mariamamma Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Mannen min og jeg er i utgangspunktet imot 6-årsreformen og forstår ikke hvorfor barna ikke kan begynne det året de fyller 7. Vi har søkt jenta vår inn på Steinerskolen, men hun står på venteliste her. Skolen ligger et stykke unna så vi blir avhengige av bil. Pga mine arbeidstider og min manns varierte helse, ser vi at det kan bli problematisk for han å kjøre henne hver morgen. Til sakens kjerne: Vel, hun er skrevet inn på skolen hun sokner til. Den ligger 10 min.gange herfra og rett ved min jobb. Veldig praktisk! Her har de innført fleksibel skolestart med aldersblandete grupper, for å tilrettelegge undervisningen bedre for hvert enkelt barn (?). MEN fleksibel skolestart gjelder kun de barna som fyller 6 år på vårsemesteret. Derimot gjelder ikke denne fleksibiliteten for barn som er født senere på høsten. Selv mener jeg at barn vel har best av å begynne samtidig og føle samhørighet og fellesskap. Vel, jeg har vært i kontakt med den kommunale skolen og forhørt meg om dette med fleksibel skolestart, da dette også burde gjelde begge veier, når det først skal være fleksibelt og målet er at denne "reformern" skal gjelde alle skoler innen 2008. Nå skrev jeg jo at jeg syns barn skal begynne samtidig, men dersom det nå blir et fattet vedtak som vil gjelde alle skoler, må da denne fleksible skolestarten gjelde de som er født på høsten også? Datteren vår vil være 5 1/2 når hun begynner, og tilbudet gjelder da ikke henne. Dersom vi ønsker å utsette skolestart til neste høst må ppt og diverse instanser inn for å vurdere henne. På hvilket grunnlag. Jenta har ingen tilsynelatende "problemer", det er vi foreldre som ønsker at hun skal vente. Det vil altså si at vi ikke har noe valg. Hvorfor skal staten overkjøre oss som foreldre? Jeg er imot denne reformen og jeg vet mange er med meg inklusive lærere. Hensikten med reformen var jo at barna skulle begynne når de fyller 6 år. Hva da med de som begynner som 5 1/2 åringer? Rektor ved skolen syntes dette var interressant å bringe videre til debatt, så vi skal til samtale i morgen. Hvorfor skal barna begynne som 6-åringer når de allikevel har aldersblandete grupper som en slags videreføring av barnehagen? Da kunne de vel heller gått i barnehagen 1 år til. Skolen virker kjempefin, den, men jeg forstår ikke hvorfor hun ikke kan få være barn litt lenger. Men jeg har jo for pokker ikke noe valg ser det ut til. Og nå skal de begynne med matte og diverse skolerelaterte ting som 5-åringer i barnehagen. Kan de ikke få lov til å være barn litt lenger? Alt vi forventet av 7-åringene før, forventer vi nå av 6-åringer. Av 6-åringer - nå 5-åringer osv. Men vi er kanskje alene om disse tankene? Hun er sikkert klar for skolegang og ja de elsker å lære, men jeg forstår bare ikke hvorfor de ikke kan få lov til å være små litt lenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg har desverre ikke tid til å skrive så mye akkurat nå, men måtte bare si at jeg er utrolig glad for at min datter skal begynne på skolen nå til høsten. Hun fyller riktignok seks år i mai... Hun er kjempeklar for skolestart og jeg føler hun også trenger litt annet enn det barnehagen kan gi henne. Det er viktig å vite at 1.klasse er mye preget av lekeaktivteter, så det blir nesten mer likt barnehagen enn skolen (selv om barna tilbringer dagen i skolehuset). Femåringen min er f.eks. veldig klar for å lære mer om bokstaver og tall (hun kan å lese ganske godt). Dette behovet får hun ikke godt nok dekket i barnehagen. Det er klart det er forskjell på små barns behov, så det er selvsagt viktig at læreren klarer å møte eleven der h*n er. Jeg ser helt klart at datteren min er klar for noe annet en barnehagen nå ganske snart. Uansett er det interessante problemstillinger du kommer med :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest katten