fresh air Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 En god venninne av meg ønsker å adoptere! Hun er enslig og har en sønn på snart fire år. Jeg kan ikke forstå annet enn at hun oppfyller alle krav med hensyn til helse, bolig, jobb, nettverk, økonomi m.m. Hun har mange gode venner fra andre land, og er veldig bevisst og reflektert på alt som dreier seg om rasisme, kulturforskjeller m.m. En flott jente! Det er Verdens Barn og Kina hun ser som mest aktuelt (fordi jeg har skrytt av VB - og da er det bare Kina som er alternativet????). Hun stilte meg noen spørsmål i går som jeg ikke kunne svare på: 1. Hvor lenge må man stå på venteliste før "noe" skjer? 2. Får man beskjed fra VB om at man nå kan ta kontakt med barnevernet? 3. Må man dokumentere (f.eks. på eget skjema) at man har noen til å ta seg av barna hvis man selv skulle falle fra? 4. Hvilke krav stilles til menn i omgangskretsen? (Har hørt at det fokuseres en del på det) 5.Er det negativt at hun har en sønn fra før? (Forholdet til faren ble slutt før sønnen ble født, men han har kontakt med faren og hans familie) 6. Andre ting som er spesielt for enslig søker i forhold til ektepar? På forhånd takk for svar! (Jeg er selvsagt også engasjert i dette og håper alt går i orden!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215884-krav-til-enslig-s%C3%B8ker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enestående mor Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hun bør gå inn på www.eaf.no og/eller kontakte Enestående Adoptanters Forening på e-post [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215884-krav-til-enslig-s%C3%B8ker/#findComment-1588418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mtoto Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Mange tror at det bare er Kina som er mulig for enslige søkere fordi det er flest barn som kommer derfra. Etiopia er også mulig, selv om det ikke er et køsystem som for Kina. Det går stort sett greit for enslige søkere, og ventetiden er ikke spesielt lang. Andre land er også mulig, men kan ta lengre tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215884-krav-til-enslig-s%C3%B8ker/#findComment-1588458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fadi Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hun bør absolutt sette seg opp på venteliste i alle 3 foreningene med en gang - selv om hun ikke har helt bestemt seg, også. Det vil kunne gå minst ett år før hun i det hele tatt kan begynne prosessen. Dette er pga at Kina har kvoter for enslige søkere. AF har også andre land tilgjengelige for enslige (mener det er snakk om Nepal, Etiopia og muligens flere), så hun burde ringe dit også. Når det gjelder de øvrige spørsmålene: 2) Ja, man får beskjed fra adopsjonsforeningen om at man kan sette i gang i.f.t. kommunen. 3) Ja, Kina krever et dokument underskrevet av den/de som "overtar" barnet dersom noe skulle skje med adoptanten. Ofte er jo dette nær familie e.l. Dette er ikke et juridisk bindende dokument i Norge. 4) Selv opplevde jeg ikke at det ble veldig fokusert på dette, men det er nok litt ulikt fra sosialkontor til sosialkontor. Brødre, svogre, nære fettere, nære kolleger, venner, venninners ektefeller/kjærester; man finner alltids noen. 5) Ikke negativt; tvert om. Det betyr jo at hun har erfaring med barn, og det er jo nærmest et "krav" for enslige. Forholdet til ex'en må jo være avklart, da - og det blir helt sikkert et tema for sosialkontoret hva hun tenker rundt dette. 6) Det legges nok litt større vekt på nettverket for enslige - av naturlige grunner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215884-krav-til-enslig-s%C3%B8ker/#findComment-1588466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
step Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Jeg leste akkurat nå at AF sterkt ønsker seg nye søkere til India og at India tar enslige søkere.Dette sto på nettsiden om samarbeidsland under India og kom for noen få dager siden, så India-teamet i AF ville nok bli glad for en telefon fra henne. Personlig synes jeg det er kjempefint at hun har barn fra før, det gir jo en erfaring som kommer det nye familiemedlemmet til gode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215884-krav-til-enslig-s%C3%B8ker/#findComment-1589177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Lurulf Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hun bør absolutt sette seg opp på venteliste i alle 3 foreningene med en gang - selv om hun ikke har helt bestemt seg, også. Det vil kunne gå minst ett år før hun i det hele tatt kan begynne prosessen. Dette er pga at Kina har kvoter for enslige søkere. AF har også andre land tilgjengelige for enslige (mener det er snakk om Nepal, Etiopia og muligens flere), så hun burde ringe dit også. Når det gjelder de øvrige spørsmålene: 2) Ja, man får beskjed fra adopsjonsforeningen om at man kan sette i gang i.f.t. kommunen. 