Lillemus Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Jeg er alene med to små 2-3 hverdagsmorgener i uka. Da er det fast mønster: 6:20 - mor står opp og går på badet, ordner seg selv og finner frem tøy til ungene 6:30 - ungene vekkes, tas inn på stua og kles på (får litt hjelp om det trengs) 6:45-7 / 7:15 - frokost med matpakkesmøring 7-7:15 - 7:35 - frilek ) Mor pusser barnas tenner og flir av ansiktet og gjør så seg selv ferdig og finner frem barnas sko og yttertøy og legger det frem i gangen 7:35 - påkledning 7:40-7:45 - Avmarsj! ) Når man først har kommet inn i det går det veldig greit. Jeg smurte også en tid matpakkene om kvelden, men jeg er så lat at det skled fort ut, dessuten er det ikke noe problem å smøre de skivene mens jeg selv spiser frokost sammen med småttisene. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Rydding prioriteres ikke om morgenen. Kjøkkenet forlates i bombet tilstand, med tallerkner, glass og annet rot på bordet, kun maten ryddes på plass. Ryddingen på kjøkkenet tas sammen med middagslagingen. Ånei! Jeg rydder av frokostbordet om morran ja, det er så pyton å komme hjem til skitne kopper på bordet! Usj. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Ja, kanskje vi skal prøve med kvart på syv. Synes bare de skal få så mye søvn som mulig... Og de sovner nesten aldri før halv ni, selv om de kan være i seng klokka åtte av og til. Jeg synes innimellom at mine legger seg tidlig, men de slokner som regel litt over kl. 20 og stort sett må jeg vekke dem kl. 6:30 så de trenger nok den søvnen ja. Men ikke i helgene... *Sukk* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Ånei! Jeg rydder av frokostbordet om morran ja, det er så pyton å komme hjem til skitne kopper på bordet! Usj. Det er jeg forsåvidt enig i, men her prioriteres soving frem for rydding på morgenen. Dessuten har jeg ikke så god tid til å nyte det ryddige kjøkkenet når jeg kommer hjem med to tornadoer og skal lage middag likevel.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 MAnnen min drar avgårde ca 06, og slik har vi hatt det siden barna kom. Så jeg og tre små skal ut hver morgen. Og det ble litt rot da jeg plutselig måtte ut av døra i god tid før 08 istedenfor 08.30 Men stort sett går det greit. Alle klær legegs frem dagen før, og da blir vi enig om det! 9 åringen får stort sett ebstemme selv, og 6,5 åringen bryr seg nesten ikke og 3 åringen tar jeg krangelen med om kvelden. ( men hun har også stor innflytelse på hva hun skal ha på seg) Jeg står opp før mannen min dra, slik at vi får prate litt, gi beskjeder og kline litt. Så setter jeg på kaffe, tar frem mat og lager min egen frokost og matpakke. Minstebarnet dukker opp når hun vil,i god tid før klokken syv. Hun får se BarneTV på NRk, mens jeg dusjer, vekker de andre to og tømmer oppvaksmaskinen. De to store ordner seg selv, jeg skjærer opp brød, men ofte lager de også matpakkene selv, Ofte drar jeg før de er ferdige, så da må de passe tid for å gå (evt snakke med bestefaren om kjøring). De kommer aldri forseint! Så mine tips er: Legge frem klær om kvelden, Gi barna ansvar. Ha god tid slk at man ikke stresser (det har hendt vi har tatt oss tid til å lese litt også!) Stress og mas får mine til å sette seg på bakbeina! Nå er altså innarbeid at selv om vi forsover oss kommer vi tidsnok ut av huset. Det eneste gangene vi sliter er når manen min av en eller annen grunn er hjemme, da ryker hele opplegget! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 MAnnen min drar avgårde ca 06, og slik har vi hatt det siden barna kom. Så jeg og tre små skal ut hver morgen. Og det ble litt rot da jeg plutselig måtte ut av døra i god tid før 08 istedenfor 08.30 Men stort sett går det greit. Alle klær legegs frem dagen før, og da blir vi enig om det! 9 åringen får stort sett ebstemme selv, og 6,5 åringen bryr seg nesten ikke og 3 åringen tar jeg krangelen med om kvelden. ( men hun har også stor innflytelse på hva hun skal ha på seg) Jeg står opp før mannen min dra, slik at vi får prate litt, gi beskjeder og kline litt. Så setter jeg på kaffe, tar frem mat og lager min egen frokost og matpakke. Minstebarnet dukker opp når hun vil,i god tid før klokken syv. Hun får se BarneTV på NRk, mens jeg dusjer, vekker de andre to og tømmer oppvaksmaskinen. De to store ordner seg selv, jeg skjærer opp brød, men ofte lager de også matpakkene selv, Ofte drar jeg før de er ferdige, så da må de passe tid for å gå (evt snakke med bestefaren om kjøring). De kommer aldri forseint! Så mine tips er: Legge frem klær om kvelden, Gi barna ansvar. Ha god tid slk at man ikke stresser (det har hendt vi har tatt oss tid til å lese litt også!) Stress og mas får mine til å sette seg på bakbeina! Nå er altså innarbeid at selv om vi forsover oss kommer vi tidsnok ut av huset. Det eneste gangene vi sliter er når manen min av en eller annen grunn er hjemme, da ryker hele opplegget! :-) Det høres ut som om dere har deilige rolige morgener! Er kjempeinspirert nå - til å lage nye rutiner hjemme om morgenen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 MAnnen min drar avgårde ca 06, og slik har vi hatt det siden barna kom. Så jeg og tre små skal ut hver morgen. Og det ble litt rot da jeg plutselig måtte ut av døra i god tid før 08 istedenfor 08.30 Men stort sett går det greit. Alle klær legegs frem dagen før, og da blir vi enig om det! 9 åringen får stort sett ebstemme selv, og 6,5 åringen bryr seg nesten ikke og 3 åringen tar jeg krangelen med om kvelden. ( men hun har også stor innflytelse på hva hun skal ha på seg) Jeg står opp før mannen min dra, slik at vi får prate litt, gi beskjeder og kline litt. Så setter jeg på kaffe, tar frem mat og lager min egen frokost og matpakke. Minstebarnet dukker opp når hun vil,i god tid før klokken syv. Hun får se BarneTV på NRk, mens jeg dusjer, vekker de andre to og tømmer oppvaksmaskinen. De to store ordner seg selv, jeg skjærer opp brød, men ofte lager de også matpakkene selv, Ofte drar jeg før de er ferdige, så da må de passe tid for å gå (evt snakke med bestefaren om kjøring). De kommer aldri forseint! Så mine tips er: Legge frem klær om kvelden, Gi barna ansvar. Ha god tid slk at man ikke stresser (det har hendt vi har tatt oss tid til å lese litt også!) Stress og mas får mine til å sette seg på bakbeina! Nå er altså innarbeid at selv om vi forsover oss kommer vi tidsnok ut av huset. Det eneste gangene vi sliter er når manen min av en eller annen grunn er hjemme, da ryker hele opplegget! :-) "...6,5 åringen bryr seg nesten ikke..." Er det ikke fint med guttebarn på den måten? Kun krav til at klær skal gli relativt lett av og på og ikke være ubehagelige, så er farger og denslags underordnet? Nå har ikke datteren min vært av de verste, men du verden så mye enklere lillebroren er mht. klær allikevel. * krysser fingrene for at det varer * 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 "...6,5 åringen bryr seg nesten ikke..." Er det ikke fint med guttebarn på den måten? Kun krav til at klær skal gli relativt lett av og på og ikke være ubehagelige, så er farger og denslags underordnet? Nå har ikke datteren min vært av de verste, men du verden så mye enklere lillebroren er mht. klær allikevel. * krysser fingrene for at det varer * Jeg kjenner meg ikke igjen i at guttebarn er så enkle.. Her går diskusjonene heftig hver morgen. Det jeg finner fram er aldri bra nok... Sånn har begge guttene mine vært. Den minste er fortsatt sånn, men den eldste er ikke så pirkete lenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest collett Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Gå