Gå til innhold

når går barna deres alene til og fra skolen...

Anbefalte innlegg

ringerikskringla

jenta vår skal begynne på skolen til høsten.hun har ikke lange veien og gå,ca 1,5 til 2 km.gangvei hele veien og trenger ikke og krysse noe hovedvei.

nå er jeg så heldig og skal være mer hjemme når hun begynner på skolen.

om jeg i begynnelsen møter henne på halv veien og ettervært kan hun gå alene.

det kan vel ikke være farlig eller hva...

Fortsetter under...

Gutten vår begynte på skolen i høst. Det var bare de første dagene vi fulgte ham, etter det ville han gå sammen med nabobarna. Vi bor bare 300 meter fra skolen, så det tar bare noen minutter.

Er det noen andre barn hun kan ta følge med? Tror de har det koselig på skoleveien, de som tar følge!

Gutten vår begynte på skolen i høst. Det var bare de første dagene vi fulgte ham, etter det ville han gå sammen med nabobarna. Vi bor bare 300 meter fra skolen, så det tar bare noen minutter.

Er det noen andre barn hun kan ta følge med? Tror de har det koselig på skoleveien, de som tar følge!

Min gutt begynte i høst på skolen, og stort sett hver dag går han hjem fra skolen selv. Om morgenen vil han gjerne følges. Jeg tror det kommer av at han vil ha selskap + at det er ganske kaotisk med klær på skolen, og han ønsker at vi tar en sjekk om alt er på plass.

Han må krysse riksveien med 50 km/t fartsgrense. Det er gangfelt, men det har vært en del ulykker de siste årene. Han er meget forsiktig, så jeg mener at det skal gå greit. Det r vel en kilometer til skolen fra oss.

Men de andre ungene i nabolaget blir konsekvent kjørt og hentet, så det er stor forskjell på unger i den alderen.

Jeg følger min førsteklassing + en kompis nesten fram til skolen. Han går de siste 500 meterne aleine, og da er vi forbi E134, nærbutikken, aldersinstitusjonen med hjemmehjelpene i små forte biler, og veien uten fortau.

-han vil helst ha følge helt inn på SFO, men godtar at jeg må forte meg på jobb :-)

Min førsteklassing ville gå alene til og fra skolen etter et par-tre uker. Og siden har det blitt slik. Han ønsker nå riktignok å både bli fulgt og hentet, men det har noe med at da er det mer morsomt å gå.

Han krysser ingen stor traffikert veg, og skolevegen er kort.

I tillegg hadde han en 2.klassing å gå sammen med frem til jul.

Ellers må jeg selvsagt 1 eller 2 ganger i uka sjekke klesbeholdning, dvs at jeg må(les: vil) innom skolen.

Mvh

Vesla har ca. 1 km å gå. Må krysse en vei.

Jeg kjører forbi skolen på vei til jobben, og leverer og henter henne.

I høst hadde ho en periode hvor ho valgte å gå, og det gikk helt greit. Men det tar litt tid:-) Det kan vel også være litt mørkt på den mørkeste tiden på vinteren, men det får dere jo bare se an.

Det viktigste må vel være at barna selv synes det er greit. (gjerne med litt motivasjon:-)

Annonse

Hei, jenta mi går til og fra skolen en dag i uken. De andre dagene blir hun kjørt fordi vi er på vei til jobb og hjem igjen. Hun er 7 1/2 år. Hun går sammen med venner, noen på sin egen alder. Men alltid med et eldre barn også.

I begynnelsen så gik jeg sammen med henne flere titalls ganger, men en dag så sa hun at jeg ikke trengte. Var vist mer gøy å gå med venner ;)

Tidlig i høst så var det en mann som prøvde å lokke barn i bilen sin, så husk at man ikke kan begynne for tidlig å fortelle om at ikke alle er snille ;) Heldigvis så var de to jentene bra opplært og de nektet å bli med og løp sin vei.

Huff, grøsser enda..

Tror det er viktig å se hva barnet ønsker. Det kan være mange faktorer til at kanskje barnet ønsker at man følger de helt til skolen. Mitt barn som går i første klasse ønsker at vi følger henne til og fra skolen, og selvom vi da må stå opp endel tidligere prioriterer vi dette pga at vi synes det er viktig at hun føler seg trygg. Hun synes det er litt nifst med alle de store ungene og slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...