3) Ja, Kina krever et dokument underskrevet av den/de som "overtar" barnet dersom noe skulle skje med adoptanten. Ofte er jo dette nær familie e.l. Dette er ikke et juridisk bindende dokument i Norge. 4) Selv opplevde jeg ikke at det ble veldig fokusert på dette, men det er nok litt ulikt fra sosialkontor til sosialkontor. Brødre, svogre, nære fettere, nære kolleger, venner, venninners ektefeller/kjærester; man finner alltids noen. 5) Ikke negativt; tvert om. Det betyr jo at hun har erfaring med barn, og det er jo nærmest et "krav" for enslige. Forholdet til ex'en må jo være avklart, da - og det blir helt sikkert et tema for sosialkontoret hva hun tenker rundt dette. 6) Det legges nok litt større vekt på nettverket for enslige - av naturlige grunner. ") Ja, Kina krever et dokument underskrevet av den/de som "overtar" barnet dersom noe skulle skje med adoptanten. Ofte er jo dette nær familie e.l. Dette er ikke et juridisk bindende dokument i Norge." Er ikke dette å føre kontaktpersonene i Kina bak lyset? Når de krever et slikt dokument, så burde adopsjonsforeningene opplyse om at dokumentet ikke er bindende i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215884-krav-til-enslig-s%C3%B8ker/#findComment-1589242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hun bør absolutt sette seg opp på venteliste i alle 3 foreningene med en gang - selv om hun ikke har helt bestemt seg, også. Det vil kunne gå minst ett år før hun i det hele tatt kan begynne prosessen. Dette er pga at Kina har kvoter for enslige søkere. AF har også andre land tilgjengelige for enslige (mener det er snakk om Nepal, Etiopia og muligens flere), så hun burde ringe dit også. Når det gjelder de øvrige spørsmålene: 2) Ja, man får beskjed fra adopsjonsforeningen om at man kan sette i gang i.f.t. kommunen. 3) Ja, Kina krever et dokument underskrevet av den/de som "overtar" barnet dersom noe skulle skje med adoptanten. Ofte er jo dette nær familie e.l. Dette er ikke et juridisk bindende dokument i Norge. 4) Selv opplevde jeg ikke at det ble veldig fokusert på dette, men det er nok litt ulikt fra sosialkontor til sosialkontor. Brødre, svogre, nære fettere, nære kolleger, venner, venninners ektefeller/kjærester; man finner alltids noen. 5) Ikke negativt; tvert om. Det betyr jo at hun har erfaring med barn, og det er jo nærmest et "krav" for enslige. Forholdet til ex'en må jo være avklart, da - og det blir helt sikkert et tema for sosialkontoret hva hun tenker rundt dette. 6) Det legges nok litt større vekt på nettverket for enslige - av naturlige grunner. 3) Ja, Kina krever et dokument underskrevet av den/de som "overtar" barnet dersom noe skulle skje med adoptanten. Jeg har papirene for barn nr to i kina, og adoåpterer gjennom VB og har ikke hørt noe om at det stilles krav om et slikt dokument. Det sto ikke noe om noe slikt i oversiktem fra VB om hvilke dokumenter man må skaffe, hverken ved første adopsjon, eller ved den papirinnsamlinga jeg hadde rett før jul... Dermed er det IKKE et krav fra Kina, men heller enkelte adopsjonsforeninger som synes det bør være med... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215884-krav-til-enslig-s%C3%B8ker/#findComment-1589464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colkin Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 3) Ja, Kina krever et dokument underskrevet av den/de som "overtar" barnet dersom noe skulle skje med adoptanten. Jeg har papirene for barn nr to i kina, og adoåpterer gjennom VB og har ikke hørt noe om at det stilles krav om et slikt dokument. Det sto ikke noe om noe slikt i oversiktem fra VB om hvilke dokumenter man må skaffe, hverken ved første adopsjon, eller ved den papirinnsamlinga jeg hadde rett før jul... Dermed er det IKKE et krav fra Kina, men heller enkelte adopsjonsforeninger som synes det bør være med... Hei! Jeg adopterte en datter fra Kina gjennom AF i 2004, og da var det i hvert fall ikke noe krav om et slikt dokument, hverken fra CCAA eller AF. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215884-krav-til-enslig-s%C3%B8ker/#findComment-1589746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bente35 Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Hei! Jeg adopterte en datter fra Kina gjennom AF i 2004, og da var det i hvert fall ikke noe krav om et slikt dokument, hverken fra CCAA eller AF. mvh papirene mine gikk til adopsjonsforum for et par uker siden....heller ikke der hørte jeg noe om et sånn dokument... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215884-krav-til-enslig-s%C3%B8ker/#findComment-1590415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.