Gå til innhold

6-årsreform og fleksibel skolestart m.m

Anbefalte innlegg

Glemte å si: Jeg er født i januar, og var altså 7 år og 7 mnd da jeg begynte. Min sønn er født i oktober, og vil være 5 år og 10 mnd når han begynner, altså 1 år og 9 mnd yngre. Han virker langt mer skolemoden enn det jeg var (iflg min og mine foreldres hukommelse...)

Ja de er nok tidligere ute nå på så mange områder, ja men allikevel.....sukk. Apropos, husker vi fikk telefon da jeg var 5.... Trodde stereoanlegg var en radiator da jeg var 6, pappa fikk en ordentlig datamasin med fargeskjerm og kassett! Jenta vår satt med beina på bordet med fjernkontrollen og svitsja da hun var 1 1/2.......

Jaja. det er nye tider, men jeg mener fortsatt det jeg mener jeg. MEN hva er mest pedagogisk for mitt barn.... Det er vel å gå med gjevnaldrende. Hadde bare alle ventet et år til....... pliiiiiis. Men ferdig med den saken. Jobber i barnehage nå. Kanskje jeg skal "oppgradere" til skole og virkelig følge henne med falkeøyne ;o) Å neida. Jaja takk for svar!

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariamamma

19

• mumitrollet

11

• grot

9

• jubalong70

3

Nei, jeg jobbet ikke med blandete klasser, men tror du engster deg unødig. Lærerne har etterhvert lang erfaring med både seksåringer og blanding, og er veldig flinke til å ta vare på de minste.

Tusen takk! Nå skal jeg mamma meg opp til å bli umååååtelig positiv dette halvåret ;o)

De får i høyeste grad være barn også i første klasse.

Jeg vet ikke hvordan det vil bli etter 2008 (for å være helt ærlig, tror jeg ikke det er noen som vet det). Men i alle disse årene hvor klassene / gruppene har vært sammensatt etter fødselsår, har det ikke vært særlig moro å være et år "for stor".

Lurer da på hvordan det er å være 7 1/2 og gå i aldeersblandet gruppe med barn på 5 1/2....... ;o)

Jeg forstår skepsisen deres til 97-reformen, men jeg synes ikke dere bør holde datteren deres tilbake med mindre grunnene er veldig gode (les: ikke like utviklet som andre barn på hennes alder). Det vil ikke bli morsomt for henne å skulle være den eldste i klassen av en sånn grunn. Kanskje vil andre (barn/foreldre) gå ut fra at hun er tilbakestående for alderen?

Vil bare sitere min sønn, 2. skoledag i høst:

"Mamma, det er helt GENIALT å begynne på skolen! Tenk om vi bare skulle fortsatt i barnehagen, da! Da hadde vi ikke blitt kjent med _noen_, og bare hatt det kjedelig!"

Vi tilhører en annen skolekrets enn de andre fra barnehagen, så han kjente ikke mer enn et par stykker fra før.

Jeg synes ungene absolutt får både leike og lære på vår skole. Sønnen min stortrives både i skole og SFO.

Jeg forstår skepsisen deres til 97-reformen, men jeg synes ikke dere bør holde datteren deres tilbake med mindre grunnene er veldig gode (les: ikke like utviklet som andre barn på hennes alder). Det vil ikke bli morsomt for henne å skulle være den eldste i klassen av en sånn grunn. Kanskje vil andre (barn/foreldre) gå ut fra at hun er tilbakestående for alderen?

Joda, jeg ser problemet. Nå skriver jeg ned en liste med spørsmål og så tar vi det møtet i morgen.

Det går nok bra, men man må jo få lov å tenke litt selv også. Det er jo også et faktum at da jeg begynnte i 1.klasse .... var i 1974 og vil vel tro skolen har utviklet seg siden det. Men jeg har en del spørsmål ang.aldersblandete trinn og tilpasning da hun vil begynne med barn som har fylt 7 år. Men det får vi nok svar på ;o)

Annonse

Lurer da på hvordan det er å være 7 1/2 og gå i aldeersblandet gruppe med barn på 5 1/2....... ;o)

Når dette blir normalen, blir det selvsagt noe helt annet. De har ikke startet med aldersblanding på vår skole ennå, så jeg vet ikke hvordan "prøvekaninene" synes det er.

Joda, jeg ser problemet. Nå skriver jeg ned en liste med spørsmål og så tar vi det møtet i morgen.

