grot Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Min sønn er like gammel som din datter. Han synes i alle fall at bokstaver og tall er morsomt å "leke" med. Man kan mene så mye man vil om når skolestart burde være, men faktum er nå at skolestart for barn i Norge er 6 år, og det har det vært i mange år nå (siden 1997). I de fleste andre land er dette helt normalt. Hvis det ikke er spesielle forhold som gjør at barnet er spesielt mye mindre modent enn andre barn på sin alder, tror jeg det riktigste er å la dem begynne smtidig med sine jevnaldrende. Det må være grusomt kjedelig å være den eneste seksåringen i barnehagen ett helt år. Det "forsinkete" året vil følge barna sosialt/faglig osv gjennom store deler av skoletiden. Har vært lærer for førsteklassen selv, og de får absolutt "være barn" selv når de har begynt på skolen. Det forventes ikke det samme av seksåringene som av syvåringene. "Det må være grusomt kjedelig å være den eneste seksåringen i barnehagen ett helt år." Hæææ? Man blir da ikke eneste seksåring i barnehagen et helt år om man er desemberbarn og utsetter skolestart et år? Kan skje noen uker... I januar fyller jo flere seks år. Når man ser undersøkelsen som ble gjort blant tiendeklassinger i høst, angående karakterer og fødselsdato, så er det helt merkelig at man ikke setter august som grense i stedet for 31.desember. At man lot de som hadde fylt seks før august starte opp i 1,klasse, mens de andre ventet til neste år. Undersøkelsen jeg referer til viste et urovekkende resultat. Det var et mye høyere snitt på karakterer hos jan-feb-mars-barna enn oktober-nov-des-barna. Forskjellen var faktisk så stor at det ikke kunne forklares på noen annen måte enn når på året man var født. For oss som jobber i skolen så kom jo ikke dette som en bombe. Men det viser at om man vurderer utsatt skolestart så er ikke dette noe man gjør bare i forhold til 1. klase, men like mye i forhold til årene som kommer.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1588181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Må nok si meg enig i mange av de tankene du gjør deg, både som mamma og lærer. Har selv to gutter som begge er født i romjula. Har fra første stund bestemt meg for at jeg vil søke utsatt skolestart for dem begge to. Har selv sett at det å være yngst i en klasse _kan_ være tungt. Det gir absolutt ingen fordeler slik jeg ser det. Men å være eldst dermimot... Det er litt forskjell når det gjelder jenter og gutter her. Jentene ligger stort sett fremfor guttene i modning på flere områder i denne alderen. Det kan man gjerne diskutere så mye man vil, men jeg ser i hvertfall dette daglig i jobben min. Da jeg veldig tidlig fant ut at jeg ønsket at gutta mine skulle få fylle seks før de startet skolen så la vi en liten plan for hvordan dette skulle foregå. Kunen aldri i verden tenke meg å vente til året før skolestart før barna ble forberedt på dette. Storebror som nå akkurat har fylt fire har hele tiden gått i barnehage sammen med årskullet under. Han har flere gode kamerater blant naboene våre som bare er noen uker yngre. Vi har alltid forberedt han på at han skal starte på skolen sammen med Morten og Oskar osv. For vår gutt vil det derfor bli det naturligste i verden å vente ett år. Når det gjelder ppt så vet jeg at jeg har en kamp foran meg. De gir alltid avslag på slike søknader når barna er normalt utviklet (det er i hvertfall den følelsen jeg har fått). Men vi er klare for å anke saken helt opp til Dep. nivå, der vil man alltid få medhold har jeg fått høre. Dessuten tror jeg ikke den byrakrat finens, som skal få avgjøre noe så viktig for vårt barns fremtid. Den avgjørelsen vil jeg selv ta, rett og slett. Som deg så har heller ikke vi et barn som strever på noen måte eller som er lite moden for alderen. Snarere tvert imot. Han er fire år og verbalt veldig sterk, like før han knekker lesekoden også. Men hva så? Er det dermed sagt at han har det best på skolen? Jeg tror ikke det. Jeg vil at han skal få være barn litt lengre, at han ikke skal tvinges inn i en skolehverdag som han _muligens_ ikke vil være klar for. Om det så senere viser seg at han faktisk ikke ville ha hatt noe problem med å starte opp som 5,5 år, så anser jeg det hele som ingen skade skjedd. Han har bare fått ett ekstra år til å være barn og en bekymringsfri hverdag her hjemem og i barnehagen. Jeg råder deg bare til å stå på om du ønsker utstt skolestart for jenta di. Jeg tror absolutt du vinner frem om du forbereder deg på at du må ta en kamp. Men jeg ville nok ikke vært villig til å gjøre det om barnet selv ikke var