Gå til innhold

hvor mange

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mine er ganske små enda (snart 5 og 6 år gamle) og de driver bare med ballett.

Jeg kommer til å begrense aktiviteter ganske så lenge. Men jeg har lyst til at de skal spille et instrument (hvis de har lyst) i tillegg til å gjøre noe fysisk. Men mer enn 2 ting blir det garantert ikke så lenge jeg har noe jeg skulle ha sagt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215939-hvor-mange/#findComment-1589046
Del på andre sider

Eldstemann på seks er med i barneidrett hver onsdag fra 17 til 18 på skolen. Da går han bort selv og kommer hjem selv. Veldig praktisk :-)

De to eldste (4 og 6) synger i barnekoret på torsdagene fra 17 til 1745 i kirka. Da må de kjøres og det er noe pes! Vi kommer hjem litt over halv fem, inn og snur og kanskje spiser en skive brød og stuper ut i bilen igjen. Som regel er ikke pappaen kommet hjem, så da må minstemor på to år være med på lasset.

Det er greit med fritidsaktiviteter, men ikke klokka fem når en er hjemme halv fem ::-((((

Regner med at hun i midten får en aktivitet fra høsten av (barneidrett eller dans). Håper de vil fortsette i koret, men jeg SKAL ha fri på torsdagene neste år!

Ser vel for meg at de får lov til å ha én idrettsaktivitet og en musikk/-kirkeaktivitet hver etterhvert. SKulle ønske at noe av det kunne innbakes i SFO-tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215939-hvor-mange/#findComment-1589092
Del på andre sider

Eldstemann på seks er med i barneidrett hver onsdag fra 17 til 18 på skolen. Da går han bort selv og kommer hjem selv. Veldig praktisk :-)

De to eldste (4 og 6) synger i barnekoret på torsdagene fra 17 til 1745 i kirka. Da må de kjøres og det er noe pes! Vi kommer hjem litt over halv fem, inn og snur og kanskje spiser en skive brød og stuper ut i bilen igjen. Som regel er ikke pappaen kommet hjem, så da må minstemor på to år være med på lasset.

Det er greit med fritidsaktiviteter, men ikke klokka fem når en er hjemme halv fem ::-((((

Regner med at hun i midten får en aktivitet fra høsten av (barneidrett eller dans). Håper de vil fortsette i koret, men jeg SKAL ha fri på torsdagene neste år!

Ser vel for meg at de får lov til å ha én idrettsaktivitet og en musikk/-kirkeaktivitet hver etterhvert. SKulle ønske at noe av det kunne innbakes i SFO-tiden.

Bare en liten kommentar til det med aktiviteter i SFO-tiden:

Problemet der ligger i kvalifiserte instruktører. De fleste som er instruktører/trenere har ordinære jobber på dagtid, og dermed blir det vanskelig å få det til.

De idrettene (som det i hovedsak er snakk om her vi bor) som KAN tilby aktiviteter rett etter skoletid, får da et fortrinn framfor de som ikke kan. Det blir også fort et stort gruppepress om èn idrett får innpass; her hos oss var det riding som kom med et tilbud, og det er jo noe som koster endel penger også. Skolen bestemte derfor at de ikke slipper til typiske fritidsaktivteter i SFO-tida.

I teorien er jeg veldig enig med deg, men den praktiske gjennomføringa blir litt mer kronglete.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215939-hvor-mange/#findComment-1589119
Del på andre sider

Bare en liten kommentar til det med aktiviteter i SFO-tiden:

Problemet der ligger i kvalifiserte instruktører. De fleste som er instruktører/trenere har ordinære jobber på dagtid, og dermed blir det vanskelig å få det til.

De idrettene (som det i hovedsak er snakk om her vi bor) som KAN tilby aktiviteter rett etter skoletid, får da et fortrinn framfor de som ikke kan. Det blir også fort et stort gruppepress om èn idrett får innpass; her hos oss var det riding som kom med et tilbud, og det er jo noe som koster endel penger også. Skolen bestemte derfor at de ikke slipper til typiske fritidsaktivteter i SFO-tida.

I teorien er jeg veldig enig med deg, men den praktiske gjennomføringa blir litt mer kronglete.

Ja, du har vel rett i det.

Kulturskolen har tilbud i SFO-tida, men selvfølgelig ikke på vår skole. Så da må de kjøres likevel noen kilometer. Jeg har veldig lyst til at mine barn skal få glede av musikkopplæring, slik jeg selv gjorde det, men da MÅ det rett og slett bli på dager JEG har fri, slik at jeg kan kjøre dem... Og foreløpig har jeg fri to dager, så vi får prøve å finne noe en av de dagene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215939-hvor-mange/#findComment-1589130
Del på andre sider

Ja, du har vel rett i det.

