Gå til innhold

Steinerskolen vs. Montessori

Anbefalte innlegg

Gjest snart skolebarn

Jeg vet ikke om dette er rette stedet å legge spørsmålet, men jeg forsøker:

Er det noen her som har erfaringe med å ha barna i Steinerskolen eller Montessori-skolen?

Jeg skulle gjerne vite mer om eventuelle forskjeller og likheter. I utgangspunktet tenker jeg at begge skolene er bra skoler (avhengig av den enkelte skole og lærer også selvsagt).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216002-steinerskolen-vs-montessori/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest surreal

Jeg syns du bør ta en telefon til de respektive skolene og få litt informasjon.

Du kan også be om brosjyrer og tips om hvor du kan finne info for å sette deg inn i "ideologien" bak pedagogikkretningene. Du finner forresten helt sikkert mye om dette på nettet.

Lykke til med valget!

Gjest hva venter oss?

Du har sikkert allerede sett på disse sidene?

http://www.steinerskolen.no/

http://www.montessori.no/

Det er forskjeller på filosofiene etc. Men ta en titt her - og se hva du synes passer deg/dere og ditt barn best. Jeg synes ikke minst at avstanden fra hjemmet må være viktig på travle morgener og ved sykt barn osv. Hvis dere ikke er morgenfugler og har kupevarmer og garasje og slikt, mener jeg. Avstanden til skolen dersom barnet må kjøres, kan være en ekstra utfordring om morgenen 5 dager hver uke...i tillegg til oppfølging på kveldstid. Hva kamerater og venninner til barnet gjør på ettermiddagen, skolen de går på og lignende, bør du også tenke gjennom. Naboens gutt leker med sine jevnaldrende, men går på skolen på andre siden av byen (Steiner) - han hadde neppe hatt disse vennene om de ikke hadde kjent hverandre fra barnehagen?

Vær obs på at begge skolene visstnok baserer seg på meget stort foreldreengasjement! (sammenlignet med vanlig skole)

Gjest montessori-mamma

Steiner er basert på en fullstendig livsfilosofi, som omhandler alle deler av livet, inkludert religion, mens montessori er en pedagogisk metode som er livssynsnøytral.

Mine barn går på montessori og vi er svært fornøyde med det!

Steiner er basert på en fullstendig livsfilosofi, som omhandler alle deler av livet, inkludert religion, mens montessori er en pedagogisk metode som er livssynsnøytral.

Mine barn går på montessori og vi er svært fornøyde med det!

Hei,

Kan jeg spørre deg om en ting? Mine barn går i en Montessori barnehage når de er på ferie i utlandet (vi har lange ferier). Første gang var sønnen min 2,5. I denne barnehagen tillot de ikke tilvenningstid, jeg skulle bare levere ungen i klasserommet, si hadet og gå. Jeg protesterte heftig.... men hun sverget at dette var en vesentlig del av det pedagogiske opplettet hennes. Dette har jeg alltid mistrodd... kan du opplyse meg?

Gjest labolina

Hei,

Kan jeg spørre deg om en ting? Mine barn går i en Montessori barnehage når de er på ferie i utlandet (vi har lange ferier). Første gang var sønnen min 2,5. I denne barnehagen tillot de ikke tilvenningstid, jeg skulle bare levere ungen i klasserommet, si hadet og gå. Jeg protesterte heftig.... men hun sverget at dette var en vesentlig del av det pedagogiske opplettet hennes. Dette har jeg alltid mistrodd... kan du opplyse meg?

Tror dette er forskjellig fra land til land, kultur til kultur, og barnehage til barnehage. Det er ikke slik i Montessoribarnehagen i vår kommune.

Annonse

Gjest montessori-mamma

Hei,

Det har jeg aldri hørt om her! Det er både montessoribarnehage og skole, ikke langt fra hverandre. De som har behov for tilvenning får det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...