Gå til innhold

Hvorfor er lengde og vekt så viktig?

Anbefalte innlegg

Gjest Stakkars Sverre Magnus

Jeg har alltid lurt på hvorfor når noen får barn blir det alltid oppgitt lenge og vekt på babyen? Kjønn skjønner jeg jo, det er jo relevant, har vi fått en kvinnelig eller mannlig arving til tronen, skal vi kjøpe rosa eller blått til familien/ vennene som nettopp fikk osv.

Det er for meg helt absurd å se stolte foreldre og besteforeldre som på rams kan alle barnas fødselsvekt og lengde? For spiller det noen rolle? Ville de vært stoltere om barnet var litt lengre eller lettere? Overhodet ikke. Jeg forstår at legen tar mål og skriver det ned, det er jo greit å ha slike medisinske opplysninger, men allmenheten, veninner, fettre og kusniner trenger ikke vite det.

Når bekjente av meg får barn er det jeg lurer på om det gikk bra, har mor og barn det bra, kjønn og kansje navn? Det er jo dette som er relevant for meg når jeg skal forholde meg til familien og den lille.

Jeg var rundt 4000gr da jeg ble født (kan ikke min egen fødselsvekt engang) og har alltid fått høre "ja men du var jo så stor da du ble født" Jeg kan absolutt stå for den vekten jeg har i dag som voksen, men jeg kunne ikke noe for at jeg var en stor baby da jeg var 8 år. Det var alltid sagt i en negativ tone, søsteren min var liten da hun ble født, det var mye bedre gitt.

Jeg synest synd på Sverre Magnus får faren i en presse konferanse sier "litt større en normalt" han var jo ikke unormalt stor. Ikke missforstå meg, jeg liker Haakon svært godt ellers, han er absolutt et forbilde.Håper ikke Sverre Magnus blir ertet av venner og familie pga hans fødselsvekt, eller ingen andre, store eller små.

Men hvorfor en folk så opptatt av lengde og vekt når noen får barn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216117-hvorfor-er-lengde-og-vekt-s%C3%A5-viktig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle detaljer er "viktige" når man har fått en liten baby. Jeg spør når andre får baby og de spør meg - har inntrykk av at det er gjensidig glede for begge parter å dele slik informasjon. På samme måte som jeg og pappen til babyen kan diskutere innholdet i bleien i detaljer.

Men sånn alt i alt er det vel ikke viktig, bare endel av det sosiale. Jeg synes det høres litt underlig ut at du reagerer på det. Har du hatt komplekser pga vekt eller noe? Jeg spør ikke for at jeg reagerer negativt på innlegget ditt. Har bare ikke hørt om at noen reagerer negativt på slik før. Men har hørt om de som mener at det om man ammer barnet eller ei er en privatsak - at de misliker spørsmålet.

Gjest ekstra trygt

Også har jeg på følelsen at det er liksom mest stas å ha den største og den tyngste babyen. Hvertfall sånn etterhvert.

Det gir ihvertfall en slags trygghet, å vite at barnet legger godt på seg / får det hun trenger gjennom melken.

Førstemann var lett det første halve året, andremann var tyngre. Mengde morsmelk osv er så vanskelig å måle så lenge de spiser kun fra brystet, så en baby som legger godt på seg gir mor en ekstra trygghet.

Jeg tror du overreagerer her, jeg.

Å spørre om vekt, lengde og hodeomkrets - samt hvem barnet ligner, hvilket navn foreldrene har tenkt på og hvor lang fødselen var - handler om konversasjon, oppriktig interesse og glede på de nybakte foreldrenes vegne.

Tror du har vært litt uheldig med familien din, slik de kjører på med dette med vekt.

I min familie/omgangskrets er ikke fødselsvekt noe vi snakker om etter at barna er født i særlig grad - når alle er informert.

Personlig husker jeg ikke ungenes vekt på grammet heller.

Også har jeg på følelsen at det er liksom mest stas å ha den største og den tyngste babyen. Hvertfall sånn etterhvert.

Sånn var jeg med min første, som var god og tykk. Jeg satt i barselgruppa og tittet rundt meg, og tenkte stakkars babyer, de kan jo bare ikke få nok mat.

Så kom nummer to, tynn og spinkel. Jeg satt nok en gang i barselgruppe, og tenkte stakkars babyer, de blir jo helt overforet.