ned i redusert stilling:) Det gjør livet hundre ganger enklere! Det er faktisk NÅ vi lever.. sørg for at livet ikke passerer forbi uten at du fikk slengt deg på 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Det er jeg forsåvidt enig i, men her prioriteres soving frem for rydding på morgenen. Dessuten har jeg ikke så god tid til å nyte det ryddige kjøkkenet når jeg kommer hjem med to tornadoer og skal lage middag likevel.... Det tar ikke mer enn 2 min å rydde av frokostbordet hos oss. ) Skitne fat og glass settes på benken (om det ikke er plass i oppvaskmaskina), pålegg og melk/juice settes i kjøleskapet og brødfjøla slenges på benken. Har jeg tid soper jeg smulene i hånda og slenger dem i vasken. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Hm. Jeg fant ut at vi skulle gi barna egne vekkerklokker, og nå spretter de opp. Her tar det et kvarter på badet, en halvtime å spise frokost (inklusiv matpakkesmøring, matpakkene legges rett i sekkene som er ferdigpakket kvelden i forveien) og 5 min til å ta på yttertøy. Enkelt og greit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 "...6,5 åringen bryr seg nesten ikke..." Er det ikke fint med guttebarn på den måten? Kun krav til at klær skal gli relativt lett av og på og ikke være ubehagelige, så er farger og denslags underordnet? Nå har ikke datteren min vært av de verste, men du verden så mye enklere lillebroren er mht. klær allikevel. * krysser fingrene for at det varer * Å ja, gutten er velsignet enkel på den måten! Og jenta er utrolig grei hun også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bedre før Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Må bare si at jeg er glad jeg voks opp i en tid da mammaene var hjemme. Glad jeg fikk sove så lenge jeg ville. Ingen andre kunne erstatte den tryggheten mor ga meg da jeg var barn. Da kunne vi sove så lenge vi ville, kunne leke så mye vi ville, det var alltid flere nabobarn å leke med. Vi fikk utvikle oss på en sunn måte fordi det ikke var noe stress. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Rydding prioriteres ikke om morgenen. Kjøkkenet forlates i bombet tilstand, med tallerkner, glass og annet rot på bordet, kun maten ryddes på plass. Ryddingen på kjøkkenet tas sammen med middagslagingen. Prøver å få ryddet av det verste, men hvis jeg ikke rekker det, er ikke det noe krise. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skygge Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Hei, ser du har fått mange svar men har ikke lest igjennom de alle Men sånn har vi det, mine er 1,5 år 3,5 år og 7,5 år. Dette har jeg gjort dagen før: *Tøy legges klart i samarbeid med de to mellomste. Blir litt fram og tilbake men vi blir enige til slutt. *Niste gjort klart, både fordi at det er umulig å få fred til å smøre niste på morran (fra lillegutt og mellomste) og fordi at jeg vil ha litt tid å gå på slik at det ikke blir stress og mas. *Sekker er klare, kun niste som mangler *Utetøy er klart, slipper å stresse å leite eller luer eller støvler osv. Og så begynner dagen: 05:20 Jeg står opp og dusjer, sminker meg osv. 05:55 vekker sambo som så vekker barna imens jeg gjør frokosten klar og setter niste i sekkene. Elste og mellomste kler på seg selv, imens sambo kler på lillegutt. ca.06:15 da begynner frokosten. Og der er det diskusjoner og kosesnakk eller krangling alt etter dagsformen til barna. Men til slutt så får alle i seg matbit 06:30 sambo går på jobb, tar sekkene og legger de klare i bilen min 06:45 vi går og tar på utetøy, jentene klarer det alene, lillegutt får hjelp av meg. og så kjører vi avgårde. Elstejente på sfo kl 07, de to minste i barnehage 07:15 og så kjører jeg videre til jobben. 