enig. Om barnet får følelsen av å bli satt "på vent" i forhold til venner. Har hun venner i begge årskullene så er jo saken lettere. Du må uansett fortelle oss mer om hva dere bestemmer dere for, og hva slags info du får videre. Lykke til med beslutningen! Tusen takk for flott svar! Jenta vår leker i barnehagen med barn som både begynner på skolen til høsten og til neste høst. Alle barna her sokner til samme skole, så hun ville uansett ikke ha problemer mht venner. Og om hun så skulle begynne neste høst ville hun allikevel gå i gruppe med barn fra hennes års-kull. Bestevenninnen hennes begynner til høsten, men de går ikke i samme barnehage og venninnen er blitt fast inventar hos oss. I utgangspunktet skulle jenta vår gå på Steinerskolen, men av mange årsaker tror vi ikke det blir til det. Hadde hun begynnt der hadde saken mht skolestart vært løst. Men på den annen side ville hun ikke gått sammen med noen av vennene i nærmiljøet. Så det eneste vi har snakket med henne om er at vi ikke helt hvilken skole hun skal begynne på. Hun bare smiler og sier det er helt greit, for begge to er like fine ;O) Mht utsatt skolestart er dette på diskusjonsplan mellom oss foreldre foreløpig. Vi vet jo ikke hva som skjer, men er kanskje litt klokere etter møtet imorgen.........? Dere har jo vært rimelig gjennomtenkt syns jeg! Lykke til til dere også! Skal ta meg dine kloke ord. Og jeg skal komme med en oppdatering! Tusen takk igjen for flott svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1588212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 26. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2006 Må nok si meg enig i mange av de tankene du gjør deg, både som mamma og lærer. Har selv to gutter som begge er født i romjula. Har fra første stund bestemt meg for at jeg vil søke utsatt skolestart for dem begge to. Har selv sett at det å være yngst i en klasse _kan_ være tungt. Det gir absolutt ingen fordeler slik jeg ser det. Men å være eldst dermimot... Det er litt forskjell når det gjelder jenter og gutter her. Jentene ligger stort sett fremfor guttene i modning på flere områder i denne alderen. Det kan man gjerne diskutere så mye man vil, men jeg ser i hvertfall dette daglig i jobben min. Da jeg veldig tidlig fant ut at jeg ønsket at gutta mine skulle få fylle seks før de startet skolen så la vi en liten plan for hvordan dette skulle foregå. Kunen aldri i verden tenke meg å vente til året før skolestart før barna ble forberedt på dette. Storebror som nå akkurat har fylt fire har hele tiden gått i barnehage sammen med årskullet under. Han har flere gode kamerater blant naboene våre som bare er noen uker yngre. Vi har alltid forberedt han på at han skal starte på skolen sammen med Morten og Oskar osv. For vår gutt vil det derfor bli det naturligste i verden å vente ett år. Når det gjelder ppt så vet jeg at jeg har en kamp foran meg. De gir alltid avslag på slike søknader når barna er normalt utviklet (det er i hvertfall den følelsen jeg har fått). Men vi er klare for å anke saken helt opp til Dep. nivå, der vil man alltid få medhold har jeg fått høre. Dessuten tror jeg ikke den byrakrat finens, som skal få avgjøre noe så viktig for vårt barns fremtid. Den avgjørelsen vil jeg selv ta, rett og slett. Som deg så har heller ikke vi et barn som strever på noen måte eller som er lite moden for alderen. Snarere tvert imot. Han er fire år og verbalt veldig sterk, like før han knekker lesekoden også. Men hva så? Er det dermed sagt at han har det best på skolen? Jeg tror ikke det. Jeg vil at han skal få være barn litt lengre, at han ikke skal tvinges inn i en skolehverdag som han _muligens_ ikke vil være klar for. Om det så senere viser seg at han faktisk ikke ville ha hatt noe problem med å starte opp som 5,5 år, så anser jeg det hele som ingen skade skjedd. Han har bare fått ett ekstra år til å være barn og en bekymringsfri hverdag her hjemem og i barnehagen. Jeg råder deg bare til å stå på om du ønsker utstt skolestart for jenta di. Jeg tror absolutt du vinner frem om du forbereder deg på at du må ta en kamp. Men jeg ville nok ikke vært villig til å gjøre det om barnet selv ikke var enig. Om barnet får følelsen av å bli satt "på vent" i forhold til venner. Har hun venner i begge årskullene så er jo saken lettere. Du må uansett fortelle oss mer om hva dere bestemmer dere for, og hva slags info du får videre. Lykke til med beslutningen! Bare en ting til. Jeg har selv jobbet med 6-åringene på sfo. Jobbet også litt som assistenvikar i 1.klasse. Mange av barna klarte ikke kle på seg ytterdress selv, knyte skolisser, var