Gå til innhold

Blod i avføring hos 2-åring

Heffalump

Anbefalte innlegg

Jenta mi hadde en god del blod i avføringen i går. Det var ved et dobesøk i bhg det ble oppdaget, da det var blod i bleien og i doen sammen med avføringen. På ettermiddagen så jeg det selv da hun var på do, det var blod (og muligens litt slim?) i avføringen.

Hun har vært hard i magen av og til siden jul, men det kommer og går, liksom. Hun spiser helt vanlig mat, grovt brød, mye korn og ellers helt normal mat. Så jeg vet ikke helt hva det kommer av at hun blir hard i magen. Inmnimellom er bare avføringen små harde klumper som det er tydelig at hun strever med, uten at hun gir uttrykk for at det er direkte vondt. Så blir avføringen plutselig normal igjen.

Vi har fått time til lege neste uke, for blod i avføringen bør jo sjekkes, selv om det sannsynligvis bare er en rift i tarmen.

Men er det noen som har erfaring med dette, og vet om det er noe i kosten som kan være "synderen"? Noe vi bør kutte ned på?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pass på at hun får i seg masse vann. Melk gir vel gjerne hard mage så om hun drikker mye melk så kutt litt ned på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lysrøret

Det er sikkert bare en rift.

Men det jeg reagerer på er at ikke du har fått time hos lege før neste uke.

Hos min lege blir små barn prioritert med en gang. Gjerne samme dag som vi ringer. Det kjennes mye tryggere både for mor og barn.

Hvis det pleier å være ventelister for barn hos din fastlege så ville jeg ha byttet til en annen. Men det er meg. Jeg er slik at jeg er veldig nervøs for at ting er mer alvorlige enn de først ser ut til og vil gjerne bli beroliget med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HArd mage, hard avføring, rift som "aldri" gror. Da kan det bli en del blod. Vi har prøvd alt av råd og tips. Eneste som hjalp var å kutte ut melk til måltidene og gi biola i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert bare en rift.

Men det jeg reagerer på er at ikke du har fått time hos lege før neste uke.

Hos min lege blir små barn prioritert med en gang. Gjerne samme dag som vi ringer. Det kjennes mye tryggere både for mor og barn.

Hvis det pleier å være ventelister for barn hos din fastlege så ville jeg ha byttet til en annen. Men det er meg. Jeg er slik at jeg er veldig nervøs for at ting er mer alvorlige enn de først ser ut til og vil gjerne bli beroliget med en gang.

Jeg er enig med deg - det er en uting at barn skal måtte vente nesten en uke på legetime! Jeg tror jo også det bare er en rift i tarmen, men hverken jeg eller kontordama hos legen kan jo vite at det ikke er noe alvorligere! Og da hadde det jo vært greit om det ble oppdaget med en gang.

Men legesenteret vi går på er alltid sånn - for det første må man nesten insistere på at man i det hele tatt skal få time (du bør helst være nesten dø, ellers er det bare å ta en paracet, liksom...), og da får du gjerne time så sent at alle symptomene har gått over innen den tid. Eller så er du blitt kjempemye verre.....

Men vi ser det jo an, blir hun verre tar vi kontakt igjen og får ny time.

Jeg syns forresten alle legekontor er sånn - man føler nesten at man er til bry når man ringer....!!!! Har vurdert å bytte, men det er ikke så lett å finne noe bedre...

Skal prøve å bruke mer Biola og kutte ut melka en stund, får se om det hjelper på magen til tulla. Tror hun får i seg ganske mye væske pr dag, men kan jo alltids sørge for at hun har vann på drikkeflaska si hele tiden, så drikker hun kanskje mer, selv om hun ikke er tørst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsterløk

Gutten min slet også litt med hard mage i perioder.

Men så begynte han å drikke en flaske (småflaske) med biola hver dag.

Magen fungerer så bra etter det. I allefall et forsøk.

Men regner med at barnet ditt har en rift som ikke gror pga hard mage.

Og jeg hadde også byttet fastlege om jeg hadde måttet vente så lenge på time for et lite barn. Vi får alltid time på dagen når det er noe spes. med gutten vår på 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med deg - det er en uting at barn skal måtte vente nesten en uke på legetime! Jeg tror jo også det bare er en rift i tarmen, men hverken jeg eller kontordama hos legen kan jo vite at det ikke er noe alvorligere! Og da hadde det jo vært greit om det ble oppdaget med en gang.

Men legesenteret vi går på er alltid sånn - for det første må man nesten insistere på at man i det hele tatt skal få time (du bør helst være nesten dø, ellers er det bare å ta en paracet, liksom...), og da får du gjerne time så sent at alle symptomene har gått over innen den tid. Eller så er du blitt kjempemye verre.....

Men vi ser det jo an, blir hun verre tar vi kontakt igjen og får ny time.

Jeg syns forresten alle legekontor er sånn - man føler nesten at man er til bry når man ringer....!!!! Har vurdert å bytte, men det er ikke så lett å finne noe bedre...

Skal prøve å bruke mer Biola og kutte ut melka en stund, får se om det hjelper på magen til tulla. Tror hun får i seg ganske mye væske pr dag, men kan jo alltids sørge for at hun har vann på drikkeflaska si hele tiden, så drikker hun kanskje mer, selv om hun ikke er tørst.

Bare et lite tips:

Kiwi pleier å gjøre susen på magen til ungene. 1/2 til 1 kiwi til dagen. Blir det for mye, blir det blautbæsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perdita

Vi har akkurat det samme hos 12-åringen her i huset. Det var heldigvis en rift i tarmen pga hard mage. Legen sa at det kan ta 4-6 uker før det gror, og hun skal ta flytende paraffin (ugh), ikke lactulose eller dufalac, 5 x 2 ml daglig i 4 uker. Drikke MYE; minst en halv liter vann på skolen daglig i tillegg til skolemelken, I tillegg få i seg rikelig med fiber, frukt og grønt. Gå på toalettet regelmessig hvis mulig.

Dette er de rådene vi fikk - kanskje du kan tilpasse det til 2-åringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om en legetime med en gang, evt legevakt. Dette kan jo være symptom på noe mer alvorlig og burde sjekkes mye før hos et barn!

Men siden hun ikke viser tegn til å være vont i magen og kaste opp er det vel mest sannsynlig en rift. syns likevel vi burde få sjekke hos legen for å bli tryggere. Er litt irritert på disse legekontora som gjør som de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...