Gå til innhold

Hvordan foregår deres kontakt med barnehagen?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Infotavle hvor de som regel skriver hva de har gjort den dagen

Månedsbrev

Foreldresamtaler, fast én gang pr år, ellers etter behov.

Den viktigste informasjonen får jeg ved prating når jeg henter eller leverer. Føler jeg har best tid om morgenen. Det blir en bedre start på dagen om jeg har tid til å være med inn på avdelingen 5-10 minutter enn om jeg bare leverer i garderoben, både for meg og for jenta mi.

Nå kom jeg på at vi ikke har hatt foreldresamtale om den minste jenta mi - hun som går i familiebarnehage! Det håper jeg kommer snart!

Skal forøvrig ha en ekstra samtale med avdelingsleder for den eldste jenta mi til uka.

SÅnn bok du snakker om, har vi ikke. Hvordan fungerer det?

Vi hadde følgende:

Oppslagstavle

Foreldresamtale (og -møter for hele avd.)

Årsmelding, som inneholdt noe info fra hele barnehagen og noe om vår avd.

En egen oversikt over desember (de samme tingene fra år til år, men info og riktige datoer for nissefest og andre spesielle arrangementer - absolutt et viktig dokument for undertegnede)

Infotavle hvor de som regel skriver hva de har gjort den dagen

Månedsbrev

Foreldresamtaler, fast én gang pr år, ellers etter behov.

Den viktigste informasjonen får jeg ved prating når jeg henter eller leverer. Føler jeg har best tid om morgenen. Det blir en bedre start på dagen om jeg har tid til å være med inn på avdelingen 5-10 minutter enn om jeg bare leverer i garderoben, både for meg og for jenta mi.

Nå kom jeg på at vi ikke har hatt foreldresamtale om den minste jenta mi - hun som går i familiebarnehage! Det håper jeg kommer snart!

Skal forøvrig ha en ekstra samtale med avdelingsleder for den eldste jenta mi til uka.

SÅnn bok du snakker om, har vi ikke. Hvordan fungerer det?

Det er en bok de bruker ved oppstart, der de noterer "småting" som hvor mye soving, hvordan det har gått den og den dagen, hvem barnet har lekt med den dagen etc. (varierer). Foreldrene på sin side, kan skrive ned info som de synes barnehagen bør vite ("X-sov lite i natt, kan derfor sove lenge første blund etc").

Vi brukte også en slik bok da poden hadde problemer med en annen gutt i barnehagen - da ble begge fulgt tett opp, og vi fikk daglige rapporter. Fungerte veldig bra, spes. siden dette er et tema som er vanskelig å ta opp ved henting og bringing (foran alle barna).

Infotavle, to foreldremøter, to foreldresamtaler i løpet av året. daglig kontakt ved henting/levering. Infobrev annenhver mnd om aktiviteter/planer/nyheter fra dem som eier barnehagen sentralt.

Opplevde forresten i går at en pedagogisk leder tok opp, etter min mening, sensitive opplysninger, med meg i garderoben under henting. Det gjaldt poden og hans litt sene (men normale) språkutvikling. Dette er åpenbart et tema i bhg, så nesten hver gang jeg kommer og henter kommer det et eller annet om hans språkutvikling, både positivt og negativt. En dag utbrøt en av dem: "Åh, jeg er så glad hver gang jeg forstår hva X sier"!!!Det er jammen meg ikke lett å skjønne ting han prøver å si, nei!"

I går var det en annen av ped. lederne som satte seg ned i garderoben, med andre foreldre til stede, og sa at "Jeg hører at dere sier han bruker språket hjemme, men her er det lite av det.Ja, han er lite språklig i barnehagen og har vært det hele tiden. Vi ser en utvikling, men han bruker språket lite".

Foruten at vi synes dette er kjedelige og negative greier å forholde seg til, så må det vel være feil å ta opp slikt mens andre hører på?

*hjertesukk*

Infotavle, to foreldremøter, to foreldresamtaler i løpet av året. daglig kontakt ved henting/levering. Infobrev annenhver mnd om aktiviteter/planer/nyheter fra dem som eier barnehagen sentralt.

Opplevde forresten i går at en pedagogisk leder tok opp, etter min mening, sensitive opplysninger, med meg i garderoben under henting. Det gjaldt poden og hans litt sene (men normale) språkutvikling. Dette er åpenbart et tema i bhg, så nesten hver gang jeg kommer og henter kommer det et eller annet om hans språkutvikling, både positivt og negativt. En dag utbrøt en av dem: "Åh, jeg er så glad hver gang jeg forstår hva X sier"!!!Det er jammen meg ikke lett å skjønne ting han prøver å si, nei!"