redde for å gå på do alene, hadde problemer med å ta imot beskjeder, konsentrere seg osv. Og hvorfor skal de på død og liv lære så mye så tidlig? De skal jo lære hele livet. jeg har lest en del om barnets utvikling og iflg det jeg har lest har mange 6-åringer store problemer og er i en enorm prossess. Tenker også på de 5-åringene som skal være størst i barnehagen. Lurer på hvor involvert ppt er i barnehagen nå i forhold til 5-åringer som pga denne reformen er "sene". Ville de vært sene som 5-åringer hvis hvis vi ikke hadde forlangt at de var som 6-åringer? Jenta mi er sterk, sosial, utadvent, konsentrert men har en ufattelig fantasi og et relativt stort men fortsatt noget kreativt språk. Hadde jeg vært stressa mht språket hennes om hun skulle begynne på skolen slik jeg gjorde? Nei. Uff jeg er så usikker, men forhåpentligvis noget klokere i morgen. God natt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1588281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Må nok si meg enig i mange av de tankene du gjør deg, både som mamma og lærer. Har selv to gutter som begge er født i romjula. Har fra første stund bestemt meg for at jeg vil søke utsatt skolestart for dem begge to. Har selv sett at det å være yngst i en klasse _kan_ være tungt. Det gir absolutt ingen fordeler slik jeg ser det. Men å være eldst dermimot... Det er litt forskjell når det gjelder jenter og gutter her. Jentene ligger stort sett fremfor guttene i modning på flere områder i denne alderen. Det kan man gjerne diskutere så mye man vil, men jeg ser i hvertfall dette daglig i jobben min. Da jeg veldig tidlig fant ut at jeg ønsket at gutta mine skulle få fylle seks før de startet skolen så la vi en liten plan for hvordan dette skulle foregå. Kunen aldri i verden tenke meg å vente til året før skolestart før barna ble forberedt på dette. Storebror som nå akkurat har fylt fire har hele tiden gått i barnehage sammen med årskullet under. Han har flere gode kamerater blant naboene våre som bare er noen uker yngre. Vi har alltid forberedt han på at han skal starte på skolen sammen med Morten og Oskar osv. For vår gutt vil det derfor bli det naturligste i verden å vente ett år. Når det gjelder ppt så vet jeg at jeg har en kamp foran meg. De gir alltid avslag på slike søknader når barna er normalt utviklet (det er i hvertfall den følelsen jeg har fått). Men vi er klare for å anke saken helt opp til Dep. nivå, der vil man alltid få medhold har jeg fått høre. Dessuten tror jeg ikke den byrakrat finens, som skal få avgjøre noe så viktig for vårt barns fremtid. Den avgjørelsen vil jeg selv ta, rett og slett. Som deg så har heller ikke vi et barn som strever på noen måte eller som er lite moden for alderen. Snarere tvert imot. Han er fire år og verbalt veldig sterk, like før han knekker lesekoden også. Men hva så? Er det dermed sagt at han har det best på skolen? Jeg tror ikke det. Jeg vil at han skal få være barn litt lengre, at han ikke skal tvinges inn i en skolehverdag som han _muligens_ ikke vil være klar for. Om det så senere viser seg at han faktisk ikke ville ha hatt noe problem med å starte opp som 5,5 år, så anser jeg det hele som ingen skade skjedd. Han har bare fått ett ekstra år til å være barn og en bekymringsfri hverdag her hjemem og i barnehagen. Jeg råder deg bare til å stå på om du ønsker utstt skolestart for jenta di. Jeg tror absolutt du vinner frem om du forbereder deg på at du må ta en kamp. Men jeg ville nok ikke vært villig til å gjøre det om barnet selv ikke var enig. Om barnet får følelsen av å bli satt "på vent" i forhold til venner. Har hun venner i begge årskullene så er jo saken lettere. Du må uansett fortelle oss mer om hva dere bestemmer dere for, og hva slags info du får videre. Lykke til med beslutningen! Et tips: Jeg vet at flere har erfart at det er enklere å få utsatt skolestart dersom man "skylder på" noe annet enn at man er mot 6-årsreformen eller "bare" ønsker at de blir litt større og modnere først. Argumenter som f.eks. farlig / lang skolevei som han må gå alene den høsten han egentlig skulle startet, men hvor han vil få følge med "Morten og Oskar" neste år, blir bedre mottatt. I det hele tatt ytre omstendigheter som ikke går på prinsipper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1588297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 "Det må være grusomt kjedelig å være den eneste seksåringen i barnehagen ett helt år." Hæææ? Man blir da ikke eneste seksåring i barnehagen et helt år om man er desemberbarn og utsetter skolestart et år? Kan skje noen uker... I januar fyller jo flere seks