Gå til innhold

Mitt verste besøk (Langt)

Anbefalte innlegg

Jeg var en gang på besøk hos faren min i hjembyen min. En venninne av meg inviterte meg på besøk. Hun hadde to små barn. vi satt på kjøkkenet og pratet mens barna lekte fint i stua der mannen hennes satt. Plutselig brølte mannen fra stua "ER DET IKKE PÅ TIDE Å LEGGE UNGENE SNART?" Jeg var snar å komme meg ut døra ;-)

Huff da!

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

7

• PieLill

4

• Lillemus

3

• midnattsol

1

Mest aktive i denne tråden

Da vi i Øst Europa for å hente våre barn på barnehjem der, var de pottetrent fra ca 9 mnd alder, begge to. Den eldste var tørr om dagen fra hun var 21 mnd og om natta fra hun var 26 mnd. Den yngse noe senere, men tatt i betraktning at hun er utviklingshemmet er hun "tidlig" på dette området!

Jentungen min slutta med dagbleie da hun var 20 måneder, og nattbleie da hun var 24 måneder. Da hadde vi ikke drevet med noen voldsom pottetrening, hun ble tørr mer eller mindre av seg selv.

Ungene blir vel stort sett tørre når de er klar for det :-)

Gjest mirakel*2?

Jeg var en gang på besøk hos faren min i hjembyen min. En venninne av meg inviterte meg på besøk. Hun hadde to små barn. vi satt på kjøkkenet og pratet mens barna lekte fint i stua der mannen hennes satt. Plutselig brølte mannen fra stua "ER DET IKKE PÅ TIDE Å LEGGE UNGENE SNART?" Jeg var snar å komme meg ut døra ;-)

det der er ikke gøy. Jeg har selv vært på besøk når plutselig en har blitt rasende for noe. En føler seg veldig ukomfortabel da.

da sier det jo litt om hvor effektivt det var. Det er jo et bevis på at det ikke hjelper, hvis dere/de begynte da ungene var 8 mnd og de ikke ble tørre før de var 2-3 år.

Jeg har ikke mast på min unge når det gjelder dette. Vi prøvde en liten periode, da ungen var 2 1/2, å la være å ta på han bleie, men da skjedde det bare uhell. Så vi fant ut at han ikke var klar for det og tok den på igjen. Plutselig kom han og sa at han ville gå uten bleie. Og fra da av både bæsjet og tisset han i do, uten uhell. Han har akkurat nådd 3 år. De i barnehagen ymtet frampå om vi ikke burde begynne å trene han litt. Jeg tok det helt rolig. Litt etter ville han det selv. Jeg har vært veldig bevisst på at jeg ikke skulle mase på han på det området.

En eldre dame jeg kjenner fikk beskjed av sin svigermor om å vaske stumpen til barnet i iskaldt vann om det skjedde uhell. Rart at den eldre generasjonen fremdeles har sånn makt.

Gjest KariKruskakli

En eldre dame jeg kjenner fikk beskjed av sin svigermor om å vaske stumpen til barnet i iskaldt vann om det skjedde uhell. Rart at den eldre generasjonen fremdeles har sånn makt.

Den her det ingen som slår.

Det er jeg sikker på:)

Da eldstejenta var nyfødt sto svigermor og fulgte med da jeg skiftet bleie. Hun peker på klitorisen og spør:- Hva er dette for noe?

- Det er noe som heter klitoris, sier jeg. Det er noe som alle jenter har.

- Å, jeg trodde ikke den skulle være så fremtredende, sier hun:o)

Annonse

Men da er de ikke renslige i den forstand at de kommer og sier fra at de må på do. Da er de trent slik at de automatisk åpner opp for urin og evt. avføring i det de settes på potta og det er to helt forskjellige ting.

Ikke når de er 8 mnd, men når de er 2 år kan de da. Og så lenge de gjør det og ikke tisser i buksene, så må det da også anses som renslig. Det er i allefall min erfaring at 2-åringer godt selv kan si fra når de skal på do. Det har alle barna i min familie gjort så lenge jeg kan huske (og min familie er stor).

da sier det jo litt om hvor effektivt det var. Det er jo et bevis på at det ikke hjelper, hvis dere/de begynte da ungene var 8 mnd og de ikke ble tørre før de var 2-3 år.

