Gå til innhold

Jeg trenger deres råd!

Gjest Skriver uten signatur i dag

Anbefalte innlegg

Gjest Skriver uten signatur i dag

Jeg er mye her inne og leser, her er mange kloke hoder. Nå trenger jeg deres råd!

Vi er fosterforeldre til ei nydelig lita jente. Hun har bodd hos oss noen år, og vi trodde det ville fortsette slik. Vi er midt vår første adopsjonsprosess, papirene våre er sendt til BUFETAT. Så får vi beskjeden om at det vil bli satt i gang rettssak, og at jenta vår kanskje vil bli flyttet tilbake til sine biologiske foreldre.

Mitt dilemma: Når må jeg underrette adopsjonsmyndighetene? Selv mener jeg at jeg ikke trenger si noe før det EVENTUELT er fallt en dom, for det er jo ikke sikkert retten mener hun skal flyttes fra oss. Og prosessen med adopsjon trenger vel ikke stanse før noe er avgjort? Blir hun boende er jo alt som i dag.

Hva mener dere????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216309-jeg-trenger-deres-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trompet

14

• bb71

2

• Xiao Tao :-D

1

• meni1365380946

1

Det blir egentlig umulig å gi noen råd uten å kjenne til den underliggende årsak til at dette har oppstått, og den skal jo selvfølgelig ikke brettes ut på DOL.

I prinsippet synes jeg det er viktig å informere - man har forpliktet seg til å informere om viktige endringer i familiesituasjonen, økonomi og annet. Og dette er jo en av de viktige endringene man i prinsippet bør informere om.

Men som sagt uten å vite detaljene, kan man jo bare snakke prinsipper.

Håper du kan få hjelp av noen som du kan snakke åpent med.

meni1365380946

Hei!

En er pliktig å informere om endringer i livssituasjonen sin. Forandringen har ikke skjedd ennå, så jeg deler ditt syn på at det vil være tidsnok å informere NÅR/OM dette blir en realitet. Jeg tenker det ville blitt mye ekstrarbeid for alle parter, om en skal melde fra om alle EVENTUELLE forandringer...

Sosialrapporten er allerede ferdig, og fosterhjemsarbeidet har gitt dere erfaringer - som ingen kan ta fra dere. At barna flytter hjem til biologiske foreldre, er et vanlig utfall i fosterhjemssaker. Biologiske foreldre har en rett til å føre saken sin for rettssytemet for å for å prøve å få tilbake omsorgen for barnet/barna. Dette betyr IKKE at fosterforeldrene har gjort en dårlig jobb, eller kan lastes for denne tilbakeføringen. Så jeg synes du skal ta det med ro. Nyt tilværelsen som fostermor nå. Selv om rettsaken skal ende med et vedtak om tilbakeførelse, er ingen grunn til å stanse adopsjonsprosessen. Det eneste er at adopsjonsmyndighetene får underretning om denne forandringen, slik at de har registrert rette opplysninger om dere. Dere er ikke mindre aktuelle som adoptivforeldre av den grunn...

Annonse

Gjest Rett og slett

Du MÅ underrette BUFetat om at foreldrene begjærer ungen sin som du kun er fosterforelder til tilbakeført til seg og at din egen adopsjonsprossess av den grunn MÅ stanses inntil dette blir avklart via evt. dom.

Jeg fatter ikke at dette er noe dilemma i det hele tatt.

I og med at du blander deg inn i andres unger som både fosterforelder og nå som mulig a-forelder må du jo ta høyde for at jussen kommer før ditt behov for å være MAMMA til andres barn.

Gjest kinamamsen

Adopsjonen skal vel ikke stanses p.g.a. at ev. fosterbarn flytter tilbake til bioforeldre ? Dette vil bare bli en endring/tillegg i deres sosialrapport og adopsjonssaken fortsetter før. Personlig synes jeg det er tidsnok å gi beskjed når dom har falt. Det er jo først da dere vet hva som faktisk vil bli en realitet.

Event.rettsak har ikke noe med deres søknad om adopsjon, så det er bare å gå videre. Situasjonen i dag er det dere har i rapporten å det som må endres må ikke endres før det er bestemt enten eller.