Det går nok bra, men man må jo få lov å tenke litt selv også. Det er jo også et faktum at da jeg begynnte i 1.klasse .... var i 1974 og vil vel tro skolen har utviklet seg siden det. Men jeg har en del spørsmål ang.aldersblandete trinn og tilpasning da hun vil begynne med barn som har fylt 7 år. Men det får vi nok svar på ;o)

Lykke til :-)

Før lekte de inn kunnskap i "førskole". Hvis de fortsatt skal "leke" kan de ikke heller da gå i barnehagen og heller begynne ordentlig på skole som 7-åringer?

jaja. Kanskje vi blir kjempeoverrasket. Syns bare det at vi som foreldre bør kunne ha en mening uten at samtlige instanser skal inn å vurdere barnet vårt. Hun begynner nok på skolen i august, så får jeg bare håpe de tar like mye hensyn til de på 5 1/2 ved skolestart, som de som begynner våren de fyller 6.......

Da synes jeg det er bedre at de leker det første året på skolen og blir kjent der hvor de skal få mer og mer kunnskap. Jeg tror det gir en trygghet og forbr. som er optimal for senere læring. Jeg er veldig fornøyd med det.

Jeg er helt enig med deg. Jeg er også imot 6-års reformen. Jeg synes definitivt barna våre kan få være barn lenger.

Men, vi har tydeligvis ikke så mye vi skulle ha sagt.

Storesøster her i huset begynte på skolen nå i høst. Hun ble 6 år i desember - og er yngst i klassa.

Heldigvis har det gått kjempebra. Jeg var litt engstlig når vi var på besøksskole, for hun var veldig sjenert og ble helt usynlig. Men dette har endret seg, og hun leker med de fleste i klassa - både gutter og jenter. Har dog ingen "hjertevenn", men det gjør vel ikke noe?

Jeg ser definitivt poenget ditt med fleksibel skolestart og at den bør gå begge veier. Men, har du snakket med datteren din? Hva synes hun?

Det kan være litt sårt å ikke få lov til å begynne på skolen når vennene hennes begynner - kanskje?

Hele samfunnet er nå så fokusert på at barna begynner på skolen som 6-åringer, at barna er innstilt på det.

Men om det er det beste for dem, det vet jeg ikke...

Jeg er helt enig med deg. Jeg er også imot 6-års reformen. Jeg synes definitivt barna våre kan få være barn lenger.

Men, vi har tydeligvis ikke så mye vi skulle ha sagt.

Storesøster her i huset begynte på skolen nå i høst. Hun ble 6 år i desember - og er yngst i klassa.

Heldigvis har det gått kjempebra. Jeg var litt engstlig når vi var på besøksskole, for hun var veldig sjenert og ble helt usynlig. Men dette har endret seg, og hun leker med de fleste i klassa - både gutter og jenter. Har dog ingen "hjertevenn", men det gjør vel ikke noe?

Jeg ser definitivt poenget ditt med fleksibel skolestart og at den bør gå begge veier. Men, har du snakket med datteren din? Hva synes hun?

Det kan være litt sårt å ikke få lov til å begynne på skolen når vennene hennes begynner - kanskje?

Hele samfunnet er nå så fokusert på at barna begynner på skolen som 6-åringer, at barna er innstilt på det.

Men om det er det beste for dem, det vet jeg ikke...

Hei på deg!

Nei, vi har ikke så mye vi skulle sagt. Jeg har ikke snakket med henne om dette med fleksibel skolestart. Det eneste vi har snakket om er at det er mulig hun ikke skal begynne på Steinerskolen. Det har hun nemlig vært veldig opptatt av etter vi var og tittet. Men begynner hun på skolen hun er innskrevet på (hvilket vi måtte da hun ikke har fått plass på Steinerskolen), sier hun at da går hun jo der. Så hun bare gleder seg til å begynne på skolen uansett skole. På steinerskolen begynner de også i 1.klasse som 6-åringer, men 1.klasse er fortsatt i barnehagen med aldersblandete grupper og noen timer for seg selv. men der ville hun fått være blandt de elste som 6-åring og ikke minst som på vanlig skole. Tror 6-åringen trenger å få være stor og ikke liten, sett utifra barnets egen utvikling og ikke samfunnets.

Jeg vil nok ikke la henne begynne senere på høsten hvis fleksibel skolestart utvider tilbudet ovenfor høstbarna, da jeg syns barna bør begynne samtidig. Jeg syns bare vi blir dyttet på oss en reform der vi ikke kan ytre våre synspunkt uten at allverdens instanser skal involveres og vurdere barnet vårt.

Nei, blir det skolestart (hvilket det ansynligvis blir), blir det i august.

