Gå til innhold

Har fått brystbetennelse?


vibs

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg våknet i morges ved at jeg frøs noe helt forferdelig, og målte etter hvert 38 i feber. Føles som en skikkelig influensa. I tillegg har jeg smerter i det høyre brystet, og er rødflammete på det punktet jeg kan kjenne noen kuler/hevelse. Har i hele dag prøvd å amme hyppig fra det vonde brystet, og prøvd å pumpe i tillegg slik at brystet blir helt tømt. Men, sent på kvelden, verker det ennå, og hevelsen er like stor og vond.

Er det noe mer jeg får gjort selv, eller er det bare å fortsette i samme tralt??

Går det greit å ta paracet mot febereb og hodesmertene??

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære vibs. Ja , du kan ta paracet. Fortsett å amme minst hver annen time og ikke la det gå mer enn 3 timer på natten. Masser i retning av brystknoppen mens du pumper eller når barnet suger.Legg gjerne på en varm klut først.Har du ingen sprekker eller sår på brystknoppen er sansynligheten for at dette er en tett melkegang, stor. Prøv også forskjellige ammestillinger.Det kan ta litt tid før det løsner. Blir kulen mindre og feberen går ned, kan det fortsatt ta noen dager før det er helt borte. Blir du akutt dårlig eller ikke merker noen bedring til i morgen, så kontakt lege. Vil han gi medikamentell behandling så be om at det skal taes en melkeprøve som sendes til dyrkning. Da er du sikker på at du har fått den riktige medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vibs. Ja , du kan ta paracet. Fortsett å amme minst hver annen time og ikke la det gå mer enn 3 timer på natten. Masser i retning av brystknoppen mens du pumper eller når barnet suger.Legg gjerne på en varm klut først.Har du ingen sprekker eller sår på brystknoppen er sansynligheten for at dette er en tett melkegang, stor. Prøv også forskjellige ammestillinger.Det kan ta litt tid før det løsner. Blir kulen mindre og feberen går ned, kan det fortsatt ta noen dager før det er helt borte. Blir du akutt dårlig eller ikke merker noen bedring til i morgen, så kontakt lege. Vil han gi medikamentell behandling så be om at det skal taes en melkeprøve som sendes til dyrkning. Da er du sikker på at du har fått den riktige medisinen.

Hei!

Synes det er viktig å få med at selv om man skal amme ofte så bør man ikke å amme/pumpe så mye at man tømmer brystet. Da øker bare produksjonen og det kan bli enda vondere. Jeg synes det er bedre å bare amme såpass mye at det letter på trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisseli

Hei!

Synes det er viktig å få med at selv om man skal amme ofte så bør man ikke å amme/pumpe så mye at man tømmer brystet. Da øker bare produksjonen og det kan bli enda vondere. Jeg synes det er bedre å bare amme såpass mye at det letter på trykket.

Stakkar deg!Hadde det samme som du då veslegut var 2 veker, og det er inst inni h#¤*#"* vondt!! Helsesøster råda meg til å ta ein varm dusj og massere brystene med dusjstrålen for å løyse opp og få melka ut. Dette hjalp godt for meg. Du kan òg få ein nasespray som driv ut melka. Eg fekk beskjed om at så lenge det ikkje gjekk meir enn to - tre timar mellom ammeøktene, skulle eg ikkje pumpe meg. På meg varte det i ca. 1 døgn, og så var eg frisk att. Det er svært viktig at du held deg varm og god. Særleg på nevar, føter og bryst.

God betring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Hei!

Synes det er viktig å få med at selv om man skal amme ofte så bør man ikke å amme/pumpe så mye at man tømmer brystet. Da øker bare produksjonen og det kan bli enda vondere. Jeg synes det er bedre å bare amme såpass mye at det letter på trykket.

kjære alice.

Ja,det er riktig at hyppig amming og tømming av brystene kan føre til økt melkeproduksjon. Ved tette melkeganger eller brystbetennelse må man likevell tømme brystet så godt det lar seg gjøret. Det problemet som er mest preserende må løses først. Kulene må bort og da må brystet tømmes. Fører tømming til økt melkeproduksjon er det et problem man må løse etter kulene eller betennelsen er borte, med gradvis nedtrapping av melkeproduksjonen. Det du skrev i ditt innlegg er noe jeg ofte møter på, derfor ville jeg kommentere det, da det kan føre til at problemet med tette melkeganger ikke løser seg eller blir verret. En må alltid vurdere hviket problem som er viktig å løse først, deretter håndtere de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...