Gå til innhold

lite melk allerede(3uker)?


annekit

Anbefalte innlegg

Fikk en gutt 20. feb. og ammingen gikk som en lek. Har hatt mye melk med dertil melkespreng. Av div årsaker ble jeg litt for sliten en dag og plutselig var melka "borte". Dvs, mengden er betydelig redusert. Har i flere dager nå slappet godt av uten at det har hjulpet i det hele tatt. Innimellom suger han så ofte som hver halvtime rett og slett fordi han er sulten. I kveld var han direkte misfornøyd rett etter måltidet, så jeg forsøkte å gi ham tillegg. Da drakk han over 60 ml rett ned. Hadde aldri tenkt på at ammingen kunne bli noe problem for meg, det gikk suverent med førstemann og også i begynnelsen denne gangen. Jeg har tenkt å la ham fortsette å suge til hvert måltid, så får han evt. få litt på flaske etterpå. Hva kan dette komme av og hvordan er det mulig å rette på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære annekit. Hva er årsaken til at du sier at melken ble borte? Ble brystene mykere? En tid etter fødselen er det normalt at de blir mykere og ikke føles så sprengte når du kjenner på dem. Det er også normalt å ha økedager for gutten din. Du sier at du hadde mye melk i begynnelsen. Om melkeproduksjonen din virkelig har gått radikalt ned, så vært opptimist om at dette snart snur. Når du først har kommet godt i gang, er min erfaring at dett mye lettere å øke den igjen, enn om du helt fra begynnelsen har hatt lite eller dårlig produksjon. Stress kan føre til nedsatt produksjon. Har du hatt mye besøk eller en travel hverdag ? Ammer du om natten? Hvor ofte har du ammet den siste uken? Prøv å legg en plan med mannen din for hvordan du fullt og helt kan vie deg til ammingen noen dager. Den beste øke metoden er å la barnet suge når han vil. Hva med å bruke helgen på dette? Begynner du med tillegg så blir det ofte mere og mer.De fleste barn vil ta noe fra en flaske om du tilbyr dem det selv om de egentlig ikke er sultne. Suger han effektivt eller ligger han bare med brystet i munnen det meste av tiden. Masser brystet mens han dier slik at han får ut maksimalt med melk.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...