Kulturskolen har tilbud i SFO-tida, men selvfølgelig ikke på vår skole. Så da må de kjøres likevel noen kilometer. Jeg har veldig lyst til at mine barn skal få glede av musikkopplæring, slik jeg selv gjorde det, men da MÅ det rett og slett bli på dager JEG har fri, slik at jeg kan kjøre dem... Og foreløpig har jeg fri to dager, så vi får prøve å finne noe en av de dagene.

Jeg kunne nok selv tenke meg to tilbud i SFO-tiden: Generell musikkopplæring og basis"trening".

Håper at mine har lyst til å lære å spille et instrument, og jeg håper også de finner en idrett de har lyst til å bruke tid på. Den idrettslige biten har jeg egen erfaring fra; det har gitt meg utrolig mye, men musikk-siden fikk jeg aldri med meg. Mine foreldre var prinsippielt imot å kjøre oss unger på fritidsaktiviteter, og det var rimelig dødfødt å sykle/sparke 3 mil med f.eks. en tuba på slep...

Så i en ideell verden er det slik, men realitetene - vel...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215939-hvor-mange/#findComment-1589143
Del på andre sider

Annonse

fei1365380229

Her går ungene på en ting av gangen. De har vært igjennom ganske mye på disse årene; barneidrett, fotball, svømming, ballett, korps og badmington. Nå er det korps og badmington som er henholdsvis 2 og 3 ganger i uken og okkuperer diverse helger. Jeg mener at hvis de skal gå på noe så får de følge opp og da går det ikke å kombinere flere ting her ihvertfall.

En annen ting er at her hvor vi bor er det dugnader, dugnader, dugnader.... og vi orker ikke flere for å være helt ærlige.

De er fornøyd med det de går på nå også ser det ut som så de har ikke spurt om å være med på noe mer. På vinteren er vi ofte og står slalåm med de tre eldste og på sommeren er de med på surfing (ikke organisert).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215939-hvor-mange/#findComment-1589146
Del på andre sider

Synes det kommer veldig an både på barn, hvor mye foreldrene må involveres og økonomi.

Vesla mi på 6 er ikke med på noe. Ho er sliten da skolen er slutt. (Ho er med på kulturstafetter, men den går i SFO-tiden)

Dersom det kreves at foreldrene må følge opp med kjøring kan vi også si hva som er nok.

For mange er det jo også avhengig av om man har råd til alt. Det koster både med treningsavgifter og klær/utstyr.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215939-hvor-mange/#findComment-1589152
Del på andre sider

Ja det er tida som ikke alltid strekker til. Og all kjøring (ungene har tre forskjellige dager) Så begynner kamper, forestillinger og dugnader. Det er jammen med nok.

En av sønnene mine er veldig musikalsk og blitt en kløpper på gitar siden i høst. Han har lært det på skolen. fint det.

Ville bare høre pga mange av vennene til ungene driver med flere ting. Men de barna kan ta seg dit på egehånd, og det blir noe annet. Har ca en mil til aktivitet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215939-hvor-mange/#findComment-1589213
Del på andre sider

Syns det høres fornuftig ut, jeg. Jeg har bare ett barn, jente på 5 år. Hun ønsker veldig å begynne å danse, men vi ser hun er altfor sliten til å gjøre dette etter barnehagen. Men vi har tenkt å begynne å svømme alle 3 hver fredag.

Derimot er hun veldig glad i å spille piano, og da jeg er utdannet i musikk syns hun det er veldig stas når vi har "piano-time" hjemme.

Tror mange barn har for mange aktiviteter idag, jeg. Da jeg jobbet med 6-åringer husker jeg flere klaget over at de hadde for mye å gjøre og egentlig ikke ville gå på alle aktivitetene. Så i flere tilfelle var det foreldrene som pushet på, ikke barna.

men barn er jo også så forskjellige. Alder har jo mye å si, men jeg syns det er fornuftig å ikke ha alt for mange ulike aktiviteter.

men der har du meg ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215939-hvor-mange/#findComment-1589395
Del på andre sider

Annonse

Eldstemann er med på både skitrening og fotball/ball-spill. Han skal få være med på det ut skoleåret, men til neste år må han velge en av dem. Datra er med på dans, og kommer sikkert til å fortsette med det, og minstemann er for liten til noe som helst enda. Heldigvis... Når han begynner, blir det mye kjøring, gitt!

Vi bor 4 km oppoverbakke (rene Flåklypa!), og det bor ingen andre unger på samme vei... Men men. Får man unger, så får man ta det som følger med...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215939-hvor-mange/#findComment-1589524
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...