avidi Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Elevene på 2.trinn har denne uka hatt tema og lekser og kropp og fødsel. Her om dagen fikk de med seg et ark hjem der de skulle fylle ut fødselsdato, lengde og vekt ved fødsel samt klokkeslett for fødsel. Dette provoserte meg litt at skolen så ukritisk gir slike lekser, det er ikke alle som kjenner til disse opplysningene. På trinnet til sønnen min er de to som er adoptert.Begge barna er så privelegerte at de vet eksat når og hvor de er født så det kune vi finne ut ved å bla i tildelingspapirene. Men hva med de barna som ikke vet fødested og lengde og vekt ved fødsel, for dem vil det bli sårt tenker jeg. Sønnen min var heller ikke bekvem med denne leksa. Lager jeg storm i et vannglass hvis jeg tar dette opp med skolen og sier hva jeg mener om slike lekser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Mener å huske at dette har vært et tema her før også? For hvis dette er praksis ved flere skoler, burde en kanskje heller ta kontakt på et høyere nivå også. Jeg synes iallefall at du godt kan ta opp dette med skolen på en pen måte. Det handler jo bare om å gjøre dem oppmerksom på noe de kanskje ikke har tenkt på. Disse tingene står vel heller ikke i fødselsattesten, så en kan vel tenke seg at det også er noen barn fra mindre "ordnede" hjemmeforhold som kan få problemer... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1589391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma til toåring Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Ta det opp -i tilfelle lærerne ikke tenker så langt.De møter det en gang uansett, men jeg synes ikke det er riktig å utsette dem for det i klasserommet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1589396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
step Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Jeg synes absolutt at du kan ta opp dette med skolen ! Du går rett og slett foran og baner vei for langt flere enn de som er adoptert ! Noen er fosterbarn f.eks og tenk på våre kjære landsmenn fra den 3.verden som heller ikke vet nøyaktig når de er født. Husker f.eks at Ashan Aslam som er en kjent og fremtredende norskpakistaner og leder for Ressurssentret for pakistanske barn sa i avisen engang at han ikke visste hvor gammel han var og at det var helt vanlig der han kom fra. Så du gjør bare skolen oppmerksom på noe den etterhvert burde vite i vårt flerkulturelle Norge! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1589399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammaen til en på 9 Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Dette har vært tatt opp her før. Min sønn hadde dette som tema i høst. Vi satte oss ned og gikk gjennom papirer fra fødelandet hans. Dette var første gang vi har gjort akkurat det. Han fikk selv se hvor informasjonen stod og tok det på strak arm. Jeg tok ikke dette opp med skolen da jeg syntes det løste seg helt greit for han og oss. Det kommer jo mange situasjoner hvor barna våre er "annerledes" enn de som er født i Norge. Det er like greit å begynne forberedelsen nå i trygge omgivelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1589409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuppi Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hvis skolen skal ta hensyn til alt som folk for tiden er opptatt av så vet ikke jeg. Nå må det taes hensyn til kristne,muslimer,forskjellige sekter som ikke kan være med på ting,adopterte og alt sammen. Skal skolen ta hensyn til alle sånne ting så kan det ikke ordnes noe til jul,påske,lucia osv,barna kan ikke lære om sin opprinnelse,mor og farsdag osv. Jeg vil ha vanlig skole som det var før i tiden. Jeg går ikke med på at alt skal taes hensyn til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1589416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alle kan ta hensyn Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hvis skolen skal ta hensyn til alt som folk for tiden er opptatt av så vet ikke jeg. Nå må det taes hensyn til kristne,muslimer,forskjellige sekter som ikke kan være med på ting,adopterte og alt sammen. Skal skolen ta hensyn til alle sånne ting så kan det ikke ordnes noe til jul,påske,lucia osv,barna kan ikke lære om sin opprinnelse,mor og farsdag osv. Jeg vil ha vanlig skole som det var før i tiden. Jeg går ikke med på at alt skal taes hensyn til. Å ha problemstillingen i tankene når man gir elevene en oppgave, er jo langt fra det samme som at man ikke kan gi denne typen oppgave. At læreren kan