Gå til innhold

Å komme tidsnok på skolen

Anbefalte innlegg

Gjest for sein i dag

Vår sønn som blir 7 år om noen dager, kommer i dag for seint på skolen.

Både mamma og pappa er noe frustrert hver morgen, fordi:

1. han vil ikke stå opp, og vi bruker av og til laaang tid på å få ham opp (han legger seg ca. 20.00 hver kveld og leser til 20.30)

2. han trekker ut tiden på det meste, noe av vrangvilje og noe pga distre natur. Å spise frokost tar det meste av tiden(han klarer kunsten å "leke" seg med maten med at han leker at f.eks den ene brødskiva er supermann etc), men å pusse tenner kan også være langtekkelig da han finner på mye annet før, under og etter tannpuss.

Så i dag, mens jeg stresset rundt oppdager jeg at han gjør alt annet enn det han skal gjøre, og i og med at vi har flere barn, kan jeg ikke fotfølge ham på alt.

Dessuten ligger egentlig alt tilrette for ham, så det er bare tannpuss og starten på ytterpåkledningen som han må gjøre helt alene.

Jeg har snakket alvorlig,hjulpet, kjeftet og truet.........men det går inn det ene øret og ut det andre.

og når han gikk på skolen i dag lurte han på om han fikk kjeft nå. Jeg svarte at det visste jeg ikke, men at han måtte finne årsaken til at han ble for sein i dag, og fortelle dette hvis læreren spurte ham.

Hva ville dere ha gjort for å få ham til å forstå at han må gjøre det han skal på morgenen og ikke mye annet tulleball?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216289-%C3%A5-komme-tidsnok-p%C3%A5-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir mye tullball her også. Men etter en forsentkomming (pinlig for ham) skjønte han at jeg ikke snakker tull når jeg sier han må skynde seg.

Vi lar være å skru på TV-en for da blir han sittende og stirre på skjermen i stedet for å kle på seg.

Jeg merker at det er lettere for ham å disponere tiden om jeg f.eks bruker kjøkkenklokka. Stiller den inn f.eks på fem minutter når han skal pusse tenner. Bruker ikke den hver dag altså, bare når jeg merker at det går ekstra trått å få gjort ferdig ting.

Jeg hadde samme problemet med jentene i høst, jeg var så sint og dritt lei etterhvert.

For noen uker siden toppet det seg for meg, så jeg holdt de hjemme en fredag de ikke rakk bussen. Jeg ga rett og slett blaffen, dro fram støvsugeren og begynte med mitt.

Skal si det var to som var lange i maska :-)

De fikk beskjed om at jeg ikke aktet å skrive melding, dette fikk de forklare selv på mandag.

Søndag kveld ringte jeg lærer uten at jentene visste noe og gjorde avtale om at de skulle ta fatt jentene.

De var veldig flaue da de skulle forklare seg for frøken :-)

Dette har hjulpet veldig, de er raske om morran.

Hilsen

Mine to (5 og 7 år) vil gjerne leke om morran og jeg har vært så dum å gi dem 5-10 min ekstra å leke på, uten at det hjelper det spøtt. De er ikke raskere med spising og påkledning av den grunn.

I dag sprakk jeg og ga klar beskjed om at i morra må de begynne å ordne seg minst 5 tidligere og dermed blir det mindre tid til lek før vi må avgårde og det bare på grunn av at de ikke kommer når jeg sier de skal komme og kle seg.

Så får vi se da... Men jeg tviler på at det hjelper.

Gi ungene ansvar og de blir ansvarsfulle.

Her i huset vekkes ungene, men så har de selv ansvaret for resten. De har aldri noe problem med å komme seg til skolen i rett tid enten de går eller tar bussen(vi bor slik at de har krav på buss, men de liker godt å gå).

De første par årene med skolebarn da vi "dillet og dallet" og "hjalp" de eldste om morgenen opplevde vi også at de trakk tida ut til siste sekund stadig vekk og det ble kjefting og stress.

Annonse

Jeg hadde samme problemet med jentene i høst, jeg var så sint og dritt lei etterhvert.

For noen uker siden toppet det seg for meg, så jeg holdt de hjemme en fredag de ikke rakk bussen. Jeg ga rett og slett blaffen, dro fram støvsugeren og begynte med mitt.

De fikk beskjed om at jeg ikke aktet å skrive melding, dette fikk de forklare selv på mandag.

Søndag kveld ringte jeg lærer uten at jentene visste noe og gjorde avtale om at de skulle ta fatt jentene.

Hilsen

Kjempetøft gjort. ;o)

En ting er at de ikke får sitte å spise i det uendelige. Jeg gav tidligere klar beskjed om at da klokka var 07:45 var frokosten slutt. Da hadde ho ca. 20 minutter å spise på. Så om ho da ikke var ferdig fikk ho ikke mer.

Dette hjalp litt. (Og så tok ho mandlene, og da var problemet borte)

Det går kanskje an å ta det opp med læreren også, og få han/hun til å fortelle om hvor viktig det er å komme tidsnok?

Konkurranser kan også hjelpe. "Nå skal vi se hvor raskt du kan kle på deg i dag".

Gjest hos broren min

Vi har ikke så store barn enda, men broren min definerer all somling og uønsket oppførsel om morgenen som tretthet, og sender barna i seng en halv eller en time tildigere enn vanlig hvis morgenene har vært vanskelige. Det virker preventivt der ihvertfall, de vet at lesestund og barnetv etc forvinner kommende kveld hvis de er helt umulige.

De maser og kjefter minimalt, og gir barna selv ansvaret for å komme seg avgårde. Fungerer der, stort sett går ting greit og det er hyggelig der om morgenen.

Hilsen

*hehe* Barna her har fått beskjed om at de må gå om de ikke rekker bussen pga sommel. Det har de ikke risikert å prøve ennå.

Gjest mener jeg

Han er fortsatt liten i mine øyne, så jeg mener at det er dere som foreldre som må pushe på her.

På morgenen må de fleste følge en "stram linje", og den linjen er det mor/far som må legge opp til.

Så her bør mor/far stå opp tidligere å starte dagen slik at dere er sikre på at han rekker skolen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...