Det er ofte rettsaker i forhold til fosterhjem plasseringer, fordi barnevernet ikke er enige i at barn skal tilbakeføres.

Så om så skjer , noe jeg betviler uten å vite hva som er bakgrunnen for fosterhjems plasseringen. Men ... det er alltid en bakgrunn som b. v. har måtte gripe inn i.så..selv om det er en mulighet at det blir rettsak så har dere ikke noe med den å gjøre, det er det b. v som har,. Den , rettsaken.. har ikke noe med om barnet har det bra eller ikke i fosterhjemmet, men om foreldrene er skikket til å ta på seg ansvaret igjen for barnet, å da uten b.v. ps. Rett og slett har en feil vinkling på sitt syn så han er det ikke noe å bry seg om.

Gjest En anonym miss smith ...

Du MÅ underrette BUFetat om at foreldrene begjærer ungen sin som du kun er fosterforelder til tilbakeført til seg og at din egen adopsjonsprossess av den grunn MÅ stanses inntil dette blir avklart via evt. dom.

I og med at du blander deg inn i andres unger som både fosterforelder og nå som mulig a-forelder må du jo ta høyde for at jussen kommer før ditt behov for å være MAMMA til andres barn.

øhhhm, Skaff deg et liv da menniske. Har du ikke NOE annet å ta deg for en å lese adopsjonsinlegg , når du i det hele tatt ikke er interesert i adopsjon ????? Deg er det nesten bare synd om !!

Hilsen

Gjest girasol

Nei alvorlig talt, nå er jeg lei av å lese innleggene dine som du til stadighet sprer rundt deg med, under allaskens forskjellige nick!! Ti stille eller stå for den du er!

Gjest Rett og slett

Event.rettsak har ikke noe med deres søknad om adopsjon, så det er bare å gå videre. Situasjonen i dag er det dere har i rapporten å det som må endres må ikke endres før det er bestemt enten eller.

Det er ofte rettsaker i forhold til fosterhjem plasseringer, fordi barnevernet ikke er enige i at barn skal tilbakeføres.

Så om så skjer , noe jeg betviler uten å vite hva som er bakgrunnen for fosterhjems plasseringen. Men ... det er alltid en bakgrunn som b. v. har måtte gripe inn i.så..selv om det er en mulighet at det blir rettsak så har dere ikke noe med den å gjøre, det er det b. v som har,. Den , rettsaken.. har ikke noe med om barnet har det bra eller ikke i fosterhjemmet, men om foreldrene er skikket til å ta på seg ansvaret igjen for barnet, å da uten b.v. ps. Rett og slett har en feil vinkling på sitt syn så han er det ikke noe å bry seg om.

Det er klart at å ha et eldre fosterbarn boende hos seg har innvirkning på søknaden om å kreve andres barn til adopsjon.

Nå som partene ligger i en rettsak om krav på et annet barn er det duket for kompliserte forhold for både fosterbarnet og det a-barnet som også skal inn i denne "familien".

Ser en ikke det er vel skikket og egnetheten til å være fosterforelder og a-forelder litt tynn.

Fosterbarn er ikke "vårt" barn selv om det bor hos noen og a-barnet skal vel ikke være ndt for å forholde seg til et eldre fosterbarn i sitt liv langt borte fra sine egne.

Det er viktig å rydde opp i "familiforholdene" når en først begir seg ut på å ta til seg barn som om det var ens egenfødte barn slik som loven tilsier.

Ærlighet varer lengst og jeg er temmlig sikker på at a-søknaden vil bli behandlet på rett grunnlag om ALLE opplysninger kommer frem.

Annonse

Jeg er enig med deg. Man har plikt å informere om endringer i livssituasjonen sin. Før dom har falt har det ikke skjedd noen endring. I fosterhjemssaker skjer det tidt og ofte at foreldre begjærer barna tilbake til seg. Det sier likevel ikke noe om sjansen for at det skal skje. I de fleste tilfeller er det mye større sjanse for at barnet blir, enn at hun må flytte. Så jeg hadde ventet til det eventuelt var et faktum, før jeg informerte bufetat. Frem til da er jo alt som da rapporten ble skrevet.