30 min kjøring. Er der 07:45 og begynner å jobbe med engang. Jeg har også et par formiddager der jeg ikke skal på jobb, men selvom ungene da står opp senere, så gjør jeg det meste på akkurat samme måte. Vi står tidlig opp, men så er de også tidlig i seng. De to minste legger seg kl 19, og elste kl 20. Vi unngår mas og stress på morran, og alle har en rolig og god start på dagen. Legg tøyet klart kvelden før og ta opp kampen om klesvalget da. Så er det bestemt, ikke gi deg dagen etter. Hold et familie møte før du endrer rutinene slik at barna får vent seg til tanken at ting skal endres. Syns det var god ide med et sånt skjema i begynnelsen. For å gjøre det hele litt positivt og gøy Denne uken er jeg faktisk alene med alle tre siden sambo er bortreist. Og det går helt greit siden ungene siden vi har rutine på det meste 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Hei, ser du har fått mange svar men har ikke lest igjennom de alle Men sånn har vi det, mine er 1,5 år 3,5 år og 7,5 år. Dette har jeg gjort dagen før: *Tøy legges klart i samarbeid med de to mellomste. Blir litt fram og tilbake men vi blir enige til slutt. *Niste gjort klart, både fordi at det er umulig å få fred til å smøre niste på morran (fra lillegutt og mellomste) og fordi at jeg vil ha litt tid å gå på slik at det ikke blir stress og mas. *Sekker er klare, kun niste som mangler *Utetøy er klart, slipper å stresse å leite eller luer eller støvler osv. Og så begynner dagen: 05:20 Jeg står opp og dusjer, sminker meg osv. 05:55 vekker sambo som så vekker barna imens jeg gjør frokosten klar og setter niste i sekkene. Elste og mellomste kler på seg selv, imens sambo kler på lillegutt. ca.06:15 da begynner frokosten. Og der er det diskusjoner og kosesnakk eller krangling alt etter dagsformen til barna. Men til slutt så får alle i seg matbit 06:30 sambo går på jobb, tar sekkene og legger de klare i bilen min 06:45 vi går og tar på utetøy, jentene klarer det alene, lillegutt får hjelp av meg. og så kjører vi avgårde. Elstejente på sfo kl 07, de to minste i barnehage 07:15 og så kjører jeg videre til jobben. 30 min kjøring. Er der 07:45 og begynner å jobbe med engang. Jeg har også et par formiddager der jeg ikke skal på jobb, men selvom ungene da står opp senere, så gjør jeg det meste på akkurat samme måte. Vi står tidlig opp, men så er de også tidlig i seng. De to minste legger seg kl 19, og elste kl 20. Vi unngår mas og stress på morran, og alle har en rolig og god start på dagen. Legg tøyet klart kvelden før og ta opp kampen om klesvalget da. Så er det bestemt, ikke gi deg dagen etter. Hold et familie møte før du endrer rutinene slik at barna får vent seg til tanken at ting skal endres. Syns det var god ide med et sånt skjema i begynnelsen. For å gjøre det hele litt positivt og gøy Denne uken er jeg faktisk alene med alle tre siden sambo er bortreist. Og det går helt greit siden ungene siden vi har rutine på det meste Dere begynner jammen dagen tidlig! Uff - å stå opp ti på halv seks høres helt forferdelig ut :-( Men jeg ser at kanskje jeg og mannen kunne stå opp samtidig litt over seks, sånn at vi kunne få noen minutter sammen før han går, og at han kanskje gjør noe mer i forhold til frokosten/niste. Tøy klart kvelden før er også en lur ting! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Hm. Jeg fant ut at vi skulle gi barna egne vekkerklokker, og nå spretter de opp. Her tar det et kvarter på badet, en halvtime å spise frokost (inklusiv matpakkesmøring, matpakkene legges rett i sekkene som er ferdigpakket kvelden i forveien) og 5 min til å ta på yttertøy. Enkelt og greit. Ja, jeg tror det ville fungert for eldstemann. Han hadde en vekkerklokke, men (heldigvis) den gikk i stykker. Det var sånn fotballklokke med en grusom fotballsang på! Skal se om vi finner en vekkerklokke et sted til ham! