Gå til innhold

Morgenrutiner med tre barn

Anbefalte innlegg

Jamen..... Hun på 4,5 vil aldri ha det jeg foreslår, uansett, bare fordi JEG foreslår det. Så dermed må hun bruke masse tid på å finne noe selv....

Da blir det sånn at hun kan velge hvis det gjøres kvelden før og fortsatt er greit om morgenen, ellers ikke.

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• waxo

5

• ....AV

5

• Lillemus

4

• kaffepiken

3

Mest aktive i denne tråden

Da får dere stå opp litt over 6 begge to og holde hverandre med selskap :-)

Hilsen

Huff. Ja. Du sier noe. Vi får vel det da....

Jeg har heldigvis fri tirsdag og onsdag. så da er det bare å få ut elsdtemann til ti over åtte. Må vel kunne klare å stå opp litt over seks tre dager i uka, hvis morgenstunden blir noe bedre enn den er nå!

Gjest KariKruskakli

Det er stor aldersforskjell mellom våre 3 barn. 15-åringen og 12 åringen smører matpakke selv. Må bare passe på at 12-åringen husker å putte den i sekken.

Jeg har endret arbeidtiden min og begynner ikke før kl. 10.

Nå for tiden er mannen min ute av huset før noen av oss har stått opp.

Jeg legger frem klær både til meg og minstemor kvelden før. Passer på at veske, lommebok og alt jeg trenger er funnet frem, slik at jeg slipper å løpe rundt å lete etter ting om morgenen.

Dette var noe jeg måtte lære meg etter noen kaotiske morgener. Nå glir det veldig fint.

Jeg ordner meg først, smører matpakke. Minstemor får i mellomtiden ei brødskive i hånden mens hun ser på tv. Når jeg er ferdig ordner jeg henne.

For meg funker det å stå opp 06.00, dusje, pusse tenner og sminke meg, henge opp en klesvask, finne fram det som skal være med i barnehagen, smøre matpakker FØR unga vekkes. Klær legges stort sett fram kvelden før.

Dersom unga våkner før jeg rekker å vekke dem, smøres matpakkene mens de spiser frokost.

Hvis Snorkfrøken sover lenge, lar jeg henne bare sove, og smører en ekstra skive og finner en frukt ekstra til frokost i barnehagen. Dermed er det bare å kle på henne og pusse tenner, så kan vi dra.

Vi er ute av døra innen 7.45, jeg pleier å rekke banen kl 08.05 hvis jeg tar bilen. En bare seinere ellers er helt greit. :)

Annonse

Mine er litt eldre enn dine, men sånn gjør vi det her iallefall:

Alle sekker pakkes klare kvelden før

Under vedovnen ligger luer og votter til alle klare og varme :-)

Klær legges klare på badet før ungene er i seng, er de uenige i hva jeg finner må de finne noe selv med en gang.

Jeg smører matpakker 19.30, både til frokost og skole/barnehagemat.

VIKTIG: Huset er strøkent når mor tusler i seng, da har vi mindre sjanse for å miste oversikten om morran.

Mor står opp kl 06.10-15.

Tar en nikotinpinne og et par kaffekopper.

06.30- Eldstejenta ropes til badet, der kan hun være i 15 minutter. Er hun ikke ferdig til da må hun ordne resten på kjøkkenet.

06.45- Mellomstejenta ropes til badet. Hun kan være der til 07.00.

07.00 setter jentene seg til bords og lillebror og jeg går på badet.

07.15- Aller pusser tenner, kler på yttertøy og går i bilen 07.30.

07.45 er alle levert til buss og barnehage og jeg kan begynne å jobbe :-)

Det har vært en sant lite helvete i høst, men nå er ikke rutinene til å ta feil av. Selv om de ikke ser på klokka skjønner de av rutinene hva som er neste skritt på veien.

Hilsen

Jeg har vekkeklokka på 06.15. Jeg står opp og går i dusjen. Dersom noen av ungene våkner, så vaskes de/vasker seg selv, og får på seg klær.

