Gå til innhold

dysmature barn og motorisk utvikling

Anbefalte innlegg

Jeg har ei jente på 8 uker som kun veide 2380 gr da hun ble født 10 dager før termin. Hun er veier nå 3675 gr og er 53 cm lang (var 45 cm da hun ble født). Hun ser ikke ut til å klare å løfte hodet når jeg legger henne på magen, noe som bekymrer meg litt. Mine to andre barn har hele tiden lagt i forkant av skjema i sin motoriske utvikling, men de hadde normal fødselsvekt og derfor føler jeg ikke at jeg har noen gode referanserammer denne gangen. Kan dysmature barn sammenlignes med premature barn mht motorisk utvikling? Hun ser også ut til å ha et mye større søvnbehov enn mine to andre barn. Er dette normalt for barn som er små for alderen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215698-dysmature-barn-og-motorisk-utvikling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Ut fra dine opplysninger om alder i svangereskapet og vekt ved fødsel var barnet veksthemmet. Men jeg har ingen opplysninger om hva som ble antatt var årsaken til den dårlige vekst i svangerskapet og når veksthemmingen startet.Det er av betydning når man skal vurdere barnet. Du må forvente at barnet vil ligge under i vekt og lendge i forhold til normalvektige, men mange har evne til å " ta igjen"- catch up i løpet av de første leveårene, men denne evnen varierer fra barn til barn, avhengig av grad av veksthemming, årsaken til denne og når i svangerskapet den startet.Den motoriske utvikling vil også ligge noe etter normalvektige, igjen noe varierende og avhengig av de samme faktorene som nevnt foran. At det er forskjell i søvnbehov kan henge sammen med barnets start, men det er jo også stor variasjon innenfor gruppen normalvektige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...