Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Min sønn har vanskeligheter med å spise. Vi har prøvd mye, og helsesøster mente ved siste kontroll at han ikke hadde utviklet svelgerefleks skikkelig.

Nå, 1 mnd seinere, får vi i ham _litt_ grøt, men straks det er en liten klump eller to, kaster han opp.

Middag på glass for 6 eller 8 mnd, smaker han på, og så kaster han opp etter noen klumper.

Morsmelkerstatning har vi også dårlig erfaring med, også oppkast her.

For meg så virker det som om han tåler maten, men at noe skjer en 10-15 sekunder etter at en liten klump i maten er svelget. Grunnen til at MME kommer opp, har jeg ingen teori om.

Ingenting i veien med vekta, jeg gir pupp til den store gullmedaljen*puh*

Noen med erfaring vedr. dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216407-8-mnd-oppkastmat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge mine to yngste, men særlig jenta kastet opp i ett kjør fra de begynte å krype til de gikk. Det eneste de kunne holde noenlunde nede var morsmelk, så de ble begge to nesten fullammet til de var vel over året. Mat med klumper var iallefall helt uaktuelt.

Helsesøster sa det var en slapp lukkemuskel som ville komme seg når barna gikk oppreist og det ikke var så stort press på muskelen. Det ga seg også med en gang de begynte å gå. Før de krøp var alt helt normalt og siden har de ikke hatt noe som helst problemer med mat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216407-8-mnd-oppkastmat/#findComment-1594345
Del på andre sider

Har erfaring med det fra størstejenta vår. Hun ble i praksis fullammet til hun var 9 -10 mnd. Morsmelkerstatning klarte hun aldri å få ned. Hun likte ikke smaken og klarte heller ikke å suge på flaske. Fikk gitt henne tynn grøt, noen skjeer hver dag samt litt finmost middagsglass. Samt en fruktblanding fra Hipp med hveteflak, som er veldig god på smak. Brødskiver så smått fra ett års alder. Middagsglass for store barn har hun aldri spist, for mye klumper. Den dag i dag er hun ekstra følsom i svelget for klumper og "prikker" i maten, så noen barn er nok slik:-)

Hun fikk tilstrekkelig mat gjennom ammingen, heldigvis, og det lille hun spiste av grøt etc. ga tilstrekkelig jern.

Anbefaler at grøten er tyntflytende, nesten suppeaktig og helt uten klumper. God og varm bør den være. Bruk èn type grøt. Se helt bort fra hvor store porsjoner som står på pakka.Amm først og så gi de tre-fire-fem skjeene med grøt til et fast tidspunkt hver dag. Ha en god skje som ikke er for stor, vi bruker plastskjeene fra Avent.

Middagsmaten bør også være helt finmost og ganske tynt flytende, jeg rørte ut i litt vann før varming (brukte glass).

Lykke til, det går seg til etterhvert!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216407-8-mnd-oppkastmat/#findComment-1594558
Del på andre sider

Annonse

Har erfaring med det fra størstejenta vår. Hun ble i praksis fullammet til hun var 9 -10 mnd. Morsmelkerstatning klarte hun aldri å få ned. Hun likte ikke smaken og klarte heller ikke å suge på flaske. Fikk gitt henne tynn grøt, noen skjeer hver dag samt litt finmost middagsglass. Samt en fruktblanding fra Hipp med hveteflak, som er veldig god på smak. Brødskiver så smått fra ett års alder. Middagsglass for store barn har hun aldri spist, for mye klumper. Den dag i dag er hun ekstra følsom i svelget for klumper og "prikker" i maten, så noen barn er nok slik:-)

Hun fikk tilstrekkelig mat gjennom ammingen, heldigvis, og det lille hun spiste av grøt etc. ga tilstrekkelig jern.

Anbefaler at grøten er tyntflytende, nesten suppeaktig og helt uten klumper. God og varm bør den være. Bruk èn type grøt. Se helt bort fra hvor store porsjoner som står på pakka.Amm først og så gi de tre-fire-fem skjeene med grøt til et fast tidspunkt hver dag. Ha en god skje som ikke er for stor, vi bruker plastskjeene fra Avent.

Middagsmaten bør også være helt finmost og ganske tynt flytende, jeg rørte ut i litt vann før varming (brukte glass).

Lykke til, det går seg til etterhvert!

Ang de 8 mnd glassene: Ingen av våre har spist av disse, altfor mye harde klumper i dem. Ville droppet 8 mnd glassene, sats heller på de for 6 mnd fremover, men helt finmost (bruk stavmikser evt.hvis det er noen små korn som må jevnes ut..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216407-8-mnd-oppkastmat/#findComment-1594568
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...