Heldigvis er hun en utadvendt, sosial og sterk jente så jeg tror ikke hun vil få problemer. Det er ikke der frustrasjonen min ligger. Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun skal begynne når hun er 5 1/2 år! Hvorfor har vi så dårlig tid?

Det er mange tanker man gjør seg som foreldre og jeg skulle gjerne se at vi som foreldre hadde litt mer å si. Men nå er vi jo aaaaaaalt for sent ute til å påvirke denne reformen. Skolen har aldersblandete grupper med 1. & 2.klassinger og det vil jo da være en variasjon aldersmessig fra 5 1/2 til over 7 år ved skolestart. Èn ting er de aller minste, men hva med de som har fylt 7 og skal gå sammen med barn ned i 5 1/2? Og atpåtil skal de ta inn 6-åringer i vårsemesteret. Hvordan skal lærerne klare å følge opp?

Men nå skal vi på møte med skolen i morgen og da blir jeg kanskje litt klokere. Om ikke bare mer frustrert....

Når dette blir normalen, blir det selvsagt noe helt annet. De har ikke startet med aldersblanding på vår skole ennå, så jeg vet ikke hvordan "prøvekaninene" synes det er.

Da jeg jeg komme tilbake med en oppdatering til høsten ;o)

Vil bare sitere min sønn, 2. skoledag i høst:

"Mamma, det er helt GENIALT å begynne på skolen! Tenk om vi bare skulle fortsatt i barnehagen, da! Da hadde vi ikke blitt kjent med _noen_, og bare hatt det kjedelig!"

Vi tilhører en annen skolekrets enn de andre fra barnehagen, så han kjente ikke mer enn et par stykker fra før.

Jeg synes ungene absolutt får både leike og lære på vår skole. Sønnen min stortrives både i skole og SFO.

Så flott han trives og at du er fornøyd! Jeg kommer nok tilbake med en oppdatering utpå høsten tenker jeg. men heldigvis vil skolen ta en prat med oss og syntes vi hadde en del fine argumenter. Skolen her er av type "prøvekanin", så vi får vel høre hvordan det fungerer på mange plan. Og så får vi stilt våre spørsmål.

Syns selv det er bedre å ta opp problemstillinger (i mine øyne) enn å tie og forbli frustrert. Det går nok bra. Er ikke bekymret for jenta mi.

Annonse

Hei på deg!

Nei, vi har ikke så mye vi skulle sagt. Jeg har ikke snakket med henne om dette med fleksibel skolestart. Det eneste vi har snakket om er at det er mulig hun ikke skal begynne på Steinerskolen. Det har hun nemlig vært veldig opptatt av etter vi var og tittet. Men begynner hun på skolen hun er innskrevet på (hvilket vi måtte da hun ikke har fått plass på Steinerskolen), sier hun at da går hun jo der. Så hun bare gleder seg til å begynne på skolen uansett skole. På steinerskolen begynner de også i 1.klasse som 6-åringer, men 1.klasse er fortsatt i barnehagen med aldersblandete grupper og noen timer for seg selv. men der ville hun fått være blandt de elste som 6-åring og ikke minst som på vanlig skole. Tror 6-åringen trenger å få være stor og ikke liten, sett utifra barnets egen utvikling og ikke samfunnets.

Jeg vil nok ikke la henne begynne senere på høsten hvis fleksibel skolestart utvider tilbudet ovenfor høstbarna, da jeg syns barna bør begynne samtidig. Jeg syns bare vi blir dyttet på oss en reform der vi ikke kan ytre våre synspunkt uten at allverdens instanser skal involveres og vurdere barnet vårt.

Nei, blir det skolestart (hvilket det ansynligvis blir), blir det i august.

Heldigvis er hun en utadvendt, sosial og sterk jente så jeg tror ikke hun vil få problemer. Det er ikke der frustrasjonen min ligger. Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun skal begynne når hun er 5 1/2 år! Hvorfor har vi så dårlig tid?

Det er mange tanker man gjør seg som foreldre og jeg skulle gjerne se at vi som foreldre hadde litt mer å si. Men nå er vi jo aaaaaaalt for sent ute til å påvirke denne reformen. Skolen har aldersblandete grupper med 1. & 2.klassinger og det vil jo da være en variasjon aldersmessig fra 5 1/2 til over 7 år ved skolestart. Èn ting er de aller minste, men hva med de som har fylt 7 og skal gå sammen med barn ned i 5 1/2? Og atpåtil skal de ta inn 6-åringer i vårsemesteret. Hvordan skal lærerne klare å følge opp?

