Gå til innhold

Mitt verste besøk (Langt)

Anbefalte innlegg

Gjest hubalubali

I jula var vi på et såkalt pliktbesøk, sånt som man heldigvis sjeldent må - av hensyn til 3. person. Erfaringsmessig visste vi at vi ville ha mye å prate om etterpå.

Vi anket sånn på om vi skulle orke å dra til ekteparet at vi glemte å gi ungene mat, og det skulle vi få angre på. Straks vi kom inn til dem begynte de eldste å snakke om hvor sultne de var. Veldig sultne. Prøvde å hinte stilt at de måtte slutte opp med det sulten-pratet, men til ingen nytte. Vertinnen snakket om hvor kjekt det var å ha egne unger med på besøk da de var små - høflige og veloppdragne var de!

Vertskapet begynte å tulle med ungene, noe som gearet dem veldig opp. Da de var skikkelig høyt oppe begynte de å klage på hvor urolige ungene var. Alle andre unger som var der var visst mye roligere.

Vertinnen serverte oss kaker og drikke. Jeg fikk streng beskjed om at neste gang vi kom måtte jeg ha med kopp med tut, smekke og vaskeklut til den minste. Det går ikke an å ha småunger og ikke ha sånt med - hun hadde det alltid med da hennes barn var små!

Den minste var på vei mot trappa, så storesøster som så det reiste seg spontant opp for å hente henne. Da brølte verten "SETT DEG NED!!!" Mens han stirret sint på henne - han holdt blikket i ca 10 sek. Det ble helt stilt - vi ble jo så paffe. Så lo verten godt og spurte om hun trodde han mente alvor. Det kunne man jo lure på svarte jeg..

Så spurte vertinnen om vi hadde begynt med pottetrening på den minste, som da var 8-9 mnd. Jeg hadde jo ingen planer om å tenke på det de første par år svarte jeg. Hun himlet med øynene og sa at begge hennes var tørre når de var 8 mnd.

Så var det den vanlige leksa om hvos snill og flink hun selv er, for en fantastisk god dagmamma hun var, viste oss julekalenderen hun hadde laget til sønnen på 20 år osv.

Skjønner vel nå hvorfor jeg kalte det pliktbesøk.. Har andre slike merkelige minner fra besøk hos dere eller hos andre? Dette er vel mitt verste..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215843-mitt-verste-bes%C3%B8k-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

7

• PieLill

4

• Lillemus

3

• midnattsol

1

Mest aktive i denne tråden

*Hysterisk fnising* Tørr når de var 8 mnd gamle? Særlig!

Jeg hadde aldri villet ha hun der til dagmamma for mine unger i alle fall...

I f.eks. Øst-Europa der de har manglet våre lukseriøse bleier og/eller ikke har råd til dem begynner pottetrening veldig tidlig og barna blir tørre langt tidligere enn oss vestlige med våre bortskjemte stumper.

;-)

mvh

Annonse

I f.eks. Øst-Europa der de har manglet våre lukseriøse bleier og/eller ikke har råd til dem begynner pottetrening veldig tidlig og barna blir tørre langt tidligere enn oss vestlige med våre bortskjemte stumper.

;-)

mvh

Jepp det er helt klart at unger i vår del av verden blir langt senere tørre enn andre, rett og slett fordi bleiene er så behagelige og fordi foreldrene til tider er litt late..... men 8 mnd var vel litt drøyt?

Slike historier får man alltid fra "besserwissere" som vet å legge til og trekke fra på de riktige stedene:-)

Jepp det er helt klart at unger i vår del av verden blir langt senere tørre enn andre, rett og slett fordi bleiene er så behagelige og fordi foreldrene til tider er litt late..... men 8 mnd var vel litt drøyt?

Slike historier får man alltid fra "besserwissere" som vet å legge til og trekke fra på de riktige stedene:-)

Har reis mye i Øst-Europa og sett barn bli satt på potte nesten før de kan sitte. Noen har ikke bleier til dem en gang.