Som den myrsnipa jeg er ;-)

Annonse

Sånn var jeg med min første, som var god og tykk. Jeg satt i barselgruppa og tittet rundt meg, og tenkte stakkars babyer, de kan jo bare ikke få nok mat.

Så kom nummer to, tynn og spinkel. Jeg satt nok en gang i barselgruppe, og tenkte stakkars babyer, de blir jo helt overforet.

Som den myrsnipa jeg er ;-)

He he ;-) Herlig ærlig :o)

Min opplevelse er følgende:

En nyfødt baby er en helt ny og ukjent person som man ikke vet så veldig mye om enda. Men det man vet, ti fingre, ti tær og for øvrig det ekstrautstyret som pleier å følge med, blir desto viktigere å formidle.

Klokkeslett for fødselen, lengde, vekt, hodeomkrets osv. blir viktige først og fremst fordi de tilhører denne nye fantastiske personen. Ikke pga den nummeriske størrelsen. For de som har født selv, gjør man seg kanskje visse tanker om hvordan fødselen har vært. :-)

For meg er beskrivelse av vitale mål, bare en del av beskrivelsen av det perfekte. Det blir så riktig at akkurat denne babyen var så lang og tung osv. (Ved for f.eks. tidlig fødsel blir selvsagt saken noe helt annet.) Det handler om å huske mest mulig fra starten.

Når man går rundt å husker og snakker om uviktigheter om en person på denne måten, uttrykker man egentlig bare hvor viktig dette lille mennesket er.

mvh

En nyfødt baby er en helt ny og ukjent person som man ikke vet så veldig mye om enda. Men det man vet, ti fingre, ti tær og for øvrig det ekstrautstyret som pleier å følge med, blir desto viktigere å formidle.

Klokkeslett for fødselen, lengde, vekt, hodeomkrets osv. blir viktige først og fremst fordi de tilhører denne nye fantastiske personen. Ikke pga den nummeriske størrelsen. For de som har født selv, gjør man seg kanskje visse tanker om hvordan fødselen har vært. :-)

For meg er beskrivelse av vitale mål, bare en del av beskrivelsen av det perfekte. Det blir så riktig at akkurat denne babyen var så lang og tung osv. (Ved for f.eks. tidlig fødsel blir selvsagt saken noe helt annet.) Det handler om å huske mest mulig fra starten.

Når man går rundt å husker og snakker om uviktigheter om en person på denne måten, uttrykker man egentlig bare hvor viktig dette lille mennesket er.

mvh

*imponert*

Du klarer alltid å sette ord på det jeg ikke fikser å forklare du :-)

I mitt tilfelle er størrelsen ved mitt andre barns fødsel viktig rett og slett fordi det var med på å gjøre det til en fødsel der det kunne gått riktig galt.

Men om det er så viktig nå i etterkant kan man jo lure på, men det er i alle fall grunnen til at jeg hukser tallene også. Dessuten er jo "alle andre" opptatt av å nevne hvor stor han var!

mvh

Tiltredes!

Vekt på rundt 4.000 g er helt normal fødselsvekt på nyfødte, hverken Sverre Magnus eller du kan sies å være utenfor normalen på det. Haakon var litt upresis i ordvalget sitt, han mente nok "litt større enn gjennomsnittet", som er rundt 3.500 g ? Jeg var også 4 kg,men har aldri hørt at jeg var stor baby.

På meg som selv har veldig lette, vevre barn, så virker det mer "stas" å ha store babyer. "Alle" har større og tyngre barn enn meg, og av og til skulle jeg gjerne hatt den tryggheten det gir at barna legger godt på seg, at de spiser nok.

Men høyde/vekt mål kan bli en slags konkurranse om å ha mest mulig perfekte barn, sånn sett skjønner jeg hva du mener i innlegget ditt.

Når barnet er nyfødt så vet man jo ikke så mer om det enn kjønn, vekt og lengde. Etterhvert vet man om det har mye vondt i magen, sliter med å få i seg mat, har problemer med avføring osv, og etterhvert som barnet vokser til vet man mer om personlighet osv.

Skal man ha noe som helst å fortselle om et nyfødt barn, bør vel lengde og vekt være med. Dessuten er dette relevante opplsyninger som veldig mange kan forholde seg til.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...