Men nå skal vi på møte med skolen i morgen og da blir jeg kanskje litt klokere. Om ikke bare mer frustrert....

Fortell hva de sier på dette møtet da, for jeg ser heller ikke hva godt det kan komme ut av fleksibel skolestart. Det må jo nesten bare bli kaos. I alle fall slik jeg ser det.

Jeg tror grunnen til at barna skal på skolen 1 år tidligere er at da frigjøres det barnehageplasser... Det er i alle fall en mulig teori jeg har lekt litt med.

Og for meg som synes det også er viktig å være sammen med barna, og ikke putte dem i en insitusjon fra de er knapt året er heller ikke dette noen god løsning.

Men, jeg innretter meg som best jeg kan, og protesterer litt av og til...

Fortell hva de sier på dette møtet da, for jeg ser heller ikke hva godt det kan komme ut av fleksibel skolestart. Det må jo nesten bare bli kaos. I alle fall slik jeg ser det.

Jeg tror grunnen til at barna skal på skolen 1 år tidligere er at da frigjøres det barnehageplasser... Det er i alle fall en mulig teori jeg har lekt litt med.

Og for meg som synes det også er viktig å være sammen med barna, og ikke putte dem i en insitusjon fra de er knapt året er heller ikke dette noen god løsning.

Men, jeg innretter meg som best jeg kan, og protesterer litt av og til...

Skal komme med oppdatering jeg!

Du aner ikke hvor enig jeg er i det du skriver i så mange ting du skriver.

Kjørte en gang med en dansk taxi-sjåfør og han mente vi nordmenn var som en saueflokk. Vi godtok det meste og fulgte strømmen. Så da syns jeg heller det er greit å være en liten bjellesau en gang i blandt. Har skrevet mangt et brev til våre kjære politikere og ministre om diverse, men de vil jo ikke uttale seg om enkeltsaker...

(Derimot Laila Dåvøy ønsket hvertfall å se på selvstendig næringsdrivende kvinners rettigheter da jeg fortalte henne om hvilke rettigheter vi ikke hadde (det var i den tiden de oppfordret kvinner til å jobbe hjemme for å være sammen med barna). Jeg gjorde nemlig det, og angrer ikke et sekund. Men det straffet seg i ettertid. Da firmaet ikke gikk rundt lenger var det ikke hjelp å få fra noen instans. Ikke engang Aetat som oppfordrer arbeidsledige å starte for seg selv. Slet med Aetat i 2 år uten å få en eneste krone i dagpenger.

Men det er en annen sak).

Men tiden med barnet mitt kan ingen ta fra meg! Den kommer aldri tilbake.

Skal komme med oppdatering jeg!

Du aner ikke hvor enig jeg er i det du skriver i så mange ting du skriver.

Kjørte en gang med en dansk taxi-sjåfør og han mente vi nordmenn var som en saueflokk. Vi godtok det meste og fulgte strømmen. Så da syns jeg heller det er greit å være en liten bjellesau en gang i blandt. Har skrevet mangt et brev til våre kjære politikere og ministre om diverse, men de vil jo ikke uttale seg om enkeltsaker...

(Derimot Laila Dåvøy ønsket hvertfall å se på selvstendig næringsdrivende kvinners rettigheter da jeg fortalte henne om hvilke rettigheter vi ikke hadde (det var i den tiden de oppfordret kvinner til å jobbe hjemme for å være sammen med barna). Jeg gjorde nemlig det, og angrer ikke et sekund. Men det straffet seg i ettertid. Da firmaet ikke gikk rundt lenger var det ikke hjelp å få fra noen instans. Ikke engang Aetat som oppfordrer arbeidsledige å starte for seg selv. Slet med Aetat i 2 år uten å få en eneste krone i dagpenger.

Men det er en annen sak).

Men tiden med barnet mitt kan ingen ta fra meg! Den kommer aldri tilbake.

"Men tiden med barnet mitt kan ingen ta fra meg! Den kommer aldri tilbake."

Nemlig. Det er det aller viktigste. Jeg vil heller angre på at jeg ikke tjente penger enn på at jeg ikke var sammen med barna mine.

Jeg tror på å bygge opp et godt og nært forhold til barna fra de er små. Og det klarer jeg ikke å forstå at man får til når man bare ser dem noen få timer hver dag.

For meg er det viktig at det er jeg som oppdrar barna mine, og ikke barnehagen. Jeg vil at de skal få med seg mine verdier videre i livet. Hvordan skal jeg få bragt dem videre hvis jeg ikke ser dem?