Dersom hun må flytte hjem, vil dere muligens bli nødt til å skrive ny sosialrapport/oppdatere rapporten ettersom forandringene blir ganske store.. Men den tid den sorg??

Gjest Rett og slett

Jeg er enig med deg. Man har plikt å informere om endringer i livssituasjonen sin. Før dom har falt har det ikke skjedd noen endring. I fosterhjemssaker skjer det tidt og ofte at foreldre begjærer barna tilbake til seg. Det sier likevel ikke noe om sjansen for at det skal skje. I de fleste tilfeller er det mye større sjanse for at barnet blir, enn at hun må flytte. Så jeg hadde ventet til det eventuelt var et faktum, før jeg informerte bufetat. Frem til da er jo alt som da rapporten ble skrevet.

Dersom hun må flytte hjem, vil dere muligens bli nødt til å skrive ny sosialrapport/oppdatere rapporten ettersom forandringene blir ganske store.. Men den tid den sorg??

Livssituasjonen er allerede forandret for fosterjenta og fosterfamilien og opprinnlige foreldre til jenta.

Å ligge i rettsak om tilbakeføring av et barn til hennes foreldre og samtidig søke om å bli a-foreldre er 2 store forandringer i enhver livssituasjon.

Det er vel ikke tilfeldivis litt "for mye" å håndtere eller er det slik at fosterforeldre og kommende a-foreldre er superforeldre?

Om retten finner grunn til at fosterdatter skal være plassert hos dere håper jeg BUFdir vurderer dere som a-forelder til et fremmed a-barn mer nøye enn vanlig da det er tøft å ha ansvaret for 2 barn som ikke er av ens eget kjøtt og blod!

Om retten finner at dere ikke skal ha videre daglig omsorg for deres fosterdatter håper jeg BUFetat også følger nøye opp hva slags a-barn dere skal ha ettersom dere definenrer fosterdatteren deres som "vår".

Gjest Tøffere enn toget

Livssituasjonen er allerede forandret for fosterjenta og fosterfamilien og opprinnlige foreldre til jenta.

Å ligge i rettsak om tilbakeføring av et barn til hennes foreldre og samtidig søke om å bli a-foreldre er 2 store forandringer i enhver livssituasjon.

Det er vel ikke tilfeldivis litt "for mye" å håndtere eller er det slik at fosterforeldre og kommende a-foreldre er superforeldre?

Om retten finner grunn til at fosterdatter skal være plassert hos dere håper jeg BUFdir vurderer dere som a-forelder til et fremmed a-barn mer nøye enn vanlig da det er tøft å ha ansvaret for 2 barn som ikke er av ens eget kjøtt og blod!

Om retten finner at dere ikke skal ha videre daglig omsorg for deres fosterdatter håper jeg BUFetat også følger nøye opp hva slags a-barn dere skal ha ettersom dere definenrer fosterdatteren deres som "vår".

"det er tøft å ha ansvaret for 2 barn som ikke er av ens eget kjøtt og blod!"

Tøffere enn toget spør du meg.

Rett og slett, snakker du fra egen erfaring? Er det tøfft for deg med disse barnen som ikke er ditt eget kjøtt og blod? Hvis det er slik er vi sikkert flere herinne som håper du og ev barn får hjelpen dere trenger. Hva legger du egentlig i utsagnet ditt at vi som adopterer gjør krav på andres barn? Er det det du har gjort? Eller har noen gjort det mot deg?

Gjest Rett og slett

Rett og slett, snakker du fra egen erfaring? Er det tøfft for deg med disse barnen som ikke er ditt eget kjøtt og blod? Hvis det er slik er vi sikkert flere herinne som håper du og ev barn får hjelpen dere trenger. Hva legger du egentlig i utsagnet ditt at vi som adopterer gjør krav på andres barn? Er det det du har gjort? Eller har noen gjort det mot deg?

For å kunne adoptere i Norge er det faktisk slik at en krever andres barn.

Det krever igjen at barnets foreldreskap opphører og a-foreldrene blir de nye ettersom det er det en har krevet å bli.

Altså et skifte av foreldreskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...