I går var det en annen av ped. lederne som satte seg ned i garderoben, med andre foreldre til stede, og sa at "Jeg hører at dere sier han bruker språket hjemme, men her er det lite av det.Ja, han er lite språklig i barnehagen og har vært det hele tiden. Vi ser en utvikling, men han bruker språket lite".

Foruten at vi synes dette er kjedelige og negative greier å forholde seg til, så må det vel være feil å ta opp slikt mens andre hører på?

*hjertesukk*

Hva med å foreslå en slik "barnehage-hjem" bok ang. dette temaet? Da kan de skrive sine betraktninger (positive som negative), og dere kan skrive litt om utviklingen hjemme. Så slipper man å ta det opp foran andre unger og foreldre :-)

Annonse

Vi hadde følgende:

Oppslagstavle

Foreldresamtale (og -møter for hele avd.)

Årsmelding, som inneholdt noe info fra hele barnehagen og noe om vår avd.

En egen oversikt over desember (de samme tingene fra år til år, men info og riktige datoer for nissefest og andre spesielle arrangementer - absolutt et viktig dokument for undertegnede)

En slik oversikt høres ganske så grei ut! *noterer*

Hmmm... Skal vi se...

Månesdplan hvor tema, turer, aktiviteter og slike ting er notert for hver dag

2 foreldresamtaler og 2 foreldremøter i løpet av året

Kommunikasjon ved henting og bringing selvfølgelig

Skriftlig evaluering av hver mnd

Gjest mirakel*2?

Infotavle, to foreldremøter, to foreldresamtaler i løpet av året. daglig kontakt ved henting/levering. Infobrev annenhver mnd om aktiviteter/planer/nyheter fra dem som eier barnehagen sentralt.

Opplevde forresten i går at en pedagogisk leder tok opp, etter min mening, sensitive opplysninger, med meg i garderoben under henting. Det gjaldt poden og hans litt sene (men normale) språkutvikling. Dette er åpenbart et tema i bhg, så nesten hver gang jeg kommer og henter kommer det et eller annet om hans språkutvikling, både positivt og negativt. En dag utbrøt en av dem: "Åh, jeg er så glad hver gang jeg forstår hva X sier"!!!Det er jammen meg ikke lett å skjønne ting han prøver å si, nei!"

I går var det en annen av ped. lederne som satte seg ned i garderoben, med andre foreldre til stede, og sa at "Jeg hører at dere sier han bruker språket hjemme, men her er det lite av det.Ja, han er lite språklig i barnehagen og har vært det hele tiden. Vi ser en utvikling, men han bruker språket lite".

Foruten at vi synes dette er kjedelige og negative greier å forholde seg til, så må det vel være feil å ta opp slikt mens andre hører på?

*hjertesukk*

det er ikke holdbart. I vår barnehage er de veldig opptatt av å ikke ta opp ting i garderoben fordi det kan komme andre foreldre eller ungen selv kan høre det. De har sagt at de skal skrive om han i kontaktboken hvis det er noe.

En slik oversikt høres ganske så grei ut! *noterer*

Hos oss er den som vanligvis leverte og hentet mest, ikke spesielt flink til å lese oppslag, for å si det diplomatisk.

Så oversikten over hvilke dager man skulle ha med f.eks. nissefestutstyr, ting til pakkekalender, ting til Frelsesarmeens julegryte, evt. råstoff til ekstraordinære formingsaktiviteter (f.eks. lysstøping) osv., avhengig av årets opplegg, var _veldig_ god å ha for meg.

I tillegg inneholdt heftet etpar sider med tekst til de sangene de brukte i adventstiden (På låven sitter nissen, Musevisa osv.).

I desember er jeg alltid glad jeg ikke har mange barn...

Annonse

Gjest Isbinne

Vi har dagsreferat med eventuelle bilder på whiteboard.

2 obligatoriske foreldresamtaler i året.

Foreldresamtaler ved behov.

Barna har sitt eget barnehagealbum med bilder og tegninger.

Halvårsplaner og månedsplaner, av og til månedsbrev om det skal skje noe spesielt.

Skriv på døra om det skjer noe spesielt.

Sist, men viktigst; den daglige samtalen i garderoben.

Den formelle delen består av månedsplaner, mer detaljerte ukeplaner,foreldremøter og samtaler 2 ganger elelr oftere ved behov.

I tillegg til oversikt over hva de faktisk ahr gjort ( ukeplanen følges ikke slavisk, det er rom for endring og spontanitet).

I tillegg er den uformelle samtalen ved henting og bringing, bruker ofte god tid.

Av og til kommer jeg litt tidlig og observerer barnet mitt fra et sted hun ikke kan se meg, det gir kanskje det beste inntrykket!

Vi som foreldre er velkommen til å sette oss ned og ta en kaffi når vi kommer i bhg om ettermiddagen, jeg benytter meg ofte av det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...