8 mndr er ikke tidlig i den sammenhengen.

mvh

Gjest hubalubali

Du store allverden. Tror ikke at jeg hadde orket flere pliktbesøk. Vertskapet høres snodige ut, kanskje de ikke hadde lyst på besøk????

Åjo.. Vi er invitert dit flere ganger, men det er jo ikke så lystbetont, så vi prøver å vri oss unna.

Glemte å fortelle at vertinnen pekte på et tre i hagen og stolt fortalte at der oppe hadde sønnen vært som liten. Han er 20-21 år i dag, og tipper det treet har vokst endel siden den gang ;-)

Vi ler godt selv av dette, ser heldigvis humoren i det. Vi vet jo om andre som har opplevd lignende ting med dem. Ei som kom på besøk til dem ble sendt hjem igjen pga at frua akkurat hadde vasket. Er det ikke da man ønsker besøk da ;-)

;-)

mvh

Men 8 mnd er vel i tidligste laget også der vil jeg tro. :o)

Jeg var en gang på besøk hos faren min i hjembyen min. En venninne av meg inviterte meg på besøk. Hun hadde to små barn. vi satt på kjøkkenet og pratet mens barna lekte fint i stua der mannen hennes satt. Plutselig brølte mannen fra stua "ER DET IKKE PÅ TIDE Å LEGGE UNGENE SNART?" Jeg var snar å komme meg ut døra ;-)

Annonse

I min familie begynner vi å pottetrene barna på den alderen, og alle har blitt renslige før de har fylt tre. Bestemor sier at lillebroren hennes var renslig da han var 8 måneder.

Men da er de ikke renslige i den forstand at de kommer og sier fra at de må på do. Da er de trent slik at de automatisk åpner opp for urin og evt. avføring i det de settes på potta og det er to helt forskjellige ting.

Gjest adoptivmor til to

Men 8 mnd er vel i tidligste laget også der vil jeg tro. :o)

Da vi i Øst Europa for å hente våre barn på barnehjem der, var de pottetrent fra ca 9 mnd alder, begge to. Den eldste var tørr om dagen fra hun var 21 mnd og om natta fra hun var 26 mnd. Den yngse noe senere, men tatt i betraktning at hun er utviklingshemmet er hun "tidlig" på dette området!

Hørtes ikke særlig hyggelig ut. Prøv heller å prioritere samvær med folk dere liker og er på bølgelengde med. Så slipper barna å opplve den dårlige stemningen mellom dere voksne, som de helt sikkert oppfatter.

Pliktbesøk er et rart fenomen. Hvis det er nær familie (søsken/onkel/tante og (beste)foreldre) er det sikkert vanskelig å komme seg unna av hensyn til familiefreden.Men det går an å lufte slike ting som ødelegger stemingen i nær familie også. Det er dessuten lov å kutte ut mer perifere folk man ikke går godt sammen med, bare man gjør det på en ok måte.

I min familie begynner vi å pottetrene barna på den alderen, og alle har blitt renslige før de har fylt tre. Bestemor sier at lillebroren hennes var renslig da han var 8 måneder.

Ganske mye bortkastet tid egentlig, når de som begynner å pottetrene ungene to år etter har tørre unger samme tid.

Gjest mirakel*2?

da sier det jo litt om hvor effektivt det var. Det er jo et bevis på at det ikke hjelper, hvis dere/de begynte da ungene var 8 mnd og de ikke ble tørre før de var 2-3 år.

Jeg har ikke mast på min unge når det gjelder dette. Vi prøvde en liten periode, da ungen var 2 1/2, å la være å ta på han bleie, men da skjedde det bare uhell. Så vi fant ut at han ikke var klar for det og tok den på igjen. Plutselig kom han og sa at han ville gå uten bleie. Og fra da av både bæsjet og tisset han i do, uten uhell. Han har akkurat nådd 3 år. De i barnehagen ymtet frampå om vi ikke burde begynne å trene han litt. Jeg tok det helt rolig. Litt etter ville han det selv. Jeg har vært veldig bevisst på at jeg ikke skulle mase på han på det området.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...