Gå til innhold

Barn i SFO - ikke krav på gratis skoleskyss

Anbefalte innlegg

Selv har jeg ikke barn i skolealder ennå, men har fått med meg regelen om at barn som går i SFO ikke har krav på gratis skoleskyss.

Jeg har vanskeligheter med å finne noen god begrunnelse for at unger ikke skal få gratis skoleskyss bare fordi de er i SFO. De er jo på SFO fordi de skal/har vært på skolen.

Noen som har en fornuftig begrunnelse?

Fortsetter under...

Det har jeg aldri hørt om,- det er krav til et visst antall kilometer skolevei, men visste ikke noe om at det hadde noe med SFO/ikke SFO å gjøre. Er du sikker på dette?

Ja, jeg er sikker på at det er slik her jeg bor. Men det er mulig det er forskjellig fra kommune til kommune?

Ja, jeg er sikker på at det er slik her jeg bor. Men det er mulig det er forskjellig fra kommune til kommune?

OK. Altså,- kan tenke meg at det ikke settes opp skolebuss på andre tider enn rett før og rett etter skolen. Det er jo ikke et fast antall timer ungen er på SFO,- ikke nødvendigvis i alle fall. Og når ungen er på SFO, har de fleste jo mulighet til å hente etter jobben f.eks.

Synes det er nokså logisk. Ungene kommer og slutter på SFO til forskjellige tider. Hvordan skulle man da arrangere skyssen?

Det er vel bare å tilpasse etter busstidene. Går bussen kl 8 om morgenen, kan barnet ta bussen da og dra på SFO til skolen begynner. Går bussen hjem igjen kl 15, kan barnet forlate SFO da og ta bussen hjem.

Annonse

OK. Altså,- kan tenke meg at det ikke settes opp skolebuss på andre tider enn rett før og rett etter skolen. Det er jo ikke et fast antall timer ungen er på SFO,- ikke nødvendigvis i alle fall. Og når ungen er på SFO, har de fleste jo mulighet til å hente etter jobben f.eks.

Ja, det poenget ser jeg jo - at foreldrene stort sett har mulighet til å kjøre og hente barnet selv i fht. arbeidstider og SFO-tider.

Men poenget her syns jeg er at skole er obligatorisk i Norge, og skoleskyss er gratis. Barnet er jo i SFO pga. skolegang, ergo syns jeg skyssen burde være gratis okke som.

Det er vel bare å tilpasse etter busstidene. Går bussen kl 8 om morgenen, kan barnet ta bussen da og dra på SFO til skolen begynner. Går bussen hjem igjen kl 15, kan barnet forlate SFO da og ta bussen hjem.

Da må jo bussen ha flere avganger, og det blir dyrere. De som IKKE har SFO skal jo også transporteres.

Da må jo bussen ha flere avganger, og det blir dyrere. De som IKKE har SFO skal jo også transporteres.

Det er sikkert forskjell fra sted til sted hvordan bussavgangene er fordelt. Men hvis jeg tar her jeg bor som utgangspunkt, så er det flere bussavganger både morgen og ettermiddag som frakter både grunnskolebarn og ungdomsskoleelever til sine respektive skoler. Disse bussene kjører jo forbi gjeldende barneskole, og det ville være lett å kunne finne en buss som passer.

Her hvor vi bor har de fri skoleskyss. Dvs de kan dra med buss frem og tilbake i tidsrommet 07:45 til kl 17:00.

Rart om det ikke gjelder hele landet?!

Ja, jeg syns det burde vært slik i hele landet.

Jeg forstår til dels noen av argumentene, men som et prinsipp syns jeg altså faktisk at gratis skoleskyss burde vært en selvfølge uansett.

Kommunen er pliktig å tilby gratis skoleskyss i forbindelse med skolegang ved lang avstand eller ved farlig skolevei. Kommunen er ikke pliktig å tilby gratis skoleskyss i tilknytning til SFO. Skoleskyss koster for kommunen. Hvis SFO også hadde inkludert gratis skoleskyss , så ville SFO-tilbudet vært dyrere for kommunen. De ekstra kostnadene måtte de ha tatt ut enten ved å øke prisen på SFO eller ved å spare inn et eller annet sted.

Synes det er ganske logisk, jeg! Ungene har jo ikke gratis skyss til barnehage/dagmamma, heller!

Skolebussene er de bussene som går i forbindelse med skoledagens start/slutt, og de er gratis, hvis man bor slik til at man har krav på skyss. ellers ikke.

Hva er så rart med det!?

Annonse

Ja, jeg syns det burde vært slik i hele landet.

Jeg forstår til dels noen av argumentene, men som et prinsipp syns jeg altså faktisk at gratis skoleskyss burde vært en selvfølge uansett.

Ja, virkelig kjemperart... Ehh.. Det var ironi!;-(

Ja, det poenget ser jeg jo - at foreldrene stort sett har mulighet til å kjøre og hente barnet selv i fht. arbeidstider og SFO-tider.

Men poenget her syns jeg er at skole er obligatorisk i Norge, og skoleskyss er gratis. Barnet er jo i SFO pga. skolegang, ergo syns jeg skyssen burde være gratis okke som.

Jo, men SFO er ikke obligatorisk!

Det er bare grunnskolegangen, som er obligatorisk, altså de utlegg som man måtte ha for å komme seg TIL og FRA skolen, som skal dekkes av staten!

Og ungene er ikke på SFO fordi de går på skole, men fordi at foreldrene trenger tilsyn til podene sine når de selv ikke er hjemme!

Jeg er i utg.pkt helt enig med deg, altså! Jeg synes det burde være gratis hjemreise fra SFO, men skjønner _hvorfor_ det _ikke_ er det!;-)

Nei, barna er ikke på SFO pga. skolegang.

Som flere har skrevet så er kommunen pliktig til å tilby gratis skyss for de som har krav på det i tilknytning til skolestart og skoleslutt. Noen steder løses det ved å sette opp egne skolebusser, andre steder bruker man de vanlige bussrutene.

Siden de fleste ordninger med fri skoleskyss innebærer bruk at en eller annen form for busskort så burde det være mulig å få lov til å bruke andre busser enn de som et tilpasset skoletidene. Men dette kan være regulert i den avtalen kommunen har gjort med busselskapet.

Jo, men SFO er ikke obligatorisk!

Det er bare grunnskolegangen, som er obligatorisk, altså de utlegg som man måtte ha for å komme seg TIL og FRA skolen, som skal dekkes av staten!

Og ungene er ikke på SFO fordi de går på skole, men fordi at foreldrene trenger tilsyn til podene sine når de selv ikke er hjemme!

Jeg er i utg.pkt helt enig med deg, altså! Jeg synes det burde være gratis hjemreise fra SFO, men skjønner _hvorfor_ det _ikke_ er det!;-)

Det burde være en smal sak å gi busskort til vanlig rutebuss. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er det på enkelte steder.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...