år. Når man ser undersøkelsen som ble gjort blant tiendeklassinger i høst, angående karakterer og fødselsdato, så er det helt merkelig at man ikke setter august som grense i stedet for 31.desember. At man lot de som hadde fylt seks før august starte opp i 1,klasse, mens de andre ventet til neste år. Undersøkelsen jeg referer til viste et urovekkende resultat. Det var et mye høyere snitt på karakterer hos jan-feb-mars-barna enn oktober-nov-des-barna. Forskjellen var faktisk så stor at det ikke kunne forklares på noen annen måte enn når på året man var født. For oss som jobber i skolen så kom jo ikke dette som en bombe. Men det viser at om man vurderer utsatt skolestart så er ikke dette noe man gjør bare i forhold til 1. klase, men like mye i forhold til årene som kommer.. August som grense synes jeg hadde vært en god ide. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1588301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ozelotte Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Barnet har krav på skoleskyss innenfor egen kommune (når det er over 2 km i førsteklasse og over 4 km etterpå). Vanligvis får så små barn taxi fra dør til dør. Mine går på montessoriskole og har taxi 30 km til skolen. Men det gjelder bare innenfor egen kommune. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1588446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 "Det må være grusomt kjedelig å være den eneste seksåringen i barnehagen ett helt år." Hæææ? Man blir da ikke eneste seksåring i barnehagen et helt år om man er desemberbarn og utsetter skolestart et år? Kan skje noen uker... I januar fyller jo flere seks år. Når man ser undersøkelsen som ble gjort blant tiendeklassinger i høst, angående karakterer og fødselsdato, så er det helt merkelig at man ikke setter august som grense i stedet for 31.desember. At man lot de som hadde fylt seks før august starte opp i 1,klasse, mens de andre ventet til neste år. Undersøkelsen jeg referer til viste et urovekkende resultat. Det var et mye høyere snitt på karakterer hos jan-feb-mars-barna enn oktober-nov-des-barna. Forskjellen var faktisk så stor at det ikke kunne forklares på noen annen måte enn når på året man var født. For oss som jobber i skolen så kom jo ikke dette som en bombe. Men det viser at om man vurderer utsatt skolestart så er ikke dette noe man gjør bare i forhold til 1. klase, men like mye i forhold til årene som kommer.. Du skjønte vel hva jeg mente, den eneste av sin årgang i barnehagen. "De store" i barnehagen er veldig bevisst på at de er størst. Ser for meg situasjonen om min sønn (født senhøstes 2000) skulle fortsatt i barnehagen til høsten der neste årskull skulle vært "store" sammen med ham, mens hans kull begynte på skolen... Dessuten, det er vel samme hvor man setter grensen, midt på sommerern eller ved årsskifte. Noen vil alltid være yngst. Sånn var det da vi gikk på skolen også. Den eneste måten man kan komme det problemet til livs, er å ha 12 "månedsklasser" hver år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1588546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Du skjønte vel hva jeg mente, den eneste av sin årgang i barnehagen. "De store" i barnehagen er veldig bevisst på at de er størst. Ser for meg situasjonen om min sønn (født senhøstes 2000) skulle fortsatt i barnehagen til høsten der neste årskull skulle vært "store" sammen med ham, mens hans kull begynte på skolen... Dessuten, det er vel samme hvor man setter grensen, midt på sommerern eller ved årsskifte. Noen vil alltid være yngst. Sånn var det da vi gikk på skolen også. Den eneste måten man kan komme det problemet til livs, er å ha 12 "månedsklasser" hver år. Nei jeg skjønte faktisk ikke hva du mente.. Når fem- til seksåringer snakker om alder så er dialogen av denne typen: "Jeg er fem år. Er du fem enda? Neivel da blir du kanskje fem snart..."? Man snakker om å være fem eller seks år men overhodet ikke om året de er født. Det har jeg faktisk ikke hørt 1. eller 2. klassinger reflektere over en gang. Det er snakk om å bli 6, 7, 8 år først eller sist, ikke hvilket år man ble født. Man vil jo uansett være en av mange 6-åringer som ikke starter på skolen den høsten. Vi diskuterte dette temaet på vårt personalrom i dag. Jeg spurte vår erfarne førskolelærer (som underviser 1. klassse hos oss) hva hun mente om å være desemberbarn og spesielt gutt i 1. klasse. Hun har selv tvillinggutter født tidlig i januar og sa rett ut at hadde de vært født en uke tidligere så ville hun uten tvil søkt om utsatt skolestart for dem. Ikke fordi de var spesielt sene eller umodne, men