Så smører jeg matpakker, og setter frem en skive til de to eldste. Minsten spiser frokost i barnehagen. Dersom ungene ikke våkner av seg selv vekker jeg dem etter at jeg har smurt matpakker. Pappan har vekkeklokka på 06.45.

Jeg er ute av døra 07.25 med minsten. Pappan kjører de to eldste til skolen (de går begge i første klasse).

Fungerer bra faktisk. Jeg har også fleksitid, men prøver å være på jobb til 08.00 hver dag, og klarer det så og si alltid.

Gjest Elextra

Timer på frokosten kan vi prøve. Også på tannpuss!

Niste dagen før høres stusslig ut...

Tøyet klart dagen før må vi skjerpe oss på.

Vi lager alltid niste dagen før. Å smøre 9 brødskiver tar tid! Og setter du den i lukket matboks i kjøleskapet er den ikke så verst dagen etter.

Ja, kanskje vi skal prøve med kvart på syv. Synes bare de skal få så mye søvn som mulig... Og de sovner nesten aldri før halv ni, selv om de kan være i seng klokka åtte av og til.

De to eldste våre får lesing fram til kl 8 på kvelden, og da må de være i seng. Dvs, legger de seg kl halv åtte, blir det en halv time lesing. Kanskje en ide til deg for å få de tidligere i seng hvis du syns at de er trøtte på morgenen?

Gjest Elextra

Ja, kanskje vi skal prøve med kvart på syv. Synes bare de skal få så mye søvn som mulig... Og de sovner nesten aldri før halv ni, selv om de kan være i seng klokka åtte av og til.

Hvorfor ikke legge dem litt før, da? Gutten min på fire og et halvt legger seg halv åtte, står opp ca. 7, og den søvnen trenger han. Men søvnbehovet varierer, selvfølgelig.

Gjest Elextra

Mine er litt eldre enn dine, men sånn gjør vi det her iallefall:

Alle sekker pakkes klare kvelden før

Under vedovnen ligger luer og votter til alle klare og varme :-)

Klær legges klare på badet før ungene er i seng, er de uenige i hva jeg finner må de finne noe selv med en gang.

Jeg smører matpakker 19.30, både til frokost og skole/barnehagemat.

VIKTIG: Huset er strøkent når mor tusler i seng, da har vi mindre sjanse for å miste oversikten om morran.

Mor står opp kl 06.10-15.

Tar en nikotinpinne og et par kaffekopper.

06.30- Eldstejenta ropes til badet, der kan hun være i 15 minutter. Er hun ikke ferdig til da må hun ordne resten på kjøkkenet.

06.45- Mellomstejenta ropes til badet. Hun kan være der til 07.00.

07.00 setter jentene seg til bords og lillebror og jeg går på badet.

07.15- Aller pusser tenner, kler på yttertøy og går i bilen 07.30.

07.45 er alle levert til buss og barnehage og jeg kan begynne å jobbe :-)

Det har vært en sant lite helvete i høst, men nå er ikke rutinene til å ta feil av. Selv om de ikke ser på klokka skjønner de av rutinene hva som er neste skritt på veien.

Hilsen

Puh! Imponerende.

Annonse

Gjest Elextra

Eneste måten å holde hodet over vannet. Er alene med alt hele uka.

Skjærer det ut så blir det så tungt å ta igjen :-)

Hilsen

Har bare to, og er ikke alene med dem, men det gjerne bare en av oss som tar morgenstellet.

Har to som trasser, og det verste er at jeg gjerne blir så amper og sint når ting tar tid. Det går jo ikke raskere på den måten :/.

Gjest 3 barn og mamma

Jeg har vært alene med tre barn i 9 år, 8 av dem har vært med morgener hvor mor skal på jobb og barna skal i barnehage og etterhvert skole.

Min løsning har vært helt faste rutiner som aldri unnvikes. Først står jeg opp og dusjer og ordner meg. Så vekker jeg barna, mens de kler på seg smører jeg matpakkene. Et av barna har hver uke ansvar for å dekke på frokostbordet, et annet rydder av.

