Gå til innhold

Hvor strenge er dere?

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli

Selvsagt er det 'in' å være streng og opptre helt perfekt her inne. Ser du noen som har gjort noe i forhold til barna her som ikke er bra, som skriver under med sin egentlige nick? Selvsagt ikke. Her skal alle fremstå som de perfekte foreldre. Litt patetisk selvsagt, men slik er det nå en gang.

Jeg har tenkt det samme.

Men du dette skrev jeg fordi jeg var usikker på om hvor bra det egentlig var.

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

10

• fei1365380229

4

• laban

3

• org

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli

Nå er barnet mitt lite, men jeg tror ikke jeg blir verdens strengeste mor på det punktet. Min egen mor var brutal. Man måtte omtrent være bevisstløs for å få bli hjemme. Jeg måtte på skolen uansett hvor syk jeg var, og jeg glemmer aldri hvor jævlig det var å bli sendt ut i vinterkulda når jeg var i så dårlig form at jeg bare ville sove. Jeg stod på bussholdeplassen og gråt mine modige tårer mange ganger. Huff!

Hvis sønnen min sier han er syk, og ting tyder på at det er sant skal han få være hjemme selv om han ikke har førti i feber eller synlige bruddskader.

Oj, sann. Ja. kanskje jeg har vært litt for streng med datteren. Jeg har tenkt: Hun er jo så frisk, og kommer seg så fort.

Derimot har det vært mye med sønnen, som er kronisk syk.

Jeg sender ikke alltid min datter på skolen når det er utedag og kaldt og surt i været. Grunnen er at hun er mye forkjølet om vinteren og har voldsomme hostekuler innimellom av den grunn.

Hvis jeg skulle ha sendt henne av sted bestandig så vet jeg at risikoen for og bli dårligere dagen etter er veldig stor i disse periodene.

Synes det er viktigere at hun kan være på skolen når de skal lære viktige ting enn å prioritere utedag.

Vi er mye ute i naturen vanligvis, men ikke så mange timer av gangen og det er ikke så lett for å bli våt i klærne slik som jeg opplever at barna blir etter skoledagen.

Ellers så er jeg antakelig såkalt snill mamma i dette spørsmålet. Hvis barna er pjusk så er de hjemme. Men nå har jeg barn som ennå ikke har prøvd å lure meg. De er for små. Det blir nok verre i tenårene.

Gjest KariKruskakli

Jeg sender ikke alltid min datter på skolen når det er utedag og kaldt og surt i været. Grunnen er at hun er mye forkjølet om vinteren og har voldsomme hostekuler innimellom av den grunn.

Hvis jeg skulle ha sendt henne av sted bestandig så vet jeg at risikoen for og bli dårligere dagen etter er veldig stor i disse periodene.

Synes det er viktigere at hun kan være på skolen når de skal lære viktige ting enn å prioritere utedag.

Vi er mye ute i naturen vanligvis, men ikke så mange timer av gangen og det er ikke så lett for å bli våt i klærne slik som jeg opplever at barna blir etter skoledagen.

Ellers så er jeg antakelig såkalt snill mamma i dette spørsmålet. Hvis barna er pjusk så er de hjemme. Men nå har jeg barn som ennå ikke har prøvd å lure meg. De er for små. Det blir nok verre i tenårene.

Vet ikke om hun har prøvd å luremeg. Hun er nesten aldri borte fra skolen.

Hun har sagt et par/tre ganger at hun føler seg ikke helt i form. Men jeg har sendt henne på skolen for å se det an og det har gått fint inntil i dag.

Annonse

Jeg sender de på skolen med beskjed om å dra hjem/ ringe hjem om de blir dårligere. Men jeg må si jeg gir lettere etter når minsten klager. En periode var 14åringen min (veldig typisk) dårlig på mandagene. Svimmel og kvalm, og jeg lot han være hjemme. Det går ikke i lengden. Nå må han dra så lenge det ikke er febereller andre synlige tegn på sykdom. Han kan fint dra med buss alene, så det er ikke noe problem.

Neimen ikke lett å finne ut av i den lille tida vi har fra de står opp til de drar til bussen....Og jeg står da igjen med dårlig samvittighet de gangene de har klaget på formen. Det har kun hendt en gang at vi måtte hente tulla, og en gang eldstemann.Han i midten er skjelden syk.

Hehe... både jeg og brodern har blitt sendt på legevakt direkte fra skolen, fordi mamma mente vi var friske nok. ;) En annen gang ringte læreren hjem og spurte om ikke mamma syns det var lurt at jeg var hjemme et par dager siden jeg hosta sånn.

Men vi har ikke tatt skade av det altså.

Jeg tar barna på alvor, sier de at de er syk og på direkte spørsmål vil bli hjemme så får de selvsagt lov til det. De har til dags dato ikke misbrukt det og skulket uten å være syk. Når et barn våkner med hodepine om morgenen er det ofte tegn på at noe er på gang.

Jeg syns det er bra du er streng på sånt. Det er noe med å skape holdninger...

Hvilke holdninger? Å ta hensyn til seg selv eller andre? Jeg tror det er viktig at vi lærer barna våre å ta hensyn til seg selv og egen helse, for det er jamen ingen andre som gjør det.

Hvilken rett har vi som voksne til å fortelle et barn som føler seg syk at det barnet føler ikke er riktig? Jeg mener at vi først og fremst må lytte til barnet og ta barnet på alvor før vi begynner å lære dem at hva andre tenker, mener og sier om oss er viktigere enn hva vi selv føler vi orker akkurat da.

