Gå til innhold

Jogging mer effektivt enn spinning?


Gjest Symole

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er bedre trening å jogge enn å sykle (spinning), når målet er å få flat mage og gå ned noen kg?

Jeg driver med spinning, men har en veninne som påstår at iflg en fysioterapaut hun kjenner, så er det mye mer effektivt å jogge. Synes det høres rart ut. Noen som vet om det stemmer?

tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro at alt som dreier seg om ekte fysisk aktivitet er bedre enn en kunstig form som spinnig. Flat mage får du vel neppe av spinning om det ikke er bare fett på magen som er problemet og ikke også slappe muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at alt som dreier seg om ekte fysisk aktivitet er bedre enn en kunstig form som spinnig. Flat mage får du vel neppe av spinning om det ikke er bare fett på magen som er problemet og ikke også slappe muskler.

Forstår at jeg ikke får flat mage bare ved spinning, trener styrke også. Men jeg trodde det var intensiteten på treningen det kom an på når det gjelder fettforbrenning. Spinning er jo skikkelig hard trening. Hun veninnen min påstår at en får flar mage bare av å jogge, at det ikke finnes noen form for bedre trening. Jeg liker bedre å sykle enn å jogge, men dersom det er så mye mere effektivt å springe, så vurderer jeg å kjøpe meg tredemølle.

Har ergometersykkel, men er ikke det like bra som tredemølle?

Tusen takk for svaret ditt jakle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at jeg ikke får flat mage bare ved spinning, trener styrke også. Men jeg trodde det var intensiteten på treningen det kom an på når det gjelder fettforbrenning. Spinning er jo skikkelig hard trening. Hun veninnen min påstår at en får flar mage bare av å jogge, at det ikke finnes noen form for bedre trening. Jeg liker bedre å sykle enn å jogge, men dersom det er så mye mere effektivt å springe, så vurderer jeg å kjøpe meg tredemølle.

Har ergometersykkel, men er ikke det like bra som tredemølle?

Tusen takk for svaret ditt jakle!

Jogging er vel noe av den beste utholdenhetstreningen du kan bedrive. I motsetning til spinning, er jogging også kroppsbærende, og bra for ryggen. Ulempen med jogging er at det kan slite på knærne for de som er spesielt utsatt for det.

Ellers så er jo variasjon veldig bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dfdsfdsf

Forstår at jeg ikke får flat mage bare ved spinning, trener styrke også. Men jeg trodde det var intensiteten på treningen det kom an på når det gjelder fettforbrenning. Spinning er jo skikkelig hard trening. Hun veninnen min påstår at en får flar mage bare av å jogge, at det ikke finnes noen form for bedre trening. Jeg liker bedre å sykle enn å jogge, men dersom det er så mye mere effektivt å springe, så vurderer jeg å kjøpe meg tredemølle.

Har ergometersykkel, men er ikke det like bra som tredemølle?

Tusen takk for svaret ditt jakle!

Hvorfor må du på død og liv ha "kunstig" trening? ikke noe slår en løpetur i kupert terreng. Da kan du jo nesten like gjerne fettsuge deg.

Spinning synes jeg er ganske slapt i forhold til løping, men da selvsagt ikke på tredemølle, det er jo superslapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du på død og liv ha "kunstig" trening? ikke noe slår en løpetur i kupert terreng. Da kan du jo nesten like gjerne fettsuge deg.

Spinning synes jeg er ganske slapt i forhold til løping, men da selvsagt ikke på tredemølle, det er jo superslapt.

Hvorfor mener du at å løpe på tredemølle er superslapt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest dfdsfdsf

Hvorfor mener du at å løpe på tredemølle er superslapt da?

Hvis man har prøvd begge deler kjenner man det, dessuten er ikke noe så kjedelig som å løpe inne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har prøvd begge deler kjenner man det, dessuten er ikke noe så kjedelig som å løpe inne da.