Min viktigste regel som aldri må unnvikes, gjør den det blir det kaos, er at TV er forbudt om morgenen.

Etter å ha hatt disse rutinene i en del år går ting helt av seg selv, barna vet hva neste gjøremål er, ofte står de påkledd med yttertøy 10-20 minutter før vi skal avgårde!

Har bare to, og er ikke alene med dem, men det gjerne bare en av oss som tar morgenstellet.

Har to som trasser, og det verste er at jeg gjerne blir så amper og sint når ting tar tid. Det går jo ikke raskere på den måten :/.

Etter gjentatte ganger i høst, hvor jentene ikke rakk bussen pga sommel måtte jeg innføre strikte rutiner på de.

Jeg kan ikke 30 minutter av jobbetiden min til å kjøre de til skolen flere ganger i uka. Det funker ikke, har ikke tid til å jobbe utover kl 16 heller pga han i barnehagen.

Blir det for sent rekker vi ikke middag før etter barnetv, og da er det leggetid for minsten og alt blir bare tullball :-)

Derfor veldig strikt om morran.

Har ikke kjeftet eller blitt heit i toppen en dag etter jeg innførte rutinene!

Hilsen

Jeg har vært alene med tre barn i 9 år, 8 av dem har vært med morgener hvor mor skal på jobb og barna skal i barnehage og etterhvert skole.

Min løsning har vært helt faste rutiner som aldri unnvikes. Først står jeg opp og dusjer og ordner meg. Så vekker jeg barna, mens de kler på seg smører jeg matpakkene. Et av barna har hver uke ansvar for å dekke på frokostbordet, et annet rydder av.

Min viktigste regel som aldri må unnvikes, gjør den det blir det kaos, er at TV er forbudt om morgenen.

Etter å ha hatt disse rutinene i en del år går ting helt av seg selv, barna vet hva neste gjøremål er, ofte står de påkledd med yttertøy 10-20 minutter før vi skal avgårde!

Imponerende!!!

Vi ser heller ikke på TV om morgenen - heldigvis!

Men etter mange innlegg her, ser jeg at det hos oss er ganske uoversiktelig for ungene, at vi må ha strammere rutiner på hva som skal skje.

Jeg og jentene har fri tirsdag og onsdag, og da faller jo rutinene delvis bort - jeg orker ikke ha kledd og bespist alle tre til klokka åtte de dagene - men vi må vel likevel klare det på en bedre måte!

Takk for gode råd! Og vær stolt av deg selv og barna dine!

ser du har fått mange svar, jeg har ikke lest de.

Jeg synes at du kan smøre nistepakkene på kvelden, så slipper du det. Gjør klart tøyet ungene skal bruke ( i samarbeid med ungene) kvelden i forveien. Når du våkner ungene kan de gå rett til frokost, mens du steller deg selv og minsten. De største kler seg mens du og minsten spiser. Tannpuss og yttertøy på alle, du legger på plass nisten, så avgårde.

Gjest girasol

Hei! Vi har iverksatt et par tiltak for å gjøre mårran enklere hos oss, og det er bl.a.at enten jeg eller mannen smører nistepakker kvelden i forveien og legger dem i kjøleskapet. Jeg finner fram klær til knærten kvelden i forveien og legger dem klart (det er særlig viktig hvis det er pappaen som skal kle på om mårran ;-)), og så sørger jeg for at jeg selv er ferdig påkledd før jeg vekker knærten, så jeg kan bruke konsetrasjonen og tiden min på ham. Jeg gjør også klar min egen arbeidsveske o.l.kvelden i forveien slik at jeg ikke skal måtte behøve å fly rundt og lete etter ting og tang. Det er også lurt å pakke sekkene kvelden i forveien med skifteklær etc.så trenger du ikke gjøre annet enn å legge opp i maten om mårran. Da kan du kanskje gi ungene tid til å våkne og sulle litegranne uten at du stresser livet av deg.

M.v.h.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...