Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et stort problem med min 4 årige sønn. Han hører aldri på oss vi må si ting til ham om og om igjen f.eks. kom nå må du pusse tennene eller kom nå skal vi ta på klær det er ofte at vi bruker en halv time på dette og kanskje mer og ingenting skjer til slutt så må vi true ham med noe eller tålmodigheten tar slutt og vi blir sinte. Dette har blitt så slittsomt at det eneste vi gjør nå tildags er å kjefte nesten hele tiden. jeg har mange andre ting som jeg lurer på men jeg tar dette først fordi jeg føler at det er det viktigste akkurat nå. Vi trenger desperat hjelp og råd med dette! hvordan skal vi få ham til å høre på oss? Han er bare 4 år men har er like smart som en 6 åring.

Mvh

HKM

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216104-4-%C3%A5ring-som-ikke-vil-h%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

...den evige natteravn...

Det første dere må gjøre er å tenke nytt.

Å true, bruke munn og bli sint kommer det ALDRI noe godt ut av.

All erfaring tilsier at det er mye lettere å snu et barn med det gode.

Si feks. at hvis du blir med på badet nå så synger vi en sang ekstra i kveld fordi du er så flink til å høre.

Ved alle de situasjonene du ønsker å oppnå en annen atferd så gi en form for belønning og gjør barnet oppmerksom på dette i forkant.

Det er da viktig å gi noe som barnet setter pris på og som er gjennomførbart for dere voksne.

En annen måte dere kan påvirke barnet positivt på er å bruke et skjema med klistremerker/kryss.

Skriv feks. opp 5 ting dere ønsker barnet skal bedre seg på og gi et klistremerke/kryss for hver gang barne klarer dette.

I forkant har dere avtalt hvor mange klistremerker/kryss barnet må ha for å oppnå den belønningen dere har avtale om.

Vil på det sterkeste anbefale dere å prøve dette, men vet selv hvor vanskelig det kan være å snu sitt eget reaksjonsmønster.

Lykke til med en ny måte å håndtere uønsket atferd på.

Gjest sparvie

Det første dere må gjøre er å tenke nytt.

Å true, bruke munn og bli sint kommer det ALDRI noe godt ut av.

All erfaring tilsier at det er mye lettere å snu et barn med det gode.

Si feks. at hvis du blir med på badet nå så synger vi en sang ekstra i kveld fordi du er så flink til å høre.

Ved alle de situasjonene du ønsker å oppnå en annen atferd så gi en form for belønning og gjør barnet oppmerksom på dette i forkant.

Det er da viktig å gi noe som barnet setter pris på og som er gjennomførbart for dere voksne.

En annen måte dere kan påvirke barnet positivt på er å bruke et skjema med klistremerker/kryss.

Skriv feks. opp 5 ting dere ønsker barnet skal bedre seg på og gi et klistremerke/kryss for hver gang barne klarer dette.

I forkant har dere avtalt hvor mange klistremerker/kryss barnet må ha for å oppnå den belønningen dere har avtale om.

Vil på det sterkeste anbefale dere å prøve dette, men vet selv hvor vanskelig det kan være å snu sitt eget reaksjonsmønster.

Lykke til med en ny måte å håndtere uønsket atferd på.

Må bare hive meg på her: Ikke kjeft, ikke kjeft, ikke kjeft - det er gal metode og fører bare til at du lærer barnet ditt å kjefte, for ikke å snakke om hvor utrivelig stemning det blir.

...den evige natteravn...

Må bare hive meg på her: Ikke kjeft, ikke kjeft, ikke kjeft - det er gal metode og fører bare til at du lærer barnet ditt å kjefte, for ikke å snakke om hvor utrivelig stemning det blir.

Denne kom vel litt feil?

Ikke noe uvanlig for fireåringer. De har så mye annet de skal gjøre, de er jo hele tiden på verdensoppdagelser. Man må som Olsenbanden "ha en plan" og hele tiden si i fra litt i forkant om hva som snart skal skje, og kanskje dramatisere litt : "skal vi se om tannbørsten din er blitt stjålet, Olsenbanden har kanskje vært der"

Belønninger er også viktig, men ikke hele tiden. Ros er aller viktigst, tror jeg.

• 1 måned senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...