fordi hun ønsket at guttene skulle få en mykere start på skolen der de var mer i stand til å ta vare på seg selv. Hun nevnte også dette med det sosiale, klare å følge spilleregler i leken osv, men også det at aldersforskjell ble veldig tydelig høyere opp i trinnene også. At det rett og slett var så mange fordeler ved å være moden og eldst i klassen, være trygg på seg selv i større grad og ikke bli overkjørt av de eldre elevene på ulike områder. Hun hadde hatt flere elever med utsatt skolestart, men aldri hørt at medelver eller andre hadde fundert på det eller kommet med negative kommentarer på dette. Og hadde noen hatt noen spørsmål om hvorfor det var slik at noen var født året før, så slo de seg straks til ro med en enkel forklaring. Det er sikkert mange ulike meninger om dette blant pedagoger også. Men undersøkelsen som jeg refererte til høyere opp viste jo en klar sammenheng mellom alder og karaktergjennomsnitt. Nå er ikke jeg så opptatt av at mine gutter skal gå ut som enere, om det skulle virke slik. Men jeg er _veldig_ opptatt av at de skal få utnyttet de ressurser de har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1589460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Nei jeg skjønte faktisk ikke hva du mente.. Når fem- til seksåringer snakker om alder så er dialogen av denne typen: "Jeg er fem år. Er du fem enda? Neivel da blir du kanskje fem snart..."? Man snakker om å være fem eller seks år men overhodet ikke om året de er født. Det har jeg faktisk ikke hørt 1. eller 2. klassinger reflektere over en gang. Det er snakk om å bli 6, 7, 8 år først eller sist, ikke hvilket år man ble født. Man vil jo uansett være en av mange 6-åringer som ikke starter på skolen den høsten. Vi diskuterte dette temaet på vårt personalrom i dag. Jeg spurte vår erfarne førskolelærer (som underviser 1. klassse hos oss) hva hun mente om å være desemberbarn og spesielt gutt i 1. klasse. Hun har selv tvillinggutter født tidlig i januar og sa rett ut at hadde de vært født en uke tidligere så ville hun uten tvil søkt om utsatt skolestart for dem. Ikke fordi de var spesielt sene eller umodne, men fordi hun ønsket at guttene skulle få en mykere start på skolen der de var mer i stand til å ta vare på seg selv. Hun nevnte også dette med det sosiale, klare å følge spilleregler i leken osv, men også det at aldersforskjell ble veldig tydelig høyere opp i trinnene også. At det rett og slett var så mange fordeler ved å være moden og eldst i klassen, være trygg på seg selv i større grad og ikke bli overkjørt av de eldre elevene på ulike områder. Hun hadde hatt flere elever med utsatt skolestart, men aldri hørt at medelver eller andre hadde fundert på det eller kommet med negative kommentarer på dette. Og hadde noen hatt noen spørsmål om hvorfor det var slik at noen var født året før, så slo de seg straks til ro med en enkel forklaring. Det er sikkert mange ulike meninger om dette blant pedagoger også. Men undersøkelsen som jeg refererte til høyere opp viste jo en klar sammenheng mellom alder og karaktergjennomsnitt. Nå er ikke jeg så opptatt av at mine gutter skal gå ut som enere, om det skulle virke slik. Men jeg er _veldig_ opptatt av at de skal få utnyttet de ressurser de har. Da er sønnen min og hans jevnaldrene i barnehagen svært spesielle, da, de er nemlig veldig klar over hvem som er "størst" og skal begynne på skolen til høsten. Altså hvem som er "like gamle", selv om noen fyller seks nå og noen til høsten. Tror ikke det er veldig spesielt, uansett hva den førskolelæreren du kjenne måtte mene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1589787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Da er sønnen min og hans jevnaldrene i barnehagen svært spesielle, da, de er nemlig veldig klar over hvem som er "størst" og skal begynne på skolen til høsten. Altså hvem som er "like gamle", selv om noen fyller seks nå og noen til høsten. Tror ikke det er veldig spesielt, uansett hva den førskolelæreren du kjenne måtte mene. Hvis guttene er veldig opptatt av det så er det jo ene og alene fordi det snakkes mye om skolestart i året før man tar til på skolen. Men det er nok ikke noen av dem som tenker årstall tror jeg. De vet at den og den skal begynne samtidig med de selv, nettopp fordi det har vært snakket om det over lang tid. Jeg vil se den gutten som reflekterer over at min gutt er 2001modell mens de andre er 2002modeller på gruppa hans til neste år i barnehagen. Skulle noe være opptatt av det er det fordi noen foreldre har satt spørsmålstegn ved det og snakket om det hjemme... Ingen femåringer fanger opp