Det er jo smak og behag. Har prøvd begge deler mange ganger jeg og foretrekker å trene inne. Jeg blir like sliten av begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dfdsfdsf

Det er jo smak og behag. Har prøvd begge deler mange ganger jeg og foretrekker å trene inne. Jeg blir like sliten av begge deler.

Joda, kan vel bli det, men får mer utbytte ute. Flere muskler trent, mer variasjon, og frisk luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du på død og liv ha "kunstig" trening? ikke noe slår en løpetur i kupert terreng. Da kan du jo nesten like gjerne fettsuge deg.

Spinning synes jeg er ganske slapt i forhold til løping, men da selvsagt ikke på tredemølle, det er jo superslapt.

Jeg trener jo for å holde meg i form. Det hjelper neppe på formen med fettsuging? Får vell ikke særlig muskler av det heller, så da tror jeg faktisk spinning er et bedre alternativ ja! :o)

Grunnen til at jeg trener inne, såkalt kunstig trening er av praktiske årsaker. Ofte hjemme alene med ungene om kvelden, og da får jeg mulighet til å trene litt etter at de er i seng + at det ikke er noe særlig fint å jogge her hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva angår flat mage: tror ikke det er noe forskjell på løping og spinn sånn sett. Muskler forbrenner fett. Du tjener mer på å styrke musklaturen i magen / ryggen om flat mage er ønskelig.

Når det gjelder forbrenning, så tror jeg spinning er mer effektivt (tenker på gruppetimer) fordi du der blir mer "gira" av å spinne med andre, musikken, instruktør osv. Dessuten er de fleste spinntimer lagt opp slik at du får veldig effektiv intervalltrening, og intervalltrening er gull for kondisen. Å sitte alene på en sykkel, derimot... tror ikke man får sånn kjempeiver og utbytte av det. Men det er nå meg.

Ikke dermed sagt at løping ikke er effektivt, men det blir kanskje litt kjedelig å bare løpe og løpe alene. Jeg yter mer på gruppetimer, så jeg ville anbefalt spinn, fordi det også bygger muskler, og er mindre belastende for knærne, som nevnt her.

Jeg ville foreslått en blanding jeg :-) Selv er jeg tilhenger av dansing, spinn og aerobic. Løping er jo så dørgende kjedelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ShitDiddelyDo

Forstår at jeg ikke får flat mage bare ved spinning, trener styrke også. Men jeg trodde det var intensiteten på treningen det kom an på når det gjelder fettforbrenning. Spinning er jo skikkelig hard trening. Hun veninnen min påstår at en får flar mage bare av å jogge, at det ikke finnes noen form for bedre trening. Jeg liker bedre å sykle enn å jogge, men dersom det er så mye mere effektivt å springe, så vurderer jeg å kjøpe meg tredemølle.

Har ergometersykkel, men er ikke det like bra som tredemølle?

Tusen takk for svaret ditt jakle!

"Hun veninnen min påstår at en får flar mage bare av å jogge, at det ikke finnes noen form for bedre trening."

Det venninna di påstår er selvfølgelig bare tull. For å få flat mage er det viktig å få vekk underhudsfettet, og det er mange måter å gjøre det på. Spinning og jogging er kun to måter. Kostholdet ditt betyr naturligvis også veldig mye.

Hva som er best vet jeg ikke, men selv foretrekker jeg jogging. En spinningsøkt på 45 minutter gjør meg ikke i nærheten av like sliten som en 45 minutters joggetur, og jeg ser også resultatene mye raskere hvis jeg jogger regelmessig en stund.

Gjør det du synes er morsomt. Spinning er også god trening, men det forutsetter at du ikke sluntrer unna, men gir alt. Det er fort gjort å stille inn sykkelen for lett, for å slite mindre enn nødvendig.

Når det gjelder jogging ute kontra tredemølle, finnes det ingen tvil om at utejogging er langt bedre, spesielt hvis du jogger i kupert terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...