Jeg har ikke mast på min unge når det gjelder dette. Vi prøvde en liten periode, da ungen var 2 1/2, å la være å ta på han bleie, men da skjedde det bare uhell. Så vi fant ut at han ikke var klar for det og tok den på igjen. Plutselig kom han og sa at han ville gå uten bleie. Og fra da av både bæsjet og tisset han i do, uten uhell. Han har akkurat nådd 3 år. De i barnehagen ymtet frampå om vi ikke burde begynne å trene han litt. Jeg tok det helt rolig. Litt etter ville han det selv. Jeg har vært veldig bevisst på at jeg ikke skulle mase på han på det området.

Det finnes også unger som ikke vil ta av seg bleia før de er 4-5. Ville du heller ikke da begynt å pottetrene? Jeg kjenner til noen tilfeller.

Jeg tror du har misforstått litt når det gjelder å begynne å pottetrene ved 8 måneders alder (eller så har jeg formulert meg klossete). Det har aldri vært noe mål i min familie at ungene skal være renslige før de begynner å gå, men at de skal venne seg til potta så de ikke løper skrikende vekk når man finner den frem første gang når de er 2 år. Ikke snakk om mer enn 1-2 ganger i måneden. Og det har så aldri vært noe problem og så ta bleia av ungene og lære dem å tisse på potte senere (rundt 2 årsalder).

Gjest mirakel*2?

Det finnes også unger som ikke vil ta av seg bleia før de er 4-5. Ville du heller ikke da begynt å pottetrene? Jeg kjenner til noen tilfeller.

Jeg tror du har misforstått litt når det gjelder å begynne å pottetrene ved 8 måneders alder (eller så har jeg formulert meg klossete). Det har aldri vært noe mål i min familie at ungene skal være renslige før de begynner å gå, men at de skal venne seg til potta så de ikke løper skrikende vekk når man finner den frem første gang når de er 2 år. Ikke snakk om mer enn 1-2 ganger i måneden. Og det har så aldri vært noe problem og så ta bleia av ungene og lære dem å tisse på potte senere (rundt 2 årsalder).

men jeg skjønner ikke vitsen. Jeg stresset aldri med dotrening med min unge. Det gikk helt fint. Han ble aldri redd for å gå på do likevel (han har aldri brukt potte).

Det er anderledes med unger som er 4-5 år. Da begynner andre barn å reagere på at de fremdeles går med bleier. En 2-3åring bryr seg ikke om en annen 2-3åring har på seg bleie eller ikke.

men jeg skjønner ikke vitsen. Jeg stresset aldri med dotrening med min unge. Det gikk helt fint. Han ble aldri redd for å gå på do likevel (han har aldri brukt potte).

Det er anderledes med unger som er 4-5 år. Da begynner andre barn å reagere på at de fremdeles går med bleier. En 2-3åring bryr seg ikke om en annen 2-3åring har på seg bleie eller ikke.

Jeg skjønner heller ikke vitsen. De eldste mine var tørre både dag og natt et par uker etter vi begynte å trene. Da var de ganske nøyaktig 3 år - motiverte var de også.

Nr. 3 i rekken insisterte på å slutte med bleie om dagen da hun var 2.5 år - det var fordi hun så venninna gikk på do, og at hun ikke hadde bleie på seg.

Først nå som hun er 3 år har vi tatt av nattbleia. Etter et par netter med uhell har det jo gått riktig så bra i mange dager.

Jeg ser ikke for meg at bebisen på et halvt år skal introduseres for potte om et par måneder. Tror jeg venter et par år :-)

Gjest mirakel*2?

Jeg skjønner heller ikke vitsen. De eldste mine var tørre både dag og natt et par uker etter vi begynte å trene. Da var de ganske nøyaktig 3 år - motiverte var de også.

Nr. 3 i rekken insisterte på å slutte med bleie om dagen da hun var 2.5 år - det var fordi hun så venninna gikk på do, og at hun ikke hadde bleie på seg.

Først nå som hun er 3 år har vi tatt av nattbleia. Etter et par netter med uhell har det jo gått riktig så bra i mange dager.

