hvorfor jeg var den eneste i familien som ble syk to ganger uten å smitte noen...

Tror ikke du skal bekymre deg om den biten!

Annonse

Gjest elineceline

Jeg har faktisk ikke hørt om dette før i dag - trodde jeg var ganske så oppdatert på de fleste sykdommer... Det høres ut som om antibiotika er det rette da...

Vi var to i familien som fikk det, minstejenta fikk det ikke, så det smitter vel ikke 100%, da!

Så rart at det tok så lang tid! Jeg hadde mycoplasma for ørten år siden - minst 10, men mener å huske at jeg fikk svar senere samme dag som jeg var til legen - at jeg var der om morgenen og så ringte legen meg senere på dagen og fortalte dette....

Jeg fikk også antibiotika.

Legen omtalte mycoplasma som "smittsom lungebetennelse", men jeg smittet ingen andre, så det er vel begrenset hvor smittsom den egentlig er.

Jeg antar atdet omtales som "smittsom" fordi man har fått lungebetennelsen via smitte og ikke fordi man har løpt ute med stumpen bar! ;-)

Så rart at det tok så lang tid! Jeg hadde mycoplasma for ørten år siden - minst 10, men mener å huske at jeg fikk svar senere samme dag som jeg var til legen - at jeg var der om morgenen og så ringte legen meg senere på dagen og fortalte dette....

Jeg fikk også antibiotika.

Legen omtalte mycoplasma som "smittsom lungebetennelse", men jeg smittet ingen andre, så det er vel begrenset hvor smittsom den egentlig er.

Jeg antar atdet omtales som "smittsom" fordi man har fått lungebetennelsen via smitte og ikke fordi man har løpt ute med stumpen bar! ;-)

Snakket med legen i dag. Hun hadde prøvd å ringe oss flere ganger i går, men ikke fått tak i oss på telefon (mannen min snikkerte med støyende maskiner og jeg var borte).

Hun sa at laben på sykehuset nok var temmelig overarbeidet, og at prøven derfor hadde tatt såpass lang tid. Hadde hun snakket med oss i går, skulle vi nok ha ventet med antibiotikaen fordi jenta nå virker helt frisk, men siden hun allerede har fått to doser ( i går kveld og i dag morges) skal vi ta den ut.

Legen sa også at en kunne risikere å gå i ukesvis med den lungebetennelsen hvis den ikke ble behandlet.

I forhold til smitte sa hun at hun kunne gå i barnehagen nå når hun går på antibiotika, men jeg skulle si i fra at hun hadde mykoplasma lungebetennelse...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...