kathinka Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Hvorfor skal vi "tvinge" de til å være små lenger da, om de ikke vil. Jeg hadde litt samme tankene som deg før eldste startet på skolen, men ser i etterkant at h*n var kjempeklar. Det samme gjelder yngste som nå "hungrer" etter å lære, og gleder seg til å starte på skolen. Om hun ikke "henger etter" på noe vis så hadde jeg ikke villet utsatt skolestarten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Husk at unger kan være grusomme; jeg ville vært redd for at datteren min skulle bli stemplet som "treig" fordi hun begynte et år for seint. Noe så uskyldig kan lett bli mobbegrunn i årevis. Om hun er moden for skolestart ville jeg absolutt latt henne begynne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Det går an å leke kunnskap inn. Det gjør de hele tiden. Det er vel småbarnspedagoger og samme opplegg som ved mange andre skoler? Hvorfor være små lengst mulig når de kan lære noe i tillegg? Jeg ser ikke problemet ve då begynne på skolen som 6-åring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Husk at unger kan være grusomme; jeg ville vært redd for at datteren min skulle bli stemplet som "treig" fordi hun begynte et år for seint. Noe så uskyldig kan lett bli mobbegrunn i årevis. Om hun er moden for skolestart ville jeg absolutt latt henne begynne. Med aldersblandete grupper tro jeg vel egentlig ikke det ville være noe problem. Født sent eller tidlig på året kan slå begge veier. Jobbet med 6-åringer før og det er utrolig stor forskjell på dem. de trenger hjelp til så mye ogå på det praktiske plan. Men jeg forstår hva du mener. Det er bare det at jeg føler jeg som mamma blir overprøvd og ikke har noe å si, men det er klart skulle dette ført noe sted skulle jeg hatt kommende 1.klassing da reformen ble innført. Med fleksibel skolestart tar en hensyn til vårbarna og dem alene. Men skal hun begynne som lovpålagt vil jeg heller la henne begynne sammen med de andre enn å utsette det til midt i semesteret. Jaja, vi tar møtet med skolen og hører hva de sier. Har veldig godt inntrykk av skolen, men skjønner ikke hvorfor de skal begynne på skolen når de allikevel skal fortsette som "barnehage". Mange 1.klassinger syns det blir for lite ordentlig læring også og blir skuffet. Vel, vel. Det er jo lenge siden jeg gikk på skolen, men jeg må jo få gjøre meg noen tanker ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Begge mine fyller 6 år i den tiden skolen starter på høsten og det har gått kjempefint. Barnehagen blir for lite utfordrende for de eldste barna, og skolen i dag er ikke som skolen var den gangen vi var små! ) Det er samlingsstunder, hvilestund, lek i gymsalen og myyye lek på SFO. Selve skoledagen er hos oss fra 8:15-12 på første trinn og da inkluderer det en spisepause på en halvtime + minst en halvtimes utetid! I tillegg hadde min en fast dag i uka da de var ute/på tur hele dagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Det går an å leke kunnskap inn. Det gjør de hele tiden. Det er vel småbarnspedagoger og samme opplegg som ved mange andre skoler? Hvorfor være små lengst mulig når de kan lære noe i tillegg? Jeg ser ikke problemet ve då begynne på skolen som 6-åring. Før lekte de inn kunnskap i "førskole". Hvis de fortsatt skal "leke" kan de ikke heller da gå i barnehagen og heller begynne ordentlig på skole som 7-åringer? jaja. Kanskje vi blir kjempeoverrasket. Syns bare det at vi som foreldre bør kunne ha en mening uten at samtlige instanser skal inn å vurdere barnet vårt. Hun begynner nok på skolen i august, så får jeg bare håpe de tar like mye hensyn til de på 5 1/2 ved skolestart, som de som begynner våren de fyller 6....... