jubalong70 Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Skrevet 30. januar 2006 Ja, da har du vel fått forklaringen din. Hvordan skal man klare å holde de fra hverandre liksom. Kjempelett! Se svar på tidligere svar... 0 Siter
jubalong70 Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Skrevet 30. januar 2006 Det er visst et vanskelig verb å bøye. Men det er ikke så vanskelig hvis du husker at vokalen skal være som i slå. Altså: å slå - slår - slo - har slått å slåss - slåss - sloss - har slåss JEg synes det er kjempelett, men det er tydeligvis veldig mange som synes det er vanskelig. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Skrevet 30. januar 2006 ...og lykkes og lyktes... Ja, der sier du noe. Hva er det egentlig som skjer. Lærer man ikke norsk på skolen lenger? 0 Siter
Gjest Eller? Skrevet 30. januar 2006 Skrevet 30. januar 2006 JEg synes det er kjempelett, men det er tydeligvis veldig mange som synes det er vanskelig. Og det er sikkert en haug ting du synes er vanskelig, som andre synes er lett? Var dette innlegget bare for å brife litt? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Skrevet 30. januar 2006 Ah, nå skrev jeg et innlegg her med mye krøll med forskjellige varianter av ordet, og plutselig skjønte jeg logikken i slåss/sloss. Å slå, slo Å slåss, sloss Det er jo faktisk litt logikk i det. I stad syns jeg det bare var tøys. Hurra!!! Så har ikke dagen vært borkastet - du har lært noe nytt! Men du Åsemor, lærte du ikke dette på skolen? Jeg spør ikke for å være ekkel, men fordi jeg er genuint nysgjerrig. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 30. januar 2006 Forfatter Skrevet 30. januar 2006 Og det er sikkert en haug ting du synes er vanskelig, som andre synes er lett? Var dette innlegget bare for å brife litt? Nei, nei!!! Det er bare at for meg er dette noe som ble drillet inn på barneskolen. Og når både leser og hører jeg flere ganger om dagen at verbet blir bøyd feil. Også lurer jeg litt på hvorfor. 0 Siter
Gjest ballong70 Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Ja, der sier du noe. Hva er det egentlig som skjer. Lærer man ikke norsk på skolen lenger? Det var jo folk som var dårlig til å skrive før i tida og? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Skrevet 31. januar 2006 Det var jo folk som var dårlig til å skrive før i tida og? Selvsagt, men det virker som om utrolig mange ikke har lært seg å bøye ord som slåss og lykkes. Hvorfor ikke? 0 Siter
Gjest ballong70 Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Selvsagt, men det virker som om utrolig mange ikke har lært seg å bøye ord som slåss og lykkes. Hvorfor ikke? Alle mestrer ikke, eller gidder ikke mestre, skrivekunsten. Det må vi bare akseptere. Vi som har et visst grep om den kunsten, får være glad til. Men vi kan godt være hjelpeløse på andre områder som de mindre skriveføre er gode på. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Skrevet 31. januar 2006 Alle mestrer ikke, eller gidder ikke mestre, skrivekunsten. Det må vi bare akseptere. Vi som har et visst grep om den kunsten, får være glad til. Men vi kan godt være hjelpeløse på andre områder som de mindre skriveføre er gode på. Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke mestrer alt. Jeg er også fullt klar over at jeg ikke er noen mester i skrivekunsten. Men, når journalister, forfattere og oversettere ikke klarer å bruke ordene rett - da reagerer jeg. 0 Siter
Gjest ballong70 Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke mestrer alt. Jeg er også fullt klar over at jeg ikke er noen mester i skrivekunsten. Men, når journalister, forfattere og oversettere ikke klarer å bruke ordene rett - da reagerer jeg. Enig. Man bør kunne kreve mer av de yrkesgruppene. Orddelingsyken herjer også hos de yrkesgruppene du nevner. Man ser ofte budskap av typen "grillet okse lever"... 0 Siter
jubalong70 Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Skrevet 31. januar 2006 Enig. Man bør kunne kreve mer av de yrkesgruppene. Orddelingsyken herjer også hos de yrkesgruppene du nevner. Man ser ofte budskap av typen "grillet okse lever"... Huff, ja. Fikk en kuul link her. Tror det var GA som kom med den. Sjekk ut: http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ Der har virkelig orddelingsdjevelen vært ute. 0 Siter
DarkPink Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Huff, ja. Fikk en kuul link her. Tror det var GA som kom med den. Sjekk ut: http://folk.uio.no/tfredvik/amo/ Der har virkelig orddelingsdjevelen vært ute. Hahaha, for en kul side!! Vanvittig bra kommentarer. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Skrevet 31. januar 2006 Hahaha, for en kul side!! Vanvittig bra kommentarer. Enig. Jeg storlo til tider. 0 Siter
Åsemor Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Hurra!!! Så har ikke dagen vært borkastet - du har lært noe nytt! Men du Åsemor, lærte du ikke dette på skolen? Jeg spør ikke for å være ekkel, men fordi jeg er genuint nysgjerrig. Aner ikke. Husker det iallefall ikke. Men jeg sov en god del på skolen altså. Eller sånn nesten. Kikket ut vinduet og skrev lapper til gutter og sånn. 0 Siter
Åsemor Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Beklager, da. Muggen eller? Nei jøss, bare så rart når du ser at jeg har 5 innlegg i en tråd at du bare leser den første før du svarer. Syns det er litt småirriterende at folk tror jeg tar feil på en ting når jeg har skjønt hva som er riktig. 0 Siter
Gjest gregory p Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Nei jøss, bare så rart når du ser at jeg har 5 innlegg i en tråd at du bare leser den første før du svarer. Syns det er litt småirriterende at folk tror jeg tar feil på en ting når jeg har skjønt hva som er riktig. Når skjønte du det? 0 Siter
Åsemor Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 Når skjønte du det? Sånn ca her: http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2956418 Og iallefall her: http://www.doktoronline.no/forum/bin/show.wa?msgid=2956497 0 Siter
jubalong70 Skrevet 31. januar 2006 Forfatter Skrevet 31. januar 2006 Aner ikke. Husker det iallefall ikke. Men jeg sov en god del på skolen altså. Eller sånn nesten. Kikket ut vinduet og skrev lapper til gutter og sånn. He, he - kjenner meg vel litt igjen der. Men jeg fikk med meg bøying av verb... 0 Siter
Åsemor Skrevet 31. januar 2006 Skrevet 31. januar 2006 He, he - kjenner meg vel litt igjen der. Men jeg fikk med meg bøying av verb... Jeg må innrømme at jeg er overrasket over at dette har gått meg hus forbi. Men lykkes/lyktes har jeg skjønt altså. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.