Jeg ser ikke for meg at bebisen på et halvt år skal introduseres for potte om et par måneder. Tror jeg venter et par år :-)

jeg synes også man kan vente og ta det helt rolig. Det verste en ihvertfall kan gjøre er å begynne å mase og prøve å få ungen til å gå uten bleie.

Jeg kan skjønne hvordan sofline tenker. Hun vil at potten ikke skal bli fremmed og skremmende for ungen, men jeg tror at det ikke blir noe problem ved bleieslutt bare ungen får bestemme selv når og hvordan det skal skje.

Det må man selvsagt velge selv, men det må da være mye lettere (og billigere) med barn uten bleie.

Annonse

jeg synes også man kan vente og ta det helt rolig. Det verste en ihvertfall kan gjøre er å begynne å mase og prøve å få ungen til å gå uten bleie.

Jeg kan skjønne hvordan sofline tenker. Hun vil at potten ikke skal bli fremmed og skremmende for ungen, men jeg tror at det ikke blir noe problem ved bleieslutt bare ungen får bestemme selv når og hvordan det skal skje.

Jo.. Skjønner også hva hun mener, men synes hun begynner vel tidlig :-) Jeg misforsto litt først - trodde hun arbeidet hardt for at ungen skulle gå uten bleie før den var året gammel. Og for meg hørtes det helt meningsløst ut!

Hos oss har alle ungene ønsket å sitte på toalettet slik som de andre, så potten har nå bare stått der og samlet støv. Jeg har en krakk som de minste kan støtte bena på. Og toalettet er langt fra noe fremmed når den tid kommer at de selv skal sitte der.

ja, men her skrev du jo at de ble tørre før 3 år. Akkurat det samme som min som jeg ikke har stresset med i det hele tatt.

Skrev jeg det? Jeg mente rundt to år.

Og du har kanskje vært heldig? Jeg synes barn som får lov til å gå med bleie til de selv ikke vil mer, har en tendens til å gå med bleie lenge.

Jeg sier ikke at det er noe galt med foreldre som har barn som ikke blir renslig før de er tre år, jeg er klar over at det er normalen, men personlig synes jeg det er mer praktisk de blir det når de er rundt 2 år.

Heldigvis skal jeg ikke ha barn med deg... :-)

Jeg orker bare ikke tanken på unger som fortsatt går med bleie når de er 3-4 år, i hvertfall om dagen (natten er jo litt annet). Jeg vet om flere eksempler på barn som selv får bestemme over bleieslutt, og som bare ikke vil (og så lar foreldrene dem fortsette med bleie). Jeg ser heller ikke noe galt i at barna selv sier fra, hvis det skjer i rimelig tid, men hvis de ikke gjør det...

Gjest mirakel*2?

Jeg orker bare ikke tanken på unger som fortsatt går med bleie når de er 3-4 år, i hvertfall om dagen (natten er jo litt annet). Jeg vet om flere eksempler på barn som selv får bestemme over bleieslutt, og som bare ikke vil (og så lar foreldrene dem fortsette med bleie). Jeg ser heller ikke noe galt i at barna selv sier fra, hvis det skjer i rimelig tid, men hvis de ikke gjør det...

jeg har jobbet i barnehage og det er rundt 3 år som er vanlig.

Gjest mirakel*2?

http://www.mammanett.no/design.php?side=barnets%20utvikling/pottetrening

Her står det litt om pottetrening

Skrev jeg det? Jeg mente rundt to år.

Og du har kanskje vært heldig? Jeg synes barn som får lov til å gå med bleie til de selv ikke vil mer, har en tendens til å gå med bleie lenge.

Jeg sier ikke at det er noe galt med foreldre som har barn som ikke blir renslig før de er tre år, jeg er klar over at det er normalen, men personlig synes jeg det er mer praktisk de blir det når de er rundt 2 år.

Men yngste ble tørr da hun var to år, bærsjet på do fra hun var 22 mnd. Hun satt aldri på potte og vi trente henne aldri. Søsteren bl tørr rett over to års alderen også.

Hadde aldri uhell.

Sånn har det vert i vår familie, og de fleste jentene og flere av guttene har vert tørre rundt to års alder ( min sønn var sen da han sluttet på 3 års dagen sin) Og ingen ble satt på potte i det hele tatt!

Ingen jobb, ingen mas, ingen stress. Ser ut som om det er minst like effektivt som å sette de på potte som babyer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...