at noen av ungene er født hvert sitt år.. Du skulle bare vært med i samlinger i 1.klasse der det kan bli snakk om alder (i forhold til foreldre og besteforeldre) Det er en meget fornøyelig seanse. Ungene kan vite alder på sine egne foreldre fordi de har hørt det mange ganger. Men skal de tippe alder på oss lærere og assistenter i klassa så kan vår assistent som nærmer seg seksti gjerne få høre at hun må være noen og tyve (det er gamelt det!!!) mens den unge førskolelæreren kanskje får plusset flere tiår til alderen sin. Dette er stadiet seksåringer er på når det gjelder alder. Men at de snakker mye om skolestart er jo fordi dette i høyeste grad angår dem selv, noe de gleder seg til. Men de tenker nok ikke over at en av de andre seksåringene ikke skal starte opp. Men som sagt så kan de jo bli gjort oppmerksomme på det av andre voksne og da vil de nok spørre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1589805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Hvis guttene er veldig opptatt av det så er det jo ene og alene fordi det snakkes mye om skolestart i året før man tar til på skolen. Men det er nok ikke noen av dem som tenker årstall tror jeg. De vet at den og den skal begynne samtidig med de selv, nettopp fordi det har vært snakket om det over lang tid. Jeg vil se den gutten som reflekterer over at min gutt er 2001modell mens de andre er 2002modeller på gruppa hans til neste år i barnehagen. Skulle noe være opptatt av det er det fordi noen foreldre har satt spørsmålstegn ved det og snakket om det hjemme... Ingen femåringer fanger opp at noen av ungene er født hvert sitt år.. Du skulle bare vært med i samlinger i 1.klasse der det kan bli snakk om alder (i forhold til foreldre og besteforeldre) Det er en meget fornøyelig seanse. Ungene kan vite alder på sine egne foreldre fordi de har hørt det mange ganger. Men skal de tippe alder på oss lærere og assistenter i klassa så kan vår assistent som nærmer seg seksti gjerne få høre at hun må være noen og tyve (det er gamelt det!!!) mens den unge førskolelæreren kanskje får plusset flere tiår til alderen sin. Dette er stadiet seksåringer er på når det gjelder alder. Men at de snakker mye om skolestart er jo fordi dette i høyeste grad angår dem selv, noe de gleder seg til. Men de tenker nok ikke over at en av de andre seksåringene ikke skal starte opp. Men som sagt så kan de jo bli gjort oppmerksomme på det av andre voksne og da vil de nok spørre. Min gutt er faktisk opptatt av det der med årstall, men det kan være uvanlig. Men det er ikke nødvendigvis årstall det er snakk om, men de vet selvfølgelig veldig godt hvem som er like gamle som seg selv, som har bursdag samme året og hvem som er "mindre" enn dem. Det er jeg ganske overbevist om er HELT vanlig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1591848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Min gutt er faktisk opptatt av det der med årstall, men det kan være uvanlig. Men det er ikke nødvendigvis årstall det er snakk om, men de vet selvfølgelig veldig godt hvem som er like gamle som seg selv, som har bursdag samme året og hvem som er "mindre" enn dem. Det er jeg ganske overbevist om er HELT vanlig! Det er uvanlig ja, å være opptatt av årstall i den alderen (jobba ikke du med småbarn da, eller er det jeg som husker feil...?) Men ikke uvanlig å være opptatt av hvem andre som er 4,5 og 6, og hvem man skal gå på skole sammen med. MEN: har til gode å høre fem- eller seksåringen som sier at du skal gå på skolen sammen med meg fordi du er 2000-modell:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1591878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest printa Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Min gutt er faktisk opptatt av det der med årstall, men det kan være uvanlig. Men det er ikke nødvendigvis årstall det er snakk om, men de vet selvfølgelig veldig godt hvem som er like gamle som seg selv, som har bursdag samme året og hvem som er "mindre" enn dem. Det er jeg ganske overbevist om er HELT vanlig! Jeg har selv en 2000 modell. Hun er ikke opptatt av HVEM som skal begynne på skole sammen med seg, men at hun selv skal begynne på skolen. At noen av hennes venninder fyller seks år allerede nå, ser hun temmelig svart på. For henne betyr det at de er gamlere enn henne, og vil starte på skolen før henne også. Noe som iallfall IKKE bør skje! Det er ikke så enkelt å forstå, og heller ikke veldig enkelt å forklare en skolespent liten dame. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1591895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Det er uvanlig ja, å være opptatt av årstall i den alderen (jobba ikke du med småbarn da, eller er det jeg som husker feil...?) Men ikke uvanlig å være opptatt av hvem andre som er 4,5 og 6, og hvem man skal gå på skole sammen med. MEN: har til gode å høre fem- eller seksåringen som sier at du skal gå på skolen sammen med meg fordi du er 2000-modell:-) Det er riktig at jeg har jobbet som lærer i flere år. Uten at jeg påberoper meg noen annen autoritet enn a) å være mamma til en 5-åring og kjenne mange andre barn og foreldrene deres, både i og utenfor vår barnehage. Ellers må jeg bare vise til mitt forrige innlegg, der jeg kommenterte akkurat det der med årstall. Misforstår du fremdeles, synes jeg det virker som du bare vil kverulere. Jeg har sagt mitt, og står på at unger er veldig opptatt av hvem som er "like gamle" som seg selv, hvem som er "mindre" og hvem som er "større". Om du ønsker å få "siste ordet", så værsegod! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1591917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Det er riktig at jeg har jobbet som lærer i flere år. Uten at jeg påberoper meg noen annen autoritet enn a) å være mamma til en 5-åring og kjenne mange andre barn og foreldrene deres, både i og utenfor vår barnehage. Ellers må jeg bare vise til mitt forrige innlegg, der jeg kommenterte akkurat det der med årstall. Misforstår du fremdeles, synes jeg det virker som du bare vil kverulere. Jeg har sagt mitt, og står på at unger er veldig opptatt av hvem som er "like gamle" som seg selv, hvem som er "mindre" og hvem som er "større". Om du ønsker å få "siste ordet", så værsegod! Tror ikke jeg misforstår nei... Var ikke meningen å fornærme deg heller, da jeg spurte om du virkelig hadde jobbet med småbarn, jeg var bare veldig i tvil om jeg hadde lest det og gadd ikke gå tilbake for å sjekke. Kjære vene deg, behøver vi være enige da. Jeg synest bare det du skrev var en smule rart, da jeg aldri har opplevd det som du beskriver, etter 12 års jobbing på småskoletrinnet, og mye i 1. klasse. Verre enn det var det vel ikke? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1592051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Jeg har selv en 2000 modell. Hun er ikke opptatt av HVEM som skal begynne på skole sammen med seg, men at hun selv skal begynne på skolen. At noen av hennes venninder fyller seks år allerede nå, ser hun temmelig svart på. For henne betyr det at de er gamlere enn henne, og vil starte på skolen før henne også. Noe som iallfall IKKE bør skje! Det er ikke så enkelt å forstå, og heller ikke veldig enkelt å forklare en skolespent liten dame. Nei klart at det ikke er lett å forstå for en liten skolefrøken:-) De eier jo ikke tidsbegrep og det er stoooor forskjell bare på det å fylle seks nå og neste måned. Men det er vel slik jeg har opplevd det også. Ungene er utrolig opptatt av at de skal starte på skolen,og dette er jo ofte et tema hele siste året i barnehagen. Etterhvert som skolestart nærmer seg blir man kanskje mer og mer opptatt av hvem som skal starte sammen med de. Dette blir jo også veldig tydelig i de fleste barnehager siden de stort sett har "førskolegrupper" eller noe i den stil. Men klart at det viktigste for jenta di er at det er akkurat _hun_ som skal starte på skolen til høsten:-) Skulle bare mangle. Herlig alder! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1592062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest printa Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Nei klart at det ikke er lett å forstå for en liten skolefrøken:-) De eier jo ikke tidsbegrep og det er stoooor forskjell bare på det å fylle seks nå og neste måned. Men det er vel slik jeg har opplevd det også. Ungene er utrolig opptatt av at de skal starte på skolen,og dette er jo ofte et tema hele siste året i barnehagen. Etterhvert som skolestart nærmer seg blir man kanskje mer og mer opptatt av hvem som skal starte sammen med de. Dette blir jo også veldig tydelig i de fleste barnehager siden de stort sett har "førskolegrupper" eller noe i den stil. Men klart at det viktigste for jenta di er at det er akkurat _hun_ som skal starte på skolen til høsten:-) Skulle bare mangle. Herlig alder! Enig. Herlig alder! Gleder meg til hun blir skolejente, men litt vemodig også. ....at hun er blitt så stor. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1592068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Tror ikke jeg misforstår nei... Var ikke meningen å fornærme deg heller, da jeg spurte om du virkelig hadde jobbet med småbarn, jeg var bare veldig i tvil om jeg hadde lest det og gadd ikke gå tilbake for å sjekke. Kjære vene deg, behøver vi være enige da. Jeg synest bare det du skrev var en smule rart, da jeg aldri har opplevd det som du beskriver, etter 12 års jobbing på småskoletrinnet, og mye i 1. klasse. Verre enn det var det vel ikke? Jeg prøver bare så godt jeg kan å inne ut hva det er du ikke skjønner. Prøver derfor igjen: Jeg snakker ikke om hvilket årstall de er født i, men hvem som har bursdag samme år. Slutt/start på et år er nyttårsaften, det vet også fireåringer. Nå er podens jevnaldrende begynt å fylle seks år, men han vet at han også har bursdag dette året, og at de dermed er "like gamle". Verre var det ikke. Du er vel ikke uenig i dette, er du vel? Hvis ikke, gir jeg opp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1592159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Jeg prøver bare så godt jeg kan å inne ut hva det er du ikke skjønner. Prøver derfor igjen: Jeg snakker ikke om hvilket årstall de er født i, men hvem som har bursdag samme år. Slutt/start på et år er nyttårsaften, det vet også fireåringer. Nå er podens jevnaldrende begynt å fylle seks år, men han vet at han også har bursdag dette året, og at de dermed er "like gamle". Verre var det ikke. Du er vel ikke uenig i dette, er du vel? Hvis ikke, gir jeg opp! Jeg trodde vi begynte å bli enige jeg, men ser nå at vi er mer uenig enn jeg i utgangspunktet trodde. Jeg prøver å si at det er stor forskjell på hva unger _vet_ (dvs har fått det fortalt og kan gjengi det) og hva de _skjønner_. Å skjønne noe betyr jo at de kan reflektere videre rundt saken og trekke nye konklusjoner. Å vite at nyttårsaften er årets siste dag, ja det vet nok noen fireåringer om du snakker med de rundt nyttårstider. Men å skjønne at den 31. desember er den siste dagen og at et nytt år starter med den 1. januar og at disse to datoene representerer to forskjellige år, det skjønner ikke fireåringer eller femåringer. Læreplanene våre i 1. klasse hadde nok vært _noe_ annerledes om dette var gjengs kunnskap for fireåringer:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1593605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Jeg trodde vi begynte å bli enige jeg, men ser nå at vi er mer uenig enn jeg i utgangspunktet trodde. Jeg prøver å si at det er stor forskjell på hva unger _vet_ (dvs har fått det fortalt og kan gjengi det) og hva de _skjønner_. Å skjønne noe betyr jo at de kan reflektere videre rundt saken og trekke nye konklusjoner. Å vite at nyttårsaften er årets siste dag, ja det vet nok noen fireåringer om du snakker med de rundt nyttårstider. Men å skjønne at den 31. desember er den siste dagen og at et nytt år starter med den 1. januar og at disse to datoene representerer to forskjellige år, det skjønner ikke fireåringer eller femåringer. Læreplanene våre i 1. klasse hadde nok vært _noe_ annerledes om dette var gjengs kunnskap for fireåringer:-) Jeg spurte min sønn på fem litt om det der i dag. Ba ham nevne noen som var like gamle som han. Han ramset opp. Jeg forslo at han hadde glemt "Petter", men da erklærer min sønn at "Neeei, han er jo ett år mindre enn meg". Spurte ham hva et år var for noe, han forklarer greit at det er det som begynner når det er nyttårsaften, og at det er vinter, vår, sommer og høst og så vinter igjen - det er et år. Så ramser han opp ting som skjedde i fjor, det som skjedde samme året (på ferie der og der, besøk av den og den, bursdag, jul etc). Han forteller at hele 2006 er ett år, da han skal slutte barnehagen, dra til Spania å ferie, fylle seks år og begynne på skolen. Når jeg nevner at han er fem år og at det nettopp var noen i barnehagen som fylte fem, så forklarer han meg at ikke er like gamle, for han (min sønn) fyller jo seks I ÅR. For å returere til det som egentlig var debatten, så spurte jeg om han ville fortsatt i barnehagen ett år til. Da ser han tvilende på meg og spør om i så fall den og den ville ha fortsatt. "Nei", sier jeg. Han spør meg videre om jeg i så fall mener at han skal være alene "storunge"? Jeg sier at da blir det jo nye "storunger". "Men de er jo ett år mindre enn meg!" Etter en del videre spm konkluderer han i alle fall med at han ikke er interessert i å ett år ekstra. Jeg må understreke at han sto for snakkinga, jeg legger IKKE ord i munnen på ham. Da vet jeg ikke om dette tilfredstiller dine krav til å "reflektere" rundt et tema? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215743-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibel-skolestart-mm/page/3/#findComment-1594254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.