formulere oppgaven slik at man ikke fremprovoserer vonde følelser, skader jo ingen. Jeg gikk på skolen for over 30 år siden, og når det i tegnetimene før farsdag og morsdag skulle tegnes kort, sa alltid læreren at man kunne "tegne et kort til noen man var glad i". Uten å si at man skulle lage morsdagkort etc. En jente i klassen hadde ikke mor i live, og en gutt i klassen bodde hos besteforeldrene. Så slike hensyn har heldigvis skolen alltid kunnet ta, hvis man bare gjør lærerne oppmerksomme på det. Jeg synes absolutt skolen kan få et tips om at det finnes en stor gruppe barn som ikke har fødselsopplysningene sine. I tillegg kan det være mange som bor hos en av foreldrene den uken oppgaven gis, og at slike opplysninger ligger hos den andre foreldren. Gir man et tips, feks på en månedsplan, om at slike oppgaver vil komme, kan mange løse dette på en bedre måte, eller forelså alternative løsninger for læreren, uten at eleven blir forlegen fordi han ikke kan lvere leksen på "riktig" måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1589439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xiao Tao :-D Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Har nettopp vært vikarlærer på en barneskole, og en lignende lekse sto faktisk i matteboka i forbindelse med at barna lærte om stjerner, stjernebilder, stjernetegn osv. Men jeg vet ikke om det har så mye for seg å ta opp slikt. Jeg synes mine barn kan få disse dataene selv om de ikke er like nøyaktige som andre barns data er. Om de ikke får dette i lekser så vil problemstillingen komme opp i en eller annen sammenheng alikevel. For at mitt barn ikke skal føle seg utenfor og tro at de ikke har noen fødselsvekt eller at vi ikke vet noen ting, så vil jeg når en slik oppgave en dag kommer, gi henne den informasjon som jeg har. Så har hun fakta å fylle inn hun også. I papirer og pass har vi en fødselsdato og en fødested. Det spiller jo ingen rolle for barna om vi da skriver provins eller by, landsby eller landet for den slags skyld. Hun selv ville sikkert være førnøyd med å skrive Kina eller provins som fødested. Hun vet jo godt hvor hun er født Jeg tror det viktige her er at de får være med på like vilkår der hvor de kan det, og ikke blir holdt utenfor. Hvorfor skulle ikke de ha en vekt og en lengde de også, selv om vi ikke vet det på millimeteren. Jeg ville fulgt rådene til en annen mamma, og satt de data jeg har inn i en vekstkurve og beregnet fødselsvekt og lengde. Nå har jeg vekt og lengde som kun er noen dager gamle, men for dem som ikke har det, kan det jo regne det ut. Man kan jo selvfølgelig ta det opp med læreren og gjøre ham/henne oppmerksom på situasjonen, men jeg tror alikevel at jeg vil passe på ikke å gjøre oppmerksom på dette med at barnet er adoptert i all for mange situasjoner. Der kan jo dukke opp viktigere situasjon, hvis dere skjønner hva jeg mer (håper ikke dette ble for rotete) hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1589453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjendine Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Har nettopp vært vikarlærer på en barneskole, og en lignende lekse sto faktisk i matteboka i forbindelse med at barna lærte om stjerner, stjernebilder, stjernetegn osv. Men jeg vet ikke om det har så mye for seg å ta opp slikt. Jeg synes mine barn kan få disse dataene selv om de ikke er like nøyaktige som andre barns data er. Om de ikke får dette i lekser så vil problemstillingen komme opp i en eller annen sammenheng alikevel. For at mitt barn ikke skal føle seg utenfor og tro at de ikke har noen fødselsvekt eller at vi ikke vet noen ting, så vil jeg når en slik oppgave en dag kommer, gi henne den informasjon som jeg har. Så har hun fakta å fylle inn hun også. I papirer og pass har vi en fødselsdato og en fødested. Det spiller jo ingen rolle for barna om vi da skriver provins eller by, landsby eller landet for den slags skyld. Hun selv ville sikkert være førnøyd med å skrive Kina eller provins som fødested. Hun vet jo godt hvor hun er født Jeg tror det viktige her er at de får være med på like vilkår der hvor de kan det, og ikke blir holdt utenfor. Hvorfor skulle ikke de ha en vekt og en lengde de også, selv om vi ikke vet det på millimeteren. Jeg ville fulgt rådene til en annen mamma, og satt de data jeg har inn i en vekstkurve og beregnet fødselsvekt og lengde. Nå har jeg vekt og lengde som kun er noen dager gamle, men for dem som ikke har det, kan det jo regne det ut. Man kan jo selvfølgelig ta det opp med læreren og gjøre