Hvilke holdninger? Å ta hensyn til seg selv eller andre? Jeg tror det er viktig at vi lærer barna våre å ta hensyn til seg selv og egen helse, for det er jamen ingen andre som gjør det.

Hvilken rett har vi som voksne til å fortelle et barn som føler seg syk at det barnet føler ikke er riktig? Jeg mener at vi først og fremst må lytte til barnet og ta barnet på alvor før vi begynner å lære dem at hva andre tenker, mener og sier om oss er viktigere enn hva vi selv føler vi orker akkurat da.

Jeg er helt enig med deg i at vi skal lytte til barna og ta dem på alvor, men foreldrene kjenner som regel barna sine godt - og jeg vet som regel når barna mine simulerer sykdom. F. eks har mine, når de har vært i en viss alder fått vondt i magen eller andre steder etter kjekk lek - når det skal ryddes opp igjen. Og er en av de andre syk leiter resten etter symptomer, fordi de blir dullet veldig mye med når de er syke. Og det liker de veldig godt!

Men som mange prøver jeg å se at barnet virkelig ER sykt, at det ikke prøver å slippe unna rydding, at de er trøtte, ikke orker trening osv.

Jeg tror ingen her inne sender syke barn på skolen, og har de feber holdes de inne til feberen er over - og vel så det!

Annonse

Mine barn er sjelden syke, i tillegg liker de svært godt å gå på skolen. Så når en av de sier de er syke, så tror jeg det.

Hodepine hadde jeg holdt de hjemme for,ikke noe ( vel det er det selvsagt...) er verre enn å ha hodepine på skolen! (snakker av erfaring!)

Men man kan ikke allid ha rett. Det tok både skolen og oss foreldre mange timner før vi forstod at jenta hadde brukket hånden f.eks...Og vi har blitt ringt opp fra skole/bhg fordi barna er blitt syke.!

Mine barn er sjelden syke, i tillegg liker de svært godt å gå på skolen. Så når en av de sier de er syke, så tror jeg det.

Hodepine hadde jeg holdt de hjemme for,ikke noe ( vel det er det selvsagt...) er verre enn å ha hodepine på skolen! (snakker av erfaring!)

Men man kan ikke allid ha rett. Det tok både skolen og oss foreldre mange timner før vi forstod at jenta hadde brukket hånden f.eks...Og vi har blitt ringt opp fra skole/bhg fordi barna er blitt syke.!

"Mine barn er sjelden syke, i tillegg liker de svært godt å gå på skolen. Så når en av de sier de er syke, så tror jeg det."

Underskriver på denne jeg.

Det har egentlig aldri vært noe tema her. Storesøster går i 1. klasse, og lillesøster i barnehagen. Ingen av dem har selv gitt uttrykk for at de ønsker å være hjemme med mindre de har vært skikkelig og lettpåviselig syke.

Heldigvis er de sjelden syke.

Men jeg husker fra da jeg selv gikk på skolen. Jeg kunne ligge på kvelden i senga og gjenta mange ganger for meg selv at jeg skulle ha vondt i magen dagen etter (for da ville jeg ikke på skolen), og jammen hadde jeg ikke vondt i magen dagen etter. Og merkelig nok gikk det over sånn ca. midt på dagen...

Vet ikke helt hvordan jeg kommer til å reagere den dagen barna sier de har vondt i hodet eller noe slikt. Får vel se dem litt an...

Jeg er vel litt streng, og det må jeg være. Vi har en gutt som ofte, veldig ofte har klaget over magesmerter (han er undersøkt på alle bauger og kanter). Eller vondt i hodet. Han har vært endel syk, og da får han naturligvis være hjemme.

Så her er omkvedet at de skal prøve hvis de har litt vondt i magen eller hodet på morgenen.

Så har vi minstejenta, som nesten aldri har vært syk. Når hun sier hun er syk, ja, da er hun jammen syk, altså! For noen uker siden brakk hun arma, og da var hun hjemme i ei uke, siden hun hadde vondt og ikke følte seg bra.

Men kommer hun å sier at hun har litt vondt i hodet eller magen, så får hun prøve å gå på skolen.

Som regel er de friske når klokka er 9 uansett...

Litt merkelig egentlig.

Holdningen om at man ikke skulker uten grunn. Er man dårlig skal man selvsagt ta hensyn til det.

Jeg er vel litt streng, og det må jeg være. Vi har en gutt som ofte, veldig ofte har klaget over magesmerter (han er undersøkt på alle bauger og kanter). Eller vondt i hodet. Han har vært endel syk, og da får han naturligvis være hjemme.

Så her er omkvedet at de skal prøve hvis de har litt vondt i magen eller hodet på morgenen.

Så har vi minstejenta, som nesten aldri har vært syk. Når hun sier hun er syk, ja, da er hun jammen syk, altså! For noen uker siden brakk hun arma, og da var hun hjemme i ei uke, siden hun hadde vondt og ikke følte seg bra.

Men kommer hun å sier at hun har litt vondt i hodet eller magen, så får hun prøve å gå på skolen.

Som regel er de friske når klokka er 9 uansett...

Litt merkelig egentlig.

Uff, jeg høres jo brutal ut...

Men det er jeg faktisk ikke. Bare en gang har vi måttet hente et barn på barnehage (har ikke hendt på skolen) - da hadde minstejenta blitt syk i løpet av dagen.

Det der er faktisk ikke enkelt å vurdere. Hadde sønnen min kunnet valgt, hadde han vært hjemme iallefall en dag i uka... Så dette er en balansegang.

Han trives godt på skolen og koser seg voldsomt, så jeg vet ikke hvorfor han helst ville vært hjemme?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...