Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sol etter regn

Lillesøsteren min gikk innoverbendt med føttene (kalvbeint). Foreldrene mine gikk til legen, og hun fikk spesialsåler som var bygd opp på den ene siden, for å "tvinge" foten til å vende riktig vei. Jeg vet ikke om hun var født med slike bein, eller om de "ble slik".

Uansett, hør en gang til med fysioterapeuten, hvis denne mener dere bør se det an/ikke er grunn til bekymring, så bør du stole på det og slå deg til ro foreløpig.

Dersom barnet ditt fremdeles har innovervendte ben når h*n skal begynne å gå, syns jeg du godt kan ta kontakt igjen, for å få vurdert såler/andre tiltak.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215915-skjeve-f%C3%B8tter/#findComment-1588748
Del på andre sider

Min datter brukte Frejkas pute i 4 mndr, og da hun begynte å gå pekte føttene ganske mye innover. Nå er hun 2 år og går fortsatt sånn, så vi skal spørre på 2-årskontrollen om det vil ordne seg av seg selv eller om man må gjøre noe med det. Når hun skal løpe snubler hun jo nesten i sine egne føtter.... Noen sier man må operere og rette ut føttene, men det håper jeg hun slipper :o(

Sørg for at dere blir fulgt opp ihvertfall!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215915-skjeve-f%C3%B8tter/#findComment-1589063
Del på andre sider

Gjest trultemor25

Datteren min ble født med litt skjeve innovervendte føtter fordi hun lå så lenge i seteleie. Det var jeg selv som bemerket dette siden jeg ble født med en skjev fot selv og har hatt litt problemer med denne. Mamma og pappa drev og bikka og bente på foten min så den ble rett igjen, så foten ser normal ut men i oppveksten var den mye vond.

Jeg fikk tak i en fysioterapeut på sykehuset før vi dro hjem etter fødselen og hun viste oss noen tøyningsøvelser vi skulle gjøre på føttene 3 ganger daglig. Etter dette var vi på kontroll hos fysioterapeut gjevnlig.

Jeg vet ikke om bøyningene våre har hatt noe for seg eller om føttene uansett hadde blitt fine, men nå ser dem hvertfall greie ut. Hun er 6 mnd, og vi skal tilbake til kontroll etter hun har begynt å krabbe/gå. Jeg var hos en manuel terapeut også (pga noe annet, jeg syntes ryggen hennes så litt skjev ut nemlig og ville få sjekka opp dette, ble da henvist til manuell terapeut) og jeg nevnte føttene hennes til han og han bare fnyste av det og sa at de ville bli helt fine. Følte meg litt overhysterisk da gitt.. men bedre å sjekke opp for mye enn for lite synes nå jeg. (Ryggen hennes var helt ok forresten, men hun hadde en liten låsning i nakken så da fikk vi hvertfall fiksa opp i det). Det er fremtiden, helse og trivselen til et menneske vi snakker om her.

Jeg tror jeg hadde fått noen til å se på føttene til ungen din, en eller annen spesialist på slikt noe. Selv om det kanskje ikke er noenting eller om ting kanskje blir ok av seg selv så synes nå jeg det er bedre å få sjekket opp enn å ikke gjøre det, før det er for sent.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215915-skjeve-f%C3%B8tter/#findComment-1590460
Del på andre sider

Datteren min ble født med litt skjeve innovervendte føtter fordi hun lå så lenge i seteleie. Det var jeg selv som bemerket dette siden jeg ble født med en skjev fot selv og har hatt litt problemer med denne. Mamma og pappa drev og bikka og bente på foten min så den ble rett igjen, så foten ser normal ut men i oppveksten var den mye vond.

Jeg fikk tak i en fysioterapeut på sykehuset før vi dro hjem etter fødselen og hun viste oss noen tøyningsøvelser vi skulle gjøre på føttene 3 ganger daglig. Etter dette var vi på kontroll hos fysioterapeut gjevnlig.

Jeg vet ikke om bøyningene våre har hatt noe for seg eller om føttene uansett hadde blitt fine, men nå ser dem hvertfall greie ut. Hun er 6 mnd, og vi skal tilbake til kontroll etter hun har begynt å krabbe/gå. Jeg var hos en manuel terapeut også (pga noe annet, jeg syntes ryggen hennes så litt skjev ut nemlig og ville få sjekka opp dette, ble da henvist til manuell terapeut) og jeg nevnte føttene hennes til han og han bare fnyste av det og sa at de ville bli helt fine. Følte meg litt overhysterisk da gitt.. men bedre å sjekke opp for mye enn for lite synes nå jeg. (Ryggen hennes var helt ok forresten, men hun hadde en liten låsning i nakken så da fikk vi hvertfall fiksa opp i det). Det er fremtiden, helse og trivselen til et menneske vi snakker om her.

Jeg tror jeg hadde fått noen til å se på føttene til ungen din, en eller annen spesialist på slikt noe. Selv om det kanskje ikke er noenting eller om ting kanskje blir ok av seg selv så synes nå jeg det er bedre å få sjekket opp enn å ikke gjøre det, før det er for sent.

Hvilke øvelser har du gjort med datteren din? Jeg har stimulert min datter til å bevege føttene mye, det ser mye bedre ut, men de er jo litt skjeve enda ved ankelen. Når jeg får henne til å strekke bena helt ut ser de veldig bra utl

Legen sier det er ingenting de kan gjøre, og at føttene nok blir helt bra. Helsesøster synes valkene på lårene er litt usymmetriske, og at det kan forbli sånn. Har du sjekket din datters valker der?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215915-skjeve-f%C3%B8tter/#findComment-1590719
Del på andre sider

Annonse

Gjest trultemor25

Hvilke øvelser har du gjort med datteren din? Jeg har stimulert min datter til å bevege føttene mye, det ser mye bedre ut, men de er jo litt skjeve enda ved ankelen. Når jeg får henne til å strekke bena helt ut ser de veldig bra utl

Legen sier det er ingenting de kan gjøre, og at føttene nok blir helt bra. Helsesøster synes valkene på lårene er litt usymmetriske, og at det kan forbli sånn. Har du sjekket din datters valker der?

Vi har bare bøyd litt i henhold til hva fysioterapeut har vist oss. Fysioterapeut syntes valkene nede ved ankelen var usymmetriske, altså 1 valk på ene foten og 2 på den andre, men sa ikke noe mer om den saken, bare kommenterte det. Så har vi også stimulert foten hennes ved å kile litt på utsiden sånn at hun ved reflekt retter opp foten. Dette skulle også hjelpe på.

Vanskelig å forklare, håper du skjønner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215915-skjeve-f%C3%B8tter/#findComment-1590925
Del på andre sider

Vi har bare bøyd litt i henhold til hva fysioterapeut har vist oss. Fysioterapeut syntes valkene nede ved ankelen var usymmetriske, altså 1 valk på ene foten og 2 på den andre, men sa ikke noe mer om den saken, bare kommenterte det. Så har vi også stimulert foten hennes ved å kile litt på utsiden sånn at hun ved reflekt retter opp foten. Dette skulle også hjelpe på.

Vanskelig å forklare, håper du skjønner.

Den øvelsen fikk vi også -stimulere henne til å strekke ut foten ved å stryke på utsiden.

Jeg synes målingen av henne har vært litt vanskelig når føttene har vært skjeve. Helsestasjonen vil absolutt måle høyre fot, men på det verste var jo den så skjev at den var kortere enn den andre foten. Nå tror jeg den har strekt seg sånn ut at de er like lange.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215915-skjeve-f%C3%B8tter/#findComment-1591128
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...