ham/henne oppmerksom på situasjonen, men jeg tror alikevel at jeg vil passe på ikke å gjøre oppmerksom på dette med at barnet er adoptert i all for mange situasjoner. Der kan jo dukke opp viktigere situasjon, hvis dere skjønner hva jeg mer (håper ikke dette ble for rotete) hilsen Forstod veldig godt hva du mente og har akkurat de samme tankene som deg ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1589532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest adop-mor til to Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Desverre ser det ut til at vi må leve med at den offentlige skolen er beregnet på gjennomsnittseleven og ikke de som skiller seg ut på den ene eller andre måten. Mine to adoptivbarn har også diagnoser som gjør at de har særskilte behov. I den offentlige skolen ble det overhodet ikke tatt noen hensyn til disse, til tross for at barnet det gjalt faktisk hadde ekstra ressurser med seg. Vi måtte til privat skole for at det skulle bli tatt hensyn. Der bel det også tatt høyde for at barna var adoptert når skolen laget oppgaver, og det er ikke til å undres over at adoptivbarn faktisk er overrepresenterte i den skolen (montessori skole)......... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1589536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Egentlig skulle det vært forklart under adosjons prossessen at det vil komme slike lekser. Vi har vært igjennom det og like vanskelig var det for meg , men egentlig ikke for barna. Vi kunne blitt informert om hva som bør gjøres i slike situasjoner , vi tenker jo ikke så mye skole til å begynne med når vi venter å får tildelt barn. Å forandre skolens pensum er jo ikke så lett , adoptivbarn er tross alt i mindretall. men da vårt første adoptivbarn fikk besjed i første klasse om å ta med baby bilde då sendte vi med et bilde fra da vi fikk barnet ,, to år gammel. Å det var ingen som reagerte negativt på det. ei heller stillte spørsmål om det.Vekt er det ikke godt å vite , men en gjennomsnitts vekt er vel like greit å settte, og også en gjennomsnitt lengde. Men.. det er egentlig ikke noe å tenke så på. barna som er i klassen kan jo ikke lese å lærere å foreldre er jo oppmerksom på situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1589649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Q&K Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Jeg er helt enig med deg. Det er mye fokus på dete spesielt på småtrinnet. Jeg har ikke selv barn i skolealder, men jobber i skolen og prøver der jeg er å gi tilbakemelding på dette. Det meste er ren uvitenhet. En del lærere gjør dette helt automatisk, og fordi det kanskje står i en lærerveiledning. Men ja dette bør snakkes mer om i skolen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1589830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angela1365380318 Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Jeg kjenner en gutt som ikke vet når han er født en gang. Tror barnehjemet anntok hvor mange månder han var ved å se hvor stor han var. Alle må jo ha et fødselsdato i fødselsnummeret i norge, men det er jo lite sansynlig at han er født å akkurat den dagen. Sefølgelig feiret han bursdag som andre unger på den dagen. Når han gikk på barneskolen kom moren på besøk i klassen å fortalte at han var adobtert og om daobsjonsprosessen, viste bilder osv. Kjempespennendes! Det er over 10 år siden og jeg var så sjalu på min søster som gik i klassen hans og fikk høre historien. Det med bursdagen var jo bare kjempe magisk for oss da! Familien er ikke som den en gang var, og det vet alle. Vi er alle litt unormale, enten vi lever utenfor eller i en vanlig familie. (a4 familier er jo det som er sjeldent og sært nå) Kjenner til skoler og barnehage hvor barna ikke markerer morsdag og farsdag, for det er jo ikke ale som har begge deler. Synest det blir litt dumt om vi skal ta så mye hensyn at det ikke er noen morsomme oppgaver igjen på skolen. Vi kan ikke feire bursdag, ikke morsdag eller farsdag, ikke jul, påske, gå på bondegården (noen kan være allergiske) eller utfluker. Det er heldigvis sjelden samme barn blir berørt av flere av tingene over, er adoptert, mangler en foreldre, er muslimsk eller jødisk osv. I en klasse er det alltid noen som faller utenfor, men det varierer jo fra situvasjon til situvasjon hvem. Det er jo disse som er spennes for de andre i klassen, og slik man lærer om forskjeller og respekt for ulikheter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1590686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paloma Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Jeg