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg har desverre ikke tid til å skrive så mye akkurat nå, men måtte bare si at jeg er utrolig glad for at min datter skal begynne på skolen nå til høsten. Hun fyller riktignok seks år i mai... Hun er kjempeklar for skolestart og jeg føler hun også trenger litt annet enn det barnehagen kan gi henne. Det er viktig å vite at 1.klasse er mye preget av lekeaktivteter, så det blir nesten mer likt barnehagen enn skolen (selv om barna tilbringer dagen i skolehuset). Femåringen min er f.eks. veldig klar for å lære mer om bokstaver og tall (hun kan å lese ganske godt). Dette behovet får hun ikke godt nok dekket i barnehagen. Det er klart det er forskjell på små barns behov, så det er selvsagt viktig at læreren klarer å møte eleven der h*n er. Jeg ser helt klart at datteren min er klar for noe annet en barnehagen nå ganske snart. Uansett er det interessante problemstillinger du kommer med :-) Takk for svar. heldig som har et vårbarn. det var ganske stor forskjell på meg og venninnen min. Jeg ble 7 i april, hun i sent november. Hun var da veldig liten. Datteren min vil være 1 år yngre..... Det går nok bra. Hun er sikkert klar. Jeg bare forstår ikke hvorfor vi skulle ha denne reformen. Men men. Til høsten skriver jeg vel innlegg som stolt 1.klassemamma som ikke forstår problemstillingen jeg tok opp i denne tråden. Eller........? ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Har en 1. klassing selv nå. Ho er født midt i året, og rakk derfor å bli 6 før hun begynte på skolen. Ho stortrives. Ho synes det er MYYYYYYE bedre på skolen hvor ho kan lære masse. Jeg synes også de er kjempeflinkte til å flette inn læring i leken. De leker masse, og klarer også å lære masse. F.eks. når de lærer om tall, så gjør de div. ting så mange ganger som tallet de lærer. (Trer perler, hopper, løper rundt skolen osv.) De har også utetid hver eneste dag. De har lekser minimum en gang i uka. Denne tar gjerne minimum 5 miutter. Men barna kan selvsakt bruke lengre tid da leksene er veldig fleksible. De lærer også at noen ganger må de sitte stille, mens andre ganger er det frilek. Tror jeg kan skryte uhemmet at skolen og hvor fint det har vært for henne å slippe barnehagen å få begynne på skolen i stedet. Men SFO er nok en annen sak... Det er mere barneoppbevaring. (18 barn pr. voksen) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587151 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Takk for svar. heldig som har et vårbarn. det var ganske stor forskjell på meg og venninnen min. Jeg ble 7 i april, hun i sent november. Hun var da veldig liten. Datteren min vil være 1 år yngre..... Det går nok bra. Hun er sikkert klar. Jeg bare forstår ikke hvorfor vi skulle ha denne reformen. Men men. Til høsten skriver jeg vel innlegg som stolt 1.klassemamma som ikke forstår problemstillingen jeg tok opp i denne tråden. Eller........? ;o) *ler* Vi venter i spenning ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Med aldersblandete grupper tro jeg vel egentlig ikke det ville være noe problem. Født sent eller tidlig på året kan slå begge veier. Jobbet med 6-åringer før og det er utrolig stor forskjell på dem. de trenger hjelp til så mye ogå på det praktiske plan. Men jeg forstår hva du mener. Det er bare det at jeg føler jeg som mamma blir overprøvd og ikke har noe å si, men det er klart skulle dette ført noe sted skulle jeg hatt kommende 1.klassing da reformen ble innført. Med fleksibel skolestart tar en hensyn til vårbarna og dem alene. Men skal hun begynne som lovpålagt vil jeg heller la henne begynne sammen med de andre enn å utsette det til midt i semesteret. Jaja, vi tar møtet med skolen og hører hva de sier. Har veldig godt inntrykk av skolen, men skjønner ikke hvorfor de skal begynne på skolen når de allikevel skal fortsette som "barnehage". Mange 1.klassinger syns det blir for lite ordentlig læring også og blir skuffet. Vel, vel. Det er jo lenge siden jeg gikk på skolen, men jeg må jo få gjøre meg noen tanker ;o) De fortsetter definitivt ikke som barnehage. Her er det masse strukturert læring selv om de fortsatt får lov til å være barn. Da jeg begynte på skolen som 7-åring var det jo en ren skole med lite lek. Mye tøffere det for en 7-åring med 6 timers skoledager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 De får i høyeste grad være barn også i første klasse. Jeg vet ikke hvordan det vil bli etter 2008 (for å være helt ærlig, tror jeg ikke det er noen som vet det). Men i alle disse årene hvor klassene / gruppene har vært sammensatt etter fødselsår, har det ikke vært særlig moro å være et år "for stor". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Har en 1. klassing selv nå. Ho er født midt i året, og rakk derfor å bli 6 før hun begynte på skolen. Ho stortrives. Ho synes det er MYYYYYYE bedre på skolen hvor ho kan lære masse. Jeg synes også de er kjempeflinkte til å flette inn læring i leken. De leker masse, og klarer også å lære masse. F.eks. når de lærer om tall, så gjør de div. ting så mange ganger som tallet de lærer. (Trer perler, hopper, løper rundt skolen osv.) De har også utetid hver eneste dag. De har lekser minimum en gang i uka. Denne tar gjerne minimum 5 miutter. Men barna kan selvsakt bruke lengre tid da leksene er veldig fleksible. De lærer også at noen ganger må de sitte stille, mens andre ganger er det frilek. Tror jeg kan skryte uhemmet at skolen og hvor fint det har vært for henne å slippe barnehagen å få begynne på skolen i stedet. Men SFO er nok en annen sak... Det er mere barneoppbevaring. (18 barn pr. voksen) Takk for svar. Jeg har jo skjønnt at 1.klasse er mye lek. På vår skole er det aldersblandete trinn, dvs at vår 5 1/2 åring også vil gå sammen med 7 -åringer. vet ikke hvordan de klarer å tilpasse skolestart for de minste da, men det får jeg vel svar på i morgen. SFO, ja. Har jobbet på sfo med 6-åringer jeg. Er nok litt derfor jeg har de tanker jeg har. Mange 6-åringer trenger hjelp til det meste og jeg følte ofte vi ikke strakk til. En utrolig inspirerende jobb, men også frustrerende. Utagerende barn som tok oppmerksomhet fra de stille som også trengte oss sårt, dårlig bemanning, ikke råd til vikar. Barna som ikke kunne kle på seg selv, knyte skolisser, ha hjelp på do, glemte hvor de hadde satt skoene sine, men også uendelig mange klemmer og en utrolig hengivenhet! Savner dem ofte. Vi jobbet! Satt ikke på rompa ofte nei, og pauser? Men for en herlig tid det var. De er jo så nydelige disse 6-åringene! Men det var veldig forskjell på 1.klassingene og særlig forskjell på barn født på våren og de på høsten. Det er mye som skjer i tiden fra du er 5 1/2 til 6 1/2. Flott at det går så fint med din på skolen, da hvertfall. Nå skjer det vel en del her i det kommende halvår, men det er vel en grunn til at barna begynnte på skolen som 7 åringer før. Motorikk, konsentrasjonsevne, modenhet, selvstendighet osv. Jaja. Vi får nå se hvordan det går. Det går nok helst bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Min sønn er like gammel som din datter. Han synes i alle fall at bokstaver og tall er morsomt å "leke" med. Man kan mene så mye man vil om når skolestart burde være, men faktum er nå at skolestart for barn i Norge er 6 år, og det har det vært i mange år nå (siden 1997). I de fleste andre land er dette helt normalt. Hvis det ikke er spesielle forhold som gjør at barnet er spesielt mye mindre modent enn andre barn på sin alder, tror jeg det riktigste er å la dem begynne smtidig med sine jevnaldrende. Det må være grusomt kjedelig å være den eneste seksåringen i barnehagen ett helt år. Det "forsinkete" året vil følge barna sosialt/faglig osv gjennom store deler av skoletiden. Har vært lærer for førsteklassen selv, og de får absolutt "være barn" selv når de har begynt på skolen. Det forventes ikke det samme av seksåringene som av syvåringene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Skjønner tankene dine om 6-årsreformen, men jeg synes du bør ha veldig gode grunner for å holde igjen barnet ditt ett år. Husk - barnet ditt får ikke selv vært med på avgjørelsen, og om ikke spesielle forhold tilsier noe annet, vil jeg tro hun har størst glede av å begynne med jevnaldrede. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Min sønn er like gammel som din datter. Han synes i alle fall at bokstaver og tall er morsomt å "leke" med. Man kan mene så mye man vil om når skolestart burde være, men faktum er nå at skolestart for barn i Norge er 6 år, og det har det vært i mange år nå (siden 1997). I de fleste andre land er dette helt normalt. Hvis det ikke er spesielle forhold som gjør at barnet er spesielt mye mindre modent enn andre barn på sin alder, tror jeg det riktigste er å la dem begynne smtidig med sine jevnaldrende. Det må være grusomt kjedelig å være den eneste seksåringen i barnehagen ett helt år. Det "forsinkete" året vil følge barna sosialt/faglig osv gjennom store deler av skoletiden. Har vært lærer for førsteklassen selv, og de får absolutt "være barn" selv når de har begynt på skolen. Det forventes ikke det samme av seksåringene som av syvåringene. Hei! takk for svar. Jobbet du med aldersblandete grupper? Hun vil jo være blandt de aller minste i 1.klasse og samtidig gå sammen med 2.klassinger. Hvordan klarer man å tilpasse undervisning/lek da? Tar man evnt.hensyn til de som er minst? Har selv jobbet med 6-åringer (sfo) og synes ofte det var stor forskjell på de som var fyllt 6 år på våren og de som fyllte 6 sent på året. My skjer i det halvåret. I tillegg kan det jo komme nye elever midt i vårsemesteret , så det må da bli en lettere kaotisk "klasse" eller tar jeg heeeeeelt feil? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Glemte å si: Jeg er født i januar, og var altså 7 år og 7 mnd da jeg begynte. Min sønn er født i oktober, og vil være 5 år og 10 mnd når han begynner, altså 1 år og 9 mnd yngre. Han virker langt mer skolemoden enn det jeg var (iflg min og mine foreldres hukommelse...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Skjønner tankene dine om 6-årsreformen, men jeg synes du bør ha veldig gode grunner for å holde igjen barnet ditt ett år. Husk - barnet ditt får ikke selv vært med på avgjørelsen, og om ikke spesielle forhold tilsier noe annet, vil jeg tro hun har størst glede av å begynne med jevnaldrede. det har vi også blitt enige om. Nå kjenner ikke jeg til dette med aldersblandete grupper og hvordan det fungerer. Men hun vil altså som 5 1/2-åring gå sammen med 7-åringer og i tillegg få nye elever midt i vårsemesteret. dette virker noget kaotisk på meg. Hvor mange lærere har de, tro? Skolen høres veldig fin ut og jeg skal på møte i morgen. Men jeg har selv jobbet med 6-åringer og veldig mange var flinke til å lære/leke, men de var veldig små i forhold til forventninger i forhold til alt annet de skulle mestre..... Hvorfor fikk vi ikke et vårbarn...... ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Hei! takk for svar. Jobbet du med aldersblandete grupper? Hun vil jo være blandt de aller minste i 1.klasse og samtidig gå sammen med 2.klassinger. Hvordan klarer man å tilpasse undervisning/lek da? Tar man evnt.hensyn til de som er minst? Har selv jobbet med 6-åringer (sfo) og synes ofte det var stor forskjell på de som var fyllt 6 år på våren og de som fyllte 6 sent på året. My skjer i det halvåret. I tillegg kan det jo komme nye elever midt i vårsemesteret , så det må da bli en lettere kaotisk "klasse" eller tar jeg heeeeeelt feil? Nei, jeg jobbet ikke med blandete klasser, men tror du engster deg unødig. Lærerne har etterhvert lang erfaring med både seksåringer og blanding, og er veldig flinke til å ta vare på de minste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/#findComment-1587253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.