Men, jeg er visst bakstreversk og kuet i følge en del andre kvinner... Dem om det.

"Men tiden med barnet mitt kan ingen ta fra meg! Den kommer aldri tilbake."

Nemlig. Det er det aller viktigste. Jeg vil heller angre på at jeg ikke tjente penger enn på at jeg ikke var sammen med barna mine.

Jeg tror på å bygge opp et godt og nært forhold til barna fra de er små. Og det klarer jeg ikke å forstå at man får til når man bare ser dem noen få timer hver dag.

For meg er det viktig at det er jeg som oppdrar barna mine, og ikke barnehagen. Jeg vil at de skal få med seg mine verdier videre i livet. Hvordan skal jeg få bragt dem videre hvis jeg ikke ser dem?

Men, jeg er visst bakstreversk og kuet i følge en del andre kvinner... Dem om det.

Jeg følger nok hakk i hæl, for jeg jobber tilogmed i samme barnehage som jenta mi. Riktignok på en annen avdeling. Så jeg ser henne masse men trenger meg aldri på henne, så hun skal føle seg "overvåket". Kanskje jeg skulle oppgradere til skoleassistent.... nei da, hun skal nok få sin frihet. Enig med deg at penger ikke kan erstatte tiden med henne som liten. Ser daglig 1-åringer med lengre "arbeisdager" enn jeg selv har (ingen kritikk av andre foreldre!), og er lykkelig for at vi klarte å være hjemme med henne de første årene selv om hun vokste opp på loppemarked og arvegods . Savner den tiden jeg. Men er utrolig glad for å ha så mange gode minner.

Må nok si meg enig i mange av de tankene du gjør deg, både som mamma og lærer.

Har selv to gutter som begge er født i romjula. Har fra første stund bestemt meg for at jeg vil søke utsatt skolestart for dem begge to. Har selv sett at det å være yngst i en klasse _kan_ være tungt. Det gir absolutt ingen fordeler slik jeg ser det. Men å være eldst dermimot...

Det er litt forskjell når det gjelder jenter og gutter her. Jentene ligger stort sett fremfor guttene i modning på flere områder i denne alderen. Det kan man gjerne diskutere så mye man vil, men jeg ser i hvertfall dette daglig i jobben min.

Da jeg veldig tidlig fant ut at jeg ønsket at gutta mine skulle få fylle seks før de startet skolen så la vi en liten plan for hvordan dette skulle foregå. Kunen aldri i verden tenke meg å vente til året før skolestart før barna ble forberedt på dette. Storebror som nå akkurat har fylt fire har hele tiden gått i barnehage sammen med årskullet under. Han har flere gode kamerater blant naboene våre som bare er noen uker yngre. Vi har alltid forberedt han på at han skal starte på skolen sammen med Morten og Oskar osv. For vår gutt vil det derfor bli det naturligste i verden å vente ett år.

Når det gjelder ppt så vet jeg at jeg har en kamp foran meg. De gir alltid avslag på slike søknader når barna er normalt utviklet (det er i hvertfall den følelsen jeg har fått). Men vi er klare for å anke saken helt opp til Dep. nivå, der vil man alltid få medhold har jeg fått høre. Dessuten tror jeg ikke den byrakrat finens, som skal få avgjøre noe så viktig for vårt barns fremtid. Den avgjørelsen vil jeg selv ta, rett og slett.

Som deg så har heller ikke vi et barn som strever på noen måte eller som er lite moden for alderen. Snarere tvert imot. Han er fire år og verbalt veldig sterk, like før han knekker lesekoden også. Men hva så? Er det dermed sagt at han har det best på skolen? Jeg tror ikke det. Jeg vil at han skal få være barn litt lengre, at han ikke skal tvinges inn i en skolehverdag som han _muligens_ ikke vil være klar for. Om det så senere viser seg at han faktisk ikke ville ha hatt noe problem med å starte opp som 5,5 år, så anser jeg det hele som ingen skade skjedd. Han har bare fått ett ekstra år til å være barn og en bekymringsfri hverdag her hjemem og i barnehagen.

Jeg råder deg bare til å stå på om du ønsker utstt skolestart for jenta di. Jeg tror absolutt du vinner frem om du forbereder deg på at du må ta en kamp. Men jeg ville nok ikke vært villig til å gjøre det om barnet selv ikke var enig. Om barnet får følelsen av å bli satt "på vent" i forhold til venner. Har hun venner i begge årskullene så er jo saken lettere.

Du må uansett fortelle oss mer om hva dere bestemmer dere for, og hva slags info du får videre.

Lykke til med beslutningen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...