kjenner en gutt som ikke vet når han er født en gang. Tror barnehjemet anntok hvor mange månder han var ved å se hvor stor han var. Alle må jo ha et fødselsdato i fødselsnummeret i norge, men det er jo lite sansynlig at han er født å akkurat den dagen. Sefølgelig feiret han bursdag som andre unger på den dagen. Når han gikk på barneskolen kom moren på besøk i klassen å fortalte at han var adobtert og om daobsjonsprosessen, viste bilder osv. Kjempespennendes! Det er over 10 år siden og jeg var så sjalu på min søster som gik i klassen hans og fikk høre historien. Det med bursdagen var jo bare kjempe magisk for oss da! Familien er ikke som den en gang var, og det vet alle. Vi er alle litt unormale, enten vi lever utenfor eller i en vanlig familie. (a4 familier er jo det som er sjeldent og sært nå) Kjenner til skoler og barnehage hvor barna ikke markerer morsdag og farsdag, for det er jo ikke ale som har begge deler. Synest det blir litt dumt om vi skal ta så mye hensyn at det ikke er noen morsomme oppgaver igjen på skolen. Vi kan ikke feire bursdag, ikke morsdag eller farsdag, ikke jul, påske, gå på bondegården (noen kan være allergiske) eller utfluker. Det er heldigvis sjelden samme barn blir berørt av flere av tingene over, er adoptert, mangler en foreldre, er muslimsk eller jødisk osv. I en klasse er det alltid noen som faller utenfor, men det varierer jo fra situvasjon til situvasjon hvem. Det er jo disse som er spennes for de andre i klassen, og slik man lærer om forskjeller og respekt for ulikheter. Veldig gode poenger der! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1590707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Jeg kjenner en gutt som ikke vet når han er født en gang. Tror barnehjemet anntok hvor mange månder han var ved å se hvor stor han var. Alle må jo ha et fødselsdato i fødselsnummeret i norge, men det er jo lite sansynlig at han er født å akkurat den dagen. Sefølgelig feiret han bursdag som andre unger på den dagen. Når han gikk på barneskolen kom moren på besøk i klassen å fortalte at han var adobtert og om daobsjonsprosessen, viste bilder osv. Kjempespennendes! Det er over 10 år siden og jeg var så sjalu på min søster som gik i klassen hans og fikk høre historien. Det med bursdagen var jo bare kjempe magisk for oss da! Familien er ikke som den en gang var, og det vet alle. Vi er alle litt unormale, enten vi lever utenfor eller i en vanlig familie. (a4 familier er jo det som er sjeldent og sært nå) Kjenner til skoler og barnehage hvor barna ikke markerer morsdag og farsdag, for det er jo ikke ale som har begge deler. Synest det blir litt dumt om vi skal ta så mye hensyn at det ikke er noen morsomme oppgaver igjen på skolen. Vi kan ikke feire bursdag, ikke morsdag eller farsdag, ikke jul, påske, gå på bondegården (noen kan være allergiske) eller utfluker. Det er heldigvis sjelden samme barn blir berørt av flere av tingene over, er adoptert, mangler en foreldre, er muslimsk eller jødisk osv. I en klasse er det alltid noen som faller utenfor, men det varierer jo fra situvasjon til situvasjon hvem. Det er jo disse som er spennes for de andre i klassen, og slik man lærer om forskjeller og respekt for ulikheter. Veldig mange gode poenger. Et fint innlegg, synes 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1591321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanchang Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Klokkeslett for fødsel, ja den er god. På spørsmål om dette hjemme, så sa jeg at ho sannsynligvis er født på morraskvisten, sånn i 5-tia, for det er ganske vanlig. veldig mange barn blir født da,men hun vet jo at vi ikke kan vite. Skolen er dessverre "gammeldags" på mange måter. Da jeg jobba nært lærerutdaninga, så sa de som underviste der at de hadde gått bort fra dette å lære matematikkstudentene å veie og måle elevene for å lære dem om kilo og centimeter. Men jeg ser jo at grunnskolen her fortsatt kjører på sånt, hvor kjekt er det for den minste gutten i klassen (mindre enn alle jentene og), den største i klassen er jente, rager et hode over guttene, og ei veide over 40 kilo mamma! Veldig kjekt for de ungene som ikke er innenfor normalen ja. Fatter faktisk ikke at (rimelig) unge lærere driver på med dette - fokusere på den enkelte elevs høyde og vekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215960-noen-tanker-rundt-lekser/#findComment-1592061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.