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Gå ned i redusert stilling:) Det gjør livet hundre ganger enklere! Det er faktisk NÅ vi lever.. sørg for at livet ikke passerer forbi uten at du fikk slengt deg på Jeg jobber redusert :-) Har fri tirsdag og onsdag - så det er bare mandag, torsdag og fredag som er så grusomt hektisk. Enig med deg at det er deilig både for voksne og barn å ha litt roligere dager! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Jeg har skjerpet inn morgenrutinene selv, for jeg syntes vi hadde laaange morgener som innimellom var veldig deilige for alle, men som skled litt ut og ble vanskeligere etterhvert og som trakk ut i tid. Det ble etterhvert tungt å få dem avgårde. Da jeg begynte med strammere rutiner, som de fleste her skisserer, så gled morgenene mye bedre. Barna fikk klare, forutsigbare rutiner om morgenen, og de fikk ikke etablert seg i god lek. De vet nå at de skal komme seg ut i løpet av kort tid, og jeg synes det går greit uten for mye masing og utflytende rutiner. Før kunne det være et mareritt på morgenene. På en dårlig dag kunne barna gjemme seg, stikke avgårde mens jeg skulle kle på dem (gjemsel under stress er ikke det morsomte jeg vet, akkurat), det var mer sutring ved påkledning av ytterklær, frokostene tok laang tid osv. Jeg begynte da en dag å smøre mat sent på kvelden dagen før. Jeg har alltid trodd, og har vegret meg i det lengste for å gjøre det, at maten ble dårlig/ekkel, men den holder seg faktisk fint til neste morgen. Jeg begynte å finne frem klær til alle kvelden før, kledde dem med en gang vi stod opp, gikk ned og spiste og vips så var det påkledning av ytterklær. Jeg dusjer oftest kvelden før. En morgen hos oss tar nå rundt 45 til 60 minutter, mens den før kunne ta det dobbelte. Minst. Og det går greit med en halv time også, om nøden er stor. Men da er det litt masing og ikke sjelero, akkurat. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1593954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest full fart Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Vi har måttet stramme inn morgenrutinene for å få ting til å fungere her. Jeg pleide å være helt på "griner'n" da jeg kom på jobben - og helt utkjørt etter mye krangling, mas og stress. Nå fungerer ting veldig mye bedre! Jeg synes umiddelbart at din mann må ta større del i morgenstellet enn det han gjør i dag. Han kan med fordel sette fram frokosten til alle og evt smøre en matpakke eller to mens han spiser selv. Alternativt kan han sørge for at eldstemann blir vekket og starter morgenstellet, slik at han/hun er klar når du begynner med de to andre. En som er 6 1/2 år kan være veldig flink, så kanskje kan han/hun få en oppgave å gjøre på kjøkkenet når han er ferdig på badet? F.eks. ta ut melk/juice av kjøleskapet? Min eldste fikk lov til å lære å lage havregrøt når hun var 7 år. Det ble hennes morgen"jobb", og den har hun ennå i dag - når hun er 12 år. Grøt glir lettere ned enn brødskiver også så vi kommer oss fortere ut av huset. Mht trassing og klær, har jeg følgende "råd": Finn fram om kvelden og gi barnet valg mellom 2 bukser og 2 gensere. Det er da ingen vei tilbake på dette neste morgen- han har selv valgt dette tøyet. Kjøre stram line til det er forstått. De to største kan skifte på å rydde av bordet etter frokost -hver annen dag, mens den andre pusser tenner. Hindre knuffing og tett samvær er et poeng. Hvis det er nødvendig med enda mer positiv stimulering lag en "konkurranse" om hvor fort dere kan komme ut, eller hvem som er flinkest til å gjøre jobbene sine, kle seg eller spise. Sett opp belønninger i form av klistremerker eller annet. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216297-morgenrutiner-med-tre-barn/page/3/#findComment-1594083 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.